خواص فلفل برای کاهش وزن

  جمعه، 03 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص فلفل برای کاهش وزن
فلفل تند به عنوان یک ماده ی غذایی ترموژنیک شناخته می شود و با ایجاد حرارت در بدن به افزایش متابولیسم و چرب سوزی کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

شايد سراغ خيلي از مواد غذايي مي رويد تا لاغرتان كند اما دانستن اينكه انواع فلفل چه تاثيري در كاهش وزن شما دارد برايتان جالب خواهد بود. فلفل تند، خواص دارويي بسياري دارد وبه همين خاطر امروزه استفاده از اين ادويه دراكثر غذاها باب شده است.امروزه باور غلطي كه فلفل قرمز وفلفل تند باعث ايجاد زخم معده يا تحريك آن مي شوند، كاملا رد شده وفوايد اين ماده غذايي از مضرات آن پيشي گرفته است. تحقيقات جديد برساختار اين ماده غذايي وچگونگي عملكرد آن در سيستم بدن نشان داده، استفاده از فلفل تند مي تواند كمك بزرگي در كاهش وزن بكند. نوعي عصاره كه از فلفل تند گرفته مي شود دردرمان بسياري از امراض پوستي مانند رفع التهاب وبر افروختگي پوست، رفع لك وانواع كك ومك موثر است.

فلفل تند داراي خواص ضد سرطاني است. انواع اكسيدان موجود در اين ماده غذايي در مبارزه با راديكال هاي آزاد در بدن نقش چشمگيري دارند. همچنين فلفل چيلي يا فلفل تند در جلوگيري از رشد سلول هاي موثر است. قطعا همه افرادي كه رژيم غذايي خاصي را دنبال مي كنند با شنيدن اينكه قرص هاي لاغري جديد حاوي تركيب DCT وارد بازار شده، خيلي خوشحال مي شوند. تركيبات اين قرص ها مواد موجود در فلفل قرمز تند است كه باعث افزايش سوخت وسازبدن ودر نتيجه كاهش وزن مي شود. با نوش جان كردن فلفل تند، احساس گرما وآتش گرفتن مي كنيد. علت اين است كه كاپساسين موجود در فلفل باعث ترشح آدرنالين مي شود؛ اين هورمون در بالا رفتن دماي بدن نقش موثري دارد. دماي بدن بالا رفته، متابوليسم افزايش پيدا مي كند ودر بسياري از افراد، باعث عرق كردن مي شود. پس از اينكه اين حالت به وجودآمد، بدن كالري بيشتري مي سوزاند وفرد لاغر مي شود. قطعا فلفل بدون هيچ دليلي تند نيست؛ تندي آن هم علتي دارد! اين ماده غذايي، حاوي كالري بسيار كمي است، به همين خاطر مهمان تمام بشقاب هاي رژيمي است. فلفل تند براي درمان افراد مبتلا به آرتروز نيز موثر است. تحقيقات اخير نشان مي دهد، مصرف فلفل قرمز يا فلفل تند با كاهش ناراحتي هاي مفصلي وآرتروز رابطه مستقيمي دارد.

عامل تندی فلفل چیست؟

کپسایسین، ترکیب گیاهی بی رنگی است که به انواعی از فلفل ها خاصیت تندی و تسکین درد می دهد. امروزه در صنعت دارویی از این ترکیب تند در اغلب کرم های موضعی کاهش درد استفاده می شود. مکانیسم اثر کپسایسین به این صورت است که به گیرنده های درد در بافت مورد نظر یا به سلول های چشایی زبان متصل می شود و با ایجاد احساس سوختگی، مغز را وادار به آزاد کردن یک ماده مخدر طبیعی با نام اندورفین کرده که با تسکین درد، احساس خوشی ایجاد می کند. در طب ایرانی از روغن گیاهی فلفل به صورت موضعی برای دردهای مزمن عضلات و مفاصل که ناشی از سردی و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی باشد، استفاده می شود.

کدام فلفل ها خاصیت بیشتری دارند؟

فلفل ها انواع مختلفی دارند. برخی انواع آن دلمه ای و به رنگ های قرمز و زرد و سبز و نارنجی است. نوع دیگر آن فلفل سیاه است که دانه ای سیاه رنگ و کوچک بوده و نوعی از آن که به فلفل شمشیری معروف است، گیاهی بوته ای با پوسته ای قرمز یا سبز است.

برخلاف باور عامه مردم، فلفل های شمشیری سبز رنگ در مقایسه با انواع فلفل های سیاه و دلمه ای خواص بیشتری ندارند. تفاوت این فلفل ها تنها در رنگ و طعم تند یا شیرین آنهاست و از نظر خاصیت و ارزش غذایی تقریبا با هم برابری می کنند. فلفل های سیاه عطر و طعم مطبوع، اما فلفل های قرمز، تندی بیشتری دارند، البته ادویه پاپریکا که از فلفل دلمه ای قرمز گرفته می شود، تندی چندانی ندارد اما مطبوع تر است. فلفل دلمه ای زرد و نارنجی و قرمز در مقایسه با سبز آن به دلیل میزان کمتر کپسایسین طعم شیرین تری دارند.

 فلفل

تاثیر فلفل قرمز در کاهش وزن

زمانی که در حال خرید مواد غذایی هستید ، قطعا کمتر از هر چیز به فلفل قرمز فکر می کنید اما بهتر است که یک تجدید نظر داشته باشید. محققان به این نتیجه رسیده اند که وجود ماده ای به نام کپسایسین در فلفل قرمز که گرما بخش است، می تواند به کاهش اشتها و افزایش سرعت کالری سوزی بدن کمک کند.

کپسایسین یک ماده بی مزه، بی رنگ و بدون بو است که احساس گرما را در بدن ایجاد می کند و غلظت بیش از حد بالای آن می تواند باعث سوختگی پوست نیز بشود. کرم های حاوی کپسایسین نیز وجود دارند که برای گرم کردن پوست و از بین بردن درد استفاده می شود.

میزان دریافتی مناسب کپسایسین در رژیم غذایی روزانه باید نصف قاشق چای خوری یعنی یک گرم در حالت خشک باشد. محققان در این آزمایش 25 نفر را تحت مطالعه قرار دادند که هیچ کدام اضافه وزن نداشتند. 13 نفر در این گروه به غذاهای تند علاقه داشتند و 12 نفر علاقه نداشتند. به آن هایی که به غذای تند علاقه نداشتند ، 0.3 گرم فلفل قرمز دادند تا روی غذای خود بپاشند، در حالی که بقیه باید 1.8 گرم مصرف می کردند و در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف فلفل قرمز باعث افزایش دمای هسته مرکزی بدن می شود و کالری سوزی آن ها بیشتر خواهد بود.محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند افرادی که فلفل قرمز دوست نداشتند یا از آن استفاده نمی کردند ، بعد از مصرف آن با کاهش اشتها ، مخصوصا در مورد غذاهای شیرین و پر چرب مواجه شدند و آن هایی که از ابتدا فلفل قرمز مصرف می کردند ، تغییری در اشتهایشان به وجود نیامد.

محققان اعلام کردند زمانی که افراد به طور منظم فلفل قرمز مصرف می کنند ، در طول زمان اثرات آن دیگر در آن ها تاثیر نخواهند داشت. حال مطالعات در حال بررسی روی این موضوع است که مصرف فلفل قرمز تا چه مدت روی کالری سوزی یا کاهش اشتها موثر است و چه تغییرات دیگری را باید در کنار آن انجام داد.مصرف 6 گرم کپسایسین در روز باعث سرکوب اشتها و از بین بردن چربی شکم در مردان و زنان می شود و مصرف کالری را تا 200 تا کاهش می دهد و در نتیجه متابولیسم افزایش می یابد و وزن شما مدیریت خواهد شد.فلفل قرمزهای کپسولی نمی توانند به اندازه فلفل های پودری ریخته شده روی غذا در کاهش اشتها موثر باشند. مزه و اثر حسی تند فلفل باعث می شود که دمای بدن به حالت حداکثری برسد و کالری سوزی و کاهش اشتها افزایش یابد.اضافه کردن فلفل قرمز به غذا نه تنها باعث کاهش وزن می شود ، بلکه همراه با ورزش ، کاهش وزن چشمگیری را به وجود می آورد ؛ حتی اگر به تازگی شروع به مصرف آن کرده باشید.

فلفل قرمز در انواع متنوعی وجود دارد :

فلفل دلمه ای نیز یکی از انواع آن است که طعم شیرینی دارد و رنگ های زرد ، سبز ، نارنجی نیز دارد. این فلفل ها در دسته سبزیجات قرار می گیرند و هر کدام در مراحل مختلفی بالغ می شوند.البته فلفل قرمزهای دلمه ای حاوی کپسایسین نیستند و حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی می باشند که خوردن این فلفل ها در چربی سوزی تاثیری ندارد نسبت به با فلفل قرمزهای تند متفاوت هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (161 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (15 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!