مزایای ویتامین E برای سلامت پوست

  سه شنبه، 15 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
مزایای ویتامین E برای سلامت پوست
آسیب‌های زیادی ممکن است به پوست وارد شود. آلودگی، استرس، مصرف سیگار و غذاهای ناسالم همه ممکن است بر پوست تاثیرات ناخوشایندی داشته باشد. خوشبختانه با مصرف آنتی اکسیدان که ویتامین ای هم جزو آنها است، می‌توانید با این مشکلات مبارزه کنید

ویتامین E برای اولین بار در سال 1920 توسط پزشکان و متخصصین تغذیه کشف گردید. ویتامین E شامل گروهی از مواد شیمیایی است که به آن ها توکوفرول گویند. ویتامین ای به شکل روغن زرد رنگ و جز ویتامین های محلول در چربی است یعنی کبد می تواند ویتامین ای را در خود ذخیره کرده تا در هنگام نیاز از آن استفاده شود.

یکی از وظایف ویتامین E محافظت از غشای سلولی است. با این عمل ویتامین ای باعث مقاوم شدن سلول های بدن در برابر عوامل مخرب می گردد. این محافظت شامل تمام سلول های بدن از گلبول های قرمز خون گرفته تا سلول های پوست می باشد.

یکی دیگر از نقش های اصلی ویتامین ای عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی است و اثرات مخرب رادیکال های آزاد(اتم های آزاد اکسیژن) را خنثی می کند. رادیکال های آزاد زمانی تولید می شوند که بدن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید، آلودگی هوا، دود سیگار، استرس و مواد شیمیایی قرار گیرد. همچنین زمانی که بدن به واسطه اعمال بیوشیمیایی مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند در کنار آن مقداری رادیکال آزاد نیز تولید می شود. رادیکال های آزاد باعث تخریب و پیری بدن و یکی از عوامل بروز سرطان می باشند، به همین جهت ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد از روند پیری کاسته و باعث کاهش شانس ابتلا به سرطان ها می شود.

مزایای ویتامین E برای سلامت پوست

آسیب های زیادی ممکن است به پوست وارد شود. آلودگی، استرس، مصرف سیگار و غذاهای ناسالم همه ممکن است بر پوست تاثیرات ناخوشایندی داشته باشد. خوشبختانه با مصرف آنتی اکسیدان که ویتامین ای هم جزو آنها است، می توانید با این مشکلات مبارزه کنید.مصرف مکمل های ویتامین ای یا مواد غذایی حاوی این ویتامین، باعث حفظ سلامت پوست می شود و مزایای زیر را برای پوست به دنبال دارد:

پیشگیری از علائم پیری

وقتی پوست در معرض اشعه فرابنفش، دود و آلودگی هوا قرار می گیرد رادیکال های آزاد تولید می کند که رادیکال آزاد باعث آسیب به کلاژن می شود. کلاژن ساختار حفاظتی پوست است. علاوه بر این باعث آسیب رسیدن به دی ان ای و سلول های پوستی است. همه این عوامل در نهایت به ایجاد چین و چروک و ایجاد لک های قهوه ای منجر می شود.ویتامین E با این عوامل آسیب زا مقابله می کند و این کار را از طریق خنثی سازی رادیکال های آزاد انجام می دهد. البته فرایند حفاظت از پوست به سرعت باعث خالی شدن ذخایر ویتامین می شود.

تحقیقات نشان داده است که حتی مقدار کم قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب که ممکن است فقط به اندازه بیرون رفتن از اداره باشد، باعث می شود که سطح ویتامین ای در پوست تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. در واقع ویتامین ها کار خود را انجام می دهند ولی باید دوباره پوست تغذیه شود تا ویتامین های از دست رفته جایگزین شود. به همین دلیل باید غذاهای غنی از ویتامین را مرتب استفاده کنید.

کامل کننده SPF

ویتامین E علاوه بر خنثی کردن رادیکال های آزاد فایده دیگری هم برای پوست دارد و آن جذب اشعه UVB است. این طیف از اشعه آفتاب عامل اصلی ایجاد سوختگی و پیری پوست است. تحقیقات نشان داده است که ویتامین E همراه با ویتامین سی مدت زمان حفاظت از پوست در برابر تابش آفتاب را افزایش می دهد.

البته مصرف این ویتامین ها به تنهایی کافی نیست و نباید مصرف کرم ضدآفتاب را کنار بگذارید. علاوه بر مصرف کرم ضدآفتاب حتما مواد غذایی حاوی ویتامین ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف ویتامین E به همراه کرم ضدآفتاب، پوست شما را در برابر آسیب های ناشی از اشعه آفتاب بیمه می کند.

حفظ رطوبت و آرامش پوست

از آنجایی که ویتامین E در غشای سلولی وجود دارد و از آن حفاظت می کند، سدی در اطراف سلول ها تشکیل می دهد که باعث می شود پوست سالم و مرطوب باقی بماند. در واقع ویتامین ای به طور غیرمستقیم باعث حفظ رطوبت پوست می شود.

ویتامین ای علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان قوی و تاثیرگذار است، با التهاب هم مبارزه می کند. یک تحقیق روی مبتلایان به بیماری درماتیت آتوپیک صورت گرفت. این بیماری باعث ایجاد قرمزی، خارش و التهاب در پوست می شود. در این تحقیق مشخص شد که کسانی که ویتامین E مصرف می کنند، بهبودی قابل توجهی پیدا کرده بودند.

کاهش آسیب ناشی از تابش آفتاب

تحقیقات نشان داده است که استفاده موضعی از ویتامین E باعث می شود که قرمزی و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کاهش پیدا کند. در واقع ویتامین ای به طور طبیعی دارای SPF در حدود ۳ است. البته استفاده از این ویتامین به تنهایی کافی نیست و حتما باید کرم ضدآفتاب را استفاده کنید.

کاهش ظهور اسکار در پوست

رادیکال های آزاد باعث می شوند که درمان اسکارها سخت تر شود. برای اینکه از ایجاد اسکار و لک های دائمی در پوست جلوگیری کنید، روغن ویتامین ای را موضعی استفاده کنید.

تامین رطوبت پوست

مهم ترین نقش ویتامین E در کرم ها و لوسیون ها خاصیت آنتی اکسیدانی آن است ولی تاثیر قابل توجهی در صافی و نرمی پوست دارد. تحقیقات نشان داده است که استفاده موضعی از این ویتامین به پوست کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند. حفظ رطوبت پوست عاملی کلیدی در نرمی و شفافیت پوست و حفظ سلامت آن است. بنابراین می توان گفت استفاده از ویتامین E یکی از نکات طلایی برای داشتن صورت لطیف به نرمی کودکان می باشد.

آیا ویتامین E اثری در ریزش مو دارد؟

بعضی از تحقیقات نشان می دهند، افزایش ویتامین E در بدن می تواند تا حدی از ریزش موها جلوگیری کند، همچنین در کاهش شوره سر نیز موثر است، اما به گزارش برترین ها در مقاله ای که توسط «دکتر راشتون» در دانشگاه «پورت ماوث» چاپ شده، این هشدار آمده است مصرف بیش از اندازه ویتامین E هم می تواند اثرات معکوس داشته باشد و باعث ریزش بیشتر موها شود به همین دلیل به طور جدی توصیه می شود روزانه بیشتر از یک قرص ویتامین E مصرف نکنید.

اگر به طور مرتب ویتامین E مصرف کنید اثر تقویتی آن را به مرور در موها و ناخن های تان خواهید دید، البته باید توجه کنید که این اثرات در طولانی مدت خود را نشان می دهند و اینگونه نیست که انتظار داشته باشید بلافاصله بعد از مصرف این ویتامین تاثیرش را ببینید. در واقع این ویتامین به مرور دریافت اکسیژن را افزایش می دهد و باعث گردش بهتر خون در پوست سر می شود و در نتیجه سلامت و رشد مو را بهبود می بخشد. علاوه بر این، ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و از آنجایی که سلامت موها با سلامت سیستم ایمنی مرتبط است، می توان گفت ویتامین E با تقویت ایمنی بدن، رشد موها را نیز افزایش می دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (683 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (58 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (34 نظر)
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو