مزایا و معایب خودروی سمند ef7

  دوشنبه، 22 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مزایا و معایب خودروی سمند ef7
موتور ef7، یکی از مدرن‌ترین و درعین‌حال، پیچیده‌ترین موتورهایی است که هم‌اکنون در صنعت خودروسازی ایران مورداستفاده قرار می‌گیرند. این پیشرانه نسبت به شرایط نگه‌داری شدیدا حساس است و درصورتی‌که سرویس‌های دوره‌ای آن به‌موقع انجام نشوند یا راننده رفتار مناسبی با خودرو نداشته باشد، به‌سادگی دچار مشکلات متعدد خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ایران خودرو سمند ال ایکس ای اف سون – IKCO Samand LX EF7 اولین خودروی تولید ملی محسوب می شود. که قرار بود خودرویی جایگزین برای پیکان باشد در سال 1381 عرضه شد که البته به دلیل هزینه ی زیاد طراحی و تولید این هدف محقق نشد و قیمت سمند بالاتر رفت. سمند ال ایکس در سال 83، با تغییرات ظاهری سطحی اعمال شده عرضه شد. در سال 1389 سیستم عیب یاب خودکار ( مولتی پلکس ) نیز بر روی این خودرو قرار گرفت و انتخاب موتور EF7 (موتور قبلی XU7) نیز برای این محصول میسر شد.سمند ال ایکس مواردی همچون ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، رینگ آلومینیومی، امکان تنظیم برقی صندلی های جلو، سنسور هشدار دهنده عقب و صندوق پران الکتریکی را بیش از سمند معمولی دارد.

در ادامه مطلب، نگاهی به مزایا و معایب سمند ef7 خواهیم داشت. اگر قصد دارید در روزهای آتی خودرویی را خریداری کنید یا صرفا به دنبال افزایش اطلاعات خود از محصولات داخلی هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تصویر
طراحی ظاهری سمند ef7

مزایای سمند ef7

مزایای این خودرو در ابتدای ورود این خودرو به بازار، سبب شد که گروهی از مشتریان به خرید این خودرو علاقه مند شوند؛ در ادامه به بررسی دو مزیت آن یعنی مصرف سوخت اقتصادی و کابین راحت و جادار آن خواهیم پرداخت.

مزیت اول: مصرف سوخت اقتصادی سمند ef7

یکی از مهم ترین مزایای سمند ای اف سون در مقایسه با LX ساده، به مصرف سوخت این خودرو مربوط است؛ یعنی جایی که پیشرانه مدرن تر EF7 بر جای موتور قرن بیستمی پژو نشسته است. پیشرانه مدرن تر و جدیدتر ای اف سون از سیستم شانزده سوپاپ استفاده می کند و با بهره مندی از سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها، در مبحث مصرف سوخت کاملا اقتصادی ظاهر می شود.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در کاتالوگ رسمی ایران خودرو، حدود 7.5 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که نسبت به نسخه ساده LX، یک لیتر کاهش را نشان می دهد. بدیهی است که اگر نسخه سمند دوگانه ef7 را خریداری کنید، مصرف بنزین در سیکل ترکیبی کاهش بیشتری خواهد یافت؛ چراکه گاز CNG به عنوان سوخت کمکی، تاثیرگذار خواهد بود.

مزیت دوم: کابین راحت و جادار ماشین سمند ef7

یکی از مهم ترین مزایای ای اف سون که در مورد اکثر محصولات خانواده این خودرو نیز صدق می کند، کابین راحت و جادار این خودرو است که همواره نقش یک نقطه قوت بزرگ را برای این خانواده ایفا می کند. فاصله بین دو محور قابل توجه این خودرو در کنار دریچه تهویه هوا برای سرنشینان عقب، یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت ef7 است که در بسیاری از خودروهای هم قیمت مشاهده نمی شود. صندوق عقب جادار آن با حجم 500 لیتر نیز به خوبی پاسخ گوی نیازهای خانواده ایرانی خواهد بود.

تصویر
طراحی ظاهری سمند EF7

معایب سمند EF7

در ادامه بررسی مزایا و معایب سمند ef7 نوبت به بررسی عیب های این سدان ملی می رسد که به مرور توسط مصرف کنندگان شناسایی شد، موجب شدند تا تعادل رقابتی بین این خودرو و دیگر محصولات هم رده برقرار شود.

عیب اول: پیچیدگی بیشتر در مقایسه با سمند LX ساده

در نخستین مورد از مزایای ef7، به فناوری مدرن پیشرانه این خودرو نسبت به سایر خودروهای هم رده موجود در سبد محصولات ایران خودرو اشاره کردیم که سبب شده است تا مصرف سوخت این خودرو کاهش قابل توجهی را تجربه کند. با این وجود، کاهش مصرف سوخت بدون عواقب نیست و زمینه ساز ایجاد یکی از معایب این خودرو شده است.

موتور ef7، یکی از مدرن ترین و درعین حال، پیچیده ترین موتورهایی است که هم اکنون در صنعت خودروسازی ایران مورداستفاده قرار می گیرند. این پیشرانه نسبت به شرایط نگه داری شدیدا حساس است و درصورتی که سرویس های دوره ای آن به موقع انجام نشوند یا راننده رفتار مناسبی با خودرو نداشته باشد، به سادگی دچار مشکلات متعدد خواهد شد. با توجه به فناوری پیشرفته تری که در ساخت پیشرانه ای اف سون مورد استفاده قرار گرفته است، انجام تعمیرات این موتور نیز هزینه بیشتری نسبت به موتور XU7 پژو خواهد داشت.

عیب دوم، شتاب و کشش مشابه با نسخه ساده سمند LX

با وجود آن که پیشرانه 1.7 لیتری EF7 نسبت به موتور 1.8 لیتری پژو بسیار مدرن تر است، اما تنها مزیت آن محدود به مصرف سوخت باقی مانده است و در زمینه شتاب و کشش، هیچ تفاوت خاصی بین سمند ef7 و LX مشاهده نمی شود که باید این مورد را نیز در لیستمعایب این خودرو ذکر کنیم.

برای درک بهتر مساله، باید به راندمان دو پیشرانه توجه کنیم. پیشرانه XU7 پژو، حداکثر گشتاور خود را در 3000 دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد که حاصل آن، شتاب گیری اولیه مناسب خودرو خواهد بود. در سمت مقابل، حداکثر گشتاور موتور سمند ef7 در حدود 6000 دور بر دقیقه حاصل می شود؛ به همین دلیل، تفاوت چندانی میان شتاب و کشش دو نسخه متفاوت این خودرو احساس نمی شود و چه بسا در یک رویارویی، نسخه ساده Samand LX شتاب بهتری را به نام خود ثبت کند!

از سوی دیگر، موتور ای اف سون به سیستم شانزده سوپاپه مجهز است و مشتریان انتظار دارند تا تفاوت قابل توجهی میان این موتور و پیشرانه قدیمی هشت سوپاپه XU7 در بحث قدرت و گشتاور وجود داشته باشد؛ درحالی که واقعیت خلاف این تصور است و اعداد خروجی دو پیشرانه شبیه به یکدیگر هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (500 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان