خوراکی هایی که گرفتگی صدا را رفع می کنند

  سه شنبه، 09 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خوراکی هایی که  گرفتگی صدا را رفع می کنند
وقتی شخصی صدایش می گیرد، به طور معمول به دلیل التهاب حنجره است. پزشکان التهاب حنجره را لارنژیت می نامند.در این مطلب روشهایی که فرد می تواند با سرعت بیشتری صدای خود را برگرداند اشاره شده است. روش های ساده و خانگی برای رفع یا درمان گرفتگی صدا که فوق العاده موثر و کاربردی هستند. پس با ما همراه باشید.

درمان خانگی گرفتگی صدا یکی از مشکلات رایجی می باشد که اکثر افراد به آن دچار می شوند. گرفتگی ایجاد شده در صدای اشخاص ناشی از التهابات درون حنجره می باشد که یک سری از عوامل مانند عفونت دستگاه تنفسی ، تحریک شدن بر اثر دخانیات و آلودگی های ناشی از هوا می تواند از عوامل بروز آن باشد و این اختلال معمولاً بین ۲ الی ۳ هفته زمان می برد تا به حالت اولیه برگردد.

علت گرفتگی صدا چیست؟

تارهای صوتی به شکل نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند. این تارها در هنگام تنفس حرکت کرده و با حرف زدن دچار ارتعاش می شوند. وقتی گرفتگی صدا رخ می دهد، در واقع چیزی مانع از انجام درست لرزش شده است. در اثر داد زدن بر اثر تشویق یا فریاد زدن بر سر کودک و ... التهاب در تارهای صوتی رخ می دهد. سرفه نیز می تواند بر اثر پدیده رفلاکس یا بازگشت اسید به معده اتفاق بیفتد. در این گونه موارد با درمان مشکل رفلاکس، سرفه نیز درمان می شود.

تاثیر خوراکیها بر گرفتگی صدا

می توانید چند درمان خانگی کوتاه مدت را برای بهبود سریع به کار بگیرید اما اگر گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مطلب از مؤثرترین درمان های گرفتگی صدا را به شما معرفی می کنیم.

اسموتی

درمان گرفتگی صدا با زنجبیل

زنجبیل که یکی از مؤثرترین داروهای گیاهی برای درمان گرفتگی صداست، برای غشای مخاطی حنجره مفید است و التهاب را تسکین می دهد. همچنین به جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی کمک می کند.

  • تکه های نازک و خام زنجبیل را به شکل منظم میل کنید. برای تغییر مزه می توانید به آن نمک و آبلیمو اضافه کنید.
  • همچنین می توانید یک قاشق سوپ خوری زنجبیل خردشده را در یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، آن را از صافی بگذرانید و به آن عسل اضافه کنید. روزی ۳ بار این دمنوش را بنوشید.
  • مصرف آب نبات زنجبیل هم مفید است.

    زنجبیل

    درمان گرفتگی صدا با عسل

عسل که در درمان گرفتگی صدا بسیار سودمند است، به نرم کردن گلوی ملتهب و کاهش تورم کمک می کند.

  • برای مرطوب نگه داشتن گلو، روزی چند بار یک قاشق سوپ خوری عسل خالی و درصورت امکان ارگانیک میل کنید.
  • همچنین می توانید ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری عسل را با کمی فلفل سیاه در یک لیوان آب گرم حل کنید و آن را چند بار در روز میل کنید.
  • راه دیگر این است که مقدار برابر عسل و عرق شاهسپرم (از خانواده ریحان) را مخلوط و روزی ۳ بار میل کنید.

درمان گرفتگی صدا با سرکه ی سیب

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی صدا سرکه سیب مصرف کنید. سرکه ی سیب دارای خاصیت ضدمیکروبی است که به درمان عفونت و التهاب حنجره که یکی از دلایل اصلی گرفتگی صداست کمک می کند.

  • ۱ قاشق چای خوری سرکه ی سیب پالایش نشده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. در روز چندبار این نوشیدنی را بنوشید.
  • همچنین می توانید از محلول سرکه و آب به میزان برابر برای قرقره استفاده کنید. این کار را دست کم ۲ بار در روز انجام بدهید.

درمان گرفتگی صدا با قرقره ی آب نمک

قرقره با آب نمک یکی دیگر از راه های مؤثر برای بازیابی صدایتان است. نمک به پاک سازی مخاط دستگاه تنفسی و آب گرم به تسکین التهاب گلو کمک می کند. همچنین خاصیت ضدعفونی کنندگی نمک در جلوگیری از عفونت گلو مؤثر است.۱ قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.2 تا ۳ بار در روز محلول آب نمک را قرقره کنید.

درمان گرفتگی صدا با لیموترش

یکی از درمان های رایج گرفتگی صدا لیموترش است. لیمو گلو را مرطوب نگه می دارد و درد و تورم آن را کاهش می دهد. همچنین ویتامین C لیمو با عفونت مبارزه می کند.1 قاشق سوپ خوری عسل و آب لیمو را در یک فنجان آب ولرم حل کنید. چند بار در روز از این محلول بنوشید.می توانید آب نصف لیموترش را در نصف فنجان آب گرم رقیق و آن را دست کم ۲ بار در روز قرقره کنید. اگر بخواهید می توانید کمی نمک به محلول اضافه کنید.همچنین می توانید کمی نمک و فلفل روی لیموترش بپاشید و آن را میل کنید.

درمان گرفتگی صدا با سیر

سیر هم از درمان های خانگی رایج برای گرفتگی صداست. سیر مانع تورم می شود، درد را کاهش می دهد و به درمان سرعت می بخشد.یک حبه سیر را دو نیم کنید و هر تکه را در یک طرف دهان بگذارید. درحالی که به آرامی آن را می جوید، آب سیر را بمکید تا التهاب تسکین یابد و درمان سریع تر حاصل شود.می توانید چند قطره روغن سیر را به یک چهارم فنجان آب گرم اضافه و روزی ۲ بار آن را قرقره کنید.

درمان گرفتگی صدا با فلفل قرمز

فلفل قرمز که برای درمان سریع گرفتگی صدا به کار می رود، حنجره ی ملتهب را تسکین و درد و تورم را کاهش می دهد. همچنین در از بین بردن عفونت مؤثر است.نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را با ۱ قاشق سوپ خوری عسل مخلوط و به آرامی میل کنید.می توانید یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را را با آب نیمی از لیمو در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را بنوشید.

درمان گرفتگی صدا با نارون قرمز

نارون قرمز گیاهی شگفت انگیز است که غشای مخاطی را پوشش می دهد و طی چند روز گرفتگی صدا را از بین می برد.

  • ۲ قاشق سوپ خوری پودر نارون قرمز را به ۲ فنجان آب داغ اضافه کنید. بگذارید برای ۵ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این چای تا ۳ بار در روز سودمند است.
  • همچنین می توانید قرص نارون قرمز را مصرف کنید.

هشدار: مصرف نارون قرمز برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

درمان گرفتگی صدا با گیاه سپستان (انبو)

گیاه سپستان یا سه پستان با نام علمی Cordia myxa از تیره گاوزبانیان است. جوشانده برگ های این گیاه می تواند مشکل گرفتگی صدا را به طرز فوق العاده ای برطرف کند. همچنین می توانید برگ های این گیاه را در دهان گذاشته و بمکید که در تسکین ریه ها و بهبود سرفه های خشک نیز بسیار موثر است. سپستون همچنین همراه با تخم مرو، دانه بارهنگ و به دانه برای تسکین سرفه و نرم کردن سینه به کار می رود.

درمان گرفتگی صدا با هل

در طب سنتی به فراوانی از هل برای رفع گرفتگی صدا استفاده می شود. هل می تواند تورم را کاهش داده و غشاء مخاطی را نرم کند. جویدن حبه های هل می تواند به مرطوب کردن دهان و غشاء مخاطی کمک کند. دانه های خرد شده هل را هر روز با یک قاشق سوپ خوری عسل ترکیب کرده و میل کنید.

درمان گرفتگی صدا با استفاده از آب پیاز

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان گرفتگی صدا، مصرف آب پیاز است. برای این منظور باید چند پیاز بزرگ را خرد کرده و آن را همراه با آب در یک قابلمه بپزید. این ترکیب را باید تا زمانی که غلیظ شود، بجوشانید. شربت ایجاد شده را از صافی رد کرده و چند قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب گرم.

درمان گرفتگی صدا با اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس دارای خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی زیادی است که آن را تبدیل به یک داروی خانگی فوق العاده برای رفع گرفتگی صدا می کند. استنشاق بخار روغن اوکالیپتوس می تواند یک شیوه موثر در رفع گرفتگی صدا باشد. در مرحله اول، چند قطره روغن اوکالیپتوس را به یک ظرف بزرگ آب اضافه کنید. سر خود را با حوله پوشانده و سپس به مدت 10 دقیقه این بخار را استنشاق کنید. این روش درمانی را دو مرتبه در روز تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره لیمو به آن اضافه کنید. این ترکیب را بنوشید تا گرفتگی صدا را برطرف کند. برای رفع کامل این مشکل حداقل باید روزی دو مرتبه از این شربت مصرف کنید.

درمان گرفتگی صدا با زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده قوی است که باعث بهبودی سریع از بین بردن عفونت های باکتریایی و ویروسی موجود در گلو می شود. می توانید به سادگی کمی پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کرده و این ترکیب را دو مرتبه در روز مصرف کنید.

درمان گرفتگی صدا با مصرف ترب کوهی

ترب کوهی نیز از داروهای موثر برای رفع مشکل گرفتگی صدا است. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری سرکه را با دو قاشق غذاخوری ترب کوهی رنده شده و یک سوم فنجان آب مخلوط کنید. اجازه دهید تا این ترکیب به مدت یک ساعت باقی بماند. سپس این ترکیب را صاف کنید. در مرحله بعدی دو سوم فنجان عسل را به مایع اضافه کنید و یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را هر یک ساعت یک بار مصرف کنید تا گرفتگی صدا برطرف شود.

درمان گرفتگی صدا با دارچین

دارچین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به عنوان یک درمان خانگی خوب برای گرفتگی صدا در نظر گرفته می شود. برای این منظور باید پودر دارچین را به کمی آب اضافه کرده و آن را بجوشانید. کمی صبر کنید تا از گرمای آن کاسته شود و سپس آن را مصرف کنید. می توانید برای بهبود طعم و مزه مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (556 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان