چرا دهان کودکم بوی بد می دهد؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا دهان کودکم بوی بد می دهد؟
بوی بد دهان در کودکان معمولا هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن چیزی اتفاق می افتد اما اگر این موضوع در کل روز ادامه داشت ، شاید مشکلی در کودک وجود داشته باشد . بهداشت ضعیف دهان یکی از علت های اصلی است اما تنها علت موجود نیست و به همین دلیل بهتر است که علت این مشکل را پیدا کنید.

بوی بد دهان در کودکان معمولا هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن چیزی اتفاق می افتد اما اگر این موضوع در کل روز ادامه داشت ، شاید مشکلی در کودک وجود داشته باشد . بهداشت ضعیف دهان یکی از علت های اصلی است اما تنها علت موجود نیست و به همین دلیل بهتر است که علت این مشکل را پیدا کنید. هالیتوسیس یک وضعیت پزشکی است که در آن دهان کودک به طور مداوم بو می دهد که می تواند باعث خجالت در آن ها یا والدینشان شود . معمولا بوی بد دهان در کودکان بیش از نوجوانان است زیرا کودکان تمایل به خوردن هر چیزی دارند و الگوی خواب آن ها کمی متفاوت تر است ، پس ممکن است که شما هم بوی بد دهان معمول را با هالیتوسیس اشتباه بگیرید.

چگونه هالیتوسیس را تشخیص دهیم ؟

معمولا کودکان مبتلا به هالیتوسیس، دهان یا هوای خارج شده بدبو از طریق بینی خود دارند و این بو زمانی بدتر می شود که ترکیبات سولفور نیز در آن وجود داشته باشد . اگر علت هالیتوسیس را بدانید، یعنی نصف راه را رفته اید که در این صورت باید سریعا به یک متخصص مراجعه کنید تا او با بررسی پیشینه مشکلات دهان و دندانی کودک ، بتواند تشخیص دقیقی بدهد.

  • در 90 درصد موارد بهداشت ضعیف دهان و دندان در کودک تشخیص داده می شود.
  • تشخیص صحیح هالیتوسیس ممکن است نیازمند آزمایش از سر و گردن و یا آزمایش دندانی باشد.
  • تشخیص این مشکل ممکن است که از طریق لوازمی در دهان کودک انجام شود.

علائم و نشانه های این بیماری در بین کودکان متفاوت است اما عموما شامل موارد زیر می باشد:

  • بوی منزجر کننده و واضح :نفس بد بو می تواند بوی آمونیاک ، کبد خام، استون، ماهی مرده، کره فاسد یا جوراب کثیف را بدهد.
  • مزه بد دهان که معمولا بعد از مسواک زدن هم از بین نمی رود.

کودکان مبتلا به این مشکل از لحاظ روانی زیر فشار زیادی هستند و باید هرچه سریع تر درمان مناسب برای آن ها در پیش گرفت.

علت بوی بد دهان کودک

کودکان سالم و بزرگسالان هم گاهی اوقات نفس بدبو یا هالیتوز دارند. برخی از دلایل احتمالی برای بوی بد دهان شامل موارد زیر است:

مشکلات دندان ها: پوسیدگی دندان، تجمع جرم دندان یا آبسهٔ دندان می تواند در هر سنی دندان های کودکان را تحت تأثیر قرار دهد و باعث نفس بدبو شود.

دهان خشک: اگر کودک شما از طریق دهانش نفس می کشد، مثلاً به دلیل اینکه بینی اش گرفته است، باکتری ها شانس بیشتری دارند که راحت تر در دهانش رشد کنند، پس بینی کودک را تمیز کنید.

یک جسم خارجی: یک نخود، لوبیا، اسباب بازی کوچک یا شیء دیگری که کودک وارد بینی اش کرده است می تواند باعث بد بو شدن نفسش شود. این به ویژه در کودکان زیر یک سال و کودکان نوپا رایج است که هر چیزی را در دهانشان می گذارند.

مشکلات بهداشتی: در دهان باکتری هایی طبیعی زندگی می کنند و با ذرات باقی مانده از غذا در بین دندان ها، در فاصلهٔ دندان و لثه، روی زبان یا روی سطح لوزه ها در پشت گلوی کودکتان فعل و انفعال دارند. این باعث بدبو شدن نفس شخص می شود، به ویژه اگر این باقی مانده های غذا برای مدتی طولانی در دهانش بماند.

خوردن غذاهای تند و پرادویه: اگر فرزندتان مواد غذایی ای مثل سیر و پیاز را دوست دارد، این مواد می توانند به طور موقت و در حین گردش در سیستم بدنش روی بوی دهان او تأثیر بگذارد.

یک بیماری: مثلاً موردی مثل عفونت سینوس، آماس لوزه یا حتی آلرژی فصلی می تواند باعث بدبو شدن دهان شود. همچنین بعضی از کودکان مبتلا به بیماری ریفلاکس معده نیز که برگشت مواد غذایی دارند می توانند نفسی با بوی بد داشته باشند.

چگونه بوی بد دهان کودک را از بین ببریم؟

  • رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن بوی بد دهان است. اگر فرزند تان نوزاد است، سعی کنید لثه ها و همه دندان هایش را بعد از هر بار غذا خوردن یا قبل از خواب برایش پاک کنید یا مسواک بزنید. شما می توانید به آرامی زبانش را هم مسواک بزنید (البته در این سن نیاز به خمیردندان نیست).
  • وقتی کودکتان مرحله ی نوزادی را پشت سر گذاشت برایش مسواک بزنید (در نهایت به او آموزش دهید دندان هایش را مسواک بزند) آن هم دو بار در روز و یک بار قبل از خواب. تا زمانی که او 2 ساله شود فقط به اندازه ی یک دانه برنج برایش از خمیر دندان استفاده کنید یا حتی کمتر. بعد از 2 سالگی به اندازه یک نخود و بعد از 5 سالگی به اندازه یک لوبیای کوچک از خمیر دندان استفاده کنید.
  • کودکتان را برای معاینات منظم دندانپزشکی ببرید و مطمئن شوید که دندان هایش سالم و تمیز هستند. اگر هنوز هم دهان فرزند تان بوی بد می دهد او را برای معاینه پیش پزشک ببرید.
  • اگر فرزندتان انگشت شست یا بقیه ی انگشتانش را می مکد، شما باید مطمئن شوید که او دست ها و وسایل شخصی اش را به طور مرتب با آب و صابون می شوید. اگر کودکتان از پستانک استفاده می کند، برای ضد عفونی کردن آن می توانید آن را در ماشین ظرفشویی یا آب داغ بیندازید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (307 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (236 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (207 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (186 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (139 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (125 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (105 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (95 نظر) شعرخوانی زیبای مسعود پزشکیان از استاد شهریار به زبان ترکی/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (77 نظر) قاب نوستالژی از عروسی های دهه شصتی؛ خسرو شکیبایی، ثریا قاسمی، جمشید مشایخی، فریماه فرجامی، جمیله شیخی و... (76 نظر) عموی تتلو: تتلو گیاهخوار است، ماموران زندان هم برای گیاهخواری او شرایط را فراهم می‌کنند (73 نظر) مهدی هاشمی: متهم به دو همسری ام نکنید سالهاست که با گلاب آدینه جدا زندگی می کنم (62 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران کیسان دیباج که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (59 نظر) خلاقیت خنده دار یک هم وطن برای مهمانانش تا دست به موز ها نزنند +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس (58 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آشنایی با 20 شغل مخصوص زنان خانه‌دار و مادران دارای فرزند کوچک/ مطمئنا توی یکیشون مهارت داری
حیرت و تعجب مردم از دیدن اولین بالن در دوره قاجار در امام امامزاده صالح
اولین عکس پاییزی سحر دولت‌شاهی با دوچرخه‌‍ای در کوچه پس‌کوچه‌های قدیمی
(ویدیو) حضور پر مشقت علی دایی برای همدردی با غم بزرگ کریم باقری
لحظات هولناک و دلخراش سوختن یک جوان سیرجانی در میان شعله های آتش! + ویدئو
تغییر چهره تلخ حامد کمیلی شیطان سریال "اغما" بعد از 16 سال در 42 سالگی + تصاویر
خبر خوش برا تهرانی ها: بعد از یک قرن صاحب خانه شوید! + جزئیات
پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد به رهبر معظم انقلاب که باعث خنده ایشان شد: ساخت اتوبان برای امام زمان!
فخرفروشی های تمام نشدنی خاندان پهلوی اینبار با لباس عروس های زنان محمدرضا شاه ؛ از لباس عروس فوریه تا لباس طراحی شده 30 کیلویی ثریا اسفندیاری از ابریشم و طلا !+تصاویر
(ویدیو) خاطره‌ی خنده‌دار الیکا عبدالرزاقی از شوخی خام و نپخته‌اش با یکی از بانوان بازیگر پیشکسوت در اوایل جوانی‌اش که باعث رنجش وی شد
ماه گرفتگی زیبا در حرم امام علی (ع)+ تصاویر
لولو خورخوره های کشورهای مختلف را بشناسید!ترساندن کودکان ریشه کهن و جهانی داره 🤣+تصاویر
لاکچری ترین خانه ی تهران که از خانه ی سلبریتی های هالیوودی گران تر است! چقدرم بزرگه خوبه توش گم نمیشن😂+ ویدئو
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ فقط و فقط 2 درصد مردم زیر 10 ثانیه نمای این برج از بالا رو تشخیص میدن
رازهای عجیب گران‌ ترین قایق جهان که از استخوان دایناسور و روکش طلا ساخته شده! + تصاویر