خواص ادویه زعتر

  یکشنبه، 01 اسفند 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص  ادویه زعتر
زعتر ادویه پرطرفدار خاورمیانه و شمال آفریقا است که ترکیب اصلی آن ، آویشن کوهی است ، در زبان عربی به آویشن کوهی هم زعتر گفته می شود و این ادویه نامش را از این گیاه مفید گرفته است. در این بخش به برخی از خواص این ادویه اشاره می کنیم.

زعتر ادویه مخلوط متعلق به خاورمیانه و شمال آفریقا است که معمولا به طور مستقیم روی غذا می پاشند یا این که با روغن زیتون ترکیب می کنند و روی نان می مالند و به عنوان پیش غذا استفاده می کنند. زعتر در واقع از چند ادویه و یا گیاه خشک آسیاب شده تهیه می شود و به علت آویشن موجود در آن، نام خود را از زبان سریانی به عربی اینگونه وارد کرده است.گاهی در ترکیبات این ادویه معطر به جای آویشن از مرزنجوش یا پونه کوهی استفاده می شود.

خواص زعتر

ادویه زعتر حاوی ترکیبات آلی از جمله تیمول ، اسید گالیک ، کارواکرول ، کوئرستین ، فلاونوئید ها و مواد معدنی مهم برای سلامت بدن است . خوردن زعتر خاصیت اثربخشی در هشیاری ذهن و تمدید قوای بدن دارد و بهتر است در صبحانه مصرف شود.

کاهش التهاب با زعتر

از خمیر زعتر می توان به عنون ضماد برای کاهش التهاب موضعی استفاده کرد و مصرف خوراکی آن به کاهش التهاب داخلی کمک میکند

زعتر مفید برای بهبود کیفیت خواب

ادویه زعتر خواص آرامش بخش دارد و برای کسانی که خواب پریشان دارند مفید است.

افزایش انرژی با زعتر

غلظت بالای پلی فنول ها و فلاونوئیدهای موجود در ترکیب این ادویه، آن را به یک تقویت کننده انرژی قدرتمند تبدیل کرده و می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.علاوه بر این، به دلیل داشتن منیزیم به شما کمک می کند هر روز صبح با انرژی و آمادگی بیشتری برای انجام کارها روبرو شوید.

سایر خواص زعتر برای سلامتی عبارت است از

  • تقویت حافظه
  • افزایش گردش خون
  • بهبود سیستم ایمنی
  • درمان و پیشگیری از سرماخوردگی
  • تقویت سلامت پوست
  • تقویت استخوان ها
  • کاهش التهاب
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود حافظه
نان آغشته به زعتر

کاربرد های زعتر

زعتر علاوه بر خواصی که برای سلامتی دارد، دارای طعم و عطری فوق العاده است و ترکیب این ادویه با غذاها، کیک و شیرینی طعم بسیار لذیدی را فراهم می کند. در ادامه به برخی از کاربرد های زعتر می پردازیم.

زعتر به عنوان چاشنی سالاد

از زعتر می توان در تهیه انواع سالاد ها استفاده کرد و طعم بسبار خوبی را به آن ها بخشید. از سالاد معمولی تا سالاد سزار و دیگر انواع سالاد ها می توانند با داشتن زعتر در دستور تهیه خود، طعم بهتری پیدا کنند . از زعتر می توان بر روی ماست و سالاد نیز به صورت پاششی استفاده کرد.

زعتر و صبحانه

می توان بر روی پنیر صبحانه زعتر پاشید و به پنیر صبحانه خود طعمی تازه و خوشمزه را اضافه کنید.

زعتر و تهیه نان

نان زعتر یکی از نان های معروف مردم خوزستان است. نان زعتر که نام خود را از ادویه زعتر می گیرد یک نان پر طرفدار و پیش غذای معروف در کشورهای عربی مثل کویت، عراق و مصر محسوب می شود.

زعتر بر روی پلو

زعتر از موادی مانند سبزی، کنجد، گردو و غیره تهیه شده است و طعم بسیار خوبی دارد و از این رو می توان از این ادویه روی برنج پاشید و چند طعم فوق العاده را همزمان تجربه کرد.

زعتر

طرز تهیه زعتر

برای تهیه ادویه زعتر باید کنجد بو داده، تخم گشنیز، گردو چرخ شده نخودچی پودر کرده ، پودر زیره، مرزنجوش، آویشن وحشی، سماق، رازیانه و نمک را با هم مخلوط کرده و از ترکیب حاصل در پخت غذا و طعم دار کردن غذا ها، نان و سبزیجات استفاده کرد. ترکیبات ادویه زعتر وابسته به نوع کشوری که در آن تولید می شود متنوع است.ولی معروف ترین ادویه زعتر ، نوع لبنانی آن است که ترکیب اصلی آن کنجد بوداده ، آویشن وحشی ، تخم گشنیز ، پودر گردو ، آرد نخود چی ، مرزنجوش ، سماق ، پودر زیره ، رازیانه و نمک است.

ادویه زعتر به 3 روش مختلف ترکیب می شود که ماندگاری هر کدام متفاوت است.

روش اول تهیه ادویه زعتر

ادویه ها را به علاوه کمی نمک مخلوط کنید و در شیشه ای در بسته نگهداری کنید و هر بار قبل از استفاده مقدار مورد نیاز از این مواد را برداشته و با روغن زیتون مخلوط کنید. ماندگاری این ادویه به شکل خشک و ترکیب شده با نمک حدود 4 سال است.

روش دوم تهیه ادویه زعتر

ترکیب ادویه را با نمک مخلوط کرده و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در 3 مرحله به مواد اضافه کنید و هر بار با دست ورز دید تا کاملا مواد به خورد هم بروند. ادویه را در یک شیشه دربسته در یخچال نگهداری کنید. ماندگاری ادویه زعتر در این روش بین 9 – 12 ماه است.

روش سوم تهیه ادویه زعتر

در این روش فقط ترکیب ادویه ها و نمک را مخلوط می کنید و به صورت خشک روی مواد غذایی می پاشید.

مطلب آخر

از مهم ترین ویژگی های ادویه ترکیبی زعتر نحوه استفاده و کاربرد آن است. همانطور که در بالا مطالعه کردید این ادویه به صورت چاشنی بکار میرود و تنوع کاربرد آن بسیار بالاست تقریبا هر چیزی که فکرش را کنید با زعتر ترکیب خوش طعمی را به شما هدیه می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (563 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان