ماجرای صندلی خونین کاخ گلستان چیست؟ +عکس

  یکشنبه، 04 دی 1401 ID  کد خبر 235677
ماجرای صندلی خونین کاخ گلستان چیست؟ +عکس
ساعد نیوز: صندلی که ناصرالدین‌شاه بعد از زخمی شدن به دست «میرزا رضا کرمانی» روی آن نشست به همان شکل و شمایل در کاخ‌موزه گلستان به معرض نمایش قرار داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در آستانه پنجاهمین سال سلطنت، ناصرالدین شاه هنگامی که به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رفته بود، هدف گلوله میرزا رضای کرمانی قرار گرفت و در دم جان سپرد. پس از مضروب شدن، پیکر ناصرالدین شاه را روی یک صندلی قرار دادند و دستمالی بر زخم او گذاشتند. این صندلی و دستمالی که بقایای خون خشک شده شاه قاجار پس از ۱۲۶ سال بر آنها دیده می شود، هم اکنون در کاخ موزه گلستان نگهداری می شود.

تصویر

استخراج DNA

سال ۱۳۸۴ سازمان میراث فرهنگی با همکاری انستیتوپاستور، DNA ناصرالدین شاه را از روی دستمال آغشته به خون استخراج کرد تا ویژگی های جسمی و ژنتیک او شامل؛ گروه خونی، قد، رنگ چشم و بیماری ها و روحیات و ویژگی های خلقی شاه را مشخص کند، البته این سازمان هنوز اطلاعاتی در این حوزه منتشر نکرده است.

کاخی زیبا در دل پایتخت

کاخ گلستان، نام مجموعه ای از بناهای با ارزش تاریخی است که در زمان های مختلف از صفویه تا قاجار و پهلوی ها ساخته و تکمیل شده است. این کاخ شاهد وقایع و اتفاقات مهم و سرنوشت ساز در تاریخ ایران و جهان بوده است.

کاخ گلستان از بخش های مختلف تالار سلام، تالار آیینه، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، چادرخانه، تالار سفره خانه، تالار برلیان، عمارت بادگیر، تالار الماس، عمارت خوابگاه، کاخ شمس العماره و کاخ ابیض تشکیل شده است که شمس العماره، اما شاخص ترین و ممتازترین بنای این کاخ پس از نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و تحت تأثیر قرار گرفتن از ساختمان های بلندمرتبه، با معماری ایرانی و اسلوب فرنگی در ۵ طبقه ساخته شده و نام دیگر آن عمارت خورشید است.

تصویر

ناصرالدین شاه قاجار در سفرهای بعدی به اروپا و بازدید از موزه های آنجا تصمیم گرفته موزه ای در کاخ خود داشته باشد و به این ترتیب ساختمان های ضلع غربی کاخ گلستان تخریب و تالار موزه ساخته و به دلیل اینکه در این بخش از کاخ مراسم سلام برگزار می شد به نام تالار سلام شناخته می شود.

تالار موزه کاخ گلستان دارای ۲ بخش، موزه نگارخانه و موزه مخصوص است که در موزه نگارخانه تابلوهای هنرمندان بنامی همچون، محمودخان صبا، کمال الملک قرار دارد. در موزه مخصوص نیز اشیای نفیس و تاریخی قرار داده شده است.

صندلی خونین ناصری در نخستین موزه ایران

ناصرالدین شاه در حالی که آماده می شد تا پنجاهمین سال سلطنت خود را جشن بگیرد به دست میرزا رضا کشته می شود و صدراعظم برای اینکه مردم متوجه نشوند تیر خورده دستور داد او را بر صندلی بنشانند و پارچه ای روی زخمش بگذارند. بعد از خروج از حرم او را همراه یک کالسکه در حالیکه دستش را به علامت سلام بالا نگه داشته بود از محل دور کردند.

تصویر

این صندلی اکنون در همان موزه ای قرار دارد که شاه ایران به تقلید از اروپایی ها برای نگهداری آثار گرانبها و تاریخی، سال ۱۲۹۳ هجری قمری به عنوان نخستین موزه ایران، بنا کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان