موادغذایی موثر برای کاهش فشارخون بالا

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
موادغذایی موثر برای کاهش فشارخون بالا
ساعد نیوز: بسیاری از عوامل خطری که برای فشار خون بالا وجود دارد، تحت کنترل شما نیست، از قبیل سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، مانند ورزش و رژیم غذایی. حتی برای کاهش فشار خون نیز با رژیم غذایی و مواد غذایی خاصی می‌توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید.

تعریف فشار خون بالا

تصویر
فشارخون بالا، مربوط به فشار زیادی است که خون به دیواره شریان های شما وارد می کند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند سبب آسیب رگ های خونی شود که این موضوع منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته و مشکلات دیگر می شود.
به فشار خون بالا قاتل خاموش نیز می گویند، زیرا هیچ نشانه و علائمی ایجاد نمی کند و حتی ممکن است برای سال ها بدون تشخیص درمان نشده باقی بماند.

چرا فشار خون بالا برای شما مضر است؟

فشار خون بالا باعث آسیب رسیدن به رگ های خونی شما می شود. وقتی خون نیروی زیادی به شریان های شما وارد می کند، آسیب های جدی به سیستم گردش خون شما وارد می شود و سبب تشکیل چربی و کلسیم در رگ ها می شود. این فرآیند در نهایت به علت افزایش التهابات پلاکت های دیواره رگ ها باعث انسداد رگ های خونی می شود. این فرآیند را تحت عناوین شریان های مسدود شده یا آترواسکلروزیس هم می شناسند. در واقع این تجمع پلاکت ها ممکن است باعث ایجاد لخته های خونی در رگ شود. این لخته ها گاهی اوقات شل می شوند و با جریان خون راه خود را به قلب یا ریه ها پیدا می کنند و منجر به انسداد جریان خون در این اندام های حیاتی می شوند که می تواند منجر به مرگ هم شود.
چندین راه مختلف وجود دارد که می توانید برای پایین آوردن فشار خون خود از آن ها استفاده کنید.

  • حفظ وزن در محدوده نرمال
  • عدم استعمال دخانیات نظیر سیگار
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • افزایش میزان فعالیت بدنی
  • داشتن یک برنامه ورزشی برای تمارین هوازی
  • دوری از عصبانیت، استرس، ایجاد تنش و اضطراب
  • استفاده از تکنیک های ریلکسیشن و آرامش بخش
  • داشتن رژیم غذایی با میزان سدیم کم
  • مصرف انواع خوراکی های سالم سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی که سبب بهبود جریان خون و وضعیت شریان ها می شود.

غذاهایی که سبب کاهش فشار خون می شوند

سبزیجات سبز رنگ

پتاسیم سبب می شود که کلیه ها سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کنند که این به نوبه خود فشار خون شما را پایین می آورد. سبزیجات سبز رنگ که غنی از پتاسیم هستند از جمله:

  • کاهو
  • کلم پیچ
  • برگ شلغم
  • اسفناج
  • برگ چغندر

توت ها

توت ها، به خصوص بلوبری (زغال اخته آبی)، غنی از ترکیباتی طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند.

بلوبری، تمشک و توت فرنگی را می توانید به آسانی به رژیم غذایی تان اضافه کنید. مثلاً می توانید آن ها را به سیریال صبحانه تان (غلات صبحانه) اضافه کنید و یا می توانید آن ها را منجمد کرده و بعداً برای تهیه یک دسر سالم و خوشمزه از آن ها استفاده کنید.

چغندر قرمز (لبو)

چغندر مقدار بالایی نیتریک اکسید دارد که می تواند به باز شدن رگ و کاهش فشار خون کمک کند. برای خوردن چغندر می توانید آب آن را گرفته و بنوشید یا به سادگی آن را بپزید و میل کنید.

جو دو سر

جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالا، چربی کم و سدیم کمی که دارد، برای کاهش فشار خون شما مناسب است. خوردن جو دوسر هنگام صبحانه یک راه خوب برای دریافت انرژی است.برای تهیه آن، نصف فنجان جو و نصف فنجان شیر را در یک ظرف بخیسانید. در صبح آن را بهم زده و با اضافه کردن انواع توت ها، مغزها و دارچین به آن طعم دهید.

موز

خوردن غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند خیلی بهتر از مصرف مکمل هاست. می توانید موز را تکه تکه کرده و همراه صبحانه تان میل کنید.
موز حتی برای میان وعده یا صبحانه فوری به همراه تخم مرغ آب پز مناسب است.
در صورت تمایل می توانید خواص بیشتر این میوه را در این مطلب مطالعه کنید.

ماهی های حاوی امگا 3

ماهی ها منبع عالی از پروتئین های بدون چربی هستند. ماهی های چرب مثل سالمون حاوی مقدار بالایی اسید چرب امگا 3 هستند که می تواند فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کم کند و سطح تری گلیسرید را پایین بیاورد. علاوه بر این ها، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. در واقع غذاهای کمی وجود دارد که حاوی ویتامین D باشند و این ویتامین هورمون مانند دارای خواصی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد. اگر می خواهید درباره این ویتامین بیشتر بدانید، مقاله تخصصی فیت شیپ درمورد ویتامین دی را به شما پیشنهاد می کنیم.

دانه ها

دانه های بدون نمک دارای مقدار بالایی پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. ¼ فنجان مغز تخمه آفتابگردان می تواند یک میان وعده سالم و خوشمزه باشد.

سیر و چاشنی ها

سیر با افزایش میزان نیتریک اکسید در بدن سبب کاهش فشار خون می شود. ترکیب گیاهان و ادویه جات طعم دهنده در رژیم غذایی روزانه شما نیز به کاهش مصرف نمک کمک می کند. نمونه هایی از گیاهان و ادویه هایی که می توانید اضافه کنید عبارتند از ریحان، دارچین، آویشن و رزماری.

شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ می تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) شود. شکلات تلخ بیش از 60 درصد کاکائو دارد و شکر آن کمتر از شکلات معمولی است. شما می توانید شکلات تلخ را با میوه هایی مانند توت فرنگی یا تمشک، به عنوان یک دسر سالم میل کنید.

پسته

پسته با کاهش مقاومت یا تنگی عروق خونی و کاهش ضربان قلب می تواند سبب کاهش فشار خون شود. می توانید پسته را به راحتی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، مثلاً آن را به کیک، سس پستو و سالاد اضافه کنید و یا به صورت ساده به عنوان میان وعده میل کنید

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از چربی های سالم است. این روغن حاوی پلی فونل ها است. این ترکیبات با التهاب مقابله کرده و می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. روغن زیتون یک جایگزین خوب برای روغن های مضری مانند روغن نباتی، کره و یا روغن های سالاد موجود در بازار است.

انار

انار یک میوهٔ سالم است که هم می توانید به صورت درسته آن را میل کنید و هم آب آن را بگیرید، بنوشید و لذت ببرید. تحقیقات نشان می دهند نوشیدن روزانه یک فنجان آب انار به مدت چهار هفته، به کاهش فشار خون در کوتاه مدت کمک می کند. البته ما توصیه می کنیم خود انار را به صورت کامل میل کنید نه اینکه تنها آب آن را بنویشید. در ضمن اگر آب انار را از فروشگاه ها تهیه می کنید حتماً محتوای شکر آن را چک کنید، چراکه شکر اثرات مثبت آن را خنثی می کند.

تخم کتان

تخم کتان منبع عالی از فیبر و همچنین اسید چرب امگا 3 است که می تواند التهاب را کاهش دهد و سلامت قلب و سیستم گردش خون را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان می دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به طور مثال می توانید تخم کتان را به اسموتی مورد علاقه و یا جوانه جو دوسر صبحانه تان اضافه کنید.

فلفل دلمه

فلفل دلمه یک منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که حتی نسبت به آنتی اکسیدان های مرکبات هم قوی تر است مصرف غذاهای غنی از ویتامین C باعث کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود. درست کردن فلفل دلمه ای شکم پر برای شام امشب می تواند اولین قدم برای داشتن قلبی سالم تر و فشار خون پایین تر باشد.

باقلا

باقلا یک غذای شگفت انگیز برای کسی است که سعی در کنترل فشار خون خود دارد. طبق تحقیقات افزودن باقلا به رژیم غذایی تان، کمک می کند که فشار خون خود را در محدوده سالم نگه دارید، در حالی که به شما احساس سیری نیز می دهد و این سبب می شود کمتر به غذاهای شیرین و پر نمک تمایل پیدا کنید.

غذاهایی که نباید مصرف کرد

برای به دست آوردن فشار خون نرمال تنها خوردن خوراکی هایی که برای سلامت قلب و سیستم گردش خون مفید است، کفایت نمی کند. شما باید از غذاهای مضر هم دوری کنید. سدیم و شکر بیش ترین سهم را در افزایش فشار خون دارند. از آنجا که اغلب غذاهای بسته بندی شده کنسروی و آماده حاوی مقادیر زیادی از این دو ماده مضر هستند، داشتن رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه های تازه و طبیعی توصیه می شود. البته بسیاری از انواع غذاها نظیر غذاهای چینی و ایتالیایی دارای مقادیر بالایی از سدیم هستند. در ادامه لیستی از غذاهایی را که برای سلامت قلب شما مفید نیستند، بیان می کنیم:

  • غذاهای فرآوری شده
  • غذاهایی با مقادیر بالای سدیم
  • انواع فست فود ها (حتی نمونه های کم چرب آن ها)
  • غذاهای دریایی منجمد شده
  • بیکن
  • کالباس
  • محصولات کنسروشده که از گوجه فرنگی تولید شده اند نظیر سس کچاپ و سس پاستا قرمز
  • سوپ های کنسروی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • پیتزا
  • مشروبات الکلی
  • محصولات تنباکویی

برخی تحقیقات نشان می دهند که تکه های کوچک در حدود یک کارت اعتباری از گوشت گاو بدون چربی به عنوان بخشی از رژیم غذایی DASH قابل قبول است. با این وجود، از آنجایی که گوشت قرمز ممکن است برای روده بزرگ شما حاوی ترکیبات سمی باشد، رژیم غذایی گیاهخواری و استفاده از گیاهان متد بهتری برای حفظ فشار خون نرمال شما است.
هرچند اسیدهای چرب امگا ۳، مانند اسیدهای چرب لینولنیک که در ماهی یافت می شوند، با سلامت قلب ارتباط دارند، ولی بهتر است این مواد مغذی را از طریق جایگزین های گیاهی بدست آوریم، چرا که غذاهای دریایی عموما حاوی مقادیر بالای جیوه هستند.

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

ـ از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد. سبزی های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.
- سس ها، سوپ ها، قرص های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می تواند سبب تشدید بیماری شود.
- افراد دچار فشار خون بالا سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها ، سبزی های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور را نباید مصرف کنند.
- مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می تواند سبب تشدید بیماری شود.
- در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و کانولا استفاده کرد.
- مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

درنهایت ...

تصویر
سالم ماندن همیشه آسان نیست، اما حفظ فشار خون در محدوده نرمال به کمک مصرف غذاهای سالم تر موردی است که بدون توجه به میزان فشار خون، می تواند مد نظر قرار گرفته شود. یک رژیم غذایی متعادل می تواند سبب حفظ سلامت سیستم گردش خون شما شود و به حفظ وزن شما هم کمک کند و سبب حفظ سلامت کلی بدن می گردد. با این حال سالم غذا خوردن کافی نیست. ورزش روزانه می تواند به جریان طبیعی خون کمک کند و منجر به داشتن قلبی سالم تر شود. توصیه می شود یک ورزش هوازی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای را پنج روز در هفته انجام دهید. لازم نیست آن زمان را در یک تایم ورزشی پر کنید و می توانید در چند بازه ۱۰ دقیقه ای به انجام فعالیت های ورزشی در طول روز بپردازید. انجام ورزش های استقامتی ۲۰ دقیقه ای در ۳ روز از هفته نیز مفید است. پیاده روی، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و شنا کردن گزینه هایی خوب برای ورزش کردن است و می تواند سبب ایجاد تفاوت های بزرگی در مسیر سلامتی شما شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (177 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (174 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (93 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (84 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (81 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (71 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (69 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (56 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تولد عجیب دخترانی نیمه انسان و نیمه پری دریایی +تصاویر باورنکردنی
خانه‌داری یک کدبانو؛ قبل خواب این کارها رو انجام بده تا صبح خونت تمیز باشه+ 2 ترفند طلایی برای داشتن خونه مرتب
مبینا نعمت زاده برای مدال برنز المپیکش چقدر پاداش‌ گرفته است؟
پیرترین انسان جهان در 117 سالگی فوت کرد!/ زنی که دو جنگ جهانی را دیده بود
(تصاویر)وزیر امور خارجه پزشکیان در برنامه "محله گل و بلبل" عمو پورنگ!/ عکس دورهمی صمیمانه عراقچی با عوامل از نعیمه نظام دوست تا مرحوم آرش احمدی
(ویدئو) تست صدای قطعه بوی گیسو با صدای استاد علیرضا قربانی / فکر زنجیری کنید ای عاقلان…
(ویدئو) مچ گیری جالب و دیدنی حسین رفیعی توسط مهران مدیری در مسابقه دورهمی (با دقت گوش کنید جالبه!)😁😂
(ویدئو) سریال قطب شمال اگه فیلم هندی بود چی میشد؟! خلاقیت یک کاربر برای شوخی با فیلم ایرانی / این طنزو اصلا نباید از دست بدی خداس🤣
(ویدئو) مرد ایرانی خسته از برج و ساختمان های امروزی دست به ساخت این خانه های شگفت انگیز زد !😮
(ویدیو) درخواست جنجالی دختر یک زوج پزشک از مبینا نعمت‌زاده
جدیدترین عکس هدی زین العابدین و هوتن شکیبا در کنار هم با لباس ست سفید رنگ و زیبا/ انشالله همیشه همین‌قدر پر انرژی باشین!👌
ویدیو وایرال شده از حمل بار با رولز رویس 30 میلیاردی در تهران!/ نه به وانت به پولدارا هم سرایت کرد😂
یادی کنیم از حضور ساده ولی دیدنی سه ستاره متین و موقر سینمای ایران در یک قاب/ اینهمه برازندگی و جذابیت در عین سادگی یه جا دیده بودین؟
(ویدئو) یادی کنیم از مصاحبه خنده دار ایرج نوذری در صندلی داغ با منوچهر نوذری / پسرشو جلو همه چه قشنگ ضایع میکنه؛ نمونه بارز پدر ایرانی 😂😂
ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی