مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب

  دوشنبه، 20 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب
خودروهای دیفرانسیل جلو فاقد میل گاردان و دیفرانسیل مجزا هستند؛ بنابراین هزینه تولید آن‌ها پایین‌تر می‌آید و به دلیل وزن کمتر، مصرف سوخت متعادل‌تری را ارائه می‌دهند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همواره برای کسانی که در زمینه­ خودرو فعالیت داشته یا به دنیای اتومبیل­ها علاقه­مند هستند، این مشغولیت ذهنی وجود دارد که آیا خودروهای دیفرانسل جلو (FWD) نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب (RWD) برتری دارند؟ یا برعکس؟ در پاسخ باید گفت: هرکدام از این دو نوع خودرو مزایا و معایبی دارند که متناسب با کاربرد و ترجیحات شما نسبت به دیگری برتری می یابند.

تفاوت ساختاری

در خودروهای دیفرانسل جلو مجموعه­ محرک -موتور، جعبه­دنده، دیفرانسیل و چرخ های محرک- تماما در جلوی خودرو قرار دارند. در مقابل، در خودروهای دیفرانسیل عقب نیروی موتور بواسطه­ی محور انقال نیرو (میل­گاردان) به دیفرانسیل چرخ­های عقب منتقل می شود.

خودروهای دیفرانسیل جلو

معمولا در اتومبیل های دیفرانسیل جلو، مجموعه دیفرانسیل در قسمت پایینی گیربکس به صورت یک پارچه با جعبه دنده قرار داده شده و چرخ دنده اصلی دیفرانسیل، به صورت مستقیم و بی واسطه با شفت خروجی جعبه دنده در ارتباط است.

در این حالت، پلوس های چرخ های جلو مستقیما وارد دیفرانسیل می شوند و نیروی دریافتی را به چرخ ها انتقال می دهند؛ بنابراین وزن بیشتر در سمت جلوی خودرو توزیع می شود و همین امر، فرآیند فرمان پذیری را دشوارتر می کند و شعاع گردش بیشتری را برای خودرو به همراه می آورد.

خودروهای دیفرانسیل عقب

در این نوع خودروها، چرخ های عقب به عنوان محرک اصلی خودرو عمل می کنند؛ چراکه نیروی پیشرانه پس از خروج از جعبه دنده، به وسیله یک میله نسبتا بلند به نام میل گاردان به دیفرانسیل مجزای نصب شده در قسمت عقب خودرو ارسال می شود. این دیفرانسیل نیز نیروی دریافتی را بین محور چرخ های عقب توزیع می کند تا اتومبیل به حرکت درآید. توزیع وزن بهتر در خودروهای دیفرانسیل عقب، موجب تعادل و فرمان پذیری مناسب تر این نوع خودروها نسبت به انواع دیفرانسیل جلو خواهد شد.

هم چنین به علت اعمال وزن موتور و گیربکس بر محور عقب به علاوه انجام وظیفه شتاب گیری و حفظ چسبندگی، معمولاً تایرهای محرک عقب این گونه اتومبیل ها زودتر از رده خارج خواهند شد و در بازه های زمانی کوتاه تری نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد.

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو

همان طور که اشاره شد، خودروهای دیفرانسیل جلو فاقد میل گاردان و دیفرانسیل مجزا هستند؛ بنابراین هزینه تولید آن ها پایین تر می آید و به دلیل وزن کمتر، مصرف سوخت متعادل تری را ارائه می دهند.

هم چنین از آن جایی که کشیدن یک جسم سنگین در سربالایی راحت تر از هل دادن آن است، بنابراین خودروهای دیفرانسیل جلو از کشش بهتری در مسیرهای سربالایی نسبت به انواع مشابه دیفرانسیل عقب بهره می برند و شتاب بهتری در این مسیرها دارند.

هم چنین در جاده های لغزنده و برفی، اصولا به دلیل قرارگیری تمام مجموعه فنی در قسمت جلو و چسبندگی بیشتر چرخ های ردیف اول، اتومبیل های دیفرانسیل جلو کمتر به جناحین منحرف می شوند و کنترل آنها راحت تر از رقبای دیفرانسیل عقب است. البته خودروهای دیفرانسیل جلوی پرقدرت معمولاً با مشکل انحراف فرمان به دلیل گشتاور بالای چرخ ها مواجه می شوند که به وسیله برخی سیستم های مدرن نظیر کنترل کشش و کنترل پایداری، تا حدودی این مشکل رفع شده است.

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

خودروهای دیفرانسیل عقب به دلیل فضای کمتر اشغال شده در محفظه موتور به همراه وزن کمتر این قسمت، دارای فرمانپذیری بهتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو هستند.

همچنین به دلیل توزیع مناسب تر وزن در تمام طول خودرو، شاهد چسبندگی بیشتر چرخ های عقب به علاوه تعادل مناسب تر و شتاب گیری بهتر این گونه خودروها نسبت به انواع محرک جلو هستیم.

البته در شرایط نامساعد آب و هوایی و جاده های لغزنده، خودروهای دیفرانسیل عقب بسیار مستعد منحرف شدن از مسیر هستند و رانندگی با آن ها در مسیرهای برفی نیازمند رعایت بیشتر احتیاط در مقایسه با خودروهای محرک جلو خواهد بود. لازم به ذکر است که خودروهای پیشرفته امروزی به سیستم های کنترلی مدرنی مجهز هستند که میزان انحراف خودروهای دیفرانسیل عقب را به حداقل می رساند.

از سوی دیگر، خودروهای دیفرانسیل عقب دارای تجهیزات اضافی نظیر میل گاردان و دیفرانسیل مجزا هستند که همین امر سبب افزایش هزینه تولید آن ها خواهد شد. این تجهیزات اضافه نیازمند نگه داری بیشتر نیز هستند که درنتیجه، هزینه های تعمیرات این گونه خودروها در مقایسه با انواع دیفرانسیل جلو اندکی بیشتر برآورد می شود؛ به ویژه این که معمولاً بخش هایی نظیر دیفرانسیل، چهارشاخ گاردان و میل گاردان بعد از چند سال کارکرد نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می کنند.

جمع بندی

همان طور که در بالا اشاره شد اکثر خودروهای خانوادگی امروزی معمولا به صورت دیفرانسیل جلو ساخته می شوند؛ زیرا از لحاظ تطابق با نیازهای مشتریان عادی و همچنین میزان مصرف سوخت، هم خوانی بیشتری با احتیاجات کاربران از خود نشان می دهند، اما خودروهای دیفرانسیل عقب برای انجام کارهای خدماتی نظیر باربری مناسب تر هستند و بیشتر در خودروهای وانت پیکاپ و یا اتومبیل های اسپرت استفاده می شوند، چراکه این خودروها نیاز به قدرت یا شتاب بالا و همچنین تعادل وزن مناسب تر دارند.

امروزه به دلیل پوشش نقایص هرکدام از این سیستم ها، شرکت های سازنده سطح اول جهانی سامانه های تمام چرخ محرک یا چهارچرخ محرک را برای محصولات خود به صورت آپشنال یا پیش فرض در نظر می گیرند تا حداکثر کارایی را به کاربران ارائه دهند. با این حال متاسفانه عمده خودروهای موجود در بازار ما فاقد این آپشن بسیار مفید هستند و عمدتا در قالب دیفرانسیل جلو ساخته می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان