ساعدنیوز
ساعدنیوز

خواصی از اسرار نهفته ی مویز

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواصی از اسرار نهفته ی مویز
مویز نوعی خشکبار است که با خشک کردن انگور حاصل می‌شود. و نوعی کشمش است که از انگور شاهانی تهیه می‌شود. کشمش بیشتر برای انگور خشکیدهٔ کوچک استعمال می‌شود و مویز در انگور بزرگ. در سال‌های اخیر، مویز در آجیل‌ی ها جایگاه ویژه‌ای داردواز آن همراه با دیگر مغزها، برای افزایش توان و انرژی به ویژه در فصول سرد سال استفاده میکنند.

مویز امروزه در بین میوه ها جایگاه خاصی یافته است و دارای خواص بیشمار است. این میوه خوشمزه بسیار گرانقیمت می باشد. از خشک کردن انگور بدست می آید و می توان آن ها را نوعی کشمش به شمار آورد. این میوه خوشمزه در حقیقت خشک کرده انگورهای سیاه و درشت می باشد. از آنجا که مویز نوعی انگور خشک شده است جالب است بدانید خواص مویز با خشک شدن انگورها نه تنها از دیت نمی رود بلکه به ماده ای مقوی و سالم نیز تبدیل می شود. از خواص مویز می توان به سارشار بودن آن از امگا3 و امگا6 و ویتامین های A,E,Bو مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم و فسفر اشاره کرد. بهترین نوع مویز نوع کم دانه یا بی دانه آن می باشد.

انواع خواص تمام نشدنی مویز

مویز یا همان انگور سیاه خشک شده که امروزه جایگاه ویژه ای در آجیل پیدا کرده است سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی مفیدی است که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. با خواص فوق العاده این کشمش سیاه آشنا شوید. مویز، محبوب ترین نوع انگور است که به طور گسترده ای برای طعم خوشمزه آن مصرف می شود. مصرف مویز خواص و فواید بسیاری را به همراه دارد، همچنین مصرف مویز به درمان برخی از بیماری ها، سلامت بدن و زیبایی، درمان کم خونی و ریزش مو کمک شایانی می کند.

مویز

1. تقویت کننده قوای جنسی و اسپرم مردان

انواع میوه های خشک، کشمش و مویز سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارند. یک رژیم غذایی سالم با مصرف مویز می تواند علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامتی نیز مفید باشد. میزان 100 گرم مویز علاوه بر تامین 283 کیلوکالری انرژی برای بدن دارای طیف وسیعی از مواد مغذی است.

2. فواید مصرف مویز برای تقویت هوش و حافظه

آیا به خوردن کشمش علاقه دارید و اصلا کشمش یا مویز سهمی در رژیم غذایی روزانه ی شما دارد؟ شاید اگر از خواص و فواید مویز برای سلامتی آگاه باشید بیشتر به مصرف آن اهمیت بدهید. مویز محبوب ترین نوع کشمش در جهان است و به خاطر طعم شیرین و آبدار خود شناخته می شود. اما حقیقت این است که این میوه ی شیرین خواص بیشتری برای ارائه دارد. مویز دارای خواص دارویی متنوعی است که به ما کمک می کند بدن سالم تری داشته باشیم.

بعلاوه ترکیبات موجود در این خشکبار شیرین و دوست داشتنی باعث بهبود بافت پوست و مو می شود.

3. مفید برای تامین انرژی مورد نیاز بدن

خوردن ۱۰۰ گرم مویز حدودا ۲۸۳ کیلوکالری انرژی برای بدن تامین می کند. همچنین، این مقدار مویز دارای ۷۴ گرم کربوهیدرات نیز هست. بنابراین، با خوردن مویز می توان علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن، حس سیری را نیز تجربه کرد. خوردن مویز در آغاز روز کاری یا به عنوان میان وعده در زمان استراحت، می تواند انرژی از دست رفته ی بدن را دوباره تامین کرده و باعث سرحالی و نشاط شود. ویز حاوی طیف وسیعی از ویتامین های گروه B است. یکی از عملکردهای ویتامین B در بدن، تبدیل غذا به انرژی است. بنابراین یکی دیگر از فواید مصرف مویز برای سلامتی دریافت مقادیر زیادی ویتامین های گروه B و تامین انرژی مورد نیاز بدن است.

4. منبع سرشاز از پروتئین برای بدنسازها

پروتئین ماده ی غذایی بسیار مهمی برای بدن انسان است. برای مثال، ورزشکارانی که می خواهند عضله سازی کنند نیاز به مصرف پروتئین دارند. همچنین، خوردن پروتئین می تواند باعث ایجاد حس سیری بیشتر و در نتیجه جلوگیری از زیاده روی در مصرف تنقلات و غذاها شود. مویز خشکبار مفیدی است که حاوی مقدار زیادی پروتئین است. پروتئین موجود در مویز بعلاوه می تواند برای گیاهخواران نیز بسیار مفید باشد.

5. مناسب برای رفع کم خونی

از مویز به عنوان تقویت کننده ی طحال و کبد یاد می شود که از اصلی ترین ارگان های خونساز در بدن به شمار می آیند. فواید مصرف مویز برای خانم ها در این مورد به خصوص بسیار بیشتر از مردان احساس می شود.

6. آرامش سیستم عصبی و بهبود عملکرد مغز

حتما برایتان پیش آمده که در یک روز پر از استرس به دنبال راهی برای کاهش اضطراب و استرس خود باشید و پناه به تنقلات و خوردنی های زیادی ببرید. به شما پیشنهاد می کنیم مویز را گزینه ی اول برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب خود انتخاب کنید. مویز حاوی مقادیری منیزیم است که در بهبود خواب و آرام کردن سیستم عصبی نقش بسزایی دارد. مصرف منیزم و غذاهای حاوی آن می تواند استرس و اضطراب در بدن را کاهش داده و باعث ایجاد حس آرامش بیشتر شود.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

مویز سرشار از ویتامین C و زینک است. این دو ماده نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. زینک برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی و سوخت وساز بدن مفید است. ویتامین C نیز از بسیاری از عملکردهای سلولی در سیستم ایمنی حمایت کرده و کارکرد آن ها را بهبود می بخشد. از این رو، خوردن مویز می تواند راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش کارایی آن در مبارزه با عوامل بیماری زا باشد.

8. تقویت عضلات قلبی

مصرف مویز برای همه افراد و به ویژه افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند، مفید است. مویز دارای سلنیوم است و این عنصر می تواند رگ های خونی را پاک کرده، با التهاب در بدن مبارزه کند و در نتیجه آسیب ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد را کاهش دهد. همه این کارکردها می توانند ریسک بروز بیماری های قلبی را کاهش داده و به افراد مبتلا به این نوع بیماری ها کمک کنند تا وضعیت سلامت قلب خود را بهبود دهند.

9. عامل اصلی افزایش سطح تولید کلاژن ها

کلاژن و الاستین دو ماده ی مهم با نقش ساختاری در بدن ما هستند. مویز حاوی مقادیر کافی عنصر مس است که این عنصر در تولید کلاژن و الاستین نقش مهمی را ایفا می کند. کلاژن عملکردهای مهمی در بدن انسان دارد. ساختارمند کردن پوست و تقویت استخوان ها از جمله کارکردهای مهم کلاژن هستند. بنابراین، از فواید خوردن مویز برای سلامتی می توان به افزایش تولید کلاژن در بدن و حفظ سلامت پوست اشاره کرد.

دانه  کردن مویز

10. بهبود عملکرد غدد در بدن

تحقیقات نشان داده اند که عنصر مس ماده ی مهمی برای عملکرد بهتر غده تیروئید و تولید هورمون های تیروئیدی است. نتایج بررسی ها نشان می دهند کمبود مس با کاهش میزان هورمون های تیروئیدی رابطه نزدیکی دارد. مویز حاوی مقادیر مناسبی عنصر مس است و خوردن آن می تواند کمبود این عنصر در بدن را جبران کند.

11. رفع یبوست و مشکلات روده

فیبر موجود در مویز می تواند برای رفع مشکل یبوست نیز بسیار مفید باشد. فیبر محلول باعث می شود آب بیشتری جذب مدفوع شده و به این ترتیب، حجم مدفوع بیشتر و بافت آن نرم تر می شود. در نتیجه، حرکت مدفوع در روده ی بزرگ آسان تر می شود و مشکل یبوست کاهش می یابد. با خوردن مویز می توان علاوه بر فواید زیادی که مویز برای سلامتی دارد، به تامین فیبر مورد نیاز بدن و جلوگیری از یبوست نیز کمک کرد.

12. مویز از افت سطح کلسیم در بدن جلوگیری می کند

مویز به حبه های درشت خشک شده انگور سیاه ، گفته می شود. مویز از نظر ظاهر به لحاظ درشتی و رنگ سیاه آن متفاوت با کشمش سبز است و از نظر خواص پرقدرت تر و کامل تر از آن است. مویز در اثر خشک شدن،خواص خود را از دست نمی دهد و حتی اثر نیروبخش آن بیشتر است. معمولاً مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی و انواع پرگوشت و بی دانه، بهترین و پرخاصیت ترین نوع مویز است. هر چه رنگ بنفش یاسیاه مویز بیشتر باشد قدرت آن در جلوگیری از آلزایمر زیادتر است. ارقام مختلفی از کشمش از جمله؛ کشمش سیاه یا مویز، کشمش های آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی، انگوری و ... موجود است. بررسی ها نشان داده اند خوردن غذاهایی که سرشار از پتاسیم هستند، می تواند میزان از دست رفتن کلسیم در بدن را کاهش داده و به تعادل میزان آن در بدن کمک کند.مویز حاوی طیف وسیعی از مواد معدنی از جمله کلسیم است که در ساخت استخوان ها و تقویت سلامت آنها به کار می رود. علاوه بر این، مصرف کلسیم می تواند ریسک بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و فشار خون بالا را کاهش دهد. خوردن مویز می تواند میزان قابل توجهی کلسیم برای بدن تامین کرده و بر سلامت استخوان ها و دندان موثر باشد.

13.تصفیه کننده ی طبیعی خون است:

هیچ کس با یک پوست بدون عیب و ایراد متولد نمی شود و رسیدن به پوستی مطلوب و زیبا، آرزوی هر زنی است.

مویز دارای خواصی طبیعی که با تصفیه ی خون مرتبط هستند.

این ماده ی خوراکی کمک می کند تا مایعات خطرناک، سموم و مواد زائد از سیستم بدن خارج شوند.

همین سموم و مواد زائد هستند که معمولا مشکلات پوستی مخصوصا آکنه، لک صورت و پوست، چین و چروک ها و مشکلات دیگر را ایجاد می کنند.

زمانی که خون به خوبی پاکسازی و تصفیه شود، آن چه برای تان باقی خواهد ماند پوستی سالم، بدون مشکل و درخشان است.

14.مویز فشار خون را کنترل می کند:

فشار خون بالا یکی از مشکلات بسیار شایع است که منجر به بروز مشکلات جدی زیادی در بدن می شود.مقدار پتاسیم فراوان موجود در کشمش سیاه (مویز) سبب می شود که خوردن آن در هنگام صبح مناسب باشد، چرا که سدیم را در بدن کاهش می دهد.سدیم یکی از دلایل اصلی بالا رفتن فشار خون است.مویز به این ترتیب می تواند مشکل فشار خون شما را درمان کند.

وزن مویز

مـضرات مـویـز

1. زیاده روی در مصرف مویز به علت داشتن کالری بسیار بالایی که دارد به افراد چاق توصیه نمی شود.

2. افراط در خوردن مویز باعث افزایش غلظت خون و بالارفتن فشار خون می شود و برای بیماران دیابتی مضر است.

3. طبع مویز گرم است و زیاده روی در مصرف آن برای افراد گرم مزاج توصیه نمی شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (250 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (16 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد