کدام روش های خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان کودکان خوب است؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
کدام روش های خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان کودکان خوب است؟
هالیتوز اصطلاحی پزشکی است که به بدبویی مداوم دهان و بینی اشاره دارد که گاهی علامت ابتلا به عارضه‌ای جدی است. کودکان به دلیل عادت‌های تغذیه‌ای و الگوهای خواب خاص خود معمولاً بیش از بزرگسالان با مشکل بوی بد دهان مواجه هستند. به همین دلیل والدین گاهی بوی بد اما طبیعی دهان را با هالیتوز اشتباه می‌گیرند و نگران می‌شوند.

هالیتوز اصطلاحی پزشکی است که به بدبویی مداوم دهان و بینی اشاره دارد که گاهی علامت ابتلا به عارضه ای جدی است. کودکان به دلیل عادت های تغذیه ای و الگوهای خواب خاص خود معمولاً بیش از بزرگسالان با مشکل بوی بد دهان مواجه هستند. به همین دلیل والدین گاهی بوی بد اما طبیعی دهان را با هالیتوز اشتباه می گیرند و نگران می شوند.

از بین بردن بوی بد دهان کودکان

از دهان یا بینی کودکان مبتلا به هالیتوز معمولاً بوی بدی به مشام می رسد. این بو به دلیل دربرداشتن ترکیبات ایجاد کننده بوی سولفور (گوگرد) کاملاً مشخص است. علائم بوی بد دهان متغیر است و به دلیل اصلی بدبویی بستگی دارد. بعضی از علائم به شرح زیر است:

  • بوی ناخوشایند مشخص: بویی مانند بوی جگر خام، آمونیاک، استون، ماهی مرده، خامه ترشیده یا جوراب متعفن از نفس به مشام می رسد.
  • بد مزه بودن دهان: این طعم نامطبوع با مسواک زدن نیز از بین نمی رود.

کودکان عموماً متوجه بدبو بودن دهان و نفس خود نیستند، بنابراین وظیفه والدین است تا مراقب این علائم باشند.

درمان بوی بد دهان کودک

راه حل و راهکار خوب در بیشتر موارد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر کودکتان زیر یک سال است، سعی کنید بعد از هر شیردهی و قبل از خواب، لثه ها و دندان های درآمده اش را با دستمال تمیز کنید یا مسواک بکشید. شما همچنین می توانید زبان او را با ملایمت مسواک بکشید. در این سن نیازی حتمی به استفاده از خمیردندان نیست.وقتی فرزندتان از مرحلهٔ شیرخوارگی یعنی زیر یک سال گذشت، دندان هایش را حداقل دو بار در روز و یک بار هم قبل از خواب مسواک بزنید و کم کم مسواک زدن دندان ها را به او آموزش دهید.تا وقتی دو ساله شود، فقط ذره ای خمیردندان به اندازه ٔ یک دانه برنج یا لایه ای خیلی نازک استفاده کنید. پس از سالگرد دومین تولدش، از مقداری به اندازهٔ یک دانه نخود استفاده کنید و وقتی پنج ساله می شود، به اندازه ٔ یک لوبیای کوچک خمیردندان استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از خمیردندان های مخصوص کودکان استفاده شود.کودک خود را به طور منظم به معاینه و چک آپ دندان پزشکی ببرید تا اطمینان حاصل کنید که دندان هایش سالم و تمیز هستند. اگر تمام این کارها را انجام داده اید و فرزندتان هنوز نفس بدبویی دارد، او را برای بررسی پیش پزشکش ببرید.

اگر فرزندتان انگشت شست یا انگشتان خود را می مکد اطمینان حاصل کنید که دست هایش را مرتب با آب و صابون می شوید و اشیای آرامش بخش او مثل عروسک محبوب یا پتوی نرمش را به طور منظم بشویید. اگر کودک از پستانک استفاده می کند، آن را با انداختن در آب جوش استریل کنید.در نهایت، هرگز فرزندتان را در مورد بوی بد دهانش خجالت زده نکنید و سعی کنید بدون ناراحتی با آن روبه رو شوید، حتی اگر کمی هم از آن شرمنده هستید!

درمان های خانگی برای درمان دهان بدبو در کودکان

1. جعفری

جعفری یک تازه کننده دهان و نفس فرد است که خواص ضد عفونی ملایم نیز دارد و همچنین هضم آسانی دارد و گاز درونی بدن را کاهش می دهد . پس کودک خود را تشویق کنید که همراه با غذا مقدار کمی جعفری نیز بجود اما مراقب باشید که در خوردن آن زیاده روی نکند و البته قبل از آن حتما با پزشک مشورت کنید .

2. رژیم غذایی سالم

میزان قند مصرفی در رژیم غذایی کودک را کاهش دهید . نوشیدنی های کربنی ، شیرین و میان وعده هایی مثل شکلات ها را کاهش دهید و از غذا هایی که بزاق دهان را افزایش می دهد، مثل برنج قهوه ای ، پرتقال ، سبزیجات سبز تیره ، میوه ها ، آجیل ، ماهی و لوبیا استفاده کنید .

3. رازیانه

رازیانه نیز یک خوشبو کننده طبیعی دهان است که باعث افزایش میزان بزاق در دهان می شود .

4. سرکه سیب

سرکه سیب بدن فرد را از سم ها پاکسازی می کند و همچنین شما را از بدبویی دهان خلاص می کند . یک قاشق سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید و آن را قرقره کنید که قرقره کردن برای کودکان سخت است ، پس از آن ها بخواهید که چند ثانیه آن را در دهان خود نگه دارند و بعد بیرون دهند.

5. جوش شیرین

جوش شیرین نیز می تواند PH دهان را تغییر دهد و مسواک زدن دهان کودکان با مقدار بسیار کمی جوش شیرین به آن ها کمک می کند که باکتری از دهان آن ها خارج شود .

6. مرکبات

مرکباتی مثل پرتقال می توانند به افزایش بزاق دهان کمک کنند . خوردن یک پرتقال بعد از نهار یا یک گریپ فروت بعد از صبحانه برای دندان ها بسیار مفید است .

7. هل و میخک

ادویه جاتی مثل هل و میخک می توانند جزء خوشبو کننده های طبیعی دهان باشند که بد بویی نفس کودکان را از بین می برند .به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هر یک از موارد بالا حتما با پزشک مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)