دیستروفی فوکس قرنیه چیست ؟

  دوشنبه، 30 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دیستروفی فوکس قرنیه چیست ؟
دیستروفی فوکس سلولهای اندوتلیال قرنیه یک بیماری غیرالتهابی، تک گیر یا ارثی اتوزومال غالب است که لایه سلولهای اندوتلیال قرنیه را درگیر می کند. در این بیماری قرنیه تدریجا دچار تورم شده و باعث پخش نور، هاله در اطراف نورها و کاهش بینایی می شود. در دیستروفی اندوتلیال فوکس آسیب قرنیه ممکن است به حدی باشد که منجر کوری قرنیه ای شود.

در دیستروفی فوکس، مایعی در لایه شفاف (قرنیه) چشم شما تجمع می یاید که سبب التهاب و ضخیم شدن آن می گردد. این بیماری می تواند سبب درخشش در دید، تاری یا کدری دید و سایر بیماری های چشم گردد.دیستروفی فوکس معمولا هر دو چشم را تحت اثیر قرار می دهد و به تدریج می تواند سبب شود مشکلات حاد در بینایی شود. معمولا، این بیماری در دهه ۳۰ و ۴۰زندگی آغاز می گردد، اما افراد زیادی که به دیستروفی فوکس مبتلا هستند، هیچ علائمی را تا رسیدن به دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی خود تجربه نمی کنند.برخی داروها و خوددرمانی ها ممکن است علائم دیستروفی فوکس شما را تسکین دهد. اما، زمانی که این اختلال پیشرفت می کند و بینایی شما، عملکرد شما را در زندگی تحت تاثیر قرار می گیرد، بهترین راه برای احیای بینایی، جراحی پیوند قرنیه است.

علائم دیستروفی فوکس

هرچه بیماری پیشرفت کند، علائم دیستروفی فوکس که معمولا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاری یا کدری دید، که گاهی بصورت فقدان کلی وضوح بینایی توصیف می شود.
  • نوسان در دید، همراه با علائم شدید در صبح بعد از بیداری که به تدریج در طی روز بهبود می یابد. با پیشرفت بیماری، بهبود تاری دید می تواند طولانی تر شده و یا اینکه اصلا بهبود نیابد.
  • درخشش، که می تواند بینایی شما را در نور کم و زیاد مختل کند.
  • دیدن هاله نور در اطراف منابع نور
  • درد یا ناراحتی ناشی از تاول در سطح قرنیه

علت به وجود آمدن دیستروفی فوکس

این بیماری هم برای زنان و هم برای مردان ممکن است بوجود آید اما بهتر است بدانید که در زنان شایع تر بوده و هرچند که مردان نیز باید مواظب و هوشیار باشند. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که این بیماری وراثتی و ژنتیکی است. البته ممکن است در یک نسل این بیماری ظهور نکند اما در هر فردی این بیماری دیده شد اگر به نسل های گذشته خود توجه کند به صورت های خفیف و شدید این بیماری وجود داشته است. به صورت علمی این بیماری در اثر ضعیف عمل کردن یا مرگ سلول های درون پوش در قرنیه می باشد که در این صورت این سلول ها در کنار هم جمع شده و مایعی را تشکیل می دهند که باعث تاری دید یا دیگر عوامل می شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیستروفی فوکس هستند؟

مشکلات ناشی از بیماری دیسترفی قرنیه فوکس معمولا افراد بالای 50 سال را درگیر می کند؛ گرچه چشم پزشکان نشانه های اولیه ابتلا به بیماری را در سنین پایین تر کشف می کنند. به نظر می رسد که این بیماری در زنان شایعتر از مردان است.اگر پدر یا مادر شما مبتلا به دیستروفی فوکس باشند، شما تقریبا 50% شانس ابتلا به این بیماری را خواهید داشت.

تشخیص دیستروفی فوکس

معاینه کامل چشم پزشکی برای تشخیص بیماری دیستروفی فوکس ضروری است. در طی معاینه با کمک دستگاه اسلیت لامپ، قرنیه معاینه دقیق می شود. در طی این معاینه چشم پزشک با استفاده از بزرگنمایی تغییرات ظریف سلولهای اندوتلیوم، که مشخصه بیماری فوکس است را ارزیابی می کند.

دیسترفی اندوتلیال فوکس داخلی ترین لایه قرنیه یعنی اندوتلیوم را درگیر می کند که مسئول تنظیم میزان مایع قرنیه است.اولین نشانه بالینی فوکس کاهش تعداد سلولهای قرنیه و ظهور ضایعات ظریف قطره مانند در سلولهای اندوتلیوم قرنیه به نام گوتاتا guttata است. آزمایش دیگری که چشم پزشکتان ممکن است انجام دهد، "پاکی متری" یا اندازه گیری ضخامت قرنیه است که در آن افزایش ضخامت قرنیه ناشی از تورم قرنیه مشاهده خواهد شد. همچنین در معاینه کامل چشم در اندازه گیری میزان بینایی به کمک چارت بینایی افت دید ناشی از تورم قرنیه خواهیم داشت.

برای مراجعه به پزشک چه زمانی بهتر است

برای بیماری دیستروفی فوکس قرنیه و راه های درمان آن خوب است بدانید که به دو حالت در بدن شما ظاهر می شود. به صورتی که ابتدا ممکن است به مرور باعث اذیت و اختلال در دید شما شود که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید، شما را به متخصص قرنیه معرفی کند و حالت دوم به یکباره ظهور می کند و دو چشم را در برمی گیرد که سریع ترین راه ارجاع به اورژانس است و سپس معرفی شما به پزشک مربوطه، چون بیماری های بسیار مشابهی مانند علائم این بیماری وجود دارند که باید به طور دقیق بررسی شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان