خواص پنیر برای سلامتی بدن

  یکشنبه، 03 مرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
خواص پنیر برای سلامتی بدن
پنیر حاوی مواد مغذی بسیاری ازجمله ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K است. سایر ویتامین‌ها مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین نیز در انواع مختلف پنیر وجود دارند. اضافه کردن پنیر به رژیم غذایی شما، مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، سدیم، روی، فسفر، پتاسیم و آهن را نیز به بدن‌تان می‌رساند.

پنیر از خانواده ی لبنیات به حساب می آید ،در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی از انواع پنیر وجود دارد که پنیرهای مورد استفاده در ایران به چند نوع پنیر مانند پنیر لیقوان ، پنیر موتزارلا، پنیر فتا یا دانمارکی ختم شود. بخصوص پنیر شامل مواد مغذی فراوانی است که در شیر وجود دارد، مانند پروتئین، ویتامین، فسفر، مواد معدنی، فیبر و آهن که در ادامه به بررسی کامل تر آنها خواهیم پرداخت.

خواص پنیر

ارزش غذایی پنیر

پنیر یکی از مواد لبنی متداول و پرمصرفی است که سرشار از کلسیم و پروتئین و دارای ارزش غذایی و فواید سلامتی بسیاری است. این ماده ی غذایی به خاطر طعم مطبوعی که دارد، می تواند به تنهایی یا در کنار سایر غذاها استفاده شود و مزه ی بهتری به آنها بدهد. به علت ارزش غذایی بالای پنیر، توصیه می شود که حتما در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان درحال رشد و زنان باردار گنجانده شود.

پروتئین

پنیر نیز همانند شیر، منبع خوبی از پروتیین است. پروتیین موجود در پنیر از پروتیین شیر به نام کازیین می آید. در نتیجه شامل آمینو اسیدهای ضروری و قابل هضم است. هم چنین پروتیین برای سلامتی در ترویج فشار خون پایین، افزایش مواد معدنی و همچنین منبع خوب انرژی مفید است.

کربوهیدرات پنیر

در واقع پنیر شامل مقدار کمی کربوهیدرات است، اما مقدار آن بسته به نوع پنیر است. در حقیقت میانگین پنیر شامل 1، 3 گرم کربوهیدرات در هر 100 گرم است. در همین حال، اکثر پنیرها حاوی کربوهیدرات هستند که لاکتوز یا شکر شیر است. با این وجود، در طول فرآیند انعقاد خون و تولید آن، لاکتوز به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می شود. علاوه بر این، کربوهیدرات به عنوان سوخت بدن برای تولید انرژی روزانه استفاده می کند.

چربی های پنیر

به نظر می رسد که غذاهای غنی از چربی مثل پنیر برای بدن خوب نیست، اما در واقع پنیر بسیار سالم است. در همین حال پنیر شامل چربی های اشباع شده است، مواد غذایی که انرژی بیشتری به ما می دهند. محتویات آن حدود 70 درصد یا 33 گرم در هر 100 گرم پنیر است. همچنین. پنیر شامل چربی های ترانس داری است که واکسسین اسید و لینولیک کانجاکتد هستند. به هر حال، این چربی ترانس دار برای مصرف بدن به مقدار معقول خوب است.

ویتامین ها و مواد معدنی پنیر

در حقیقت پنیر منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی مانند شیر است.در همین حال، یک لیوان شیر، یک تکه پنیر را تولید می کند. بنابراین، ویتامین ها و مواد معدنی اش به اندازه شیر است.

ویتامین A پنیر

پنیر غنی از ویتامین A است. ویتامین A برای سلامتی چشم ها، آسیب های پوستی، و عفونت تنفسی خوب است.

روی

روی یک عنصر ضروری است که بدن به مقدار کمی از آن نیاز دارد. در نتیجه روی در تولید هورمون، بهبود ایمنی و سلامتی مفید است.

ریبوفلاوین

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 بهترین منبع تولید انرژی است. ویتامین B2 کربو هیدرات ها را برای گلوکز فراهم می کند. در نتیجه، ویتامین B2 برای درمان اوتیسم، آب مروارید، میگرن و غیره مفید است.

سلنیوم

سلنیوم خواص آنتی اکسیدانی برای جلوگیری از سلول های سرطانی و دیابت است.

سدیم پنیر

سدیم به طور طبیعی در شیر وجود دارد. به قدری مفید است که از گرفتگی عضلات، حفظ گلوکز، بهبود سلامت قلب به عنوان منبع مواد معدنی در بدن جلوگیری می کند.

پنیر دارای ویتامین B12 است

ویتامین B12 نیز به عنوان کوبالامین نقش کلیدی در عملکرد و متابولیسم مغز ایفا می کند.

فسفر پنیر

فسفر مهم ترین ماده معدنی برای ترمیم مغز استخوان و مغز است.

کلسیم موجود در پنیر

کلسیم یا ویتامین D برای قوی بودن مهم است. عدم دریافت کلسیم به اندازه کافی می تواند موجب شکستگی استخوان، ناخن، دندان، پوست و مشکلات سلامتی شود.

ویتامین K2

ویتامین K2 منبع ساختار استخوانی و سلامت قلبی است.علاوه بر این پنیر شامل منبع مغذی بالایی از مواد مغذی سالم برای بدن ما است. مصرف یک تکه پنیر هر روز به ما کمک می کند تا یک استخوان قوی داشته باشیم و سلامت بدنی را به طور کلی به دست آوریم.

خواص پنیر

یکی از خواص پنیر این است که غنی از کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن و پروتئین است. برخی از پنیرهای دارای ویتامین و انواع باکتری های مفید برای هضم غذا نیز می باشند. پنیر مزایای سلامتی فراوان و اثبات شده ای در خود دارد. شما با خوردن پنیر استخوان های سالم، چربی مفید برای بدن، قلب سالم تر، منبع مناسب برای پروتئین، پیشگیری از بروز سرطان، کربوهیدرات کافی، دریافت کلسیم برای داشتن استخوان های و دندان های سالم تر به همراه کاهش سطح استرس خواهید داشت. علاوه بر این خوردن پنیر، برخلاف آنچه که مردم تصور می کنند به عملکرد مغز و سلامتی روده نیز کمک می کند.

منبع عالی پروتئین

پروتئین از جمله مواد غذایی است که برای بسیاری از عملگرهای بدن لازم و ضروری است. پروتئین در سوخت و ساز تا عضله سازی در بدن انسان مؤثر است. یکی از خواص پنیر این است که به واسطه تولید آن توسط فرایند متابولیکی قابلیت هضم آسانی در بدن دارد. همان طور که اشاره کردیم پروتئین منبع عالی از انرژی برای بدن است؛ بنابراین اگر دوست دارید به جای خوردن کربوهیدرات منبع دیگری جایگزین تأمین کننده انرژی خود کنید، پنیر، را به سالاد و وعده های غذایی خود اضافه نمایید. بر اساس مزه پنیرها می توانید انتخاب های متفاوتی و سالم داشته باشید.

منبع کربوهیدراتی

کربوهیدرات، تأمین کننده انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن است. بدن انسان به مقدار زیادی نیاز به کربوهیدرات دارد تا بتواند سوخت و ساز سلولی را پیش ببرد. یکی از خواص پنیر این است که از شیر به دست می آید و به همین واسطه دارای مقادیر زیادی گلوکز و فروکتوز می باشد؛ اما کربوهیدرات موجود در پنیر، بستگی شدیدی به نوع فراوری برای تولید پنیر، و محصول نهایی دارد. برخی از پنیرها مقادیر زیادی کربوهیدرات دارند در حالی که برخی دیگر این چنین نیستند.

چربی

درست خواندید، چربی. همه چربی ها برای بدن شما مضر نیستند. چربی هایی به مانند امگا ۳ وظایف مهمی در بدن بر عهده دارند و شما می بایست به عنوان یک ماده مغذی آن را تأمین کنید. پنیر منبع خوبی برای تأمین چربی های مورد نیاز برای بدن است؛ اما آنچه که مهم است خوردن متعادل پنیر به عنوان تأمین کننده چربی است. امگا ۳ و امگا ۶ هر دو چربی هایی هستند که عملکرد مغز و اعصاب را تحت تأثیر قرار می دهند و موجب بهبود کارکرد آن ها می شوند. علاوه بر این بدن نیاز به کلسترول مفید نیز دارد که پنیر وظیفه تأمین آن را می تواند بر عهده داشته باشد؛ بنابراین می توانید پنیر، را به همراه دیگر غذاهای چرب مانند تخم مرغ صبحانه میل کنید تا تعادل در چربی ها کاملاً رعایت شود.

استخوان های سالم تر

بسته به میزان فعالیتی که ما داریم، استخوان هایمان می تواند صدمه یا آسیب ببیند. به همین دلیل اگر احساس می کنید که استخوان هایتان در معرض آسیب بیشتری هستند، می بایست میزان کلسیم و انواع ویتامین هایی نظیر ویتامین B و B کمپلکس را افزایش دهید. وجود این ویتامین ها به بدن شما کمک می کنند تا جذب کلسیم بیشتری داشته باشد. وجود کلسیم کافی در بدن موجب استحکام بیشتر در استخوان ها و افزایش تراکم استخوانی می شود. هرچقدر استخوان های شما قوی تر باشد، احتمال شکستگی و پوکی استخوان در سنین کهن سالی کاهش پیدا می کند. همچنین وجود کلسیم کافی در استخوان ها برای رشد در دوران کودکی نیز مورد نیاز است.

قلب سالم تر

چربی های سالم و مفید برای بدن موجب عملکرد بهتر قلب نیز می شود. یکی از خواص پنیر این است که به واسطه داشتن مقادیر زیادی چربی مفید موجب بهبود عملکرد قلب می شود. از طرفی، پنیر بر اساس نوع فراوری و اساس اولیه آن دارای مقادیر زیادی کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم است که به نوبه خود باعث افزایش ایمنی و سلامتی سیستم قلب و عروق می شود. با این وجود باز به شما توصیه می کنیم که پنیر را به اندازه اعتدال میل کنید.

کاهش احتمال بروز سرطان

سرطان به واسطه فعالیت رادیکال های آزاد در بدن به وجود می آید. البته رادیکال های آزاد یکی از دلایل بروز سرطان است. بدن انسان همواره دارای رادیکال آزاد است اما زمانی که غلظت آن ها رو به افزایش باشد مشکلاتی از قبیل التهاب در اندام ها و سرطان به وجود می آید. تنها موادی که می توانند رادیکال های آزاد را کنترل کنند، آنتی اکسیدان ها هستند. پنیر با دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به واسطه ویتامین ها و چربی های مفید، توانایی کافی برای مقابله با رادیکال های آزاد را دارد و می تواند خطر بروز بیماری هایی به مانند سرطان را کاهش دهد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان بر اثر افزایش سن به وجود می آید اما این بیماری می تواند تهدیدی برای همه گروه های سنی باشد. نشانه های این بیماری کاهش تراکم استخوانی و درد مفاصل است. پوکی استخوان از جمله بیماری های شایع در زنان بعد از یائسگی است که موجب شکستگی های جبران ناپذیر در آن ها می گردد. برای جلوگیری از به وجود آمدن پوکی استخوان، می بایست منابع غنی از کلسیم به مانند شیر با پنیر مصرف کرد. همان طور که اشاره کردیم با مصرف پنیر تراکم استخوانی افزایش و در نتیجه احتمال بروز پوکی استخوان کاهش پیدا می کند.

سلامت دندان

کلسیم و فسفر از جمله ترکیباتی هست که برای سلامتی دندان و دهان ضروری است. با خوردن پنیر و لبنیات شما دندان های سالمی خواهید داشت که تا سنین کهن سالی همراه شما خواهند بود و نیاز به کاشتن و استفاده از دندان مصنوعی احساس نخواهید کرد.

کاهش استرس

مطالعات نشان داده است که خوردن پنیر، به کاهش استرس و اضطراب به میزان زیادی کمک می کند. همچنین برآورد شده است که با مصرف پنیر احتمال بروز حملات عصبی نیز کاهش پیدا می کند. وجود این خواص را می توان به منیزیم کافی در پنیر نسبت داد که موجب حفظ آرامش روحی و روانی می شود.

خواص پروبیوتیک

پروبیوتیک، مفهومی است که در طی سال های اخیر به شدت موردتوجه قرار گرفته است. پروبیوتیک ها، دسته ای از باکتری ها هستند که در هضم مواد غذایی و دریافت مواد مغذی در روده ایفای نقش می کنند. خوردن پنیر به منزله غذا دادن به این باکتری ها برای رشد و افزایش میزان جذب مواد غذایی است؛ بنابراین اگر دوست دارید روده و معده سالم تری داشته باشید در کنار سالاد خود، تکه هایی از پنیر هم قرار دهید و میل کنید.

بهبود عملکرد مغز

مغز ما از چربی هایی که می خوریم به عنوان مواد مغذی استفاده می کند و در فعالیت های روزانه آن ها را می سوزاند. پنیر، حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ و ۶ اسید چرب مغذی دیگر است که همگی موجب بهبود عملکرد مغز می شوند. خوردن پنیر، روشی خوشمزه برای افزایش عملکرد مغز است.

پروتئین برای گیاهخواران

از آنجایی که گیاهخواران، مصرف گوشت بسیار اندکی دارند، در تأمین پروتئین، مورد نیاز خود عمدتاً دچار مشکل می شوند؛ اما با خوردن پنیر می توانند بخشی از نیاز خود را به دست آوردند. به عنوان یک پیش غذا، اگر گیاه خوار هستید می توانید پنیر را میل کنید و از فواید آن لذت ببرید.

سیستم ایمنی قوی تر

مواد غذایی حاوی روی عمدتاً برای سلامتی و افزایش ایمنی بدن مؤثر هستند. علاوه بر این باکتری های مفید در پنیر، می توانند در هضم غذا به سیستم گوارشی کمک شایانی کنند که در نهایت موجب افزایش سلامتی و قدرت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری های مختلف می شود.

بارداری در آرامش

اگر می خواهید بارداری آرام را تجربه کنید بهتر است پنیر بخورید. پنیر دارای کلسیم بوده که برای زنان بسیار مفید است. پنیر به تحریک انقباض ها در زمان زایمان کمک شایانی می کند.

چربی های مفید

خیلی از افراد از خوردن چربی هراس دارند چرا که باعث می شود تا چربی های بدن افزایش یافته و کلسترول بالا رود. چربی های موجود در پنیر همگی باعث محافظت از بخش های مختلف بدن می شود و به عنوان چربی های مفید شناخته می شود. چرا که پنیر برای سلامت پوست و مو و ناخن بسیار حیاتی می باشد.

خواب راحت

اگر بی خواب هستید پنیر میل کنید ، پنیر به دلیل داشتن ترپتوفان باعث می شود استرس شما کاهش یافته و به خواب راحت کمک می کند.

سندروم پیش از قاعدگی

پنیر برای مشکلاتی که سندروم پیش از قاعدگی به وجود می آورد بسیار مفید می باشد.

پوستی درخشان و صاف

اگر می خواهید پوست درخشان و عالی داشته باشید بهتر است پنیر مصرف کنید. پنیر به دلیل داشتن ویتامین ب فراوان باعث می شود تا به سوخت و ساز بدن کمک کرده و باعث از بین بردن لکه های روی صورت می شود.

باکتری های مفید برای دستگاه گوارش

همانطور که اشاره شد پنیر به دلیل داشتن خواص بی نظیر خود می تواند برای باکتری های روده موثر باشد. پنیر از بالا رفتن فشار خون و کلسترول پیشگیری می کند. شما می توانید برای درمان بیماری های مختلف نظیر زخم معده ، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری کرون از پنیر استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شما برای داشتن سیستم ایمنی قوی نیازمند خوردن مواد غذایی مناسب هستید ، پنیر می توانید در این امر بسیار موثر باشد.

سلامت پوست

پنیر برای سلامت پوست مفید بوده چرا که دارای ویتامین ب می باشد ، اگر می خواهید پوست انعطاف پذیر و سالمی داشته باشید بهتر است پنیر میل کنید.

بهبود میگرن

برای سردرد های میگرنی می توانید از پنیر استفاده کنید. کلسیم موجود در پنیر باعث می شود تا با بیماری میگرن مبارزه کند.

مضرات پنیر

خیلی از افراد نمی توانند به راحتی لاکتوز را تحمل کنند ، این افراد اکثر اوقات دارای مشکلات گوارشی هستند. اگر شما از جمله این دسته از افراد هستید مصرف زیاد پنیر باعث می شود تا با مشکلات گوارشی نظیر اسهال ، گاز معده و استفراغ مواجه شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان