ماستیت یا عفونت پستان چیست؟

  چهارشنبه، 23 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
ماستیت یا عفونت پستان چیست؟
التهاب یا عفونت پستان عارضه‌‌ای است که در آن بافت سینۀ مادر به شکل دردناکی ملتهب می‌شود. این عارضه معمولاً هر بار فقط یک سینه را مبتلا می‌کند. التهاب پستان به کودک شما آسیبی نمی‌رساند، اما می‌تواند روند شیرهی مناسب در سینۀ مبتلا را کاهش دهد و برای شما نیز مشکلاتی ایجاد کند.

ماستیت عفونت بافت پستان است که با شیوع بیشتری در طول دوران شیردهی اتفاق می افتد این عفونت باعث ایجاد درد، تورم، قرمزی و افزایش دمای پستان می شود. عفونت می تواند زمانی اتفاق بیفتد که باکتری ها مخصوصاً از دهان نوزاد وارد مجاری شیری موجود در نوک پستان می شوند که این مساله می تواند باعث ایجاد عفونت و التهاب دردناک درپستان شود. عفونت پستان با شیوع بیشتری طی یک الی سه ماه پس از زایمان اتفاق می افتد اما حتی ممکن است در زنانی که اخیرا زایمان نداشته اند و یا حتی در دوران پس از یائسگی اتفاق بیفتد. علت دیگر عفونت، فرم نادری از سرطان به نام سرطان التهابی می باشد. عفونت پستان درمان نشده می تواند منجر به آبسه (عفونت پیشرفته ) ی پستان شود.

علل عفونت باکتریال پستان

علت بیشتر عفونت پستان، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس هستند که به عنوان عفونت استاف شناخته شده است. استرپتوکوکوس آگالاکتیه دومین علت شایع عفونت پستان می باشد.
برای مادران شیرده، یک مجرای شیر مسدود شده می تواند عامل برگشت شیر به بالا و آغاز فرایند عفونت گردد. تغذیه با شیر مادر می تواند باعث ایجاد شقاق نوک پستان و دهانه مجرای شیر گردد که در ادامه باکتری های دهان نوزاد باعث ایجاد عفونت می گردد. این باکتری ها به طور طبیعی بر روی پوست وجود دارند، ولی در حالت عادی ایجاد عفونت نمی کنند ولی نفوذ آن ها به بافت پستان آسیب دیده می توانند به سرعت ایجاد درد و علایم عفونت نمایند.

ماستیت غیر شیردهی در زنان با ضعف سیستم ایمنی، از جمله زنانی که جراحی پستان، پرتودرمانی و مبتلایان به دیابت، رخ می دهد و در برخی از موارد نادر، نشانه ای از سرطان التهابی پستان است.

عفونت های قارچی پستان

بسیار نادر بوده این عفونت ها از طریق قارچ داخل دهان نوزاد شیرخوار به بافت پستان مادر وارد می شود که به صورت آبسه در مجاورت هاله پستان تظاهر می یابد. چرک مخلوط با خون ممکن است از نواحی سینوس تظاهر یابد. داروی ضد قارچ به صورت سیستمیک ممکن است لازم شود و گاهی درناژ آبسه و یا ماستکتومی پارشیل برای ریشه کن کردن عفونت پستان قارچی مزمن لازم باشد.نشانه ها:

  • تورم غیر طبیعی و بزرگی نسبی یکی از پستان ها
  • حساسیت به لمس
  • درد یا سوزش هنگام تغذیه با شیر مادر
  • توده دردناک در پستان
  • خارش
  • گرمی
  • تب و لرز
  • ترشح چرکی از نوک پستان
  • قرمزی پوست در محل تورم
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا گردن

سرطان التهابی پستان

ماستیت ممکن است با سرطان التهابی پستان که بیماری نادر ولی جدی است، همراه باشد و علایم و نشانه های سرطان التهابی پستان شامل:
افزایش ضخامت پوست پستان
گرمای غیر معمول در پستان مبتلا
تغییر رنگ پستان به صورت کبود، بنفش و یا قرمز
تندرنس و درد
فرورفتگی پوست
پوست شبیه پرتقال
بزرگ شدن غدد لنفاوی زیربغل و یا در نزدیکی ترقوه

تشخیص عفونت پستان

تشخیص عفونت پستان اغلب با خودآزمایی پستان یا معاینه فیزیکی پستان صورت می گیرد.اگر تشخیص توده ی حاوی مایع از توده جامد مشکل باشد ممکن است لازم باشد سونوگرافی انجام شود، همچنین سونوگرافی ممکن است درتشخیص ماستیت ساده و آبسه کمک کننده باشد.گرفتن کشت از ترشحات پستان می تواند باعث تشخیص ارگانیسمی که باعث ایجاد عفونت شده، شود.این اطلاعات می تواند برای تصمیم گیری درباره ی تجویز نوع آنتی بیوتیک کمک کننده باشد.اغلب اوقات ارگانیسم استافیلوکوک اورئوس می باشد و برخی عفونت ها ممکن ناشی از استافیلوکوک اورئوس مقاوم به درمان باشند که به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. زنانی که در دوران شیردهی نیستند و ماستیت دارند یا آنانی که به درمان جواب نمی دهند، ممکن است لازم باشد ماموگرافی یا بیوپسی پستان انجام دهند. این اقدامات تشخیصی ضروری هستند زیرا انواع نادری از سرطان های پستان می توانند علائم ماستیت داشته باشند.

درمان التهاب و عفونت پستان

هنگام التهاب و عفونت پستان، لازم است به شیردهی ادامه دهید. اگرچه شیردهی با وجود ورم ممکن است گاهی فوق العاده دردناک باشد، اما باید کودک را مرتب تغذیه کنید تا جریان شیر را روان نگه دارد و از انسداد بیشتر مجاری شیر جلوگیری کند. سعی کنید قبل از هر وعدۀ شیردهی، چند دقیقه کمپرس گرم روی سینۀ خود قرار دهید. این کار می تواند رفلکس خروج شیر را تحریک و شیردهی را کمی راحت تر کند.

اگر کودک شما در طول هر وعدۀ تغذیه، سینۀ ملتهب را به شکل کامل خالی نمی کند، خودتان با دوشیدن شیر با دست این کار را انجام دهید. اگر می بینید با وجود هر راهکاری که امتحان می کنید، شیردهی باز هم برای شما قابل تحمل نیست، سینه های خود را با شیردوش برقی بدوشید و شیر را با شیشه شیر به نوزاد بدهید. اما در حین داشتن این عارضه، تنها به این روش تکیه نکنید، زیرا کودک می تواند سینۀ شما را بهتر از هر دستگاهی خالی کند. همچنین سعی کنید چند بار در روز به سینه گرما بدهید و مرتب شیردهی کنید تا سینۀ مبتلا خالی بماند. این کار همچنین می تواند به رفع سریع تر هر گونه عفونت کمک کند. شما می توانید برای کاهش این درد با تأیید پزشکتان ایبوپروفن بخورید و اگر علائم پس از گذشت ۲۴ ساعت از انجام این اقدامات بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است غیر از کمپرس گرم، آنتی بیوتیک، استراحت و داروهای مسکن را نیز تجویز کند.

اگر شما دچار عفونت شده اید و این عفونت زود تشخیص داده شود، درمان آن آسان و سریع خواهد بود. شما باید طی ۴۸ ساعت از شروع مصرف آنتی بیوتیک، شروع به بهبود کنید و خیلی طول نمی کشد تا احساس بهبود کامل کنید. لازم است همۀ آنتی بیوتیک تجویزی را مصرف کنید تا از بازگشت عفونت بعد از چند روز یا چند هفته جلوگیری شود. اگر بعد از یک یا دو روز سینۀ شما هنوز دردناک است و هنوز هم تب دارید، بدون تأخیر با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا نادیده گرفتن التهاب سینه می تواند باعث ایجاد عوارض دیگری شود. عفونت درمان نشده می تواند در مواردی به آبسۀ سینه منجر شود که برای تخلیه نیاز به آنتی بیوتیک و گاهی جراحی معمولاً تحت بیهوشی عمومی دارد.

راه های درمان عفونت پستان در زنان به روش گیاهی

  • درمان کردن عفونت پستان در زنان با آویشن: آویشن یک نوع گیاه با خاصیت درمانی ضد میکروبی و ضد التهابی میباشد که میتواند قرمزی و تورم ایجاد شده در روی سینه را تسکین داد
  • درمان کردن با گیاه رزماری: این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده دارد ومالیدن آن رو سینه باعث میشود باعث به حرکت در آمدن جریان شیر در سینه شود .
  • درمان کردن با زغال اخته: زغال اخته یک پاک کننده قوی برای ترشحات بیرون آمده از سینه میباشد. ومیتواند سوزش روی نوک پستان را از بین ببرد .
  • درمان کردن باعسل وهویج: عسل خاصیت آنتی بیوتیک را دارد وبه درمان عفونت کمک میکند و ترکیب با هویج میتواند حساسیت والتهاب ناشی از عفونت را کم کند.

آیا ماستیت خطرناک است؟

درد پستان ناشی از ماستیت عفونی تنها یکی از علائم این بیماری است. در صورتی که به موقع درمان نشود عفونت به سراسر پستان می رسد و باعث ابتلا به تب بسیار شدید می شود. حتی تهوع و استفراغ هم در نتیجه این بیماری ایجاد می شود که مانع از تاثیرگذاری داروهای آنتی بیوتیک بر روی باکتری های عفونی است.

اگر رگ های قرمز به سمت بازو و قفسه سینه گسترش پیدا کند، نشانه شدت یافتن این بیماری است. در ماستیت شدید حتی فرد به سرگیجه و غش هم مبتلا می شود. درمان به موقع التهاب و عفونت پستان ضرورت دارد تا این بیماری به آبسه شدید تبدیل نشود.

مراقبت های لازم در بیماری ماستیت

هر کسی که به بیماری ماستیت غیر شیردهی و یا در دوران شیردهی مبتلا می شود، لازم است تا علاوه بر مصرف داروهای پزشک، مراقبت های لازم را هم به عمل آورد. بی توجهی به این توصیه ها مدت زمان درمان را طولانی تر می کند. این توصیه ها عبارتند از:

  • در طی مدت درمان زیاد مایعات بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. مایعات با افزایش تعداد دفعات ادرار، به دفع باکتری ها و عوامل عفونت ماستیت از بدن کمک می کند.
  • در زمان شیر دادن به نوزاد، هر بار شیر پستان را به طور کامل تخلیه کنید. حتی اگر نوزاد میلی به خوردن شیر ندارد، بهتر است شیر اضافه را تخلیه کنید.
  • شیردادن به نوزاد را متوقف و یا مدت آن را کم نکنید. این کار باعث کاهش شیر می شود و بهبود را طولانی تر می کند. برای افزایش شیر می توانید عرق رازیانه میل کنید.
  • استفاده از کمپرس گرم برای تسکین درد سینه می تواند در طول بیماری موثر باشد.
  • همچنین در یک لگن تمیز آب گرم بریزید و با خم شدن سینه خود را در آن قرار دهید. خیس کردن سینه با آب گرم باعث تسکین درد می شود.
  • از سوتین و یا تاپ های تنگ استفاده نکنید.
  • مرتب سینه ها را با آب و صابون بشویید تا مانع از ورود باکتری های مضر به داخل مجاری خروج شیر شوید.

آیا شیر دادن به نوزاد خطری ندارد؟

جالب است بدانید که ماستیت گرانولوماتوز باعث آلوده شدن شیر مادر نمی شود. بنابراین دلیلی برای شیر ندادن به نوزاد نیست. هر چند در زمان ابتلا به این بیماری التهابی مادر باید درد زیادی را متحمل شود، اما با مصرف داروهای مسکن (تجویز پزشک) می توانید شیردهی را آسان کنید.

از سوی دیگر شیر دادن هم به بهبود وضعیت ماستیت عفونی کمک زیادی می کند. با خروج شیر از پستان، این بیماری رفته رفته بهبود می یابد. در حالی که ممانعت از این کار باعث تشدید وضعیت بیماری می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!