مصرف پنیر با لاغری چه ارتباطی دارد؟

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
مصرف پنیر با لاغری چه ارتباطی دارد؟
پنیر برای کاهش وزن برخلاف تصور سابق نه تنها مضر نیست بلکه در بسیاری از موارد لازم است. پیش از این درباره‌ی تاثیر انواع لبنیات روی رژیم لاغری صحبت کردیم. همچنین گفتیم که رژیم ماست برای لاغری یک رژیم مناسب اما سبک است.

جای بسی شگفتی است که چرا با وجود اینکه فرانسوی ها از رژیم های سرشار از چربی های اشباع شده پیروی می کنند، آمار بیماری های قلبی در بینشان اینقدر پایین است و دور کمرشان اینقدر باریک؟
محققان سابقا این امر را به سبک زندگی آنها نسبت می دادند، اما اخیرا، مطالعه ایی در این زمینه صورت پذیرفت که در مجله ی کشاورزی و خواص شیمیایی غذا به چاپ رسید و اظهار نمود که احتمالا پنیر نقش عمده ایی در این میان بازی می کند. بله، کاملا جدی هستیم و البته هیجان زده.از همه بهتر اینکه، این تحقیق با مطالعات پیشین دال بر اثبات تاثیرات پنیر بر افزایش متابولیسم در یک راستا قرار داشت.به منظور انجام این تحقیق، محققان نمونه های ادرار و مدفوع شرکت کنندگانی که رژیم غذائیشان مملو از شیر یا پنیر بود را با افرادی که از رژیم های کنترل شده حاوی مصرف کره و بدون هیچ لبنیات دیگر پیروی می کردند را با یکدیگر مقایسه نمودند.در مقام مقایسه، مدفوع افرادی که پنیر مصرف می کردند، حاوی مقدار فراوانی اسید بوتیریک، اسیدهای چرب با زنجیره ی کوتاه که توسط باکتری های روده تولید می شود، بود. افزایش میزان اسید بوتیریک به طرز چشمگیری با کاهش کلسترول بد رابطه ی مستقیم دارد و اثبات می کند که پنیر برای قلب شما از انواع دیگر لبنیات مفیدتر است.

پنیر برای کاهش وزن چه کمکی می کند؟

یکی از معضلات جدی رژیم های اصولی، تمایل به ریزه خواری است. یک رژیم اصولی بسیار طولانی خواهد بود. هیچ متخصص تغذیه ای به شما رژیم دو ماهه نمی دهد. ممکن است برای کم کردن ۱۰ کیلو به یک سال رعایت و ورزش نیاز داشته باشید. در چنین شرایطی بسیاری از افراد با خوردن خوراکی های مضر در حجم بسیار کم به رژیم خود آسیب وارد می کنند. پنیر می تواند روی درخواست مغز شما برای مصرف خوراکی های شیرین و شور تاثیر مثبت داشته باشد. مصرف مقدار کمی پنیر خالی در هربار تلاش برای خوردن شیرینی کمک زیادی می کند.پنیر حاوی پروتئین ها و چربی های اشباع شده است اما در عین حال قند ندارد. لاکتوز همان قند موجود در شیر در حین تخمیر پنیر از بین می رود. البته استثنا وجود دارد و پنیر سفید که تخمیر شده نیست حاوی لاکتوز است.نکته ی بسیار مهم اینجاست که قند بیشتر از چربی در افزایش وزن تاثیرگذار است. نتایج بررسی های انجام شده روی ارتباط بین مصرف چربی و وزن بدن که در آمریکا انجام شده است نشان می دهد به وزن افرادی که چربی زیادی مصرف کرده اند یک گرم بیشتر از افرادی که رژیم کم چرب داشته اند اضافه نشده است.

مواد معدنی موجود در پنیر

پنیر برای کاهش وزن شما یک منبع بسیار مناسب پروتئین هم به شمار می رود. می دانیم که کاهش وزن فقط با اصلاح رژیم غذایی ممکن نیست و ورزش هم باید در برنامه ی روزانه باشد. افرادی که ورزش می کنند به پروتئین نیاز دارند تا بتوانند چربی را با عضله جایگزین کنند.پنیر حاوی مواد معدنی و ویتامین های متنوع بخصوص ویتامین های B12، B2 و کلسیم است. به عقیده متخصصان پنیرهایی مانند پنیر پارمسان حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. در نهایت اینکه اگر پنیر را دوست دارید نیازی نیست که خودتان را از آن محروم کنید؛ اما حواستان باشد که اندازه نگه دارید.

نان و پنیر یا پنیر خالی؟

نان یکی از خوراکی های چاق کننده است. کربوهیدرات موجود در بسیاری از نان ها باعث افزایش قند و چاقی می شود. مهم است که در هربار مصرف پنیر نان نخوریم. نان های سبوس دار هم می توانند جایگزین بسیار خوبی برای نان های معمولی باشند. این نان ها که با آرد کامل تهیه می شوند کمتر در افزایش چربی اشباع بدن نقش دارند. مصرف پنیر خالی همراه با مقداری سیاه دانه می تواند برنامه ی خوبی باشد.

در ابتدا باید بدانید که از هر پنیری که میل می کنید، چه مقدار باید مصرف کنید تا به رژیم غذایی تان آسیبی نرساند. برای مثال باید بدانیم که چه پنیری را به چه اندازه ای مصرف می کنیم. برای این کار شما نیاز به یک ترازوی کوچک خانگی و اپلیکیشن های کالری شماری دارید.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم، سایر مواد غذایی مصرفی به هنگام مصرف پنیر است. اگر همین حالا از شما بپرسند که پنیر را به همراه چه چیزی می خورید، به احتمال بسیار بالا پاسخ عده ی زیادی، نان خواهد بود. پس یکی از دلایلی که افراد تصور می کنند که پنیر چاق کننده است، خوردن آن به همراه کربوهیدرات هایی مانند نان است. برای در امان ماندن از این مشکل و حفظ رژیم غذایی، سعی کنید که پنیر را به همراه یک میوه مصرف کنید!بنابراین پنیر، در صورت انتخاب درست و توجه به بسته بندی و ارزش غذایی محصول، چاق کننده نخواهد بود!

پنیرهای کم چرب را انتخاب کنید

هر چه بافت پنیر نرم تر باشد به این معنی است که کالری کمتری دارد. اگر رژیم گرفته اید و کالری های دریافتی تان را حساب می کنید پنیر تازه (۲۴ کالری در هر ۳۰ گرم پنیر)، پنیرهای خانگی (۶۹ کالری برای هر ۳۰ گرم)، پنیر فتا (۷۵ کالری برای ۳۰ گرم) یا پنیر موزارلا (۸۴ کالری برای ۳۰ گرم) استفاده کنید. به عقیده متخصصان بهتر است که در حالت کلی از مصرف نان بیش از پنیر خودداری شود. می توانید یک تکه پنیر را بدون نان مصرف کنید و یا از نان های تهیه شده از آرد کامل و سبوس دار استفاده کنید چون شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به نان های سفید دارند.

توصیه می شود از مصرف پنیرهای رژیمی خودداری کنید. چون در ترکیب آن ها به جای چربی از آب و یا بدتر از آن از قند استفاده می شود.

پنیر مانع از ریزه خواری می شود

مصرف پنیر در طول رژیم لاغری از نظر روانی کارایی بالایی دارد. حتماً خودتان نیز تجربه کرده اید که در زمان رژیم لاغری میل به مصرف تنقلات بالا می رود. اما برخی از متخصصان تغذیه بر این عقیده هستند که عدم محروم کردن خود از مصرف پنیر در طول رژیم لاغری باعث می شود که این هوس های غذایی از بین برود. در واقع با مصرف پنیر میل به مصرف تنقلاتی مانند کیک و شیرینیجات که سرشار از قند بوده و رژیم شکن هستند کاهش پیدا می کند.

در چه وعده ای باید پنیر خورد؟

شما می توانید برای صبحانه، ناهار و یا شام پنیر میل کنید. گاهی مصرف پنیر برای شب منع می شود اما اگر شام سبکی میل بکنید مصرف پنیر نیز بلامانع است. بدون شک باید از مصرف غذای سنگین و پر از چربی های اشباع شده بپرهیزید. چون این قبیل غذاها فشار زیادی به کبد وارد می کند. اما می توانید به عنوان مثال سالادی سرشار از سبزیجات به همراه پنیر میل کنید که می تواند جایگزین تخم مرغ، ماهی یا گوشت شود و تنوعی در تغذیه ایجاد می کند.

پنیر حاوی پروتئین است

در رژیم غذایی کتوژنیک که با سرطان مقابله می کند، پنیر منبع مهم پروتئین است بخصوص برای افرادی که میل زیادی به مصرف گوشت قرمز ندارند. در واقع پروتئین های موجود در پنیر حاوی تمام اسیدآمینه های لازم است که به سادگی جذب بدن انسان می شوند. پروتئین های موجود در پنیر به اندازه پروتئین های تخم مرغ است. توصیه می شود که در مصرف پنیر نیز تنوع ایجاد کنید. از پنیر تهیه شده از شیر گاو، بز و گوسفند استفاده کنید چون حاوی پروتئین های متنوع زیادی هستند.

پنیر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است

پنیر حاوی مواد معدنی و ویتامین های متنوع بخصوص ویتامین های B۱۲، B۲ و کلسیم است. به عقیده متخصصان پنیرهایی مانند پنیر پارمسان حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. در نهایت اینکه اگر پنیر را دوست دارید نیازی نیست که خودتان را از آن محروم کنید؛ اما حواستان باشد که اندازه نگه دارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان