معایب و ایرادات خودروی تویوتا پریوس

  شنبه، 21 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معایب و ایرادات خودروی تویوتا پریوس
خودروهای هیبریدی و از جمله تویوتا پریوس برای رانندگی در شهرهای شلوغ و پرازدحام گزینه‌های بسیار خوبی هستند. با در نظر گرفتن قیمت بالای بنزین در ایران، مصرف سوخت پایین هم از دیگر مزایای این خودرو است. اگر هدف شما خریدن یک خودروی هیبریدی است، تویوتا پریوس یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در لیست خرید شما قرار دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تویوتا پریوس در اکتبر سال ۱۹۹۷ میلادی توسط شرکت تویوتا ژاپن با شعار ” به موقع و برای کمک به قرن ۲۱ ام ” معرفی و به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو نخستین خودروی هیبریدی بود که توانست به تولید انبوه در عرصه جهانی برسد.

امروزه تویوتا پریوس در بیش از ۴۴ کشور جهان به فروش می رسد و به کاهش انتشار گاز سمی CO2 و در نتیجه کاهش آلودگی کمک می کند و با فروش بیش از 3.500.0000 دستگاه تا به حال پرفروش ترین خودروی هیبرید دنیا شناخته شده است.

تویوتا پریوس از آغاز تا کنون 4 نسل عوض کرده و حسابی برای هیبریدی بودن پخته شده است. آخرین نسل پریوس که همان نسل چهارم آن است در سپتامبر سال 20155 و در اتوشو لاس وگاس معرفی شد و توانست با طراحی ساختار شکن اش توجه خیلی ها را به خود جلب کند. اکنون شاهد حضور این نسل در ایران هستیم.

مشخصات فنی خودرو

نوع موتور بنزینی برقی
سیلندر خطی و 16 سوپاپ ، DOHC ، VVT-i، حداکثر قدرت موتور بنزینی 95 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه ، حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه ولتاژ کار برقی 600 ولت ، ولتاژ باتری 201/6 ولت ، نوع باتری HV باتری هیبریدنیکل متال
حجم موتور 1798 سی سی
حداکثر قدرت موتور 121 اسب بخار (اسب بخار\دور*دقیقه)
نوع جعبه دنده E-CVT
وزن خودرو 1394 کیلوگرم
حجم باک بنزین 43 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 3/6 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا صد 9/6 ثانیه
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی
ترمز و پایداری سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز (BAS) ، سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC)، سیستم کنترل لغزش خودرو (TRC)
تصویر
طراحی ظاهری تویوتا پریوس

معایب تویوتا پریوس

در ادامه این مقاله به معایب تویوتا پریوس می پردازیم. اگر می خواهید بدانید چرا نباید تویوتا پریوس بخرید، با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری

تویوتا در طراحی ظاهری خودروهای هیبریدی، سیاست کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته و تمام تلاش خود را کرده که این خودروها را با ظاهر متفاوت و عجیبی روانه بازار کند. ظاهر پریوس طراحی عجیب و یا به تعبیر دیگر زشتی دارد که بسیاری از مخاطبان نمی پسندند! در طراحی این خودرو از خطوط شکسته فراوانی استفاده شده است که در نمای عقبی به اوج رسیده است.

کارکرد این خطوط شکسته، کاهش مقاومت خودرو در مقابل وزش باد است. اما این کارکرد کسانی را که ظاهر خودرو برای آنها در اولویت قرار دارد، راضی نمی کند.

تصویر
طراحی داخلی تویوتا پریوس

طراحی کابین

ساختارشکنی را علاوه بر نمای بیرونی، در طراحی کابین پریوس هم می توانید مشاهده کنید. نشانگرهای سرعت و دور موتور که در همه خودروها پشت فرمان قرار دارند، در این خودرو در بخش مرکزی داشبورد تعبیه شده اند.

یکی از معایب تویوتا پریوس این است که روکش صندلی های آن از پارچه است و غیر از گودی کمر، بقیه تنظیمات آنها به صورت دستی انجام می شود که برای خودرویی با این رنج قیمت پذیرفته نیست. پریوس در عمل یک خودروی چهار نفره است و اضافه شدن نفر پنجم به ردیف عقب، باعث ناراحتی سرنشینان عقب خواهد شد.

پیشرانه

تویوتا پریوس به یک موتور بنزینی و دو موتور الکتریکی مجهز است. موتور بنزینی 1800 سی سی حجم دارد. این موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ، 95 اسب بخار قدرت تولید می کند. قدرت موتور بنزینی و برقی حداکثر 121 اسب بخار است. خودرو بسته به حالت رانندگی، از موتورهای الکتریکی یا ترکیب موتور بنزین سوز و موتورهای الکتریکی استفاده می کند. حداکثر سرعت پیشرانه پریوس 176 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد آن 9/6 ثانیه و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 3/5 لیتر است.

ایمنی

تامین امنیت سرنشینان و عابران پیاده یکی از اولویت های تویوتا در تولید خودرو است. پریوس هم از این قاعده مستثنی نیست. در بخش ایمنی ایراد خاصی به این خودرو وارد نیست. این خودرو در سال 2016 از موسسه ایمنی اروپا پنج ستاره ایمنی دریافت کرده است. از دیگر امتیازات ایمنی پریوس کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی ترافیک و بزرگراه های آمریکا است.

از امکانات پریوس برای تامین ایمنی سرنشینان و عابران پیاده می توان به سیستم ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم ورود بدون کلید، سیستم تشخیص نقاط کور، سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب اشاره کرد.

بازار فروش

یکی از مواردی که در خرید خودرو به آن توجه می شود، بازار فروش است. از دیگر معایب تویوتا پریوس افت شدید قیمت آن در فروش است. پریوس با وجود استقبال بی نظیری که در بازار خودروی جهان به خود دیده، در ایران فروش خوبی نداشته است. دلیل آن هم ناشناحته بودن خودروهای هیبریدی در ایران است.

بر خلاف خودروهای بنزین سوز، تعمیر و عیب یابی خودروهای هیبریدی ساده نیست و از هر کسی برنمی آید. دارندگان این خودرو در صورت بروز مشکل و نیاز به تعمیر خودرو، چاره ای جز مراجعه به نمایندگی ندارند. به همین دلیل افت قیمت این خودرو در بازار دست دوم چشمگیر است.

قیمت بالا

تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی با هدف کاهش آلایندگی و کاهش آلودگی محیط زیست، قیمت این خودرو را طوری تعریف کرده اند که تمایل خریداران را جلب کند. اما قیمت پریوس در ایران از این قاعده پیروی نمی کند. پریوس در ایران با قیمتی به فروش می رسد که فراتر از حد تصور است.

قیمت بالا و عدم دسترسی به قطعات یدکی در کنار عوامل دیگری از جمله عدم وجود ایستگاه های شارژ، باعث شده است که پریوس در ایران با استقبال خوبی رو به رو نشود.

سایر معایب تویوتا پریوس

فراخوان تویوتا برای جمع آوری پریوس را هم به مجموعه معایب این خودرو اضافه کنید! تویوتا در سپتامبر سال 2018 اعلام کرد که در سیستم برق این خودرو نواقصی وجود دارد و ممکن است به آتش سوزی در موتور آن منجر شود. این موضوع به بی اعتمادی مردم به این خودرو بیش از پیش دامن زد.

در سرتاسر جهان برای خرید خودروهای هیبریدی مشوق هایی در نظر گرفته شده است. اما در ایران خبری از این مشوق ها نیست. در ابتدا قرار بر این بود که خودروهای هیبریدی از خرید طرح ترافیک معاف باشند. اما اخیراً این طرح اجرا نمی شود و خوردوهای هیبریدی هم باید برای ورود به طرح ترافیک، مجوز خریداری کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (231 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (184 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (42 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر)