ساعدنیوز
ساعدنیوز

مضرات خوردن نوشابه در بارداری چیست؟

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
مضرات خوردن نوشابه در بارداری چیست؟
اگر یکی از طرفداران نوشابه و نوشیدنی های گازدار هستید، احتمالا می خواهید بدانید که آیا خوردن نوشابه در بارداری ضرر دارد؟ مضرات خوردن نوشابه در بارداری چیست؟ اشکالی ندارد اگر خیلی کم با غذا نوشابه بخورم؟ در ادامه این متن می خواهیم به شما بگوییم که چرا باید از مصرف نوشابه در بارداری پرهیز کنید.

تقریبا بیشتر خانم ها از بایدها و نبایدها دوران بارداری مطلع هستند ولی ممکن است هنوز هم تعدادی از خانواده ها دانش کافی در این زمینه نداشته باشند و خطاهای جبران ناپذیر از آنها سر بزند.

در دوران بارداری و زمانی که به فکر خوردن و آشامیدن برای دو نفر هستید، باید حواستان باشد که چه چیزی مصرف می کنید. غذاها و نوشیدنی هایی خاص وجود دارد که اختلالات زیادی در رشد جنین ایجاد می کند. باید به طور کلی از مصرف این نوشیدنی ها در دوران بارداری پرهیز کنید. همه می دانیم «نه!» بزرگی در مصرف الکل در دوران بارداری وجود دارد و همچنان تحقیقات زیادی در مورد عواقب مصرف قهوه در دوران بارداری در حال انجام است. اما در مورد نوشیدنی های بدون الکل چطور؟ «آیا می توانم از نوشابه در دوران بارداری استفاده کنم؟» این پرسشی است که ذهن بسیاری از مادران را به خود مشغول کرده است. مقاله زیر را بخوانید تا در این مورد بیشتر اطلاعات کسب کنید.

با مصرف نوشابه در بارداری چه چیزی وارد بدنتان می کنید؟

نوشابه های گازدار نه تنها فوق العاده برای سلامتی مضر هستند بلکه اعتیاد آور نیز می باشند. نوشابه از ترکیب چندین ماده تشکیل شده است که اکثر آنها می توانند روی شما و کودک شما تأثیر منفی بگذارند:

کافئین

نیکی از اصلی ترین دلایلی که از مصرف نوشابه در دوران بارداری منع شده اید، وجود مقادیر زیاد کافئین در این نوشیدنی ها است. کافئین باعث افزایش فشار خون شما می شود. از آنجا که کافئین محرک است، فشارخون و ضربان قلب را بالا می برد که هر دو در دوران بارداری توصیه نمی شود. کافئین همچنین تناوب ادرار کردن را افزایش می دهد. این موجب کاهش سطح مایعات بدن می شود و می تواند به کم آبی انجامد. کافئین اثراتی نیز روی جنین دارد و برای رشد حرکتی و عصبی کودک مضر است. کافئین به طور مستقیم وارد جریان خون می شود و از طریق جفت به جنین می رسد. کافئین، ماده ای سمی برای جنین در حال رشد است. در حقیقت مصرف کافئین بالاتر از ۳۰۰ میلی گرم حتی باعث سقط جنین خواهد شد. بنابراین پرهیز از نوشیدنی های حاوی کافئین در دوران بارداری به ویژه سه ماه اول ضروری است.

شکر

پایدار بودن سطح انسولین شما برای رشد بهینه نوزاد ضروری است. قندی که بر اثر مصرف نوشابه در بارداری وارد بدنتان می کنید، سطح قند خونتان را افزایش می دهد. وقتی قند خونتان دچار افزایش ناگهانی شود، سطح انسولین نیز به یک باره افزایش خواهد یافت که این اصلاً به نفع شما و جنین نیست. مصرف مقادیر زیاد قند، همچنین می تواند منجر به چاقی شما و جنین شود که لزوم سزارین را به دنبال دارد. چاقی نیز خطر سقط جنین را افزایش می دهد یا باعث مشکلات و ناتوانی های مادرزادی کودک می شود.

برخی از مادران تصور می کنند که استفاده از نوشابه رژیمی خطری برای خودشان و جنین ندارد. نوشابه های رژیمی پر از کافئین نیستند اما شیرین کننده های غیرطبیعی دارند مثل ساکارین.درحالی که نوشابه های رژیمی به همان اندازه نوشابه های معمولی، در دوران بارداری مضر هستند. مصرف بیش ازحد نوشابه های رژیمی می تواند باعث ایجاد برخی ناتوانی ها در نوزادان شود.

آب گازدار

نوشابه از ترکیب آب پرفشار با دی اکسید کربن ساخته شده است. درواقع دی اکسید کربن ماده اصلی تشکیل دهنده حباب های مضر موجود در نوشابه های گازدار است. این آب گازدار موجود در نوشابه، برای سلامتی استخوان ها مضر است و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند کمردرد در بارداری شود؛ زیرا استخوان های شما به تدریج برای حمایت از شکم در حال رشدتان، بسیار ضعیف می شوند. از عوارض دیگر آن می توان به سوزش سردل اشاره کرد که به دلیل ایجاد محیط اسیدی در معده رخ می دهد.

آب گازدار ساده فقط حاوی گاز است، اما برخی از تولیدکنندگان مواد معدنی مانند پتاسیم و سدیم را نیز به آن اضافه می کنند. افزایش سطح سدیم در بدن باعث افزایش فشار خون می شود که می تواند برای بدن خطرناک باشد.

عوامل طعم دهنده و رنگ ها

طعم دهنده ها حاوی فسفریک اسید هستند که منجر به از بین رفتن کلسیم استخوان ها می شود. کمبود کلسیم باعث شکستگی استخوان ها می شود که خصوصا در دوران بارداری نامطلوب است.اسید فسفریک می تواند کلسیم موجود در استخوان های شما را تحت تأثیر قرار داده و آنها را شکننده کند.همچنین رنگ ها ترکیبات شیمیایی هستند که مصرف آنها مضرات فراورانی به همراه دارد به خصوص در دوران بارداری.

نوشیدن چه مقدار نوشابه در دوران بارداری مجاز است؟

در دوران بارداری، اگر روزانه یک قوطی نوشابه بنوشید (1 وعده = 330 میلی لیتر)، بی خطر است؛ فرقی هم نمی کند که نوشابه شما رژیمی باشد یا معمولی. برخلاف تصور نوشابه رژیمی خالی از ضرر نیست درس است نوشابه های رژیمی پر از کافئین نیستند اما شیرین کننده های غیرطبیعی دارند مثل ساخارین. این طعم دهنده ها باعث بروز برخی نارسایی ها در جنین می شوند البته اگر در مقادیر زیاد وارد بدن شوند.کافئین موجود در نوشابه اگرچه برای شما نشاط آور است، اما می تواند برای جنین مضر باشد. برخی مطالعات نشان می دهند که یک زن باردار نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کند. یک وعده نوشابه حاوی 32-42 میلی گرم کافئین است. ازاین رو، اگر مصرف روزانه نوشابه خود را به یک وعده در روز محدود کنید آسیبی به جنین نخواهد رسید.

مکن است نوشابه بسیار خوشمزه باشد اما با توجه به اینکه مصرف نوشابه در بارداری هیچ فایده ای ندارد و برعکس، مصرف زیاد آن می تواند عوارضی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد، شاید بهتر باشد که از مصرف نوشابه در بارداری منصرف شوید یا آن را به چند بار در ماه محدود کنید. آب میوه تازه و مصرف شیر در بارداری، گزینه های بسیار مناسب تری برای نوشیدنی های دوران بارداری هستند که برای آب رسانی به بدن مفیدند و یکسری مواد مغذی را نیز برای بدن تأمین می کنند. همچنین نوشیدن مقادیر زیاد آب در دوران بارداری نیز، ایده خوبی است.

بر اساس این تحقیق، امروزه جلوگیری از زایمان زودرس امری مهم تلقی می شود، چرا که وقوع این اتفاق منجر به مرگ زودرس و بروز بیماری های متفاوت در دوران طفولیت و کودکی و همچنین در دراز مدت باعث ناتوانی می شود. لذا بایستی از مصرف نوشابه اعم از نوشابه معمولی و یا نوشابه های با شیرین کننده مصنوعی برای جلوگیری از خطر زایمان زودرس پرهیز نمود.

ضرر هایی که نوشابه در دوران حاملگی به وجود می آورد

نوشابه های گازدار دارای مقادیر فراوانی قند و می شود و از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند از این رو باید مصرف را آن را محدود کرد، علاوه بر این از مواد مضر دیگری نیز تهیه شده است و مصرف آن در دوران حاملگی برای مادر و جنین با مشکلاتی همراه خواهد بود که عبارتند از :

  • دیابت بارداری
  • از دست دادن کلاسیم در دوران حاملگی
  • چاقی مادر و نوزاد
  • زایمان زودرس
  • افزایش فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده بین مصرف نوشابه در دوران حاملگی و رشد مغزی کودک رابطه منفی وجود دارد و آن دسته از مادرانی که در طول مدت حاملگی مقادیر زیادی قند به خصوص در قالب نوشابه مصرف می کنند کودک شان به مشکلاتی در حل مسئله، مهارت کلامی، بینایی، مهارت های حرکتی و حافظه مواجهه خواهند شد.

آیا ضرر نوشابه های رژیمی از نوشابه های معمولی کمتر است؟

اکثر مردم تصورشان براین است که نوشابه های رژیمی به نسبت نوشابه های معمولی سالم تر هستند در حالی که طبق تحقیقات انجام شده بین دو ماده هیچ برتری وجود نداشته و در سن هفت سالگی فرزندان متولد شده به چاقی و افزایش وزن تمایل دارند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (417 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (171 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (152 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (145 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (47 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (45 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (40 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (39 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (29 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (28 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (29 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (28 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (23 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (25 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز با استفاده از المان های تاریخی حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار سکانس خنده دار برنامه "اسکار"/ وقتی نیما شعبان نژاد، نعیمه نظام دوست رو سرگرم میکنه که بقیه بتونن تمرکز داشته باشن، ولی بدتر شد همه چی🤣 خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از مارشملو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (ویدئو) خواستگاری شهاب حسینی، شمس تبریزی فیلم "مست عشق" از هانده ارچل / ترکی حرف زدن دیدنی پارسا پیروزفر (ویدئو) علت بامزه علاقه روناک سریال "نون خ" به زبان کره ای و تسلطش به این زبان/ میبینین چقدر بیرون سریال متفاوته حتی مدل حرف زدنش دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! عجیب ترین لوازم تحریر جهان که از دیدنشون شاخ درمیارین
تیتر امروز   
عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده