آیا نوشیدن آب بین غذا سبب مشکلات گوارشی می‌شود؟

  یکشنبه، 03 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آیا نوشیدن آب بین غذا سبب مشکلات گوارشی می‌شود؟
مایعات یکی از مهم‌ترین اجزاء رژیم غذایی هستند که باید در طول روز به میزان کافی مصرف شوند. در این زمینه یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا نوشیدن مایعات همراه با غذا مشکلی ایجاد می‌کند؟

بسیاری از مردم در روز کمتر از ۴ لیوان آب می نوشند، و تعداد کمی هستند که به اندازه مورد نیازشان آب مصرف کنند. علاوه بر نوشیدن آب در طول روز، نوشیدن آب در کنار وعده ها نیز می تواند به تامین آب بدن کمک کند. پس چرا نوشیدن مایعات همراه وعده های غذایی بد است؟ برخی وب سایت ها ادعا کرده اند که نوشیدن آب همراه با وعده و یا پس از آن کار درستی نیست چون می تواند باعث رقیق شدن اسید معده شود. با این حال این ادعا توسط چندین سازمان بهداشتی بی ارزش خوانده شده. یکی از مواردی که درباره نوشیدن مایعات به همراه وعده های غذایی باید در نظر گرفته شود، نوع مایعاتی است که می خواهیم بنوشیم. مصرف نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، می تواند تنها به یک وعده کالری اضافی وارد کند. نوشیدن آب هنگام صرف غذا می تواند احتمال دچار شدن به یبوست را کاهش دهد و همچنین جذب برخی مواد مغذی را در بدن افزایش دهد. از این رو، به صورت کلی توصیه می شود به همراه وعده غذایی آب بنوشید.

چه مایعاتی باید به همراه وعده های غذایی بنوشیم؟

به صورت ایده آل باید همراه با وعده غذایی آب بنوشید. برای اضافه کردن تنوع یا طعم، می توانید به آب آشامیدنی خود قطعات پرتقال، لیمو، خیار و یا سبزیجات معطر اضافه کنید. چیزی که توصیه نمی شود مصرف نوشیدنی های قندی به همراه وعده غذایی است. وقتی نوشیدنی های قندی مصرف می کنید به راحتی مقدار کالری مصرفی خود در یک وعده را افزایش می دهید. مغز انسان در سنجیدن کالری مایعات زیاد خوب نیست و بدون احساس سیری مقدار زیادی کالری را می پذیرد. نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، و آب میوه ها می توانند باعث بالا رفتن قند و انرژی یک وعده شوند نوشیدنی های شیرین شده با قند مصنوعی شاید کالری نداشته باشند، اما برخی تحقیقات نشان داده اند، آنها می توانند میلمان به غذاهای شیرین را افزایش دهند. شیرین کننده های مصنوعی همچنین می توانند به روشی غیر سودمند باکتری های روده را تغییر دهند.

نوشیدن آب همراه غذا

مواد غذایی هنگام جویدن و بلع با ماده ای لزج به نام موکوز ترکیب می شوند که در صورت کم آبی بدن میزان کمی از این ماده ترشح شده و حرکت لقمه در طول لوله گوارش را با مشکل مواجه می کند.

مصرف آب کافی در طول روز باعث ترشح کافی این ماده می گردد. بنابراین چنانچه افراد به دلایل مختلف- ازجمله کهولت سن- با مصرف کم آب و بی آبی بدن مواجه باشند بهتر است همراه با وعده غذایی چند جرعه آب بنوشند تا حرکت لقمه را تسهیل نمایند.

در ارتباط با اختلال در هضم نیز باید گفت که درصورتی که شخص دارای لوله گوارش سالم باشد، مصرف کمی آب همراه با غذا مشکلی ایجاد نکرده و کاهش غلظت اسید معده به سرعت جبران خواهد شد.اما چنانچه شخص مبتلا به بیماری های گوارشی ازجمله ترشح ناکافی یا بیش ازحد اسید در معده باشد، مصرف آب می تواند برای دستگاه گوارش وی مضر باشد.همچنین گروه درخطر دیگر، افرادی هستند که به هر دلیل کم وزن و یا دچار اختلالات اشتها هستند. مصرف آب در کنار غذا در این گروه از افراد باعث ایجاد حس سیری و کاهش دریافت انرژی موردنیاز شده و وضعیت کمبود وزن را به مرور بدتر خواهد کرد.این خطرات در کودکان، سالمندان مبتلا به سوءتغذیه و بیماران خاص به خصوص بیماران سرطانی پیامدهای بسیار بدی خواهد داشت.

دوغ و نوشیدنی های فاقد گاز همراه غذا

مصرف نوشیدنی های فاقد گاز در کنار غذا، به شرطی که باعث افزایش بی رویه حجم کالری ورودی به بدن فرد مصرف کننده نشود بلامانع است.به عنوان مثال، نوشیدنی های شیرین فاقد گاز مانند انواع آبمیوه ها، انرژی زیادی به بدن فرد وارد نموده و به مرور موجب افزایش وزن و چاقی در افراد می شوند.

نوشیدن نوشیدنی های گازدار در کنار غذا

انواع نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار مانند نوشیدنی مالت یا دوغ گازدار، خطرات جدی برای دستگاه گوارش به شمار می آیند. گاز موجود در این نوشیدنی ها باعث آزاد شدن مقدار بیشتری اسید در معده شده و به مرور باعث ایجاد یا وخامت زخم های گوارشی خواهد شد.همچنین قند زیاد موجود در این نوشیدنی ها حجم انرژی ورودی به بدن فرد را افزایش داده و به اضافه وزن و چاقی منجر خواهد شد.بنابراین توصیه می شود به هیچ وجه-نه در کنار غذا و نه پیش یا پس از وعده غذایی – از این نوشیدنی ها استفاده نکنید.

آیا مایعات سبب مشکلات گوارشی می شوند؟

بعضی ها ادعا می کنند نوشیدن مایعات همراه غذا به ضرر گوارش است. بعضی دیگر هم می گویند نوشیدن مایعات همراه غذا می تواند سبب انباشته شدن سموم شده و منجر به مشکلات متعددی برای سلامتی شود. اما آیا واقعاً نوشیدن یک لیوان آب همراه با غذا تأثیرات منفی دارد؟

نوشابه های اسیدی تأثیر منفی روی بزاق دارند

روی این موضوع بحث وجود دارد که نوشیدنی های اسیدی همراه غذا موجب خشک شدن بزاق شده و هضم غذا را برای بدن سخت تر می کنند. این موضوع تا حدودی حقیقت دارد. الکل جریان بزاق را 10 تا 15 درصد کاهش می دهد. اما در مورد نوشیدنی های اسیدی، به نظر می رسد که موجب افزایش ترشح بزاق می شوند. نتیجه این که هنوز پشتوانه علمی دقیقی وجود ندارد که آیا مصرف متعادل نوشابه های اسیدی همراه غذا، تأثیر منفی روی گوارش یا جذب مواد مغذی دارند یا خیر.

آب، اسید معده و آنزیم های گوارشی

بسیاری عقیده دارند نوشیدن آب همراه با غذا سبب تضعیف اسید معده و آنزیم های گوارشی می شود و هضم غذا را برای بدن دشوار می نماید. این ادعا دلالت بر این دارد که سیستم گوارش شما قادر به تطبیق ترشحاتش با غلظت و چگالی غذا نیست که ادعای نادرستی می باشد.

مایعات و سرعت گوارش

بحث معروف دیگری که در مورد نوشیدن آب همراه غذا وجود دارد می گوید مایعات موجب افزایش سرعت گوارش شده و در نتیجه غذاهایی جامد و نرم نشده وارد معده می شوند. یعنی زمان تماس غذا با اسید و آنزیم های معده کاهش یافته و گوارش به طور ناقص انجام می شود.

شاید این ادعا منطقی به نظر برسد اما پشتوانه علمی ندارد. آزمایش هایی که سرعت گوارش معده را تجزیه و تحلیل کرد نشان داد، با این که مایعات سریع تر از جامدات سیستم گوارشی را طی می کنند اما تأثیری روی هضم غذاهای جامد ندارند.

در بعضی موارد مایعات می توانند به گوارش کمک کنند

مایعات می توانند به خُرد کردن تکه های بزرگ غذا کمک کنند و پایین رفتنشان را به سمت مری و معده راحت تر نمایند. مایعات همچنین حرکت غذا را نرم تر کرده و از نفخ و ورم معده جلوگیری می کنند.

آب ممکن است اشتها و در نتیجه دریافت کالری را کمتر نماید

نوشیدن آب با غذا می تواند به ایجاد فاصله میان برداشتن لقمه ها کمک کند، و به شما فرصت دهد سیگنال های گرسنگی و سیری تان را چک کنید. در نتیجه دچار پرخوری نمی شوید و وزن کم می کنید. ضمناً یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد افرادی که پیش از غذا 500 میلی لیتر آب نوشیده بودند، نسبت به آنهایی که این کار را نکرده بودند، 2 کیلوگرم بیشتر وزن کم کرده بودند. همچنین تحقیقات نشان داد نوشیدن آب می تواند متابولیسم تان را حدود 24 کالری به ازای هر 500 میلی لیتر آبی که مصرف می کنید تسریع کند.جالب است بدانید وقتی آب نوشیده شده هم دما با بدن بوده است، میزان کالری سوخت شده کاهش پیدا کرده بود. دلیل آن شاید به این خاطر باشد که بدن شما برای هم دما کردن آب سرد با بدن مجبور است انرژی بیشتری صرف کند.با این وجود، مشاهداتی که درباره تأثیرات آب روی متابولیسم صورت گرفته کلی و تعمیم پذیر نبوده و تأثیرات آن در بهترین حالت فرعی هستند. مهم است که بدانید این موضوعات شامل آب می شوند نه نوشابه هایی که حاوی کالری هستند. در تحقیقی، دریافت کالری کلی افرادی که نوشابه های شیرین، شیر یا آب میوه همراه غذا نوشیده بودند، 8 تا 15 درصد بیشتر بوده است.

بعضی از افراد نباید همراه غذا مایعات بنوشند

برای بیشتر اشخاص، نوشیدن مایعات با غذا، مضر است. اگر از مشکل برگشت اسید معده رنج می برید، نباید همراه غذا مایعات مصرف کنید. زیرا مایعات موجب افزایش حجم معده شده و در نتیجه فشار زیادی به آن وارد می شود، یعنی همان اتفاقی که با مصرف یک وعده غذای حجیم می افتد. این حالت می تواند در مورد کسانی که بیماری ریفلاکس دارند موجب تشدید عوارض شود.

انتخاب خودِ شماست!

در مورد این که همراه غذا مایعات بنوشید یا نه، بر اساس احساسی که دارید تصمیم بگیرید. اگر مصرف مایعات همراه غذا برایتان دردناک بوده و احساس نفخ برایتان به جا گذاشته یا ریفلاکس تان را بدتر می کند، پیش از غذا یا بین وعده ها مایعات بنوشید.

در واقع نوشیدن کمی آب به همراه غذا مشکل حادی ایجاد نمی کند اما این که به همراه هر قاشق مقداری آب بنوشید و یا این که از آب بسیار یخ در بین غذا و یا بلافاصله پس از غذا استفاده کنید دچار مشکلاتی خواهید شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان