خواص هل سبز و ویژگی های شگفت انگیز آن

  سه شنبه، 09 آذر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص هل سبز و ویژگی های شگفت انگیز آن
هل از جمله گیاهان بسیار معطر است، که در دو نوع هل سبز و هل سیاه می باشد. البته در ایران بیشتر هل سبز مورد مصرف قرار می گیرد و به عنوان یک طعم دهنده یا ادویه ای معطر در چای، نوشیدنی ها و برخی از غذاها استفاده می شود. برای آشنایی با خواص هل سبز پیشنهاد می کنیم ، تا پایان با این مطلب همراه باشید.

هل اصالتا متعلق به هندوستان، نپال و بوتان است، اما در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن نیز یافت می شود. به طورکلی کشت هل از مناطق گرمسیری و آب وهوای مرطوب هند آغاز شده است. این گیاه از تیره ی زنجبیل هاست و نام علمی آن (Elettaria cardamomum) است. دو زیرگونه ی اصلی آن هل سبز و هل سیاه هستند.میوه ی هل به صورت غلاف های کوچکی است که درون آن دانه های سیاه وجود دارد. هم غلاف و هم دانه ها عطر و طعم دل پذیری دارند. هل را علاوه بر غذاها، به دسرها و نوشیدنی ها نیز می افزایند تا شیرینی مطبوعی به آنها بدهد. چای هل همراه با چای زنجبیل در هند بسیار معروف است.هل از دیرباز در طب سنتی هندوستان و چین استفاده شده است. هندوها و چینی ها اعتقاد داشتند که هل می تواند در درمان عفونت های دندان و لثه، بیماری های گلو، احتقان ریه ها، سل ریوی، التهاب پلک چشم، اختلالات دستگاه گوارش، مشکلات کلیه ها و سنگ کیسه صفرا مؤثر باشد. همچنین در گذشته از آن به عنوان پادزهر استفاده می شد.

هل سبز

خواص فراوان هل برای سلامتی

مزایای هل برای سلامتی شامل محافظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، پیشگیری و کنترل سرطان، تسکین مشکلات قلبی عروقی و بهبود گردش خون در بدن است. هل برای درمان بیماری های دهان ودندان، عفونت دستگاه های ادراری مانند بیماری های مثانه، التهاب کلیه ها و سوزاک مفید است. از دیگر خواص هل می توان به کاربرد آن در درمان ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ و انزال زودرس نیز اشاره کرد.

بهبود دستگاه گوارش با مصرف هل

بر اساس یک مطالعه هندی، هل را می توان در غذاها نه فقط برای عطر و طعم بلکه برای افزایش هضم غذا استفاده می شود. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هل، می تواند متابولیسم را نیز تحریک کند. هل همچنین با تحریک ترشحات اسید صفرا در معده، به هضم و سوخت و ساز چربی کمک می کند. ادویه همچنین مانع از دیگر بیماری های گوارشی مانند رفلاکس و سوزش معده، اسهال و غیره می شود.

تقویت سلامت قلب با هل

خواص آنتی اکسیدانی هل می تواند سلامت قلب را افزایش دهد. این ادویه همچنین حاوی فیبر و مواد مغذی است که می تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کند. فشار خون را کاهش می دهد و متعادل می کند. وقتی که به سلامت قلب می رسیم، به نظر می رسد هل سیاه خیلی بهتر از پسر عموی خود هل سبز عمل می کند. یکی از مطالعات انجام شده در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ایسکمی (بیماری که باعث می شود در قسمت های مختلف بدن ایجاد لخته شود) درمان های مخصوص این بیماری بعد از مصرف هل سیاه تاثیر بهتری داشته باشد.طبق گزارشاتی که توسط دانشکده پزشکی هاروارد ارائه شده است، هل جزو خوراکی هاییست که باید به شام افراد مبتلا به بیماری های قلبی اضافه شود.

نماد قلب در دست دکتر

کمک به پیشگیری از سرطان با مصرف هل

هل پتانسیل آن را دارد که به عنوان یک درمان طبیعی سرطان استفاده شود. مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که این ادویه را می توان برای جلوگیری، تاخیر و حتی معکوس ساختن سرطان استفاده کرد.همچنین هل باعث کاهش التهاب کلیه می شود که رشد سلول های سرطانی را مهار می کند و باعث مرگ آنها می شود. مقاله تاثیر زعفران در درمان سرطان را نیز از دست ندهید.

هل دارای خواص ادرارآور است

هل خواص ادرار آور دارد که می تواند در مواردی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی، و صرع از آن بهره گرفت. این خواص می تواند به سم زدایی بدن نیز کمک کند.

هل در کمک به بهبود افسردگی

با توجه به گزارشات سلامت، هل می تواند به مردم برای مقابله با افسردگی کمک کند. فقط کافیست آن را با ترکیب چای و آب جوش به طور منظم مصرف کنید تا از نتایج آن بهره مند شوید.

مبارزه با آسم باهل

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم مانند خس خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه ایفا می کند. این ادویه باعث می شود که تنفس در ریه ها با افزایش گردش خون آسان تر شود. همچنین با تسکین غشاهای مخاطی باعث کاهش التهاب می شود. گزارش دیگری می گوید که هل سبز می تواند برای درمان آسم، برونشیت، و بسیاری دیگر از مسائل تنفسی استفاده می شود.

نقش هل در کمک به درمان دیابت

هل بسیار غنی از منگنز است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مصرف هل در جلوگیری از بیماری های دهان و دندان

طب سنتی چینی و هندی از قرن ها قبل، برای رفع مشکلات دندان از هل استفاده کرده اند. از زمان اختراع آنتی بیوتیک تا کنون، مطالعات متعددی عوارض جانبی این داروها را نشان داده اند. یکی از مهم ترین عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها، ازبین بردن باکتری های پروبیوتیک مفید در روده است. یکی از فواید استفاده از ادویه جات مانند هل این است که میکروب های عفونی را مهار می کنند؛ بدون اینکه باکتری های پروبیوتیک را ازبین ببرند. مطالعات انجام شده ی متعددی خواص ضدمیکروبی هل را تأیید کرده اند.

افزایش اشتها با هل

طبق یک مطالعه لهستانی بر استفاده از هل برای درمان کمبود اشتها تاکید شده است. حتی روغن هل می تواند به عنوان یک محرک اشتها استفاده می شود. هل همچنین می تواند در درمان هیستوپلاسموزیس یا بیماری غار (وضعیتی که در آن یکی از علائم کمبود اشتها است) کمک کند.
افزایش اشتها در سالمندان

کاهش فشار خون با هل

طبق مطالعات هندی، هل به طور موثر فشار خون را پایین می آورد. شما می توانید به راحتی هل را در سوپ ها و خورشت های خود و غذاهای پخته ادغام کنید تا سطح فشار خون خود را کنترل نمایید.

هل در بهبود سلامت جنسی موثر است

هل داروی مقوی غرایز جنسی و اثبات شده است. فقط مقدار کمی از ادویه ی هل می تواند محرک های عصبی را آزاد و احساسات شما را تحریک کند. برخی گزارش ها می گویند که هل همچنین می تواند ناتوانی جنسی را درمان کنند. در مورد این مطلب تحقیقات بیشتری ضروری است.

هل از سکته جلوگیری می کند

هل دارای خواص آرامش بخش عضلانی است و این می تواند به کاهش سکته کمک کند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که هل را به همراه آب جوش دم کنید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بنوشید. مصرف منظم آن می تواند از بروز سکته پیشگیری کند.

درمان گلو درد بوسیله ی هل

مخلوطی از هل، دارچین و فلفل سیاه ممکن است برای درمان گلودرد بسیار موثر است. در حالی که هل موجب کاهش التهاب می شود دارچین دارای خواص ضد باکتری می باشد.هل همچنین به کاهش تهوع و استفراغ کمک می کند.

جلوگیری از لخته شدن خون با هل

طبق گفته موسسه تحقیقات تکنولوژی مواد غذایی مرکزی در هند، هل حاوی عناصر متعددی است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

مزایای هل برای پوست چیست؟

از مزایای هل برای پوست می توان به خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. این ادویه به کاهش آلرژی های پوستی کمک می کند و پوست را بهبود می بخشد. همچنین می تواند به عنوان یک ابزار برای تمیز کردن پوست مورد استفاده قرار گیرد.

بهبود رنگ چهره با مصرف هل

یکی از مزایای هل این است که می تواند رنگ پوست شما را روشن کند. اسانس و روغن هل لکه های پوستی را از بین می برد و کمک می کند که چهره ی شاداب تری داشته باشید. شما هم می توانید اسانس و یا روغن هل را خریداری کند و هم می توانید پودر هل را با عسل مخلوط ئپو مانند یک ماسک از آن استفاده کنید.

بهبود گردش خون با هل

هل حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی نیز می باشد که گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد. این گردش خون می تواند به بهبود سلامت پوست شما بسیار کمک کند.

درمان آلرژی پوستی با هل

هل، به خصوص انواع سیاه آن، دارای خواص ضد باکتری است. استفاده از ماسک هل و عسل (مخلوطی از پودر هل و عسل) به منطقه آسیب دیده می تواند تسکین دهنده باشد.

از هل در ارائه ی مزایای درمانی برای پوست

هل را می توان به لطف اثرات درمانی آن در محصولات مراقبت از پوست برای اهداف ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی و تسکین پوست، استفاده کرد. هنگامی که هل به عطر اضافه می شود، می تواند حواس را تحریک کند. همچنین از رایحه ی آن برای خواص آروماتراپی استفاده می شود.

مراقبت از لب با اسانس هل

اسانس هل را اغلب به لوازم آرایشی است که به لب اعمال می شود، اضافه می کنند تا خشکی و التهاب بر روی لب ها را از بین ببرد. برای این کار می تواند از روغن یا اسانس هل قبل از خواب استفاده کنید و صبح بعد از بیدار شدن آن را بشویید.

مزایای استفاده از هل در سلامت مو

هل می تواند به رشد مو و درمان مسائل خاص پوست سر کمک می کند.

تغذیه پوست سر شما با هل

با خواص آنتی اکسیدانی هل، به ویژه نوع سیاه آن، می تواند پوست خود را تغذیه و سلامت خود را بهبود می بخشد. این ادویه همچنین می تواند فولیکول های مو را تغذیه و قدرت مو را افزایش می دهد. شما می توانید موهای خود را با آب هل (مخلوط پودرهل با آب) و استفاده از آن قبل از شامپو زدن برای تغذیه پوست سر خود استفاده کنید. می توانید در صورت وجود عفونت های پوستی از خصوصیات ضد باکتریایی هل نیز استفاده کنید.

هل در بهبود سلامت مو

این بدان معنی است که ادویه هل باعث تقویت ریشه های موی شما می شود و به موهای شما حجم و درخشش می دهد. اما توجه داشته باشید که باید از آن به طور منظم استفاده کنید.

عوارض جانبی مصرف

اگرچه مصرف هل در میزان طبیعی بی خطر است، اما در نظر گرفتن این ادویه به عنوان یک دارو ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. بهتر است یا آن را در این دوران مصرف نکنید یا به میزان کمی در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید.اگر شما دچار کولیک صفراوی هستید از مصرف هل اجتناب کنید. مصرف هل می تواند این بیماری را تشدید کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (558 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان