رویش مجدد دندان دائمی در بزرگسالان ممکن است؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رویش مجدد دندان دائمی در بزرگسالان ممکن است؟
 محققان از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک امیدوار هستند که بتوانند از سلول های بنیادی خود بیمار برای رشد دندان سالم راهی پیدا کنند و علاوه بر آن ، دندان جدید در واقع در جای دندان خالی یک فرد رشد می کند و حتی به آن اجازه می دهد تا با بافت لثه اطراف ادغام شود، آن ها قبلاً توانایی رشد دندان را ثابت کرده اند

رشد مجدد دندان با سلول های بنیادی

محققان از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک امیدوار هستند که بتوانند از سلول های بنیادی خود بیمار برای رشد دندان سالم راهی پیدا کنند و علاوه بر آن ، دندان جدید در واقع در جای دندان خالی یک فرد رشد می کند و حتی به آن اجازه می دهد تا با بافت لثه اطراف ادغام شود، آن ها قبلاً توانایی رشد دندان را ثابت کرده اند، اگرچه هنوز در انسان ها اثبات نشده است.

براساس گزارش ژورنال تحقیقات دندان پزشکی، محققان آزمایشی را با استفاده از 22 موش انجام دادند، بعد از این که عوامل رشد در دهان موش ها کار گذاشته شد، مواد اولیه استخوان احیا شدند و در عرض 9 هفته ادغام شدند.طبق نظر محققان، این اولین بار است که چنین ساختارهایی در یک ارگانیسم زنده تولید می شوند، اگر این درمان در انسان ها موفقیت آمیز باشد، فواید متعددی وجود دارد که با روش جدید همراه می شوند، از آنجا که دندان در جای دندانی کشت می شود که در آن باقی می ماند، نیازی به برداشت در بیرون از سلول های بنیادی و یا ایجاد محیطی خارجی برای دندان به هنگام رشد آن وجود ندارد.

به همین دلیل، محققان امیدوارند که این یک راه حل مقرون به صرفه برای بیمارانی باشد که نمی توانند از عهده تهیه ایمپلنت های دندان پزشکی بربیایند، به علاوه، از آنجایی که دندان در دهان رشد می کند، به احتمال زیاد زمان ریکاوری کمتری وجود خواهد داشت و احتمال شکست دندان کم تر خواهد بود، اما در حال حاضر، کاشت دندان نزدیک ترین چیزی است که می تواند به مردم برای جایگزین کردن دندان های کشیده شده کمک کند.متاسفانه، ایمپلانت ها می توانند دردآور باشند به یک فرآیند التیام طولانی نیاز دارد و اغلب با لثه های آسیب دیده و قدیمی سازگار نمی شوند، که می تواند باعث شود ایمپلنت روی هم رفته شکست بخورد، به عبارت دیگر، این جایگزینی جدید به زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد، حتی اکنون دانشگاه کلمبیا برنامه های ثبت اختراع خود را برای این فن آوری جدید ثبت کرده است و هم چنین به دنبال راه هایی برای انجام فرآیند تجاری آن است.

رویش مجدد دندان دائمی زمانی تبدیل به موضوعی مهم می شود که بدانید بیش از 25 درصد بزرگسالان تمام دندان های خود را تا 70 سالگی از دست می دهند! شنیدن عبارت رویش مجدد دندان دائمی در ابتدا ممکن است تعجب آور و بیشتر به معجزه رویش مجدد دندان شبیه باشد تا راهی برای رویش مجدد دندان ها. اما با وجود پیشرفت های علمی، رشد مجدد دندان ها و رویش مجدد دندان دائمی دیگر آنقدر دور از ذهن به نظر نمی رسد.

رویش مجدد دندان دائمی، از تمساح ها تا انسان ها

تمساح ها دندانهای قدرتمندی دارند و قادر به انجام معجزه رویش مجدد دندان با جایگزینی آن هستند. آن ها می توانند این رشد مجدد دندان ها را بیش از 50 بار در طول زندگی خود تکرار کنند. یک ماهی بادکنکی کوچک نیز توانایی مشابه را به عنوان راهی برای رویش مجدد دندان دارد و می تواند در صورت آسیب یا فرسوده شدن دندان ها تعدادی از آنها را جایگزین کند. با مطالعه جزئیات مولکولی چگونگی رویش مجدد دندان دائمی در این جانوران، محققان امیدوارند سلول های بنیادی بسازند که قابلیت رویش مجدد دندان دائمی را برای انسان ها نیز به ارمغان بیاورد.

با وجود ایمپلنت های دندان پزشکی، به خصوص با توجه به مشکلات دندان های مصنوعی، ممکن است اکثر ما به راهی برای رویش مجدد دندان و روشی برای رویش مجدد دندان فکر نکنیم. البته طول درمان طولانی، هزینه بالا، و البته درد زیاد نصب ایمپلنت ها را نیز نباید از یاد برد. اما این امکان وجود دارد که روشی برای رویش مجدد دندان وجود داشته باشد که در آن، در عرض 9 هفته با استفاده از سلول های بنیادی “بالغ” بیمار، رشد مجدد دندان ها به واقعیت بپیوندد.

آیا استفاده از سلول های بنیادی، یک روش طبیعی برای جایگزینی دندان است؟

استفاده از سلول های بنیادی برای رشد دندان که یک روش طبیعی است، می تواند مزایای قابل توجهی نسبت به کاشت دندان داشته باشد. کاشت دندان، به علت هزینه بالا و پیچیدگی، یک روند دندانپزشکی آسان نمی باشد؛ اما روندی که با سلول های بنیادی سروکار دارد، می تواند گزینه بسیار قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تری برای جایگزینی دندان باشد.

کاشت دندان و ایمپلنت دندانی برای برخی افراد که در شرایط خاصی قرار دارند قابل اجرا نمی باشد. علاوه بر آن، بسیاری از افراد از روند کاشت دندان هراسان هستند. این فرآیند به جراحی دهان و دندان نیاز دارد که اخیرا پیشرفت قابل توجهی داشته است اما علی رغم پیشرفت تکنولوژی، کاشت دندان خطرات و مشکلات بالقوه خود را دارا می باشد. برخی از این مشکلات عبارت اند از:

  • زمان بهبود و التیام
  • طولانی بودن عمل کاشت دندان
  • احتمال بالای عدم موفقیت
  • کمبود پژوهش های طولانی مدت بر دوام و دیرپایی دندان های کاشته شده


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (373 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (116 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (100 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (57 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (38 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (24 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر)
تیتر امروز