مواد غذایی ممنوعه برای علائم رفلاکس معده

  چهارشنبه، 10 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
مواد غذایی ممنوعه برای علائم رفلاکس معده
رفلکس اسید نشانه ای از التهاب معده می باشد ، آن وضعیتی است که اسید های بیشتری یا اضافی در معده تولید می شود که باعث نفخ ، درد ، سوزش و التهاب می شوند. و اگر به موقع درمان نشوند می توانند تبدیل به بیماری های مزمن رفلکس اسیدی یا رفلکس معده به مری شوند.

رفلاکس یا برگشت اسید از معده به مری که در اصطلاح عامیانه به سوزش سر دل معروف است، یک اتفاق طبیعی نیست. چراکه اسفنکتر بین مری و معده باید از ورود اسید معده به مری جلوگیری کند. اما برخی از افراد که مشکل شل شدن این دریچه را دارند، مواد غذایی از معده به سمت بالا و در جهت مری برگشت می­کند. این افراد تقریبا هر روزه با این مشکل مواجه هستند. در هنگام رفلاکس اسید معده به مری علائمی مانند سوزش و نفخ شکم در افراد مبتلا مشاهده می­شود. گفته می­شود که حدود 20٪ از مردم جهان مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده هستند.

کدام مواد غذایی در کاهش علائم رفلاکس معده مؤثرند؟

  • سبزیجات: سبزیجات به علت چربی و قند پایین، موجب کاهش اسید معده می شوند. لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سبزیجاتِ دارای برگ های سبز خوراکی، سیب زمینی و خیار از جمله سبزیجات مفید برای رفلاکس معده به شمار می روند.
  • زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است و در درمان ترش کردن معده و سایر مشکلات گوارشی مؤثر است. می توانید ریشه ی زنجبیل را به صورت رنده شده یا خُردشده به انواع غذاها و نوشیدنی ها اضافه کنید.
  • جو دوسر: جو دوسر از جمله غلات کامل و منبعی غنی از فیبر است که معمولا به شکل حلیم در وعده ی صبحانه مصرف می شود و به علت جذب اسید معده، در کاهش علائم رفلاکس مؤثر است. برنج سبوس دار و نان هایی که از غلات کامل درست شده اند، از دیگر خوراکی های حاوی فیبر بالا به شمار می روند.
  • میوه ها (غیر از مرکبات): میوه هایی همچون هندوانه، خربزه، طالبی، موز، سیب و گلابی در مقایسه با مرکبات، کمتر موجب رفلاکس معده می شوند.
  • گوشت کم چرب: گوشت های کم چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی دارای چربی خیلی کمی هستند و موجب کاهش علائم رفلاکس معده می شوند. انواع مختلف گوشت کم چرب را می توانید به صورت گریل، کبابی یا آب پَز تهیه و مصرف کنید.
  • سفیده ی تخم مرغ: سفیده ی تخم مرغ در کاهش علائم رفلاکس معده مؤثر است، درحالی که زرده به علت مقادیر بالای چربی، موجب تشدید علائم رفلاکس معده می شود.
  • چربی های مفید: آووکادو، گردو، تخم کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان از جمله منابع حاوی چربی های مفید به شمار می روند. تا حد امکان از مصرف چربی های اشباع و ترانس بپرهیزید و در عوض از روغن های غیراشباع که سالم ترند، استفاده کنید.

ترش کردن یکی از شایع ترین علائم رفلاکس معده است که پس از مصرف وعده های غذایی کامل یا برخی غذاهای خاص به شکل سوزش معده یا سوزش قفسه ی سینه احساس می شود. حتی ممکن است در رفلاکس معده مزمن، به علت ورود اسید به مری، فرد دچار استفراغ شود. سایر علائم عبارتند از:

  • سرفه خشک؛
  • گلودرد؛
  • نفخ؛
  • آروغ یا سکسکه؛
  • دشواری در بلع؛
  • احساسِ گیر کردن چیزی در گلو.

برخی مواد غذایی خاص، علائم رفلاکس معده را تشدید می کنند. البته، مواد غذایی محرک علائم رفلاکس معده در همه ی مبتلایان یکسان نیستند و هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که تمامی علائم را یک جا برطرف کند. برای اینکه بدانید علائم تان دقیقا در پیِ مصرف کدام مواد غذایی تشدید می شوند، تمامی غذاهایی را که در طول روز می خورید، با ذکر ساعت یادداشت کنید و تک تک علائمی را که پس از هر وعده ی غذایی به سراغ تان می آیند نیز بنویسید. یادداشت این موارد را حداقل تا یک هفته ادامه بدهید. اگر رژیم غذایی متغیری دارید، باید مدت طولانی تری غذاهای مصرفی و علائم تان را بادقت ثبت کنید.

مواد غذایی و خوراکی های ضد ریفلاکس معده

ما در ادامه برخی از غذاهای برای کاهش اسید معده را به شما معرفی میکنیم برای اطلاع بیشتر مطالب زیر را بخوانید.

  • زنجبیل : همانطور که می دانید زنجبیل فواید بسیار زیادی دارد و برای بدن بسیار مفید است و به سلامت آن کمک به سزایی می کند ، زنجبیل دارای آنزیم های خاصی است و می توانند در خنثی سازی رفلکس اسید معده کمک به سزایی کند و می توانند رفلکس اسید معده را درمان کند
  • موز : موز میوه ی است که می توان از آن به عنوان خنک کننده معده نام برد چرا که PH بالایی دارد و می تواند در کاهش تولید اسید معده موثر باشد.
  • ماست : ماست داری پرو بیوتیک می باشد و می تواند معده را با لایه ای از باکتری ها بی خطر و سالم بپوشانه که نتیجه این عمل کاهش رفلکس اسید معده است و نمی گذارد که معده اسید تولید کند.
  • خربزه: میوه ای است که بهترین خنک کننده معده محسوب می شود که می تواند مانع تولید مایعات اضافی دستگاه گوارش شود که نتیجه این عمل این است که رفلکس اسید کاهش می یابد و التهاب معده نیز درمان می شود.
  • سبزیجات : سبزیجات دیگر مواد غذایی سالمی هستند که بسیار قلیایی می باشند به این معنی که می توانند تولید اسیده معده را بطور موثر خنثی نمایند.
  • بلغور جو دوسر : بلغور جو دو سر یک دانه سالم به شمار می آید و می تواند دیواره معده را بالایه ی از ژلاتین بپوشانند که در نتیجه این عمل فعالیت های اسیدی کاهش می یابد
  • آدامس : جویدن آدامس می تواند باعث افزایش تولید بزاق دهان شود که در پی این عمل براق دهان می تواند تولید اسید معده را خنثی و درمان کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان