قرص سیتالوپرام برای چی خوبه

  پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 2 دقیقه
قرص سیتالوپرام برای چی خوبه
سیتالوپرام که با نام تجاری سلکسا نیز شناخته می‌شود، نوعی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است

سیتالوپرام: موارد مصرف، عوارض جانبی و نکات مهم

سیتالوپرام که با نام تجاری سلکسا نیز شناخته می‌شود، نوعی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است که برای درمان موارد زیر تجویز می‌شود:

  • اختلال افسردگی اساسی: سیتالوپرام برای درمان افسردگی خفیف تا شدید موثر است.

  • اختلال هراس: این دارو می‌تواند به کاهش علائم حملات هراس، مانند ترس ناگهانی و شدید، کمک کند.

  • اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD): سیتالوپرام می‌تواند به کاهش افکار و رفتارهای وسواسی-اجباری کمک کند.

  • اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD): این دارو می‌تواند به بهبود علائم PMDD، مانند نوسانات خلقی، تحریک پذیری و افسردگی، کمک کند.

  • اختلال هراس اجتماعی: سیتالوپرام می‌تواند به کاهش اضطراب و ترس در موقعیت‌های اجتماعی کمک کند.

  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): این دارو می‌تواند به کاهش علائم PTSD، مانند فلش‌بک، کابوس و اضطراب، کمک کند.

عوارض جانبی سیتالوپرام:

مانند سایر داروها، سیتالوپرام نیز می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی شایع این دارو عبارتند از:

  • تهوع

  • خشکی دهان

  • سردرد

  • تعریق

  • خستگی

  • خواب آلودگی

  • تاری دید

  • اختلال نعوظ

  • کاهش میل جنسی

عوارض جانبی جدی تر:

در موارد نادر، سیتالوپرام می تواند عوارض جانبی جدی تری ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • سندرم سروتونین: این عارضه جانبی نادر اما بالقوه کشنده می تواند با علائمی مانند تب، لرز، گیجی، اضطراب، تعریق و تغییرات ضربان قلب و فشار خون بروز کند.

  • ایده های خودکشی: در برخی افراد، به خصوص افراد جوان، سیتالوپرام می تواند خطر افکار و اقدامات خودکشی را افزایش دهد.

  • تشنج: در موارد نادر، سیتالوپرام می تواند باعث تشنج شود.

موارد منع مصرف:

  • مصرف همزمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI): مصرف سیتالوپرام با MAOI ها می تواند خطرناک باشد و منجر به عوارض جانبی جدی شود.

  • سابقه مانیا: افراد با سابقه مانیا باید با احتیاط از سیتالوپرام استفاده کنند، زیرا این دارو می تواند خطر ابتلا به مانیا را افزایش دهد.

  • حساسیت به سیتالوپرام یا سایر SSRI ها: افراد مبتلا به حساسیت به سیتالوپرام یا سایر SSRI ها نباید این دارو را مصرف کنند.

نکات مهم قبل از مصرف سیتالوپرام:

  • قبل از مصرف سیتالوپرام، تمام داروها و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها می توانند با سیتالوپرام تداخل داشته باشند.

  • اگر باردار هستید یا شیردهی می دهید، قبل از مصرف سیتالوپرام با پزشک خود صحبت کنید.

  • مصرف سیتالوپرام را ناگهانی قطع نکنید. قطع ناگهانی دارو می تواند منجر به علائم ترک مانند سرگیجه، حالت تهوع، و تحریک پذیری شود.

  • در طول مصرف سیتالوپرام، به طور مرتب با پزشک خود ملاقات کنید. پزشک شما باید علائم شما را بررسی کند و در صورت نیاز دوز دارو را تنظیم کند.

    توجه: این اطلاعات فقط برای اطلاع رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره پزشکی در نظر گرفته شود. قبل از مصرف سیتالوپرام یا هر داروی دیگری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.


خبرنگار: معصومه عاروان

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (222 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (114 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (42 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (40 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) خلاقیت عجیب و وحشت انگیز در طراحی کیف‌ های مجلسی زنانه با الهام از چهره انسان!
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
(عکس) گوشه ای از خانه پدری الناز ملک، بازیگر چشم‌رنگی سریال "زخم کاری"، با مبلمان قرمز و پرده های سبز/ چه خونه باصفا و خوش آب و رنگی
هریس: تمام تلاشم را برای شکست ترامپ به کار خواهم گرفت
(تصاویر ) خاص ترین و نادرترین رنگ پوست ها در جهان/ چه چهره های خاصی هم دارن
(تصاویر) 12 تا از منحصر بفرد‌ترین دیزاین‌‌های پلوی ایرانی که سفره غذاتون رو مجلسی و شیک جلوه میده/ دست و پنجه‌ی بانوان ایرانی طلا
توصیه های رهبر انقلاب به نمایندگان سرلوحه کار مجلس قرار می گیرد
خوشگذرانی سهیلا منصوریان در آب های آزاد کیش / وقتی دختران سرزمین مان ناخدای زندگی خود باشند نام قهرمان ایران در همان جا میدرخشد !
بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد
موثرترین روغن‌های دافع برای نیش پشه‌
خانم‌ عزیز این محصول انقلاب جنسی افسرده‌ات می‌کند!
ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: پدرم تمایل نداشت سواد خود را در چشم مردم فرو کند
تصاویر و صوت ترسناک از ایرانی که زنش را کانادا تکه تکه کرد +ویدئو
پیچیده‌تر شدن ماجرای هولناک جسد مثله همسر دانشجوی شریف در چمدان!
جراحان زیبایی زیرزمینی و اینستاگرامی و نیازِ فیکِ زیبا شدن!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت