خواص بی نظیر دمنوش گلپر برای سلامتی بدن!

  دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص بی نظیر دمنوش گلپر برای سلامتی بدن!
گلپر، یکی از گیاهان معطر است که می‌تواند در آشپزخانه استفاده‌ زیادی داشته باشد. از خواص گلپر می‌توان به شکل ادویه در غذاها و ترشی‌های ایرانی بهره‌مند شد. البته شایان ذکر است که گلپر دارای خواص درمانی بسیاری است که از آن می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی یاد کرد. در ادامه به بررسی فواید و البته عوارض آن خواهیم پرداخت.

گیاه گلپر چیست؟ گیاه گلپر معطر است که می‌توان از تمام بخش‌های آن استفاده کرد. از گیاه گلپر می‌توان به عنوان ادویه برای بسیاری از غذاها استفاده کرد. همچنین گیاه گلپر دارای خواص درمانی فراوانی است که آن را به یکی از گیاهان دارویی مهم تبدیل کرده است.
در این مطلب که در ارتباط با خواص گلپر است به بررسی خواص گلپر در طب سنتی، خواص گلپر برای کلیه، خواص گلپر برای رحم، خواص گلپر برای پوست، خواص گلپر برای مو، خواص گلپر برای حافظه، در نهایت عوارض گلپر پرداخته‌ایم.

خواص گلپر چیست؟

در طب سنتی توجه ویژه‌ای به گلپر و خواص آن شده است. بر این اساس طبع این گیاه گرم و خشک شناخته می‌شود. از مصلح‌های گلپر می‌توان به انار، آب انار، سکنجبین، تخم خیار، گلاب و خیساندن در سرکه اشاره کرد. افراد دارای مزاج گرم، برای مصرف گلپر بهتر است دانه این گیاه را در سرکه به مدت یک شب خوابانده و سپس بعد از گذشت 24 ساعت، دانه‌های خشک شده را پودر کرده و مصرف کنند.

خواص گلپر در طب سنتی شامل

  • تقویت حافظه

  • تقویت معده و هضم غذا

  • ضد نفخ

  • میکروب‌کش

  • درمان کمردرد ناشی از رطوبت

  • ادرارآور

  • تسکین‌دهنده درد سینه

دیگر خواص گلپر را در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد.

 گلپر

خواص ضد التهاب گلپر

گلپر، این گیاه فوق‌العاده، دارای خاصیت ضد التهابی است. از این مزیت می توان برای درمان بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل و نقرس که موجب التهاب مفصل‌های استخوان و ایجاد درد شدید می‌شوند،استفاده کرد. با کاهش تورم و التهاب، درد در این بیماران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

درمان بیماری‌های میکروبی و قارچی

گلپر یکی از معدود گیاهانی است که دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و به توقف رشد میکرو اورگانیسم‌ها کمک می‌کند. می‌توانید از عصاره گلپر به عنوان آنتی بیوتیک استفاده کرده و محلول عصاره را در مکان‌هایی که باکتری‌ها رشد می‌کنند، بریزید. از خواص گلپر می‌توانید برای درمان بیماری‌های قارچی هم استفاده کنید. کافیست به کمک آن یک خمیر تهیه کرده و با پارچه نرم تمیز محل به وجود آمدن قارچ را بپوشانید.

خواص ضد درد گلپر

با مطالعات و بررسی‌هایی که روی خواص گلپر انجام شده است، می‌توان برای درمان زخم‌های پوستی هم از آن استفاده کرد. از عصاره این گیاه روی زخم‌ها، به عنوان ضد عفونی‌کننده که به جلوگیری از گسترش زخم‌ها کمک می‌کند، استفاده می‌شود.

خواص گلپر برای پوست

گلپر خواص معتددی برای پوست دارد. از آن می‌توان برای نرمی پوست پا مانند قوزک و پاشنه، درمان اگزما، از بین بردن جوش و آکنه و درمان التهابات پوستی استفاده کرد.

خاصیت گلپر برای سلامت موها

گیاه گلپر حاوی ویتامین E و برخی مواد معدنی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیبات سبب می‌شوند گردش خون در پوست سر بیشتر شود. وقتی خون‌رسانی در کف سر بیشتر باشد، مواد مغذی بیشتری هم به فولیکول‌های مو می‌رسد. می‌توانید کمی گلپر دم کرده و بعد از اینکه خنک شد، از آن روی موهای خود مالیده یا به کمک ظرف مناسب، اسپری کنید. سپس بعد از گذشت چهل دقیقه به حمام بروید. با این ترفند ریزش موها کنترل و رشد آنها افزایش پیدا می‌کند.

خواص گلپر برای قلب، ریه و کلیه

گلپر باعث کم شدن فشار خون و کلسترول بد شده، پس سلامت و کارکرد قلب را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این با گلپر می‌توان به درمان مشکلات ریوی و تنفسی پرداخت. مصرف گلپر به صورت دم‌ کرده می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند. یکی از فواید گلپر خلط آور و ضد احتقان بودن آن است و به عنوان شل‌کننده تنفسی بافت ریه، به آزاد شدن احتقان کمک ویژه‌ای می‌کند. همانطور که ذکر شد، گلپر ادرارآور بوده و به این ترتیب، باعث دفع سموم بدن و بهبود کارکرد کلیه می‌شود.

خواص گلپر برای حافظه

یکی از دلایل ضعف حافظه، غلبه کردن سردی به مغز است‌. طبع گرم گلپر می‌تواند به رفع سردی مغز کمک کند. بعد از مصرف گلپر، تقویت و بهبود عملکرد حافظه خود را به خوبی حس خواهید کرد. دود گلپر نیز برای تقویت حافظه و افزایش کارکرد مغز بسیار مؤثر و مفید است.

خواص گلپر برای قاعدگی

همانطور که گفته شد، در طب سنتی از گلپر به عنوان یکی از گیاهان دارویی یاد می‌شود که برای دردها و گرفتگی‌های قاعدگی مناسب است. برای بهره‌مندی از خواص سرشار گلپر بهتر است که از پودر خشک گلپر در چند روز پیاپی استفاده کنید.

عوارض گلپر

زمانی که ریشه گلپر تازه است، تقریبا سمی بوده و به همین دلیل ما باید قبل از استفاده، گلپر را خشک کنیم. مصرف این گیاه مفید ممکن است در برخی افراد سبب ایجاد آلرژی و حساسیت شود. همچنین افراط و زیاده‌روی در مصرف گلپر باعث تپش قلب شده و باید دانست که استفاده از آن در زنان باردار و شیرده ممنوع است. چراکه ممکن است منجر به لکه‌بینی یا بدتر از آن، یعنی سقط جنین شود.

عصاره این گیاه نیز سمی است و اگر در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرد، سبب تحریک آن و حساسیت به نور خورشید می‌شود. در نتیجه فرد خارش، قرمزی، اگزما و سوزش را تجربه خواهد کرد. همانطور که می‌بینید خوردن گلپر می‌تواند به عنوان درمانگر این بیماری‌ها شناخته شود، اما مصرف زیاد و بیش از اندازه می‌تواند بلعکس عمل کند.

مصرف گلپر با داروهای رقیق‌کننده خون، فشار خون، داروهای هورمونی و سرطانی ممکن است تداخل ایجاد کند. پس، از مصرف همزمان این داروها با گلپر خودداری کنید. همچنین مصرف گلپر برای افراد دیابتی و کسانی که درگیر زخم‌های روده و شکم هستند نیز ممنوع است. باید توجه داشت که کودکان زیر دوسال هم نباید از این گیاه استفاده کنند.

شربت گلپر

شربت گلپر مفید برای لاغری و تناسب اندام

بسیاری از افراد تنها تصور می کنند که خواص گلپر تنها در دمنوش آن نهفته است! از این رو گلپر را فقط به صورت دمنوش استفاده می کنند. اما باید بدانید که نه تنها می توانید با تهیه شربت گلپر از خواص این گیاه دارویی بهره ببرید، بلکه شربت گلپر به شما کمک می کند تا هرچه سریع تر به وزن ایده آلتان برسید. جالب است بدانید که از شربت گلپر به عنوان قاتل چربی های بدن یاد می کنند و افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، علاوه بر بهره بردن از خواص دمنوش گلپر، باید از شربت آن هم استفاده کنند.

با اینکه شربت گلپر دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن انسان است، اما به سادگی می توان عنوان کرد که مهمترین خاصیت آن، چربی سوزی اطراف شکم و پهلو است. شربت گلپر می تواند به سادگی اشتهای شما را کنترل کند. بدین صورت شما با تنظیم میزان مصرف غذا می توانید چربی های اضافی خود را نابود کرده و به اندام مورد نظرتان نزیدیک تر شوید. پس اگر به فکر لاغری خود هستید، به سرغت شربت این گیاه دارویی بی نظیر را در برنامه غذایی تان اضافه کنید.

شربت گلپر

خواص دمنوش گلپر

دمنوش گلپر خواص درمانی فراوانی دارد. دمنوش گلپر ضد نفخ است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. این دمنوش برای درمان رفلاکس معده، تهوع، استفراغ و دیگر اختلالات گوارشی مفید است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش ریشه گلپر می‌تواند برای درمان اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفسی مفید و موثر باشد. دمنوش گلپر باعث تحریک اشتها می‌شود. از دیگر خواص دمنوش گلپر می‌توانیم به مواردی مانند تقویت حافظه، ضد صرع، درمان اسهال، تقویت قوای جنسی و ضد جوش بودن اشاره کنیم.

طرز تهیه دمنوش گلپر

برای تهیه دمنوش گلپر باید به اندازه یک قاشق غذاخوری از پدر گیاه گلپر را در قوری بریزیم و به آن آب جوش اضافه کرده و اجازه دهیم به مدت 15 دقیقه دم بکشد. این چای گیاهی کمی تلخ است و برای ازبین بردن تلخی و شیرین کردن این چای می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

خلاصه

گلپر گیاهی از خانواده گیاهان چتریان است. این گیاه که در مناطق کوهستانی کشور ایران کشت می شود، بوته ای شکل بوده و از آن به عنوان یک طعم دهنده و داروی گیاهی استفاده می کنند. جالب است بدانید در زمانی که شما گلپر را خشک می کنید، گیاه عطر بیشتری از خودش ساطع خواهد کرد. گلپر را هم می توان به عنوان ادویه به غذا اضافه کرد و هم می توان از دمنوش آن بهره برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (500 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان