لیزیک چشم چیست؟

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
لیزیک چشم چیست؟
روش لیزیک یکی از کم خطرترین جراحی های بر طرف نمودن عیوب انکساری چشم است.در روش لیزیک ، ضخامتی از قرنیه بوسیله تیغه های میکروکراتوم و یا امروزه بوسیله لیزر فمتوسکند برش داده می شود و جمع می گردد و پس از تاباندن لیزر، لایه جمع شده بر روی محل قبل برگردانده می شود.

اگر از پوشیدن عینک یا لنزهای تماسی خسته شده اید ، ممکن است تعجب کنید که آیا جراحی لیزیک برای شما مناسب است یا خیر. لیزیک نوعی جراحی انکسار چشم است. به طور کلی ، بیشتر افرادی که عمل جراحی چشم با کمک لیزر (LASIK) انجام می دهند ، بینایی 20/25 و یا بهتر دارند.

لیزیک رایج ترین عمل جراحی چشم برای درمان نزدیک بینی، هایپروپیا (دوربینی) و آستیگماتیسم است. کلمه "LASIK" مخفف " laser-assisted in situ keratomileusis " است.با استفاده از روش LASIK ، قرنیه تغییر شکل می یابد تا نور ورودی به چشم به طور صحیح بر روی شبکیه متمرکز شود تا دید واضح تری داشته باشد.جراحی لیزیک اساساً عاری از درد است و برای هر دو چشم فقط 15 دقیقه طول می کشد. نتایج بینایی بهبود یافته بدون عینک یا لنزهای تماسی - بلافاصله پس از عمل شروع می شوند و معمولاً بینایی در طی چند روز بهبود و تثبیت می شود.لیزیک رایج ترین عمل جراحی چشم برای درمان نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم است

عمل لیزیک چگونه است؟

ابتدا جراح لیزیک شما با یک ابزار جراحی کوچک به نام میکروکراتوم ، یک لایه بسیار نازک و سطحی در قرنیه شما ایجاد می کند. جراح سپس برای دسترسی به قرنیه زیرین (به نام استروما) نوار حلقوی را به عقب باز می کند و با استفاده از لیزر excimer مقداری بافت قرنیه را از بین می برد.لیزر excimer، یک پرتو نوری ماوراء بنفش خنک ایجاد می کنند تا مقادیر میکروسکوپی بافتی از قرنیه را از بین ببرد تا آنرا مجدداً تغییر شکل دهد ، بنابراین نور ورودی به چشم با دقت بیشتری روی شبکیه برای بهبود بینایی تمرکز می کند.

برای افراد نزدیک بین ، هدف این است که قرنیه را صاف کنید. برای افراد دوربین، قرنیه تندتر مورد نظر است. لیزر اکسایمر همچنین می توانند با صاف کردن قرنیه نامنظم به شکل عادی تر آستیگماتیسم را اصلاح کنند.پس از تغییر شکل قرنیه ، قرنیه را دوباره در جای خود قرار داده و ناحیه ای که بافت قرنیه برداشته شده را می پوشاند. در طول دوره بهبودی پس از عمل ، فلپ به قرنیه زیرین مهر و موم می شود.عمل جراحی لیزیک فقط به قطره های بیحسی موضعی احتیاج دارد و به باند یا بخیه نیاز نیست.

روش های جدید اصلاح عیوب انکساری (برداشتن عینک):

عمل لیزیک

عمل لیزیک روشی قدیمیست که با تیغ مخصوص بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میکرون لایه از سطح قرنیه به صورت فلپ برداشته میشود. (فلپ یعنی در یک نقطه متصل ) . بعد از عمل راحتی خوبی داشته ولی تا ۳ ماه دست زدن به چشم وارایش و ورزش خطر ناک بوده احتمال جابجایی لایه را دارد .

عمل لازک و PRK

لازک و پی آر کی مطمین تر از لیزیک بوده جابجایی لایه ندارند. بخصوص در prk که برای برداشتن فلپ تیغ و برش ندارد . پس از روز سوم محدودیت برای زندگی عادی ندارد ولی روز اول در بعضی سوزش بیشتر و برگشت دید کمی دیرتر بر میگردد ولی قرنیه سالم وضخیم میماند و لایه ای برای جابجایی ندارد . عوارض آن خیلی کمتر است .

عمل فمتوسکند لیزیک

همان لیزیک قدیمی است که در آن به جای تیغ از لیزر برای برداشت لایه استفاده میشود . اما همان ریسک لیزیک را داراست.

Smile

در این روش بسیار جدید و خوب که در ۲۰۱۵ وارد بازار شد یک برش لبخند مانند در ۱/۳ میانه تحتانی قرنیه ایجاد شده و با لیزر فمتو یک جیب کوچک در وسط قرنیه ایجاد میشود. سپس بافت تراش خورده از طریق smile خارج میشود . در این روش دید سریع تز از روشهای دیگر برمیگردد. آبریزش از چشم خیلی کم بوده وتا یک ساعت کمتر محو میگردد. این روش احتمال جابجایی وخطرات لیزیک و دستکاری سطح قرنیه را ندارد.اما هزینه ی آن نسبت به لازک تقریبا دوبرابر میباشددر حال حاضر prk ولازک از لحاظ قیمت و استاندارد حرف اول را میزنند وباید دید در اینده کدام برتری بیشتری خواهند داشت.

نکات قبل از عمل:

1-چند روز قبل از جراحی لیزیک از انجام آرایش های چشمی خود داری نمایید .

2-شب قبل از عمل ، چشم ها را خوب بشویید.

3-افرادی که از لنز های نرم استفاده می کنند یک هفته قبل از عمل و افرادی که از لنز های سخت استفاده می کنند حدوداً دو هفته قبل از لیزیک ، آنها را از چشم خارج نمایند.

4-قبل از عمل در مورد بیماریهای داخلی ، چشمی ، …و همچنین نوع دارو هایی را که استفاده می نمایید با چشم پزشکتان مشورت کنید.

5-قبل از جراحی لیزیک از همراه نداشتن گیره سر و یا موبایل اطمینان حاصل کنید.

نکات بعد از عمل :

1-از داروها و قطره هایی که چشم پزشک تجویز می نماید طبق دستور استفاده کنید.

2-تا دو هفته از لوازم آرایشی در اطراف چشم هایتان استفاده نکنید.

3-از عدم تماس و تحت فشار قرار نداشتن چشم به وسیله بالش در هنگام خواب مطمئن شوید.

4-تا مدت زمان 3 روز بعد از عمل استحمام نکنید .

5- برای کنترل حساسیت چشم ها به نور ، در روزهای ابتدایی پس از عمل لیزیک می توانید از عینک های آفتابی استفاده کنید.

6-درد پس از جراحی لیزیک قابل تحمل است اما در بعضی از اشخاص ممکن است سوزش ،آب ریزش و درد شدید نیز مشاهده شود که می بایست با صبر و توکل آن را تحمل نمود.

7-شماره چشم معمولاً در هفته اول پس از جراحی لیزیک متغییر خواهد بود.

8-انجام فعالیتهای روزانه و جسمی و ورزشی از روز بعد از عمل قابل انجام می باشد.

9-انجام رانندگی با حفظ آرامش و احتیاط در روز بعد عمل بلا مانع است.

10-از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.

11- در صورت بروز هر گونه مشکل با چشم پزشکتان مشورت نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان