معرفی مناطق آزاد تجاری در ایران

  پنجشنبه، 23 شهریور 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی مناطق آزاد تجاری در ایران
مناطق آزاد ایران با توجه به نوع فعالیت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هرکدام عملکرد مربوط به خود را دارند. در ایران هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی فعالیت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مناطق آزاد ایران با ما همراه باشید.

منطقه آزاد کیش

کیش در خلیج فارس در 19 کیلومتری از سرزمین اصلی ایران واقع شده‌است و دارای مساحت 91 کیلومتر مربع و محیطی 40 کیلومتری است. در امتداد ساحل کیش صخره‌های مرجانی و جزایر کوچک فراوانی قرار دارند. این جزیره در امتداد خط ساحلی 1359 کیلومتری ایران در شمال خلیج فارس و در یک‌چهارم اول ورودی هرمز به خلیج فارس قرار دارد. طول جزیره از ساحل غربی تا ساحل شرقی آن 15٫45 کیلومتر است. حداکثر عرض آن نیز از سواحل جنوبی تا سواحل شمالی 7٫5 کیلومتر است.

نخستین منطقه آزاد تجاری ایران در جزیره کیش از سال 1348 فعالیت خود را آغاز کرد. این جزیره از گذشته‌های دور سابقه فعالیت بازرگانی داشته و مرکز ارتباط سه منطقه ایران، هندوستان و بین‌النهرین بوده است. اکنون این منطقه آزاد در زمینه‌های تجهیزات برقی و الکتریکی، پوشاک، مواد غذایی و دارویی، تولیدات شیمیایی و سلولوزی و حفاری مشغول به فعالیت است. درمجموع می‌توان گفت اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی کیش، توسعه صنعت گردشگری، امور بانکداری، خدمات فرهنگی و رفاهی، توسعه صنایع پیشرفته، خدمات پزشکی برون‌مرزی، صنایع الکترونیکی، خدمات پشتیبان نفت و همچنین قابلیت ایجاد بورس‌های مالی صنایع نفت و گاز و تبدیل شدن به مرکزی در زمینه نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی است.

منطقه آزاد کیش

منطقه آزاد قشم

این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه، از شمال‌شرقی به جزیرهٔ هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب‌غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می‌گردد. نزدیک‌ترین بندر در ساحل اصلی کشور به جزیرهٔ قشم، بندرعباس است که فاصله آن تا محل سربندر قشم 8/10 مایل دریایی است. نزدیک‌ترین فاصله این جزیره به ساحل اصلی کشور در دماغهٔ شمالی جزیره است.

در سال 1369 منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم در محدوده‌ای به مساحت 300 کیلومتر مربع، به‌منظور برقراری عدالت اجتماعی و توازن امکانات و خدمات در کشور و ارتقای شاخص‌های توسعه هرمزگان، با دستور مجلس فعالیت خود را آغاز کرد. اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم، توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و ایجاد پارک‌های ملی انرژی است.

منطقه آزاد قشم

منطقه آزاد چابهار

شهرستان چابهار با مساحتی حدود 17155 کیلومتر مربع در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در کنار آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته‌است. این شهرستان از جانب شمال به شهرستان قصرقند و از جنوب به دریای عمان و از شرق به شهرستان دشتیاری و از غرب به شهرستان کنارک محدود است. بندر چابهار-مرکز شهرستان- با وسعتی بالغ بر 11 کیلومتر مربع در ارتفاع 7 متر از سطح دریا قرارگرفته‌است. فاصله هوائی شهرستان چابهار تا تهران 1456 کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر- کرمان 1961 کیلومتر است. فاصله بندر چابهار تا مرکزاستان 738 کیلومتر می‌باشد. این شهرستان حدوداً دارای 300 کیلومتر مرز آبی در دریای عمان می‌باشد.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار در سال 1370، در زمینی به مساحت 140 کیلومتر مربع و در شرق خلیج چابهار فعالیت خود را آغاز کرد. این منطقه در زمین‌های شرق اسکله شهید کلانتری واقع شده است و هفت کیلومتر تا شهر چابهار فاصله دارد. اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، ایجاد اشتغال، افزایش نقش کشور در محور ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان، ارتقای عملکرد و تبدیل به قطب تجاری شرق کشور، سایت نگهداری کالاهای استراتژیک، خوشه صنایع غذایی، قطب سوم خودروسازی کشور، کسب درآمد ارزی از طریق صادرات، تجارت و ترانزیت کالا و همچنین گسترش تولیدات مبتنی بر اقتصاد دریامحور و خدمات حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد انزلی

بندر انزلی که تا پیش از انقلاب بندر پهلوی نامیده می‌شد. یکی از مهمترین شهر‌های گردشگری، از مراکز مهم اقتصادی و یکی از قطب‌های ورزشی در ایران بوده و مرکز شهرستان انزلی محسوب می‌شود. بندر انزلی براساس مقدار تخلیه و بارگیری کالاها در سال 1398، نهمین بندر مهم ایران است. شهر بندرانزلی پس از رشت پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر استان گیلان و یکی از متراکم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ تراکم جمعیت محسوب می‌شود. این شهر طبق آمار «پرباران‌ترین شهر ایران» است.

در سال 1384 منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی در محدوده‌ای به مساحت 32 کیلومتر مربع خشکی و 40 کیلومتر مربع آبی فعالیت خود را آغاز کرد. این بندر مجهز به 10 اسکله مکانیزه است که درمجموع ظرفیت 50 هزار تن بار را دارد. در سال 1393 محدوه این منطقه آزاد به حدود 86 کیلومتر مربع افزایش یافت. اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی توسعه صنعت حمل و نقل، تجارت و خدمات تجاری، گسترش صنعت گردشگری و همچنین صنایع فرآوری و کشاورزی و صنایع پاک است.

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس با مرکزیت جلفا در شمال غرب ایران واقع شده و در حاشیه رود ارس قرار گرفته‌است. رود ارس، مرز کشور ایران را با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکیل می‌دهد. این منطقه تجاری-صنعتی در بین دو منطقه حفاظت‌شده کیامکی و ارسباران قرار گرفته‌است. منطقه آزاد ارس در 137 کیلومتری تبریز -که به عنوان قطب شمال غرب و دومین شهر صنعتی ایران شناخته می‌شود- واقع شده‌است.

در سال 1384 منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس به مرکزیت شهرستان جلفا، در مساحتی بالغ بر 97 کیلومتر مربع، با تصویب مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. مساحت این منطقه در سال 1387 به 510 کیلومتر مربع افزایش یافت. از اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، گسترش تجارت و خدمات تجاری، توسعه صنعت حمل و نقل، کشاورزی و دامپروی، صنایع پاک و تسهیلات درمانی و فوق درمانی و فعالیت‌های گردشگری را می‌توان مطرح کرد.

منطقه آزاد ارس شامل 7 بخش گسسته از هم و به مرکزیت شهر جلفا است:

  • بخش آزاد جلفا

  • بخش آزاد نوردوز

  • بخش آزاد خدافرین

  • بخش آزاد یامچی

  • بخش آزاد مغان

  • بخش آزاد بیله سوار

  • بخش آزاد گرمی

    منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وسعت 37400 هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است. این منطقه بر اساس طرحی که تهیه شده شامل 3 بخش اصلی شهرک‌های صنعتی خرمشهر و آبادان، شلمچه و مینوشهر است از کل مساحت اراضی این منطقه 8600 هکتار به فعالیت‌های صنعتی و 4800 هکتار به سایر بخش‌ها در زمینهٔ بازرگانی گردشگری و اداری و 3800 هکتار به بخش‌های بندری، انبارداری و و ترانزیت اختصاص یافته‌است.

در سال 1383 با مساحتی بالغ بر 370 کیلومتر مربع در جنوب غرب استان خوزستان فعالیت خود را آغاز کرد. این منطقه با کشورهای عراق و کویت همسایه است و در محل تلاقی رودخانه‌های اروند و کارون قرار دارد. از اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند توسعه صنایع گردشگری، صنایع شیلاتی و کشاورزی، صنایع پاک، صنایع سنگین، صنایع و تاسیسات دریایی و پشتیبانی از صنایع نفت و پتروشیمی، تقویت ظرفیت‌های ترانزیتی و خدمات تجاری را می‌توان نام برد.

منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد ماکو

بر اساس لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی کلیه فعالیت موضوع قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 و اصلاحات بعدی آن در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو که محدوده جغرافیایی آن مطابق نقشه شامل شهرستان‌های ماکو و شوط و پلدشت است. منطقه آزاد ماکو از شمال به جمهوری ترکیه، از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خود مختار نخجوان محدود است که این موقعیت، منطقه را بعنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشور‌های آسیای میانه و اروپا بعنوان مهمترین شاخص تجارت جهانی مطرح نموده است.

در سال 1389 با مساحتی بالغ بر 5,000 کیلومتر مربع به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر بزرگترین منطقه آزاد جهان شناخته می‌شود. این منطقه آزاد 140 کیلومتر مرز مشترک آبی با آذربایجان و 130 کیلومتر مرز آبی و خشکی با ترکیه دارد. از اهداف اصلی منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو می‌توان به گسترش خدمات تجاری و ترانزیتی، صنایع گردشگری و اکوتوریسم، صنایع فرآوری و کشاورزی و همچنین توسعه واحدهای بزرگ کشت و صنعت و انتقال فناوری‌های نو به منطقه اشاره کرد.

منطقه آزاد ماکو


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (68 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (14 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!