کدام مواد غذایی باعث جوش میشوند؟

  شنبه، 31 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کدام مواد غذایی باعث جوش میشوند؟
آکنه یکی از مشکلات پوستی متداولی است که ۱۰ درصد جمعیت جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عوامل زیادی در بروز آکنه تاثیر دارند و می‌توان به تولید بیش از حد کراتین و التهاب و مسدود شدن منافذ پوست اشاره کرد.ارتباطی بین رژیم غذایی و بروز آکنه موضوعی بحث برانگیز است که اخیراً مطالعاتی روی این مقوله در حال انجام است.

آکنه یکی از مشکلات پوستی متداولی است که ۱۰ درصد جمعیت جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند عوامل زیادی در بروز آکنه تاثیر دارند و می توان به تولید بیش از حد کراتین و التهاب و مسدود شدن منافذ پوست اشاره کرد.ارتباطی بین رژیم غذایی و بروز آکنه موضوعی بحث برانگیز است که اخیراً مطالعاتی روی این مقوله در حال انجام است؛ در ادامه چند غذایی که بر بروز آکنه تأثیر می گذارند اشاره می کنیم.

مواد غذایی باعث ایجاد جوش روی صورت و بدن

دانه های تصفیه شده و شکر :

افرادی که از آکنه پوستی رنج می برند در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند غذاهایی با کربوهیدرات فراوان مصرف می کنند.افرادی که غذاهای قندی مصرف می کنند نسبت به سایر افراد 30 درصد بیشتر در معرض آکنه قرار دارند زیرا مصرف این غذاها سطح قند خون را افزایش می دهد. این قند ها از جریان خون و سلول ها در رفت و آمد بوده و در نتیجه باعث ایجاد آکنه خواهند شد.

برخی از نان ها :

نان به دلایل زیادی مشکل زاست اما هنگامی که صحبت از آکنه می شود مقصر اصلی گلوتن محسوب می شود زیرا نه تنها به روده کوچک آسیب می رساند بلکه التهاب سیستمیک که یکی از محرک های اصلی آکنه می باشد را نیز افزایش خواهد داد. بسیاری از مطالعات علمی علت پسوریازیس و درماتیت هرپتی فرموریس را حساسیت به گلوتن می دانند. این وضعیت بیماری سلیاک پوست نامیده می شود.

شیرینی ها:

در ادامه موضوع گلوتن مقصر بعدی که سبب بروز آکنه می شود ،شیرینی است. خوراکی هایی که باعث افزایش سریع انسولین شده معمولا سبب ایجاد آکنه نیز می شوند و این امر فراتر از شیرینی است و شامل ماکارونی، آرد سفید و سایر مواد غذایی که شاخص قند خون را بالا می برند می شود.

محصولات لبنی :

براساس مطالعات صورت گرفته شیوع آکنه با محصولات شیری مرتبط است. افرادی که بستنی فراوان و بطور مرتب شیر گاو می نوشند چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض آکنه قرار دارند. شیرگاو دارای اسید آمینه می باشد که وظیفه تحریک هورمون شبه انسولین را داشته و با ایجاد آکنه مستقیما در ارتباط است. شیر همچنین حاوی قند بوده که منجر به افزایش سطح انسولین در بدن و در نتیجه تشدید آکنه خواهد شد.

غذاهای آماده :

آکنه ارتباط مستقیمی با غذاهای غربی که سرشار از کالری ، چربی و کربوهیدرات هستند ، دارد. این غذاها شامل:همبرگر، ناگت، هات داگ ، سیب زمینی سرخ شده ، نوشابه، میلک شیک و پیتزا می شوند. براساس مطالعه ای که اخیرا انجام شد، افرادی که غذاهای آماده مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که غذای سالم مصرف می کنند 43 درصد بیشتر به آکنه مبتلا می شوند. همچنین در افرادی که روزانه این غذاها را مصرف می کنند خطر ابتلا به آکنه 17 درصد افزایش میابد.

آجیل

برای داشتن یک بدن سالم نباید در مصرف انواع غذاها حتی غذاهای سالم زیاده روی کرد. در اکثر رژیم های غذایی، مصرف آجیل در حجم زیاد توصیه می شود، اما اگر میزان پروتئین دریافتی شما در این زمینه بیش از نیاز روزانه تان باشد، پوست تان باید بهای آن را بپردازد.یک رژیم غذایی غنی و سرشار از امگا۳ و امگا۶ حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن است، اما مصرف برخی از آجیل ها موجب می شود سطح امگا۶ به شدت افزایش یابد. بسیاری از اسیدهای چرب موجود در امگا۶ که در رژیم های توصیه شده ی غربی به دلیل پروتئین بالا توصیه می شوند، می توانند موجب بروز جوش و قرمزی در پوست شوند. گردو، آجیل کاج و بادام حاوی مقادیر بالایی امگا۶ هستند.

میگو

یکی دیگر از موادی که می تواند موجب تشکیل جوش بر روی پوست شود، مصرف زیاد یُد است. میگو و برخی از غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی ید هستند. این مواد اگرچه کالری پایینی دارند، اما به دلیل بالا بودن سطح عناصر شیمیایی ممکن است موجب بروز جوش و حساسیت های پوستی به ویژه در بانوان شوند.اگر شما تمایل دارید از غذاهای دریایی استفاده کنید، توصیه می شود موادی را در سبد غذایی خود بگذارید که میزان اسیدهای چرب آن در سطح متعادلی باشد، مانند ماهی سالمون. این کار باعث می شود نه رژیم غذایی تان را زیر پا بگذارید و نه دچار جوش و حساسیت های پوستی شوید.

آگواو

به نظر می رسد این گیاه جایگزین بسیار مناسبی برای شیرین کننده های مختلف و شکر باشد. براساس نظریه ی یک متخصص تغذیه، بیش از ۹۰ درصد گیاه آگواو از قند فروکتوز تشکیل شده است. فروکتوز نه تنها برای کبد بسیار مضر است، بلکه می تواند موجب بروز جوش، آکنه و حتی اگزما نیز شود، که علائم آن خارش پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن آن است. اگر دوست دارید دندان هایی سالم و پوستی شفاف و بدون جوش داشته باشید، بهتر است این ماده ی غذایی را از برنامه ی روزانه ی خود حذف کنید. عسل محلی، شربت افرا و دیگر شیرین کننده های سنتی گزینه های خوب و سالم تری هستند که می توانید جایگزین آگواو بکنید.

غلات

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی در روز است، به همین خاطر از بهترین و سالم ترین مواد غذایی برای این وعده استفاده کنید.برخی از غلات را به عنوان مواد سالم، طبیعی و پرانرژی می شناسیم، اما باید بدانید در برخی از غلات، شاخص قند خون (شاخص گلیسمی) بالاست. این شاخص تعیین کننده ی میزان انسولین و قندخون است. براساس پژوهش های مؤسسه لایو استرانگ (Livestrong) هرچه شاخص گلیسمی غلات بالاتر باشد، احتما بروز جوش و چین وچروک پوست نیز بیشتر می شود.میزان غلات مصرفی در وعده ی صبحانه را به دقت بررسی کنید. اگر شاخص گلیسمی آن بالاست، سعی کنید خودتان در خانه با جو دوسر یا کینوا (Quinoa) صبحانه ای خوشمزه درست کنید

سیب زمینی سرخ کرده :

این محصول یکی از محبوب ترین خوراکی ها بین افراد به شمار می رود. سیب زمینی سرخ کرده علاوه بر سرخ شدن در روغن نامرغوب سبب بروز آکنه خواهد شد. این خوراکی حاوی کربوهیدرات بالایی بوده و یک تکه از آن سبب تولید سریع انسولین شده و منجر به التهاب سیستمیک خواهد شد زیرا سرشار از چربی های امگا 6 می باشد.

غذا های حساسیت زا

گاهی آکنه به عنوان یک بیماری التهابی محسوب می شود و در این شرایط دارو های ضد التهاب کورتیکو و استروئید ها و درمان های این چنینی برای جلوگیری از بروز آکنه موثر واقع می شود چرا که موجب کاهش مولکول های التهابی بدن می شود یکی از موثرترین راه ها برای کاهش التهاب پوست از طریق شناخت حساسیت های غذایی و جلوگیری از مصرف آنهاست.حساسیت غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه ماده غذایی را به عنوان یک تهدید می شناسد و علیه آن حمله می کند این موضوع باعث می شود تا سطح مولکول های پروتئینی بدن افزایش یابد بنابراین آکنه در بدن تشدید می شود.غذا های متعددی وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده است تا بهترین راه تشخیص نسبت به محرک بودن این غذا مشورت با متخصص تغذیه و پس از شناسایی ماده غذایی حذف آن از رژیم است.تست های حساسیت غذایی مانند تست MRT التهاب مربوط به هر غذا را نشان می دهد علاوه بر آن یافته هایی ارتباط بین التهاب و آکنه وجود دارد، اما دراین مطالعات چگونگی تأثیر این التهاب بر بروز آکنه مشخص نشده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (363 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (320 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (42 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (24 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس