مارچوبه؛ گیاهی فوق العاده در رفع خواب آلودگی صبحگاهی

  یکشنبه، 19 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
مارچوبه؛ گیاهی فوق العاده در رفع خواب آلودگی صبحگاهی
گیاه مارچوبه، گیاهی است که برای درمان خواب آلودگی های صبحگاهی بسیار سودمند می باشد. علاوه بر درمان خواب آلودگی خواص درمانی بسیار زیاد دیگری نیز دارد که باعث شده افراد زیادی در سراسر دنیا از این گیاه استفاده کنند. در ادامه مطلب با خاصیت این گیاه در رفع خواب آلودگی صبحگاهی آشنا می شویم.

مارچوبه

از ۲۰۰۰ سال پیش گیاهی با عنوان مارچوبه شناخته شد که در ابتدا بیشتر به عنوان دارو و ابزاری تزیینی مورد استفاده قرار می گرفت. طب قدیمی و سنتی ایران، گیاه مارچوبه را گیاهی گرم و خشک می داند. این گیاه مواد مغذی بسیار زیادی مانند پتاسیم، فسفر، روی، تیامین، فیبر، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C و ویتامین E است. علاوه بر این گیاه مارچوبه حاوی مقداری بسیار زیادی فولات است. این گیاه خواص دارویی و درمانی گوناگونی داشته و افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا از این گیاه برای درمان برخی از بیماری های خود استفاده می کنند. یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای این گیاه مصرف آن برای درمان و از بین بردن خواب آلودگی صبحگاهی است که این خاصیت مهم ترین دلیل شهرت گیاه مارچوبه می باشد.

مصرف مارچوبه برای رفع خواب آلودگی، برای افرادی که داروهایی را مصرف می کنند که یکی از عوارض این دارو ها خواب آلودگی است و می خواهند در صبح خواب آلود و خسته نباشند، گزینه مناسبی خواهد بود.

گیاه مارچوبه چه تاثیری در درمان خواب آلودگی صبحگاهی دارد؟

طبق تحقیقاتی که محققان انجام داده اند، گیاه مارچوبه دارای خواصی است که مصرف آن تاثیر بسیار خوبی در درمان خواب آلودگی صبحگاهی دارد. مارچوبه مواد معدنی و اسید های آمینه بسیار زیادی دارد که این مواد مغذی باعث از بین بردن خواب آلودگی افراد در اول صبح می شود و احساس شادی و سرزندگی را برایشان به وجود می آورد. علاوه بر درمان خواب آلودگی صبحگاهی با مارچوبه، می توان از آن برای محافظت از کبد و سلول های موجود در آن در مقابله با مواد سمی استفاده کرد. خواص درمانی این گیاه و استفاده از آن به عنوان دارویی برای از بین بردن حالت خواب آلودگی صبحگاهی باعث شده است که این گیاه محبوبیت بسیار زیادی در دنیا پیدا کند و افراد شاغلی که می خواهند حتما اول صبح از خواب بیدار شوند و در محل کار با روحیه سرزنده و با نشاط حاضر شوند، مخاطبان و خریداران اصلی این گیاه مفید و سودمند باشند.

خانم خوابیده

سایر خواص مارچوبه

مارچوبه گیاهی است که نه تنها می توان از آن برای درمان خواب آلودگی های صبحگاهی استفاده کرد، بلکه استفاده از آن برای خانم های باردار تا حد زیادی توصیه می شود. همانطور که گفته شده مارچوبه سرشار از فولات است و این ماده تاثیر بسیار خوبی برای جلوگیری از اختلالات مغز و نخاع جنین دارد و مانع از زودتر از به دنیا آمدن نوزادان می شود. اگر خانم های باردار این گیاه را در دوران بارداری مصرف کنند، احتمال اینکه نوزادشان کاهش وزن شدید داشته باشد و یا اینکه به خوبی رشد نکند تا حد زیادی کاهش می یابد.این گیاه مقدار بسیار زیادی پتاسیم و مقدار اندکی کلسیم دارد که باعث ادرار آور بودن آن شده است. خاصیت ادرار آوری مارچوبه باعث استفاده از آن برای تنظیم کردن فشار خون شده است.

این گیاه اگر مصرف شود دید و بینایی چشم ها را تقویت کرده و همچنین نقش بسیار موثری برای تقویت کردن نیروی جنسی دارد. این گیاه یکی از بهترین دارو ها برای افرادی است که از خشکی و یبوست رنج می برند.

از دیگر خواص و مزایای استفاده از این گیاه می توان به تب بر بودن و همچنین درمان کننده کم خونی اشاره کرد.مارچوبه در عین حال خاصیت ضد سرطانی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد .هر 100 گرم مارچوبه فقط 20 کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پرکالری است. مارچوبه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی سوز، به لاغری شما کمک می کند.

فولات اساسا برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است. کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی می شود. فولات مسئول تبدیل هموسیستئین به سیستئین است که تجمع آن در دیواره های رگ ها باعث تصلب شرائین می شود. با خوردن یک وعده مارچوبه، 66 درصد نیاز روزانه بدن به فولات تامین می شود.برای تسکین و آرامش قلب می توانید از دم کرده ی مارچوبه استفاده کنید.

مارچوبه

خرید و نگهداری گیاه مارچوبه

زمانی که تصمیم به خرید و مصرف این گیاه گرفتید، توصیه می شود که در زمان خرید دقت کنید که حتماً ساقه هایی که سبز روشن هستند را خریداری کنید. ساقه های مارچوبه باید به طور کامل صاف باشد و جوانه های موجود در آن هنوز باز نشده باشند. اگر جوانه های این گیاه باز شده باشند، نشان دهنده کهنه بودن مارچوبه است و از خریدن آن خودداری کنید.در زمان نگهداری از مارچوبه بهتر است که آن را در داخل یک پارچه مرطوب بپیچانید و سپس مارچوبه هایی که در داخل پارچه پیچیده شده اند را در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و سپس آن را در درون یخچال قرار دهید. اگر مارچوبه در گرما و خشکی قرار گیرد به سرعت خراب می شود. اگر مارچوبه را به روش گفته شده نگهداری کنید، لازم نیست که نگران از بین رفتن ویتامین های موجود در آن باشید چرا که با این روش ویتامین ها به خوبی حفظ می شوند و هیچ عنوان باعث از بین رفتن خواص درمانی مارچوبه نخواهد شد.

مارچوبه در دمای صفر درجه سانتی گراد، همه محتوای اسید فولیک خود را به مدت دو هفته و 90 درصد ویتامین C را تا پنج روز حفظ می کند. در حرارت اطاق، مارچوبه 75 درصد اسید فولیک اش را در مدت سه روز و 50 درصد ویتامین C را تا 24 ساعت از دست می دهد.

مارچوبه پخته

پختن مارچوبه باعث به وجود آمدن تغییراتی در آن می شود؛ کلروفیل، رنگدانه ای که باعث سبزی گیاهان می شود، به اسید حساس است. با پختن مارچوبه، کلروفیل آن با اسیدهای موجود در آن یا در آب پخت واکنش شیمیایی داده، فئوفتین تشکیل می دهد که به رنگ قهوه ای است. در نتیجه مارچوبه ی پخته، رنگ زیتونی دارد.با افزایش سرعت پخت می توان از این واکنش جلوگیری کرد و زمانی برای واکنش کلروفیل و اسیدها باقی نگذاشت یا آن که می توان مقادیر زیاد آب را به کار برد تا اسیدها رقیق شوند و راه سوم این است که در ظرف را برداریم تا اسیدهای فرار از آن خارج شوند که البته دو راه آخر توصیه نمی شود، زیرا به این ترتیب مواد مغذی نیز به هدر می رود.فرآیند پخت بافت مارچوبه را نیز تغییر می دهد. به طوری که محتوای آب سلول ها خارج شده و شکل آن ها به هم می ریزد. افزودن نمک به هنگام پخت این روند را کند می کند.

مصرف گیاه مارچوبه برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

اگر چه مارچوبه خواص درمانی زیادی دارد و بهترین ماده برای درمان خواب آلودگی صبحگاهی است، اما اگر کسی ناراحتی کلیوی داشته باشد به هیچ عنوان نباید این گیاه را مصرف کند. چرا که مصرف مارچوبه توسط افرادی که ناراحتی کلیوی دارند باعث زیاد شدن مقدار اسید اوریک می شود که این پدیده در نهایت منجر به نقرس می شود. همچنین افرادی که عصبی هستند و یا مجاری ادراری آن ها ورم دارد نیز نباید این گیاه را با وجود تمام خواص درمانی که دارد، مصرف نمایند.

استفاده از این گیاه توسط افرادی که سنگ کلیه و یا روماتیسم دارند نیز توصیه نمی شود.از آنجایی که مارچوبه منبع غنی از ویتامین K است و این ویتامین باعث انعقاد خون می شود، از این رو افرادی که داروی های ضد انعقاد خون مصرف می کنند نیز جزء آن گروهی قرار دارند که نباید مارچوبه را مصرف نمایند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (663 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان