ساعدنیوز
ساعدنیوز

خوراکی هایی که گرفتگی صدا را رفع می کنند

  سه شنبه، 09 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خوراکی هایی که  گرفتگی صدا را رفع می کنند
وقتی شخصی صدایش می گیرد، به طور معمول به دلیل التهاب حنجره است. پزشکان التهاب حنجره را لارنژیت می نامند.در این مطلب روشهایی که فرد می تواند با سرعت بیشتری صدای خود را برگرداند اشاره شده است. روش های ساده و خانگی برای رفع یا درمان گرفتگی صدا که فوق العاده موثر و کاربردی هستند. پس با ما همراه باشید.

درمان خانگی گرفتگی صدا یکی از مشکلات رایجی می باشد که اکثر افراد به آن دچار می شوند. گرفتگی ایجاد شده در صدای اشخاص ناشی از التهابات درون حنجره می باشد که یک سری از عوامل مانند عفونت دستگاه تنفسی ، تحریک شدن بر اثر دخانیات و آلودگی های ناشی از هوا می تواند از عوامل بروز آن باشد و این اختلال معمولاً بین ۲ الی ۳ هفته زمان می برد تا به حالت اولیه برگردد.

علت گرفتگی صدا چیست؟

تارهای صوتی به شکل نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند. این تارها در هنگام تنفس حرکت کرده و با حرف زدن دچار ارتعاش می شوند. وقتی گرفتگی صدا رخ می دهد، در واقع چیزی مانع از انجام درست لرزش شده است. در اثر داد زدن بر اثر تشویق یا فریاد زدن بر سر کودک و ... التهاب در تارهای صوتی رخ می دهد. سرفه نیز می تواند بر اثر پدیده رفلاکس یا بازگشت اسید به معده اتفاق بیفتد. در این گونه موارد با درمان مشکل رفلاکس، سرفه نیز درمان می شود.

تاثیر خوراکیها بر گرفتگی صدا

می توانید چند درمان خانگی کوتاه مدت را برای بهبود سریع به کار بگیرید اما اگر گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مطلب از مؤثرترین درمان های گرفتگی صدا را به شما معرفی می کنیم.

اسموتی

درمان گرفتگی صدا با زنجبیل

زنجبیل که یکی از مؤثرترین داروهای گیاهی برای درمان گرفتگی صداست، برای غشای مخاطی حنجره مفید است و التهاب را تسکین می دهد. همچنین به جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی کمک می کند.

  • تکه های نازک و خام زنجبیل را به شکل منظم میل کنید. برای تغییر مزه می توانید به آن نمک و آبلیمو اضافه کنید.
  • همچنین می توانید یک قاشق سوپ خوری زنجبیل خردشده را در یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، آن را از صافی بگذرانید و به آن عسل اضافه کنید. روزی ۳ بار این دمنوش را بنوشید.
  • مصرف آب نبات زنجبیل هم مفید است.

    زنجبیل

    درمان گرفتگی صدا با عسل

عسل که در درمان گرفتگی صدا بسیار سودمند است، به نرم کردن گلوی ملتهب و کاهش تورم کمک می کند.

  • برای مرطوب نگه داشتن گلو، روزی چند بار یک قاشق سوپ خوری عسل خالی و درصورت امکان ارگانیک میل کنید.
  • همچنین می توانید ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری عسل را با کمی فلفل سیاه در یک لیوان آب گرم حل کنید و آن را چند بار در روز میل کنید.
  • راه دیگر این است که مقدار برابر عسل و عرق شاهسپرم (از خانواده ریحان) را مخلوط و روزی ۳ بار میل کنید.

درمان گرفتگی صدا با سرکه ی سیب

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی صدا سرکه سیب مصرف کنید. سرکه ی سیب دارای خاصیت ضدمیکروبی است که به درمان عفونت و التهاب حنجره که یکی از دلایل اصلی گرفتگی صداست کمک می کند.

  • ۱ قاشق چای خوری سرکه ی سیب پالایش نشده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. در روز چندبار این نوشیدنی را بنوشید.
  • همچنین می توانید از محلول سرکه و آب به میزان برابر برای قرقره استفاده کنید. این کار را دست کم ۲ بار در روز انجام بدهید.

درمان گرفتگی صدا با قرقره ی آب نمک

قرقره با آب نمک یکی دیگر از راه های مؤثر برای بازیابی صدایتان است. نمک به پاک سازی مخاط دستگاه تنفسی و آب گرم به تسکین التهاب گلو کمک می کند. همچنین خاصیت ضدعفونی کنندگی نمک در جلوگیری از عفونت گلو مؤثر است.۱ قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید.2 تا ۳ بار در روز محلول آب نمک را قرقره کنید.

درمان گرفتگی صدا با لیموترش

یکی از درمان های رایج گرفتگی صدا لیموترش است. لیمو گلو را مرطوب نگه می دارد و درد و تورم آن را کاهش می دهد. همچنین ویتامین C لیمو با عفونت مبارزه می کند.1 قاشق سوپ خوری عسل و آب لیمو را در یک فنجان آب ولرم حل کنید. چند بار در روز از این محلول بنوشید.می توانید آب نصف لیموترش را در نصف فنجان آب گرم رقیق و آن را دست کم ۲ بار در روز قرقره کنید. اگر بخواهید می توانید کمی نمک به محلول اضافه کنید.همچنین می توانید کمی نمک و فلفل روی لیموترش بپاشید و آن را میل کنید.

درمان گرفتگی صدا با سیر

سیر هم از درمان های خانگی رایج برای گرفتگی صداست. سیر مانع تورم می شود، درد را کاهش می دهد و به درمان سرعت می بخشد.یک حبه سیر را دو نیم کنید و هر تکه را در یک طرف دهان بگذارید. درحالی که به آرامی آن را می جوید، آب سیر را بمکید تا التهاب تسکین یابد و درمان سریع تر حاصل شود.می توانید چند قطره روغن سیر را به یک چهارم فنجان آب گرم اضافه و روزی ۲ بار آن را قرقره کنید.

درمان گرفتگی صدا با فلفل قرمز

فلفل قرمز که برای درمان سریع گرفتگی صدا به کار می رود، حنجره ی ملتهب را تسکین و درد و تورم را کاهش می دهد. همچنین در از بین بردن عفونت مؤثر است.نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را با ۱ قاشق سوپ خوری عسل مخلوط و به آرامی میل کنید.می توانید یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را را با آب نیمی از لیمو در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و آن را بنوشید.

درمان گرفتگی صدا با نارون قرمز

نارون قرمز گیاهی شگفت انگیز است که غشای مخاطی را پوشش می دهد و طی چند روز گرفتگی صدا را از بین می برد.

  • ۲ قاشق سوپ خوری پودر نارون قرمز را به ۲ فنجان آب داغ اضافه کنید. بگذارید برای ۵ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این چای تا ۳ بار در روز سودمند است.
  • همچنین می توانید قرص نارون قرمز را مصرف کنید.

هشدار: مصرف نارون قرمز برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

درمان گرفتگی صدا با گیاه سپستان (انبو)

گیاه سپستان یا سه پستان با نام علمی Cordia myxa از تیره گاوزبانیان است. جوشانده برگ های این گیاه می تواند مشکل گرفتگی صدا را به طرز فوق العاده ای برطرف کند. همچنین می توانید برگ های این گیاه را در دهان گذاشته و بمکید که در تسکین ریه ها و بهبود سرفه های خشک نیز بسیار موثر است. سپستون همچنین همراه با تخم مرو، دانه بارهنگ و به دانه برای تسکین سرفه و نرم کردن سینه به کار می رود.

درمان گرفتگی صدا با هل

در طب سنتی به فراوانی از هل برای رفع گرفتگی صدا استفاده می شود. هل می تواند تورم را کاهش داده و غشاء مخاطی را نرم کند. جویدن حبه های هل می تواند به مرطوب کردن دهان و غشاء مخاطی کمک کند. دانه های خرد شده هل را هر روز با یک قاشق سوپ خوری عسل ترکیب کرده و میل کنید.

درمان گرفتگی صدا با استفاده از آب پیاز

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان گرفتگی صدا، مصرف آب پیاز است. برای این منظور باید چند پیاز بزرگ را خرد کرده و آن را همراه با آب در یک قابلمه بپزید. این ترکیب را باید تا زمانی که غلیظ شود، بجوشانید. شربت ایجاد شده را از صافی رد کرده و چند قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب گرم.

درمان گرفتگی صدا با اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس دارای خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی زیادی است که آن را تبدیل به یک داروی خانگی فوق العاده برای رفع گرفتگی صدا می کند. استنشاق بخار روغن اوکالیپتوس می تواند یک شیوه موثر در رفع گرفتگی صدا باشد. در مرحله اول، چند قطره روغن اوکالیپتوس را به یک ظرف بزرگ آب اضافه کنید. سر خود را با حوله پوشانده و سپس به مدت 10 دقیقه این بخار را استنشاق کنید. این روش درمانی را دو مرتبه در روز تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره لیمو به آن اضافه کنید. این ترکیب را بنوشید تا گرفتگی صدا را برطرف کند. برای رفع کامل این مشکل حداقل باید روزی دو مرتبه از این شربت مصرف کنید.

درمان گرفتگی صدا با زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده قوی است که باعث بهبودی سریع از بین بردن عفونت های باکتریایی و ویروسی موجود در گلو می شود. می توانید به سادگی کمی پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کرده و این ترکیب را دو مرتبه در روز مصرف کنید.

درمان گرفتگی صدا با مصرف ترب کوهی

ترب کوهی نیز از داروهای موثر برای رفع مشکل گرفتگی صدا است. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری سرکه را با دو قاشق غذاخوری ترب کوهی رنده شده و یک سوم فنجان آب مخلوط کنید. اجازه دهید تا این ترکیب به مدت یک ساعت باقی بماند. سپس این ترکیب را صاف کنید. در مرحله بعدی دو سوم فنجان عسل را به مایع اضافه کنید و یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را هر یک ساعت یک بار مصرف کنید تا گرفتگی صدا برطرف شود.

درمان گرفتگی صدا با دارچین

دارچین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به عنوان یک درمان خانگی خوب برای گرفتگی صدا در نظر گرفته می شود. برای این منظور باید پودر دارچین را به کمی آب اضافه کرده و آن را بجوشانید. کمی صبر کنید تا از گرمای آن کاسته شود و سپس آن را مصرف کنید. می توانید برای بهبود طعم و مزه مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (280 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (77 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (57 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (19 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (16 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (14 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (14 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (13 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (11 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
غوغای خوانندگی بی نظیر احمد مهرانفر به اصرار شهاب حسینی/مرد حسابی محسن تنابنده از خنده غش کرد+ویدیو لطف بزرگی که عینک 3 بعدی و پیشرفت علم در حق مادری که دختر کوچولویش را به تازگی از دست داده کرد+ویدیو/ با عینک تونست دوباره دخترش رو ببینه؛ فقط اشکهایی که میریزه😭 تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده! نوازندگی زیبا و شاهکار همایون شجریان در گوشه دنج و باصفای اتاق هنری‌اش/ چقدر دلباز و شیک+ویدیو همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟ (عکس) رونمایی از هدیه های خاص مینا مختاری، همسر بهرام رادان / وقتی مامان بشی جنس کادوهایی که میگیری کلا عوض میشه! دو نفره پدر و دختری جواد رضویان و دخترش در کنار دریا+عکس قابی جالب از «جومونگ» در کنار «سعید معروف»+عکس ذوق زدگی و خوشحالی علی ضیا از پذیرایی جالب هتل محل اقامتش در اصفهان؛ کاهو با سکنجبین+ ویدیو (فیلم) تقلید صدا و حرکات شکیب آوای باران در مقابل حمیدرضا پگاه، بایگر نقش طاها در این سریال / بنده خدا رو وسط خیابان نگه داشتن! ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
تیتر امروز   
ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای