مرهم های گیاهی برای درد های مفصلی

  سه شنبه، 11 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
مرهم های گیاهی برای درد های مفصلی
مفاصل نقش حیاتی در حرکت انسان ها دارند و در صورتی که دچار کوچکترین مشکلی بشوند، دامنه حرکتی فرد را نیز مختل می کنند. درد مفاصل ممکن است جزئی و یا آزاردهنده باشد. هر چند بروز آن در سنین بالا بیشتر است اما در هر سنی ممکن است به درد مفاصل دچار شد. در این مطلب مرهم های گیاهی برای درمان درد مفصل را آموزش خواهیم داد.

در طب نوین، درمان بیماری های مفاصل بیشتر از نوع نگهدارنده است. چرا که علت بسیاری از بیماری های مفاصل ناشناخته بوده و بیشتر اقدامات درمانی شامل:

  • تجویز موضعی یا سیستمیک ضد دردها
  • ضد التهاب ها
  • داروهای مهار کننده و یا تعدیل کننده سیستم ایمنی می باشد.

به طوریکه مصرف طولانی مدت این داروها عوارض جانبی زیادی به همراه دارند. این اختلالات دردناک و تورم مفصلی اغلب گریبانگیر افراد مسن است اما در عین حال می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر نماید. احتمالا با انواع شایع دردهای مفصلی از جمله تورم مفصلی-استخوانی، روماتیسم مفاصل و نقرس آشنا هستید.

حالا میخوایم در این مقاله به بررسی علت درد مفاصل از دیدگاه طب سنتی بپردازیم و در ادامه دستور تهیه چند پماد خانگی چهت درمان آنها بدون هیچ گونه عوارض جانبی را خدمتتون معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

علت درد های مفصلی از نگاه طب سنتی

اگر کمی با طب سنتی آشنایی داشته باشین میدانید افراد از لحاظ طبع، به چهار دسته بلغمی، سوداوی، صفراوی و یا دموی تقسیم میشوند.

جالب این جاست که رسوب مواد زائد در مفاصل، دلیل اغلب درد های مفصلی هستند.

بیشترین شروع درد در بلغمی ها دیده می شود و در رتبه بعدی سودا مزاجان در معرض درد مفاصل قرار می گیرند.

نکته مهم دیگر از لحاظ طب سنتی این است که، هر فرد رژیم غذایی مناسب طبع خودش را داشته باشد. مثلا مصرف سردی زیاد توسط افرادی که طبع سرد دارند باعث تشدید دردهای مفصلی میشود.

پماد های گیاهی برای درمان درد های مفصلی

وقتی درد سراغمان می آید ولی نمی خواهیم از داروهای شیمیایی استفاده کنیم، چه چاره ای پیش رویمان است؟ اگر از جمله کسانی هستید که درد رهایتان نمی کند، استفاده از گیاهان دارویی ضد درد ممکن است به کاهش ناراحتی تان کمک کند؛ به خصوص اگر همراه با ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و تمرین تکنیک های آرامش بخش یا ریلکسیشن باشد.

مرهم چله داغ برای بیماری های روماتیسمی

گیاه «چله داغی» به عنوان یکی از گونه های گیاهی منحصر به کشور در درمان بیماری های التهابی و مفصلی شناخته شده است، این گیاه از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است محققان کشور با استفاده از ریشه گیاه چله داغی پماد ضد دردی را تولید کردند که در درمان بیماری های التهابی و مفصلی نقش مؤثری را دارد. این پماد از ریشه گیاه چله داغی است و بر خلاف بسیاری از ضد دردها که برای بیماران گوناگون چون بیماران قلبی عروقی و یا کلیوی منع مصرف دارد، نه تنها در درمان و تسکین دردها مؤثر است، بلکه اثرگذاری خوبی در بیمارانی که منع شده اند نشان داده است.طبق تحقیقاتی که انجام گرفت این نتیجه حاصل شد استفاده از پماد چله داغی در طی سه هفته می تواند در کاهش شدت درد پیچ خوردگی مچ پا بهتر از ژل پیروکسیکام مؤثر باشد.

گیاه چله داغی

پماد تسکین دهنده درد مفاصل ترکیبی

مواد لازم:

  • ۵ قطره رزماری
  • ۱۰ قطره روغن پوست دارچین
  • ۱۰ قطره روغن کافور
  • ۵ قطره میخک
  • ۱۰ قطره اکالیپتوس
  • ۱۰ قطره نعناع
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل

تمام مواد را در یک بطری ۳۰ میلی لیتری ترکیب کرده و درهنگام درد به موضع بمالید.

از روغن نارگیل، کنجد و زیتون به عنوان روغن حامل می توانید استفاده کنید.

روغن کافور یک احساس خنک کننده داشته که به عنوان یک مسکن ملایم برای درد مفاصل بسیار موثر است.

روغن گل ختمی نیز به دلیل داشتن ماده موثره اوژنول در درمان درد مفاصل و زانو درد نقش مهمی دارد.

در مطالعه ای که توسط نواز و همکاران در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت نشان داد که ترکیب کافور با مواد طبیعی مانند روغن میخک و اکالیپتوس به مدت ۱۴ روز بر روی مفاصل زانو، شانه و قسمت تحتانی کمر، باعث تسکین درد خفیف تا متوسط شد.

ضماد بَزْرَک برای در دهای التهابی

در گذشته افراد با داروهای گوناگون مانند موم، خمیر نان، روغن، حنا، آمونیاک، آرد، انواع حبوبات، شیره ٔ انجیر، شراب و ... ضماد تهیه می کردند اما امروزه برای تهیه ٔضماد از آرد بَزْرَک استفاده می کنند.

برای تهیه ٔاین ضماد:
یک قسمت آرد بَزْرَک با پنج قسمت آب سرد ترکیب کرده و حرارت داده و می پزند تا به ضماد نرم و چسبنده تبدیل شود و یا آرام و به تدریج آرد بزرک را با آب جوش مخلوط می کنند تا ضماد تهیه شود.

این ضماد را سپس روی پارچه ی نازکی پهن نموده و روی محل ملتهب می گذارند. از ضماد آرد بَزْرَک برای درمان دردهای قولنج کلیوی، کبدی، معوی، رحمی و دردهای اورام مزمن مفاصل لنفانژیت، التهابات موضعی و لومباگو استفاده می کنند.

دانه بزرک

ضماد خردل برای درد های مفصلی

برای تهیه این ضماد مقداری آرد خردل را با ضماد آرد بَزْرَک کاملاً مخلوط می کنند. آرد خردل را هنگامی روی ضماد می پاشند که حرارت ضماد از45 درجه بیشتر نباشد.ضماد خردل درد و سوزش کمی دارد که پس از چند دقیقه فروکش می کند.
اگر مقدار خردل ضماد زیاد باشد درد و سوزش غیرقابل تحمل می شود. اگر پوست لطیفی دارید بیش از ده دقیقه این ضماد را روی آن قرار ندهید و اگر پوستتان خشن است بیش از چهل، پنجاه دقیقه ضماد خردل را روی پوست نگذارید. در بیماری های حاد و مزمن تنفسی ضماد خردل را روی سینه و پشت بیمار بگذارید تا بیمار درمان شود.

پودر خردل

مرهم سیاه برای درمان غده های چرکی

مرهم سیاه از چند ماده ی طبیعی ساخته می شود که سرعت عمل آن در درمان سریع تر از هر ماده ی طبیعی دیگر است. در گذشته از این داروی سنتی برای بیرون کشیدن عفونت، چرک و غده های زیرپوستی و خارج کردن آن ها بدون نیاز به جراحی استفاده می کردند.

برای تهیه مرهم سیاه سه قاشق چای خوری خاک رس را با سه قاشق چای خوری زغال مخلوط کرده و نصف فنجان از هر روغن کرچک، نارگیل و بهار به آن اضافه می کنند. سپس دو قاشق موم ذوب شده را با این مواد مخلوط می کنند.

ضماد ترکیبی برای درد مفاصل

پماد عرق النسا که نام آن برگرفته از نام قدیمی سیاتیک بوده و در کاهش و درمان دردهای مفاصل بسیار مفید و موثر است. این پماد از ترکیب بهترین گیاهان دارویی مانند روغن بابونه، روغن ختمی، روغن اکلیل الملک، صمغ اشق، صمغ جاوشیر، صمغ مقل، سرکه طبیعی و روغن شبت (شوید) تهیه شده است که به بهبود و تسریع گردش خون در موضع درد کمک می کند.

ضماد مفاصل یا پماد عرق النسا بهترین راه درمان طبیعی و گیاهی بیماری های آرتروز، دیسک، سیاتیک، واریس، روماتیسم و دردهای مفصلی و شکستگی شناخته می شود. روزی2 الی3 بار محل درد را با روغن گیاهی عرق النسا چرب نموده و آرام آرام مالش داده تا روغن کاملا جذب شود و درد مفاصل کاهش یابد.

ضماد باقلا برای درد های ناشی از ضرب دیدگی

ضماد باقلا برای درمان برخی بیماری ها مفید است. مثلا:
برای التیام محل ضرب خوردگی آرد باقلا را با آرد جو مخلوط نموده به صورت ضماد بگذارید.
برای جلوگیری از سفیدشدن مو گل باقلا را به صورت ضماد روی مو بگذارید.
ضماد باقلای پخته را برای کشیدن سم محل گازگرفتگی سگ ها روی این محل قرار دهید.

پماد تسکین دهنده التهاب گیاهی

مواد لازم:

  • ۱۰ میلی لیتر روغن حامل
  • ۳ قطره نعناع
  • ۵ قطره روغن توس
  • ۱۰ قطره اسطوخودوس
  • ۵ قطره اکالیپتوس
  • ۵ قطره رزماری

بهتر است این مخلوط را در بطری های غلطک دار بریزید و به طور مرتب به نواحی که احساس درد و التهاب دارد ماساژ دهید.

روغن توس دارای خاصیت قابض است که می تواند به کاهش التهاب در اطراف مفاصل کمک کند و باعث بهبود دامنه حرکت می شود.

سایر روغن های به کار رفته در این دستور به دلیل خاصیت ضد التهابی آنها، در کاهش درد موثر هستند.

پماد مخصوص کاهش تورم ناشی از کبودی و شکستگی

مواد لازم:

  • ۱۰ قطره لیموترش
  • ۱۰ قطره روغن آرنیکا (همیشه بهار کوهی)
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن حامل

مواد را با هم ترکیب کرده و به صورت موضعی در مناطق متورم بمالید.

روغن آرنیکا (همیشه بهار کوهی) دارای ترکیب لوتولین فلاونوئید است که به کاهش تورم ناشی از کبودی و شکستگی کمک می کند.

هنگامی که با روغن لیموترش ترکیب شود ، مزایای ضد التهابی آن بسیار قوی تر می گردد.

پماد کاهش درد عضلات ناشی از تمرینات شدید

مواد لازم:

  • ۱ قطره اکالیپتوس
  • ۱ قطره اسطوخودوس
  • ۱ قطره فلفل سیاه
  • روغن زنجبیل
  • ۴ قاشق غذا خوری روغن حامل

این دستور پماد برای کاهش درد عضلات ناشی از تمرینات شدید است.

این محلول را قبل یا بعد از تمرین برای کاهش درد عضلات می توان استفاده کرد.

مرهم یا روغن فلفل تند برای تسکین درد

کپسایسین یک عنصر طبیعی و بدون بو است که در فلفل های تند یافت می شود.

این ماده موثره با مسدود نمودن گیرنده های درد، باعث کاهش درد عضلانی می شود.

روغن زنجبیل فواید ضد التهابی دارد که می تواند به کاهش دردهای آرتروز ، درد زانو و کمردرد مزمن کمک نماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (13 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (11 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (4 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (4 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (2 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (2 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (2 نظر) خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها قتل هولناک پدر و دختر خردسالش | ردپای دختر بزرگ در جنایت بهترین ردیاب و جی‌ پی‌ اس‌ در بازار شوخی‌های اهالی روستای کلاله با رئیس جمهور شهید+ ویدیو صحبت های اهالی محل حادثه رئیس جمهور برای اولین بار/ صدای هلی کوپتر را شنیدم!+فیلم
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم