خواص گردو برای سلامتی، پوست و مو

  چهارشنبه، 27 فروردین 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص گردو برای سلامتی، پوست و مو
گردو از دانه های گیاهی پرخاصیت است که برای سلامت و زیبایی پوست و مو بسیار مفید است و می توانید از این دانه مغذی برای تهیه ماسک و اسکراب برای پوست استفاده کنید.

روغن گردو چیست؟

نام علمی گردو Juglans regia (گردوی ایرانی) است. روغن گردو معمولا با روش پرس سرد به دست می آید یا برای استخراج آن از پرس گرم و تصفیه استفاده می شود. این روغن یکی از گران ترین روغن های طبیعی موجود در بازار است و روغن گردوی استخراج شده ازطریق تکنیک های پرس سرد، احتمالا گران تر هم باشد. اگر نوع وارداتی روغن گردو را به جای روغنی که به طور محلی در کشور شما تولید شده خریداری کنید، قیمت آن باز هم افزایش می یابد. امروزه روغن گردو در جهان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است و در بسیاری از کشورها تولید می شود، بنابراین پیدا کردن نوع محلی و داخلی آن نباید کار سختی باشد. روغن گردو به راحتی دردسترس و در تمام جهان شناخته شده است. ولی بسیاری از مردم هنوز از این روغن همه کاره بهره نمی برند، زیرا از خواص روغن گردو آگاهی ندارند.

خواص روغن گردو و کاربردهای آن

کسانی که از روغن گردو استفاده می کنند، معمولا دچار پسوریازیس، اگزما، آفتاب سوختگی، پیری زودرس، ضعف سیستم ایمنی، چاقی، ریزش مو، شوره سر، چین و چروک، فشار خون بالا، استرس، اضطراب و دیابت هستند یا درمعرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. روغن گردو دارای چربی های تک اشباع نشده (monounsaturated) و چنداشباع نشده (polyunsaturated)، به ویژه لینولئیک (linoleic)، گاما لینولنیک (gamma-linolenic) و اسیدهای اولئیک (oleic acids) است. بسیاری از این چربی ها به صورت ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عمل می کنند و از انواع خوب چربی به شمار می روند، زیرا به سرعت به انرژی تبدیل می شوند و اثرات مفید فراوانی دارند.

۱. کاهش تشکیل پلاک های آترواسکلروزی و کمک به سلامت قلب و عروق

پلاک های آترواسکلروزی به دلیل ترکیبی از عوامل شامل کلسترول بد، مصرف بالای چربی، عملکرد انسولین و فرایندهای التهابی شکل گرفته در واکنش به آسیبی عروقی ایجاد می شوند. روغن گردو به کاهش تشکیل این رسوبات کمک کند، زیرا سرشار از چربی های چنداشباع نشده و تک اشباع نشده ی فاقد کلسترول است که برای پایین آوردن سطح پروتئین انتقال دهنده ی LDL (لیپوپروتئین کم چگالی یا در زبان عامه، چربی بد) مفید است. این مسئله موجب کاهش احتمال تشکیل رسوب در دیواره ی رگ های خونی می شود و به علاوه روغن گردو نیز یک چربی ضدالتهابی است. این ویژگی روغن گردو برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

به طور کلی این روغنِ فاقد کلسترول برای بهبود سلامت قلب عالی است، زیرا موجب افزایش گردش خون، کاهش رسوب چربی، افزایش انرژی و کاهش فشار خون می شود. این اثرات درکنارهم موجب پایین آمدن خطر تصلب شرایین (atherosclerosis، سخت شدن سرخرگ ها)، حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

۲. جلوگیری از ریزش مو و برطرف کردن شوره سر

روغن گردو حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم است. ثابت شده است که پتاسیم موجب افزایش رشد موها می شود، تولید سلول های جدید را تحریک می کند و برای سلامت فولیکول های مو مفید است. وقتی از پتاسیم به صورت موضعی روی پوست سر استفاده می شود، به بهبود جریان خون به فولیکول های مو کمک می کند. در بسیاری از موارد، ریزش مو ناشی از نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن کافی به فولیکول های موست که درنهایت منجربه مرگ یا غیرفعال شدن (dormancy) آنها می شود. خواص آب رسانی به مو و مرطوب کنندگی پوست (که به دلیل وجود ویتامین E و محتوای چربی آن است) و ضدباکتریایی روغن گردو نیز در جلوگیری از مشکلاتی در پوست سر که محیط نامناسبی را برای رشد مو ایجاد می کنند، مؤثر است و موجب جلوگیری از ریزش موی زودرس می شود.

با ماساژ دادن این روغن روی پوست سر (معمولا همراه با سایر روغن های اسانسی، زیرا روغن گردو روغن حامل فوق العاده ای است) می توانید پوست سر خود را مرطوب کنید و عفونت های گوناگون موجود در آن را برطرف کنید. همچنین استفاده از این روغن به شما کمک می کند که تمام نشانه های شوره ی سر را برطرف کنید و از شر پوسته ها و تکه های زشت و ناخوشایند شوره روی شانه های تان خلاص شوید.

۳. کمک به کنترل قند خون و دیابت

چه مبتلا به دیابت باشید و چه در تنظیم سطح قند خون خود مشکل داشته باشید، می توانید از خواص روغن گردو بهره ببرید، زیرا این روغن در تنظیم سطح قند خون و تولید انسولین در پانکراس (لوزالمعده) مؤثر است. غذاهای حاوی چربی، جذب گلوکز در جریان خون را آهسته می کنند و احتمال افزایش ناگهانی انسولین در خون (insulin spike) را در هر زمان کاهش می دهند. به علاوه روغن گردو اعمال تحریک کننده ای را روی پانکراس انجام می دهد که موجب افزایش سنتز انسولین در مواردی می شود که سلول های جزایر پانکراس نمی توانند به موقع انسولین تولید کنند.

گرچه این ویژگی ها بیشتر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است (زیرا در دیابت نوع ۱ بدن بیمار نمی تواند انسولین تولید کند) ولی خواص روغن گردو برای همه مفید است، زیرا موجب کاهش عوارض ناشی از اختلال عملکرد گلوگز می شود. این ویژگی موجب می شود که بیماران دیابتی زندگی طبیعی تری داشته باشند و به افرادی که درخطر هستند نیز کمک می کند که وزن کم کنند و خطر ابتلابه دیابت را کاهش دهند.

۴. کنترل بیماری پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری های خودایمنی پوستی مزمن است که موجب افزایش سرعت چرخه ی رشد سلول های پوستی می شود. این بیماری با ایجاد بخش های پراکنده ی زبر و پوسته پوسته در پوست ظاهر می شود. یکی از خواص روغن گردو این است که با مرطوب کردن پوست، موجب تسکین خارش پوست ناشی از بیماری می شود و احتمال ایجاد زخم های باز را کاهش می دهد. روغن گردو حالت چسبناک و غلیظی دارد، بنابراین بهتر است که هنگام شب استفاده شود و پس از بیدار شدن در صبح شسته شود.

5. جلوگیری از ایجاد چین و چروک و مراقبت از پوست

از مهمترین خواص روغن گردو می توان به مراقبت از پوست و مو اشاره کرد. آیا تابه حال به این مسئله فکر کرده اید که چه عاملی باعث ایجاد چین و چروک می شود؟ در بیشتر موارد چین وچروک به دلیل کاهش طبیعی (یا غیرطبیعی) میزان پروتئین های کلاژن و الاستین موجود در پوست ایجاد می شود.

پروتئین های کلاژن و الاستین عامل ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست هستند و باعث می شوند که پوست پس از کشیده شدن، دوباره به شکل طبیعی خود برگردد. با بالا رفتن سن میزان این پروتئین ها در پوست کاهش می یابد و پوست دچار چین وچروک و افتادگی می شود. روغن گردو سرشار از ویتامین E است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی تغذیه رسان پوست است و از تخریب بیش ازحد ذخایر کلاژن و الاستین پوست جلوگیری می کند. علاوه برآن، روغن گردو پوست را هیدراته نگه می دارد و موجب کاهش ترک و احتمال ورود عفونت به پوست و ایجاد تخریب های ساختاری می شود.

به طور کلی ۳ بخش مهم روغن گردو به محافظت از پوست کمک می کند: عناصر ضدباکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی. آنتی اکسیدان ها بروز خطوط و چین و چروک های پوستی را کاهش می دهند و موجب می شوند جوان تر به نظر برسید. ترکیبات ضدباکتریایی به محاظت از پوست شما دربرابر پاتوژن های پوست کمک می کنند. پاتوژن های پوست، باکتری، ویروس یا میکروارگانیسم های دیگری هستند که می توانند باعث بیماری شوند و همواره به بزرگ ترین و بی حفاظ ترین ارگان بدن، یعنی پوست حمله می کنند. طبیعت ضدالتهابی روغن گردو نیز در تسکین بیماری های مزمنی مانند اگزما و پسوریازیس و همچنین موارد حاد التهاب یا واکنش های آلرژیک مؤثر است.

خواص پوست گردو در زیبایی پوست

برای استفاده از خواص پوست گردون ، پوسته سبز و چوبی آن را خشک کرده و پودر کنید. پوست گردو یک لایه بردار خوب برای پوستتان است و پوست شما را روشن شدن و سلول های مرده را از بین می برد پس برای بهره مندی از فواید پوست گردو می توانید از آن برای اسکراب پوستتان استفاده کنید. مقداری پوست گردو (پوست چوبی) را به خوبی آسیاب کنید و به شکل پودر درآورید و سپس آن را با انواع ماسک و کرم لایه برداری مخلوط کنید تا کرم های مراقبت از پوست، در عمق پوست نفوذ کنند و پوست شما روشن تر و زیباتر گردد. در این بخش به ارائه چند مورد ماسک صورت مبتنی بر گردو خواهیم پرداخت.

1. ماسک صورت گردو و عسل

این ماسک سبب روشن تر شدن پوست و جلوگیری از بروز عفونت در آن خواهد شد.

مواد لازم :

  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • 2 قاشق غذاخوری گردو له شده
  • مقداری زردچوبه

طرز تهیه :

همه مواد را درونی ظرفی به خوبی با هم ترکیب کنید و آن را بر روی تمام نواحی پوست صورت و گردن خود بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه پوست خود را با آب شستشو دهید. این ماسک را حداقل هفته ای 1 بار تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

2. ماسک گردو و گلاب

این ماسک موجب آبرسانی پوست و جوان سازی آن خواهد شد.

مواد لازم :

  • 1 قاشق چای خوری پودر گردو
  • 1 قاشق چای خوری روغن زیتون
  • 2 قاشق چای خوری گلاب
  • 1 قاشق چای خوری آب لیمو
  • ½ قاشق چای خوری عسل

طرز تهیه :

تمام مواد را درون ظرفی با هم ترکیب کرده و بر روی تمام نواحی صورت و گردن خود بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب شستشو دهید . در صورت تمایل به پوست صورتتان مرطوب کننده بمالید. این ماسک را حداقل هفته ای 1 مرتبه تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

3. ماسک گردو و ماست

این ماسک سبب از بین رفتن نا خالصی های پوست شده ، گردش خون را بهبود بخشیده ، سلول های مرده را از بین برده و پوستی شفاف و درخشان برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مواد لازم :

  • 2 قاشق غذاخوری ماست
  • 1 قاشق غذاخوری پودر گردو

طرز تهیه :

تمام مواد را با هم ترکیب کرده و بر روی تمام نواحی پوست صورت و گردن خود بمالید و پس از گذشت 20 دقیقه صورت خود را با آب شستشو دهید. این ماسک را 1 الی 2 بار تهیه و مورد استفاده قرار دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (227 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (157 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (36 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (18 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) مانتوی تابستانی خاص و مجلسی سپیده بزمی پور برای خانم های شیک پوش /برا ایده گرفتن عالیه+عکس (7 نظر) نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌 (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز