ساعدنیوز
ساعدنیوز

کودک خود را به مهد کودک بسپاریم یا مادر بزرگ ؟

  یکشنبه، 25 آبان 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
کودک خود را به مهد کودک بسپاریم یا مادر بزرگ ؟
پدربزرگ و مادربزرگ‌ها علاقه زیادی به نوه‌های خود دارند. این ممکن است باعث شود که بچه‌ها در کنار آنها هیچ محدودیتی نداشته باشند. کودک می‌تواند در خانه مادربزرگ هر چیزی بخورد، تا هر ساعتی تلویزیون ببیند، شکلات و بستنی بخورد، به هر چیزی دست بزند و ده‌ها مورد دیگری که شاید در خانه والدین ممنوع است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نگهداری از کودک یکی از چالش های مادری در دنیای امروز است. دغدغه های مالی و البته تلاش برای حضور در اجتماع باعث شده که بسیاری از مادران حضوری فعال در اقتصاد پیدا کنند. این منجر می شود که نگهداری از کودک به دغدغه بزرگی برای خانواده ها تبدیل شود. آیا باید کودک را به پدربزرگ و مادربزرگ ها سپرد؟ او را به مهدکودک فرستاد یا پرستار کودک استخدام کرد؟

مزایا و معایب هر یک از این روش ها موجب سردرگمی بسیاری از مادران شاغل شده است. در ادامه تلاش می کنیم به بررسی هر یک از این گزینه ها بپردازیم و تصویر بهتری از آن ارائه دهیم.

مهدکودک بهتر است یا مادربزرگ؟

برای انتخاب بین این دو باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. مجموع این فاکتورها می تواند باعث شود که انتخاب یکی بر دیگری ارجح باشد.

برای مثال سن فاکتور مهمی در روش نگهداری از کودک است. کودکان خردسال، تا قبل از 3 سالگی، به بودن در محیط خانه، نگهداری توسط یک فرد آشنا و خانواده نیاز دارند. بنابراین، در این سن ماندن در کنار پدربزرگ و مادربزرگ گزینه ارجحی است.

بودن در کنار خانواده و احساس صمیمیت و نزدیکی با آنها موجب می شود که کودک با حس امنیت رشد کند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها علاقه زیادی به نوه خود دارند و به او محبت بی دریغ می کنند. این باعث می شود که کودک از نظر روانی و عاطفی تأمین شود و والدین نیز امنیت خاطر بیشتری نسبت به شرایط فرزند خود دارند.

نکاتی در مورد نگهداری از کودک توسط مادربزرگ و پدربزرگ

مهم ترین مشکلی که شاید در مراقبت از کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگ دیده شود، دو تربیتی شدن کودک است. همان طور که گفتیم پدربزرگ و مادربزرگ ها علاقه زیادی به نوه های خود دارند. این ممکن است باعث شود که بچه ها در کنار آنها هیچ محدودیتی نداشته باشند. کودک می تواند در خانه مادربزرگ هر چیزی بخورد، تا هر ساعتی تلویزیون ببیند، شکلات و بستنی بخورد، به هر چیزی دست بزند و ده ها مورد دیگری که شاید در خانه والدین ممنوع است.

بسیاری از والدین پس از مدتی با کودکی روبه رو می شوند که از مادربزرگ و پدربزرگ حرف شنوی بیشتری دارد، برای برگشت به خانه مقاومت می کند و لوس شده است.

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بیشتر با بچه ها بازی می کنند، کمتر ممکن است به آنها پرخاش کنند و محبت زیادی به آنان می کنند. حرف شنوی از مادربزرگ و پدربزرگ و امتناع از برگشتن به خانه می تواند به این دلیل باشد. پس راه چاره این است که شما هم ساعتی را به بازی با فرزندتان بگذرانید. به او محبت بکنید و در آغوشش بکشید و در برابر اشتباهاتش با صبوری بیشتری برخورد کنید.

برای لوس شدن کودک باید کمی قاطع تر برخورد کنید. وجود قوانین دوگانه و مرزهای نامشخص به نفع فرزندتان نیست و در آینده او را دچار مشکل می کند.

این مشکل را خیلی راحت می توان با گفت وگویی قاطع برطرف کرد. قبل از اینکه در مورد نگهداری از کودک توسط مادربزرگ تردید کنید، ابتدا با آنها در مورد اصول آموزشی خودتان صحبت کنید و به آنها تأکید کنید که رعایت نکردن این امور پیامد بدی در آینده فرزندتان دارد.

یکی از دیگر مشکلات نگهداری کودک در کنار پدربزرگ و مادربزرگ این است که تعامل کودک با همسالان خود کمتر می شود. تحقیقات ثابت کرده است که مهارت های اجتماعی کودکان سه ساله ای که در کنار پدربزرگ و مادربزرگ بوده اند در مقایسه با کودکانی که در مهدکودک نگهداری شده اند، به طرز مشهودی کمتر است. اگر در خانواده شما کودکی هم سن فرزندتان وجود داشته باشد و آنها در کنار یکدیگر هستند، این مشکل تا حدی برطرف می شود.

اما اگر فرزند شما تنها کودک خردسال خانواده است، برای ارتباط او با همسالانش زمان صرف کنید. او را در روزهایی که کمتر مشغله دارید به پارک و شهربازی ببرید. زمینه تعامل او با همسالانش را فراهم کنید و اجازه دهید در کنار دیگر کودکان رشد کند.

در کنار تأمین آسایش فرزندتان، به فکر استراحت و آسایش مادر و پدر خود نیز باشید. شاید آنها به شما نه نمی گویند، اما مسلماً اقتضای سن آنها این است که به استراحت و آرامش بیشتری نیاز دارند. تمام بار نگهداری از فرزندتان را روی دوش آنها نگذارید.

مهدکودک بهتر است یا پرستار خانگی؟

اما همیشه شرایط به نحوی نیست که پدربزرگ و مادربزرگ قادر به نگهداری از کودک باشند. اگر این طور است باید به گزینه های بعدی فکر کرد و بین آنها یکی را که برای کودک بهتر است انتخاب کرد.

پس از رد شدن گزینه مادربزرگ ها، استفاده از پرستار خانگی و مهدکودک به ذهن می رسد.

نگهداری از کودک در مهدکودک دارای این مزیت است که در آن از مربیان حرفه ای استفاده می شود. همچنین، محیط کنترل شده، تحت نظارت دوربین و مدیر است. رفتارهای نامناسب با بچه ها کنترل شده و به اطلاع والدین و مدیریت می رسد. بنابراین احتمال اینکه فرزندتان مورد آزار قرار گیرد کمتر است. البته این صرفاً در مورد مهدکودک های مجاز و باکیفیت است. هر مهدکودکی ممکن است دارای این مزایا نباشد.

ماندن در مهدکودک باعث می شود که کودک در کنار سایر هم سن وسالان خود قرار گیرد و به فردی اجتماعی تر و دارای مهارت های بیشتر تبدیل شود.

آنچه در مهدکودک رخ می دهد صرفاً نگهداری از جسم و روح کودک است. با او بازی می شود و محیط شادی برای او فراهم می شود. در بیشتر موارد دخالتی در تربیت کودک نمی شود، مگر در مواردی که کودک در حال آسیب زدن به دیگران باشد. بنابراین، احتمالاً مشکلی که بیشتر در خانه مادربزرگ ها حس می شود، مانند لوس شدن، در مهدکودک رخ نمی دهد. اما مسئله تربیت سایر کودکان به قوت خود باقی است. کودکان با تربیت های مختلف از خانواده های مختلف در یک جمع قرار می گیرند و ممکن است از یکدیگر یادگیری منفی داشته باشند.

نکاتی در مورد نگهداری از کودک در مهدکودک

بهتر است فرزندتان را تا 3 سالگی در کنار خودتان یا یک آشنای معتمد نگهداری کنید. پس از این سن، تا 6 سالگی، کودک از بودن در محیط های اجتماعی و بازی با همسالان خود سود می برد. بااین حال، این مزایا در هر مرکزی به دست نمی آید.

سابقه مهدکودک و رضایت والدین را بررسی کنید.

مدرک مربیان و ارتباط آن با حوزه کودک را بررسی کنید. یک مربی بی حوصله آسیب زیادی به روان فرزندتان وارد می کند.

در مورد مهارت هایی که قرار است به فرزندتان آموزش دهند، سؤال کنید. این مهارت ها باید همسو با نیازهای فرزندتان و تربیت شما باشد.

شیوه های تربیتی مهدکودک، وجود کودکان مشکل دار و سطح اجتماعی سایر خانواده ها را بررسی کنید.

ساعت نگهداری باید با برنامه شما همخوانی داشته باشد. اگر فرزندتان مجبور شود ساعتی به تنهایی در حیاط منتظر شما بماند، انتخاب این مهدکودک ایده خوبی نیست.

نکاتی در مورد نگهداری از کودک توسط پرستار خانگی

پرستار خانگی نیز می تواند گزینه دیگری برای مراقبت از کودک باشد. این گزینه مناسب کسانی است که امکان کمک گرفتن از خانواده را ندارند، درعین حال به محیط مهدکودک نیز اعتماد ندارند یا آن را برای فرزند خود بسیار زودهنگام می دانند.

اما در انتخاب پرستار کودک باید نکات زیادی را در نظر بگیرید، از جمله:

همیشه بهتر است از یک دوست یا آشنای مطلع به امور کودکان برای پرستاری از فرزندتان کمک بگیرید. اگر به استخدام پرستار مایل هستید، از مدرک معتبر و مرتبط با کودکان و نیز داشتن سابقه، رضایت نامه والدین قبلی و تجربه او مطمئن شوید.

بهترین سن برای پرستار جهت نگهداری از کودک 28 تا 45 سال است.

از او بخواهید شماره تماس والدین قبلی را به شما بدهد. حضوری با آنان صحبت کنید و از شرایط خود کودک آنان مطمئن شوید.

شماره تماس اطرافیان پرستار را نیز برای مواقع ضروری دریافت کنید.

پس از استخدام پرستار، او را به طور ناگهانی با کودک تنها نگذارید. در حضور والدین، فرصت آشنایی به او و کودک بدهید تا فرزندتان به تدریج به او عادت کند.

بهتر است پرستاری را انتخاب کنید که خود تجربه مادری دارد و می تواند نیازهای جسمی، روحی و اولیه کودک را برطرف کند.

به دلیل دلبستگی کودک، تعویض مداوم پرستار ایده خوبی نیست. پرستار باید مانند مادر دوم کودک باشد.

محیط خانه را با نصب دوربین های امنیتی برای کودک امن کنید. این مسئله حتی برای کودکانی که قادر به توضیح وقایع روز هستند نیز اهمیت دارد. در بسیاری از موارد افراد آزارگر با تهدید کودک را وادار به سکوت می کنند. همچنین، لازم است به پرستار اطلاع داده شود که تمام محیط خانه توسط دوربین و ضبط صدا کنترل می شود. این باعث می شود که پرستار عملکرد بهتری در ارتباط با کودک داشته باشد.

شیوه تربیتی خود را با او تنظیم کنید. اگر قانونی در مورد رفتار، خوراک، خواب و سایر امور کودک وجود دارد از او بخواهید آن را رعایت کند. در مورد نحوه تشویق و تنبیه نیز با پرستار هماهنگ شوید. برای مثال، در صورت نیاز به تنبیه از او بخواهید از کودک بخواهد چند دقیقه ای در اتاقش بماند و با اسباب بازی هایش بازی نکند.

معایب و مزایای روش های نگهداری از کودک

به طور خلاصه، هر روش دارای مزایا و معایب زیر است:

مزایای مادربزرگ ها

  • رسیدگی دلسوزانه تر
  • حمایت عاطفی و روانی
  • مناسب برای کودکان زیر سه سال به دلیل نیازهای عاطفی و روانی آنان
  • امنیت روانی مادر

معایب مادربزرگ ها

  • تداخل تربیتی و احتمال لوس شدن کودک
  • بی حوصلگی به دلیل سن بالا
  • اجتماعی نشدن کودک و عدم ارتباط با همسالان
  • عدم قاطعیت در تربیت
  • اختلاف نسل ها و تفاوت فکر

مزایای مهدکودک

  • محیط امن و کنترل شده
  • استفاده از مربیان کارآزموده با مدارک مرتبط با پرورش کودک
  • یادگیری مهارت های اجتماعی در تعامل با هم سن وسالان

معایب مهدکودک

  • رفتارهای خشن مربی
  • احتمال عدم رسیدگی مناسب در صورت انتخاب مهدکودک غیرمجاز
  • برآورده نشدن نیازهای جسمی و روحی به خصوص در کودکان زیر سه سال
  • یادگرفتن کلمات و رفتارهای زشت از سایر کودکان
  • احتمال شیوع بیماری های واگیردار
  • احتمال بروز مشکلات روانی مثل اضطراب اجتماعی در کودک

مزایای پرستار کودک

  • امکان نگهداری از کودک در محیط آشنای خانه و بدون نیاز به جابه جایی محیط
  • امکان انجام برخی از امور خانه و ماندن زمان و انرژی بیشتر برای مادر جهت وقت گذراندن با فرزندش پس از ساعت کار
  • امکان درخواست انجام نکات تربیتی، غذایی، روانی و جسمی برای کودک بدون تعارف و خجالت
  • کنترل از راه دور با وجود دوربین های مداربسته

معایب پرستار

  • احتمال آسیب و بدرفتاری
  • نگرانی در مورد امنیت خانه
  • احتمال نیاز به تعویض مداوم پرستار
  • پرهزینه بودن
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (442 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (91 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...