کودک خود را به مهد کودک بسپاریم یا مادر بزرگ ؟

  یکشنبه، 25 آبان 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
کودک خود را به مهد کودک بسپاریم یا مادر بزرگ ؟
پدربزرگ و مادربزرگ‌ها علاقه زیادی به نوه‌های خود دارند. این ممکن است باعث شود که بچه‌ها در کنار آنها هیچ محدودیتی نداشته باشند. کودک می‌تواند در خانه مادربزرگ هر چیزی بخورد، تا هر ساعتی تلویزیون ببیند، شکلات و بستنی بخورد، به هر چیزی دست بزند و ده‌ها مورد دیگری که شاید در خانه والدین ممنوع است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نگهداری از کودک یکی از چالش های مادری در دنیای امروز است. دغدغه های مالی و البته تلاش برای حضور در اجتماع باعث شده که بسیاری از مادران حضوری فعال در اقتصاد پیدا کنند. این منجر می شود که نگهداری از کودک به دغدغه بزرگی برای خانواده ها تبدیل شود. آیا باید کودک را به پدربزرگ و مادربزرگ ها سپرد؟ او را به مهدکودک فرستاد یا پرستار کودک استخدام کرد؟

مزایا و معایب هر یک از این روش ها موجب سردرگمی بسیاری از مادران شاغل شده است. در ادامه تلاش می کنیم به بررسی هر یک از این گزینه ها بپردازیم و تصویر بهتری از آن ارائه دهیم.

مهدکودک بهتر است یا مادربزرگ؟

برای انتخاب بین این دو باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. مجموع این فاکتورها می تواند باعث شود که انتخاب یکی بر دیگری ارجح باشد.

برای مثال سن فاکتور مهمی در روش نگهداری از کودک است. کودکان خردسال، تا قبل از 3 سالگی، به بودن در محیط خانه، نگهداری توسط یک فرد آشنا و خانواده نیاز دارند. بنابراین، در این سن ماندن در کنار پدربزرگ و مادربزرگ گزینه ارجحی است.

بودن در کنار خانواده و احساس صمیمیت و نزدیکی با آنها موجب می شود که کودک با حس امنیت رشد کند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها علاقه زیادی به نوه خود دارند و به او محبت بی دریغ می کنند. این باعث می شود که کودک از نظر روانی و عاطفی تأمین شود و والدین نیز امنیت خاطر بیشتری نسبت به شرایط فرزند خود دارند.

نکاتی در مورد نگهداری از کودک توسط مادربزرگ و پدربزرگ

مهم ترین مشکلی که شاید در مراقبت از کودک توسط پدربزرگ و مادربزرگ دیده شود، دو تربیتی شدن کودک است. همان طور که گفتیم پدربزرگ و مادربزرگ ها علاقه زیادی به نوه های خود دارند. این ممکن است باعث شود که بچه ها در کنار آنها هیچ محدودیتی نداشته باشند. کودک می تواند در خانه مادربزرگ هر چیزی بخورد، تا هر ساعتی تلویزیون ببیند، شکلات و بستنی بخورد، به هر چیزی دست بزند و ده ها مورد دیگری که شاید در خانه والدین ممنوع است.

بسیاری از والدین پس از مدتی با کودکی روبه رو می شوند که از مادربزرگ و پدربزرگ حرف شنوی بیشتری دارد، برای برگشت به خانه مقاومت می کند و لوس شده است.

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بیشتر با بچه ها بازی می کنند، کمتر ممکن است به آنها پرخاش کنند و محبت زیادی به آنان می کنند. حرف شنوی از مادربزرگ و پدربزرگ و امتناع از برگشتن به خانه می تواند به این دلیل باشد. پس راه چاره این است که شما هم ساعتی را به بازی با فرزندتان بگذرانید. به او محبت بکنید و در آغوشش بکشید و در برابر اشتباهاتش با صبوری بیشتری برخورد کنید.

برای لوس شدن کودک باید کمی قاطع تر برخورد کنید. وجود قوانین دوگانه و مرزهای نامشخص به نفع فرزندتان نیست و در آینده او را دچار مشکل می کند.

این مشکل را خیلی راحت می توان با گفت وگویی قاطع برطرف کرد. قبل از اینکه در مورد نگهداری از کودک توسط مادربزرگ تردید کنید، ابتدا با آنها در مورد اصول آموزشی خودتان صحبت کنید و به آنها تأکید کنید که رعایت نکردن این امور پیامد بدی در آینده فرزندتان دارد.

یکی از دیگر مشکلات نگهداری کودک در کنار پدربزرگ و مادربزرگ این است که تعامل کودک با همسالان خود کمتر می شود. تحقیقات ثابت کرده است که مهارت های اجتماعی کودکان سه ساله ای که در کنار پدربزرگ و مادربزرگ بوده اند در مقایسه با کودکانی که در مهدکودک نگهداری شده اند، به طرز مشهودی کمتر است. اگر در خانواده شما کودکی هم سن فرزندتان وجود داشته باشد و آنها در کنار یکدیگر هستند، این مشکل تا حدی برطرف می شود.

اما اگر فرزند شما تنها کودک خردسال خانواده است، برای ارتباط او با همسالانش زمان صرف کنید. او را در روزهایی که کمتر مشغله دارید به پارک و شهربازی ببرید. زمینه تعامل او با همسالانش را فراهم کنید و اجازه دهید در کنار دیگر کودکان رشد کند.

در کنار تأمین آسایش فرزندتان، به فکر استراحت و آسایش مادر و پدر خود نیز باشید. شاید آنها به شما نه نمی گویند، اما مسلماً اقتضای سن آنها این است که به استراحت و آرامش بیشتری نیاز دارند. تمام بار نگهداری از فرزندتان را روی دوش آنها نگذارید.

مهدکودک بهتر است یا پرستار خانگی؟

اما همیشه شرایط به نحوی نیست که پدربزرگ و مادربزرگ قادر به نگهداری از کودک باشند. اگر این طور است باید به گزینه های بعدی فکر کرد و بین آنها یکی را که برای کودک بهتر است انتخاب کرد.

پس از رد شدن گزینه مادربزرگ ها، استفاده از پرستار خانگی و مهدکودک به ذهن می رسد.

نگهداری از کودک در مهدکودک دارای این مزیت است که در آن از مربیان حرفه ای استفاده می شود. همچنین، محیط کنترل شده، تحت نظارت دوربین و مدیر است. رفتارهای نامناسب با بچه ها کنترل شده و به اطلاع والدین و مدیریت می رسد. بنابراین احتمال اینکه فرزندتان مورد آزار قرار گیرد کمتر است. البته این صرفاً در مورد مهدکودک های مجاز و باکیفیت است. هر مهدکودکی ممکن است دارای این مزایا نباشد.

ماندن در مهدکودک باعث می شود که کودک در کنار سایر هم سن وسالان خود قرار گیرد و به فردی اجتماعی تر و دارای مهارت های بیشتر تبدیل شود.

آنچه در مهدکودک رخ می دهد صرفاً نگهداری از جسم و روح کودک است. با او بازی می شود و محیط شادی برای او فراهم می شود. در بیشتر موارد دخالتی در تربیت کودک نمی شود، مگر در مواردی که کودک در حال آسیب زدن به دیگران باشد. بنابراین، احتمالاً مشکلی که بیشتر در خانه مادربزرگ ها حس می شود، مانند لوس شدن، در مهدکودک رخ نمی دهد. اما مسئله تربیت سایر کودکان به قوت خود باقی است. کودکان با تربیت های مختلف از خانواده های مختلف در یک جمع قرار می گیرند و ممکن است از یکدیگر یادگیری منفی داشته باشند.

نکاتی در مورد نگهداری از کودک در مهدکودک

بهتر است فرزندتان را تا 3 سالگی در کنار خودتان یا یک آشنای معتمد نگهداری کنید. پس از این سن، تا 6 سالگی، کودک از بودن در محیط های اجتماعی و بازی با همسالان خود سود می برد. بااین حال، این مزایا در هر مرکزی به دست نمی آید.

سابقه مهدکودک و رضایت والدین را بررسی کنید.

مدرک مربیان و ارتباط آن با حوزه کودک را بررسی کنید. یک مربی بی حوصله آسیب زیادی به روان فرزندتان وارد می کند.

در مورد مهارت هایی که قرار است به فرزندتان آموزش دهند، سؤال کنید. این مهارت ها باید همسو با نیازهای فرزندتان و تربیت شما باشد.

شیوه های تربیتی مهدکودک، وجود کودکان مشکل دار و سطح اجتماعی سایر خانواده ها را بررسی کنید.

ساعت نگهداری باید با برنامه شما همخوانی داشته باشد. اگر فرزندتان مجبور شود ساعتی به تنهایی در حیاط منتظر شما بماند، انتخاب این مهدکودک ایده خوبی نیست.

نکاتی در مورد نگهداری از کودک توسط پرستار خانگی

پرستار خانگی نیز می تواند گزینه دیگری برای مراقبت از کودک باشد. این گزینه مناسب کسانی است که امکان کمک گرفتن از خانواده را ندارند، درعین حال به محیط مهدکودک نیز اعتماد ندارند یا آن را برای فرزند خود بسیار زودهنگام می دانند.

اما در انتخاب پرستار کودک باید نکات زیادی را در نظر بگیرید، از جمله:

همیشه بهتر است از یک دوست یا آشنای مطلع به امور کودکان برای پرستاری از فرزندتان کمک بگیرید. اگر به استخدام پرستار مایل هستید، از مدرک معتبر و مرتبط با کودکان و نیز داشتن سابقه، رضایت نامه والدین قبلی و تجربه او مطمئن شوید.

بهترین سن برای پرستار جهت نگهداری از کودک 28 تا 45 سال است.

از او بخواهید شماره تماس والدین قبلی را به شما بدهد. حضوری با آنان صحبت کنید و از شرایط خود کودک آنان مطمئن شوید.

شماره تماس اطرافیان پرستار را نیز برای مواقع ضروری دریافت کنید.

پس از استخدام پرستار، او را به طور ناگهانی با کودک تنها نگذارید. در حضور والدین، فرصت آشنایی به او و کودک بدهید تا فرزندتان به تدریج به او عادت کند.

بهتر است پرستاری را انتخاب کنید که خود تجربه مادری دارد و می تواند نیازهای جسمی، روحی و اولیه کودک را برطرف کند.

به دلیل دلبستگی کودک، تعویض مداوم پرستار ایده خوبی نیست. پرستار باید مانند مادر دوم کودک باشد.

محیط خانه را با نصب دوربین های امنیتی برای کودک امن کنید. این مسئله حتی برای کودکانی که قادر به توضیح وقایع روز هستند نیز اهمیت دارد. در بسیاری از موارد افراد آزارگر با تهدید کودک را وادار به سکوت می کنند. همچنین، لازم است به پرستار اطلاع داده شود که تمام محیط خانه توسط دوربین و ضبط صدا کنترل می شود. این باعث می شود که پرستار عملکرد بهتری در ارتباط با کودک داشته باشد.

شیوه تربیتی خود را با او تنظیم کنید. اگر قانونی در مورد رفتار، خوراک، خواب و سایر امور کودک وجود دارد از او بخواهید آن را رعایت کند. در مورد نحوه تشویق و تنبیه نیز با پرستار هماهنگ شوید. برای مثال، در صورت نیاز به تنبیه از او بخواهید از کودک بخواهد چند دقیقه ای در اتاقش بماند و با اسباب بازی هایش بازی نکند.

معایب و مزایای روش های نگهداری از کودک

به طور خلاصه، هر روش دارای مزایا و معایب زیر است:

مزایای مادربزرگ ها

  • رسیدگی دلسوزانه تر
  • حمایت عاطفی و روانی
  • مناسب برای کودکان زیر سه سال به دلیل نیازهای عاطفی و روانی آنان
  • امنیت روانی مادر

معایب مادربزرگ ها

  • تداخل تربیتی و احتمال لوس شدن کودک
  • بی حوصلگی به دلیل سن بالا
  • اجتماعی نشدن کودک و عدم ارتباط با همسالان
  • عدم قاطعیت در تربیت
  • اختلاف نسل ها و تفاوت فکر

مزایای مهدکودک

  • محیط امن و کنترل شده
  • استفاده از مربیان کارآزموده با مدارک مرتبط با پرورش کودک
  • یادگیری مهارت های اجتماعی در تعامل با هم سن وسالان

معایب مهدکودک

  • رفتارهای خشن مربی
  • احتمال عدم رسیدگی مناسب در صورت انتخاب مهدکودک غیرمجاز
  • برآورده نشدن نیازهای جسمی و روحی به خصوص در کودکان زیر سه سال
  • یادگرفتن کلمات و رفتارهای زشت از سایر کودکان
  • احتمال شیوع بیماری های واگیردار
  • احتمال بروز مشکلات روانی مثل اضطراب اجتماعی در کودک

مزایای پرستار کودک

  • امکان نگهداری از کودک در محیط آشنای خانه و بدون نیاز به جابه جایی محیط
  • امکان انجام برخی از امور خانه و ماندن زمان و انرژی بیشتر برای مادر جهت وقت گذراندن با فرزندش پس از ساعت کار
  • امکان درخواست انجام نکات تربیتی، غذایی، روانی و جسمی برای کودک بدون تعارف و خجالت
  • کنترل از راه دور با وجود دوربین های مداربسته

معایب پرستار

  • احتمال آسیب و بدرفتاری
  • نگرانی در مورد امنیت خانه
  • احتمال نیاز به تعویض مداوم پرستار
  • پرهزینه بودن

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (430 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (204 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (145 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (122 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (5 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...