مضرات و خواص بادیان چیست؟

  دوشنبه، 26 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
مضرات و خواص بادیان چیست؟
بادیان یک گیاه است. از این بذر کوچک برای روغن و تهیه دارو استفاده های زیادی می کنند. البته باید به این نکته اشاره کنیم از ریشه و برگ این بذر نیز تهیه دارو نیز استفاده می شود. این بذر دارای دو شکل رومی و ستاره ای است. مدل رومی آن بسیار مشابه با رازیانه است. به گونه ای که ممکن است آن دو را با یکدیگر اشتباه بگیرید.

بادیان گیاهی خوش عطر است و ارتفاع آن تا 1 متر می رسد. میوه آن دانه های بادیان است. بادیان برای ایجاد طعم متفاوت در غذاها استفاده می شود. تنها بخش قابل استفاده گیاه، دانه و برگ بادیان است. برگ بادیان به عنوان سبزی استفاده می شود. بادیان خواص متنوعی دارد و برای اولین بار در مدیترانه پیدا شد. از دانه بادیان روغن هم تهیه می شود. بادیان درمانی طبیعی برای بسیاری از بیماری ها است. از بهترین ترکیبات بادیان می توان به آنتول اشاره کرد. این ترکیب آنتی اکسیدان قوی است. مقدار کمی از این گیاه، خواص فوق العاده ای برای سلامتی دارد.

هر قاشق غذاخوری دانه بادیان، 23 کالری دارد. بادیان چربی بسیار کمی دارد. این گیاه دارای فیبر، پروتئین و کربوهیدرات است. بادیان مقدار زیادی آهن، منگنز، فسفر و سدیم دارد. از دیکر ترکیبات آن می توان به مس، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد.

بادیان

ارزش غذایی بادیان و خواص درمانی آن

دانه ی بادیان با وجود اینکه در مقدارهای کم مورد استفاده قرار می گیرد، سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن اهمیت دارند. بیش از همه، دانه ی بادیان، غنی از آهن است که یکی از عناصر ضروری در بدن برای تولید سلول های خونی سالم است.این دانه، همچنین حاوی مقدار کمی منگنز است. این ماده ی معدنی کلیدی، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و برای رشد و سوخت وساز بدن لازم است.یک قاشق غذاخوری از دانه بادیان معادل ۷ گرم، دارای مواد معدنی و عناصر ضروری زیر است:

  • کالری: ۲۳
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۳ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • آهن: ۱۳ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه (RDI)
  • منگنز: ۷ درصد از نیاز روزانه
  • کلسیم: ۴ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۳ درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: ۳ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۳ درصد از نیاز روزانه
  • مس: ۳ درصد از نیاز روزانه

البته درنظر داشته باشید که بیشتر دستورهای غذایی، بسیار کمتر از یک قاشق غذاخوری بادیان دارند.

۱. کاهش علائم افسردگی

افسردگی یک بیماری رایج و ناتوان کننده است که در سراسر دنیا ۲۵ درصد از زنان و ۱۲ درصد از مردان به آن مبتلا هستند. جالب است بدانید که، تحقیقات نشان می دهد بادیان می تواند به درمان افسردگی کمک کند.یکی از تحقیقات انجام گرفته، نشان داد که عصاره ی دانه ی بادیان، ویژگی های ضدافسردگی قوی ای روی موش ها نشان داده است. این دانه ی پرخاصیت، به اندازه ی داروهای ضد افسردگی، در کاهش علائم این بیماری تأثیرگذار بوده است.در یک تحقیق دیگر که روی ۱۰۷ نفر انجام شد، مصرف ۳ گرم پودر دانه ی بادیان سه بار در روز، در کاهش علائم افسردگی پس از زایمان بسیار تأثیرگذار بود. همچنین، در یک تحقیق ۴ هفته ای روی ۱۲۰ نفر، مصرف کپسول حاوی ۲۰۰ میلی گرم روغن بادیان سه بار در روز، به شکل چشمگیری علائم افسردگی های شدید و متوسط را نسبت به گروه کنترل، کاهش داد.

۲. محافظت از بدن در برابر زخم معده

زخم معده نوعی آسیب دردناک در دستگاه گوارش و معده است که علائمی مثل دیرهضمی، حالت تهوع و احساس سوزش دارد. درحالی که درمان های سنتی معمولا شامل استفاده از داروهایی برای کاهش تولید اسید معده است، تحقیقات اولیه نشان داده است که دانه ی بادیان می تواند از زخم معده پیشگیری کند و علائم را آن کاهش دهد.

به عنوان مثال، یک آزمایش جانوری نشان داد که مصرف بادیان، میزان ترشح اسید معده را کاهش می دهد و از ایجاد زخم معده پیشگیری می کند و سلول ها را در برابر آسیب، محافظت می کند.باوجود این، تحقیقات روی تأثیرات دانه ی بادیان در زخم معده، هنوز بسیار محدود است. به تحقیقات و آزمایشات بیشتری برای نحوه ی تأثیر این دانه روی تشکیل زخم معده و علائم آن، در نمونه های انسانی باید صورت بگیرد.

۳. پیشگیری از رشد قارچ و باکتری

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که دانه ی بادیان و عناصری که دارد، دارای خواص آنتی باکتریایی است که از عفونت پیشگیری می کند و رشد قارچ و باکتری را متوقف می کند. یکی از این تحقیقات نشان داد که دانه بادیان و عصاره ی بادیان روی بعضی از انواع قارچ، تأثیر بیشتری دارد از جمله قارچ های مخمر و درماتوفیت که نوعی از قارچ هایی است که سبب بیماری های پوستی می شود.آنتول (Anethole) ماده ی فعالی است که در دانه بادیان وجود دارد و رشد باکتریایی را مهار می کند.در یک تحقیق آزمایشگاهی، آنتول رشد گونه ی خاصی از باکتری ها را متوقف کرد که سبب ایجاد وبا شده بودند. وبا یک بیماری عفونی و مسری است که با علایمی مثل کمبود آب بدن و اسهال شدید، شناخته می شود.با وجود این، تحقیقات بیشتری نیاز است تا نشان دهد چطور دانه بادیان می تواند از رشد قارچ و باکتری در بدن انسان پیشگیری کند.

۴. کمک به بهبود علائم یائسگی

یائسگی، کاهش طبیعی هورمون های تولیدمثل در زنان میان سال است که به علائمی مثل گرگرفتگی، خستگی و خشکی پوست منجر می شود. به نظر می رسد که دانه بادیان، تأثیرات هورمون استروژن را در بدن، تقلید می کند و در نتیجه، علائم یائسگی را کاهش می دهد.در یک تحقیق ۴ هفته ای، ۷۲ زن مبتلا به گرگرفتگی یائسگی مورد بررسی قرار گرفتند. این زنان به دو دسته تقسیم شدند و عده ای دارونما و دسته ی دیگر کپسول های حاوی ۳۳۰ میلی گرم دانه بادیان را روزی سه بار مصرف می کردند. در نهایت مشخص شد، کسانی که بادیان مصرف می کردند، حدود ۷۵ درصد کاهش در شدت و تناوب گرگرفتگی ها را تجربه کردند.بعضی از عناصر موجود در بادیان، می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند که یکی دیگر از علائم یائسگی است. پوکی استخوان به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن اتفاق می افتد.در یک تحقیق دیگر مشخص شد که عصاره ی حاوی ۸۱ درصد آنتول، ماده ی فعالی که در بادیان وجود دارد، در موش ها به پیشگیری از پوکی استخوان و حفاظت از استخوان ها دربرابر این بیماری، کمک کرده است.باوجود این نتایج رضایت بخش، تحقیقات بیشتری برای اثبات تأثیر دانه بادیان در بهبود علائم یائسگی در زنان نیاز است.

خلاصه: دانه ی بادیان و عناصر تشکیل دهنده ی آن می توانند علائمی مثل گرگرفتگی را کاهش دهند و از پوکی استخوان پیشگیری کنند ولی تحقیقات بیشتری برای اثبات آن نیاز است.

۵. متعادل کردن سطح قند خون

بعضی از تحقیقات انجام شده نشان داده است که آنتول، ماده ی فعال موجود در بادیان، می تواند سطح قند خون را در بدن کنترل کند، درصورتی که با یک رژیم غذایی سالم، همراه شود.

در یک تحقیق ۴۵ روزه روی موش های مبتلا به دیابت، آنتول با تغییر سطح چند آنزیم کلیدی مختلف، سطح قند خون را کاهش داد. همچنین، آنتول عملکرد سلول های پانکراس یا لوزالمعده را که مسئول تولید انسولین هستند، بهبود بخشید.یک آزمایش جانوری دیگر نیز گزارش داده است که مصرف آنتول، سطح قند خون بدن را در موش های دیابتی بهبود بخشیده است.در نظر داشته باشید که این تحقیقات با استفاده از دوزهای متمرکز آنتول انجام شده است؛ یعنی مقداری بسیار بیشتر از آنچه که در مصرف عادی بادیان، در این دانه پیدا می شود.برای ارزیابی نحوه ی تأثیر بادیان بر کنترل قند خون در انسان، تحقیقات بیشتری نیاز است.

۶. کاهش التهاب

در بسیاری از موارد، التهاب، به عنوان پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن برای محافظت در برابر جراحات و عفونت ها درنظر گرفته می شود.باوجود این، درصد بالای التهابات طولانی مدت با بیماری های مزمن برای مثال بیماری های قلبی، سرطان و دیابت در ارتباطند.تحقیقات آزمایشگاهی و جانوری نشان داده است که دانه بادیان می تواند التهاب را کاهش دهد، وضعیت سلامت کلی بدن را بهبود بخشد و از بیماری ها پیشگیری کند.برای نمونه یک تحقیق روی موش ها نشان داده است که روغن دانه بادیان می تواند درد و ورم را کاهش دهد.تحقیقات دیگر مشخص کرده است که دانه بادیان مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که می تواند التهاب را کاهش دهد و از تخریب های اکسیداتیو پیشگیری کند که این تخریب ها عامل ایجاد بسیاری از بیماری ها هستند.

بادیان

مضرات بادیان

مصرف بادیان در اکثر افراد باعث بروز عوارض جانبی جدی نمی شود. اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات مرتبط با دستگاه تنفسی
  • بروز حساسیت و آلرژی
  • گرفتگی سینه و گلو
  • ترش کردن معده

در صورتی که دارویی مصرف می کنید قبل از مصرف بادیان با پزشک خود صحبت کنید.

نکات مصرف بادیان

  • مصرف خوراکی بادیان رومی بی خطر است و در بسیاری از غذاها به کار می رود. برای زنان باردار و شیرده نیز خطری ندارد. به هر حال بهتر است آن را در مقادیر متعادل مصرف کرده و قبل از آن با پزشک مشورت کنید.
  • می توانید پودر بادیان رومی یا نوع خشک آن را در ادویه فروشی ها پیدا کنید. توصیه می کنیم دانه انیسون را از فروشگاه های گیاهی معتبر و ارگانیک تهیه کنید. می توانید آن را در مقادیر کم بخرید چرا که اگر مدت زیادی بماند، عطر خود را از دست می دهد.
  • اگر می خواهید دانه انیسون بخرید، دانه هایی که رنگ سبز روشن یا قهوه ای -خاکستری و عطر قوی دارند را بخرید. از خریدن آن هایی که شکسته شده اند بپرهیزید و به دنبال نوع باکیفیت باشید. می توانید بادیان رومی را در جای خنک یا تاریک نگه داری کنید. آن ها را در ظرف ریخته و دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.
  • بادیان رومی در بسیاری از کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد و مهم ترین ادویه در غذاهای چینی است. شما نیز می توانید آن را مصرف کنید چرا که طعمی شیرین و معطر دارد. می توانید از پودر دانه بادیان رومی نیز به عنوان ادویه استفاده کنید.
  • می توانید از ادویه بادیان رومی درتهیه سوپ ها، نان ها، سس ها، کیک ها و بیسکویت های مورد علاقه خود نیز استفاده کنید. می توانید دانه بادیان را همراه با دارچین در خمیرهای شیرینی به کار ببرید تا شیرینی آن را بیشتر کند.
  • بادیان رومی را می توان به صورت چای نیز استفاده کرد. برای تهیه آن می توانید از این روش ساده استفاده کنید. دانه له شده بادیان رومی را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و هم بزنید. بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را بنوشید و از طعم آن لذت ببرید.

بادیان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
ویدیو/ شهرت غیرقابل وصف "خیام" یا ابن سینای ثانی در نجوم و ریاضیات/ مخترع تقویم جلالی، دقیق‌ترین تقویم جهان
ویدیو/ حبیب لیسانسه‌ها کلاس آموزش زبان فرانسوی گذاشته بود که دختره حالشو گرفت
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان