معده درد صبحگاهی و دلایل آن

  دوشنبه، 11 بهمن 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
معده درد صبحگاهی و دلایل آن
سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع‌ترین دلایل درد شکمی است. التهاب روده ها موجب شکل گیری درد شکمی و ناراحتی می شود.بیدار شدن از خواب با معده درد موضوع خوشایندی نیست و موجب می شود تا روز بدی را آغاز کنید. معده درد ممکن است مانند نفخ یا احساس سوزش به نظر برسد و گاهی اوقات با حالت تهوع همراهی می شود.

دلایل بسیاری برای دل درد صبحگاهی ، وجود دارد؛ از شکم دردهای خفیف و مشکلات گوارشی موقتی گرفته تا بسیاری از شرایط جدی که مربوط به معده و روده هستند. برای تشخیص درد معده در صبح ها ، باید درباره محل درد و ماهیت درد اطلاعات ویژه ای را در اختیار پزشک قرار دهید. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با دلایل درد شکم در صبح ها و علائمی که به همراه دارد و همین طور شدت این علائم اطلاعاتی به دست آورید.

علت معده درد صبحگاهی

علت معده درد صبحگاهی، از مشکلات گوارشی خفیف و موقتی تا بیماری های گوارشی جدی تر متغیر است. معده درد اغلب اصطلاحی مبهم بوده و درمان آن دشوار است. برای تشخیص معده درد در صبح، درک صحیح در مورد محل و ماهیت درد به شما کمک می کند. در این مقاله در مورد ۱۶ علت از شایع ترین دلایل معده درد صبحگاهی و علائم آنها را بررسی کرده ایم.شایع ترین علت معده درد صبحگاهی، عبارتند از:

ریفلاکس اسید، از علل معده درد صبحگاهی

ریفلاکس اسید شرایطی است که در آن اسید و سایر محتویات معده به روش غلط جریان می یابد و دوباره به مری بر می گردد. این ممکن است باعث احساس سوزش در پشت دهان شود.

طبق بررسی های انجام شده، شایع ترین علامت ریفلاکس اسید، سوزش معده است. کسی که بیش از دو بار در هفته این وضعیت را تجربه می کند، ممکن است به بیماری معروف به ریفلاکس معده (GERD) مبتلا باشد که در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی ایجاد کند. افرادی که دچار ریفلاکس اسید هستند ممکن است در معده خود، معمولاً در وسط شکم احساس درد کنند.

ورم معده، از علل معده درد صبحگاهی

گاستریت یا التهاب معده، می تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج پیشرفت کند. درد در قسمت فوقانی شکم و همچنین حالت تهوع و احساس سیری علامت شایع این بیماری است.

گاستروانتریت، از علل معده درد صبحگاهی

گاستروانتریت که گاهی اوقات به عنوان آنفلوانزای معده توصیف می شود، یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که معده و روده را هدف قرار می دهد. همچنین باعث معده درد و اسهال می شود.

زخم معده، از علل معده درد صبحگاهی

زخم های گوارشی زخم های باز هستند که در قسمت داخلی معده و قسمت بالای روده کوچک شما ایجاد می شود. شایع ترین علامت زخم معده، درد معده است. زخم های معده شامل: زخم معده (در قسمت داخلی معده) و زخم های اثنی عشر (در قسمت داخلی قسمت بالای روده کوچک (اثنی عشر) اتفاق میفتد، می باشند.زخم های معده می توانند منجر به درد معده در صبح شوند، زخم معده می تواند کسل کننده باشد. زخم های گوارشی، زخم هایی در پوشش معده و مخاط روده کوچک نزدیک به معده هستند.

آپاندیسیت، از علل معده درد صبحگاهی

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است. این یک علت شایع درد شدید و ناگهانی معده است که از اطراف ناف شروع می شود و به قسمت های پایین تر حرکت می کند. درد معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. علائم دیگر ممکن است حالت تهوع و تب باشد. آپاندیسیت اغلب به جراحی نیاز دارد.

بیماری کرون، از علل معده درد صبحگاهی

بیماری کرون یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است که باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. بیماری کرون می تواند دردناک، ناتوان کننده و گاهی اوقات خطر جدی داشته باشد. بیماری کرون که به آن ایلیتیت یا انتریتیت نیز گفته می شود، می تواند بر روی هر قسمت از روده، از دهان تا انتها تا مقعد، تأثیر بگذارد. با این حال، در بیشتر موارد، قسمت تحتانی روده کوچک ایلئوم را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری کرون یک بیماری التهابی روده (IBD) است و باعث التهاب دستگاه گوارش می شود و می تواند منجر به درد شکم، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. التهاب ناشی از بیماری کرون می تواند مناطق مختلف دستگاه گوارش را در افراد مختلف درگیر کند.

التهاب ناشی از بیماری کرون اغلب در لایه های بافت روده مبتلا دیده می شود. بیماری کرون می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد و بعضی اوقات ممکن است منجر به عوارض خطرناک شود. در حالی که هیچ درمانی شناخته شده برای بیماری کرون وجود ندارد، روش های درمانی می توانند علائم و نشانه های آن را به شدت کاهش داده و حتی باعث بهبودی طولانی مدت شوند.بیماری کرون می تواند در هر نقطه از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد، التهاب ایجاد کند. این التهاب می تواند باعث گرفتگی و معده درد شود. اسهال، یبوست، کاهش وزن و خستگی از دیگر علائم این بیماری مزمن است.

سوءهاضمه، از علل معده درد صبحگاهی

سوءهاضمه یک اصطلاح پزشکی است. انتخاب سبک زندگی، مانند نوع غذایی که فرد می خورد، می تواند باعث ایجاد آن شود، اما همچنین می تواند به بیماری های خاصی مربوط باشد. معده درد شایع ترین علامت همراه با سوءهاضمه است، اگرچه ممکن است افراد از حالت تهوع و نفخ شکم رنج ببرند و هنگام غذا خوردن سریع سیر شوند.

آلرژی غذایی، از علل معده درد صبحگاهی

معده درد یکی از علائم رایج آلرژی های غذایی است که ۴-۶٪ کودکان و ۴٪ بزرگسالان را درگیر می کند. علائم دیگر شامل حالت تهوع، کهیر و آنافیلاکسی بالقوه کشنده است که در تنفس تداخل ایجاد می کند و باعث افت فشار خون می شود.

یبوست، از علل معده درد صبحگاهی

یبوست یا خشکی مزاج یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که می تواند عوارض و مشکلات زیادی برای فرد به وجود بیاورد و در کیفیت زندگی فرد کاهش چشمگیری ایجاد نماید. از دیدگاه پزشکی اگر مدفوع سفت باشد و به سختی و همراه با فشار زیاد دفع شود، و یا دفع آن ناقص باشد، همگی به این معناست که فرد به مشکل یبوست دچار شده است.در بیشتر موارد امکان دارد یبوست اتفاق بیفتد زیرا روده بزرگ آب زیادی را از مواد غذایی جذب می کند.افراد مبتلا به یبوست نیز ممکن است دچار معده درد شوند. افراد معمولاً می توانند یبوست را به تنهایی درمان کنند، اما در صورت بروز مزمن یا سایر علائم مانند خونریزی یا تب، به پزشک مراجعه کنید.

بیماری دیورتیکول، از علل معده درد صبحگاهی

بیماری دیورتیکول یا دیورتیکولوز تقریباً نیمی از افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می کند . این به صورت برآمدگی بخشهایی از روده بزرگ در کیسه ها به بیرون مشاهده می شود. معمولاً کیسه ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر آلوده یا ملتهب شوند، علائم ایجاد می شود. این به عنوان دیورتیکولیت شناخته می شود. افراد ممکن است معده درد (به طور معمول در سمت چپ)، تب، حالت تهوع و عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

بیماری التهابی لگن، از علل معده درد صبحگاهی

بیماری التهابی لگن (PID) عفونی است که تخمدان ها، رحم، لوله های رحمی و دهانه رحم فرد را درگیر می کند. طبق بررسی های انجام شده، حدود 5٪ از زنان در ایالات متحده مبتلا به PID هستند و این بیماری بیشتر در زنان 15 تا 24 سال دیده می شود. شایع ترین علامت درد در قسمت تحتانی شکم است. علائم دیگر شامل تب، ترشحات غیرمعمول واژن و درد هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن است. اگر به موقع درمان نشود، می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند.

بیماری سلیاک، از علل معده درد صبحگاهی

بیماری سلیاک به عنوان عدم تحمل گلوتن نیز شناخته می شود. این عدم تحمل غذایی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن هنگام خوردن هر چیزی که حاوی گلوتن است، به روده کوچک آنها حمله کند. گندم، چاودار، جو و بسیاری از محصولات دیگر حاوی گلوتن هستند. علائم آن متفاوت بوده، اما معده درد و اسهال شایع است.

اگر بیماری سلیاک دارید، خوردن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک شما می شود. با گذشت زمان، واکنش ایمنی به لایه روده کوچک شما آسیب رسانده و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می کند. آسیب روده اغلب باعث اسهال، خستگی، کاهش وزن، نفخ و کم خونی می شود.در کودکان، سوء جذب می تواند علاوه بر ایجاد علائمی که در بزرگسالان مشاهده می شود، بر رشد آنها هم تأثیر بگذارد.هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، اما برای بیشتر افراد، پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به مدیریت علائم و ارتقاء بهبود روده کمک کند.

بیماری های کیسه صفرا، از علل معده درد صبحگاهی

مشکلات کیسه صفرا می تواند باعث معده درد، اغلب در قسمت فوقانی سمت راست شکم شود. این درد می تواند برای افرادی که کولیک صفراوی دارند، بیاید و برود. اگر سنگهای صفراوی وجود داشته باشد و مجاری انسداد کیسه صفرا را مسدود کند، علائم دیگری نیز ایجاد می شود مانند تهوع، استفراغ، ادرار تیره، زردی و افت فشار خون.

پانکراتیت، از علل معده درد صبحگاهی

پانکراتیت غالباً به دلیل التهاب سنگ صفرا است. علائم شایع شامل درد ناگهانی و شدید در قسمت فوقانی شکم، حالت تهوع و استفراغ است که درمان پزشکی لازم است.

سندرم روده تحریک پذیر، از علل معده درد صبحگاهی

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که می تواند باعث معده درد، و همچنین تغییر در اجابت مزاج شود. افراد مبتلا به IBS ممکن است یبوست مکرر و اسهال را تجربه کنند، یا بین این دو تناوب داشته باشند. همچنین ممکن است بیماران احساس نفخ کرده و حرکات روده ای ناقص داشته باشند.

چسبندگی های شکمی، از علل معده درد صبحگاهی

از هر ۱۰ نفری که جراحی شکم باز انجام می دهند ۹ نفر دچار چسبندگی یا بافت زخم می شوند که باعث چسبیدن اندام ها به یکدیگر و دیواره شکم خواهد شد. بیشتر افراد مبتلا به چسبندگی عارضه ای ندارند، اما در کسانی که این عارضه را دارند، درد مزمن معده شایع است. علائم دیگر این وضعیت شامل نفخ، یبوست و حالت تهوع است.

درمان های خانگی و خوراکی برای معده درد صبحگاهی

همه افراد در طول زندگی خود دل درد یا معده درد را تجربه کرده اند. دل درد گاهی در لحظات اولیه صبح و بعد از بیدار شدن از خواب اتفاق می افتد و دردی بسیار آزار دهنده است که علل مختلفی دارد و میتواند ناشی از مشکلات روده یا معده و یا ناشی از خوردن یک غذای فاسد در وعده شام باشد.

برای معده درد صبحگاهی غذاهای حاوی نشاسته مصرف کنید

به هنگام دل درد صبحگاهی، نیاز به خوردن چیزی دارید که دل درد را بدتر نکند. غذای غنی از نشاسته مانند برنج، سیب زمینی و جو دو سر می تواند به تسکین دل درد کمک کند، زیرا نشاسته به مدت طولانی در معده نمی ماند و برگشت اسید معده را تحریک نمی کند، و می تواند باعث احساس بهترمعده شود.همچنین می توانید نان را بدون کره و مربا مصرف کنید.

برای معده درد صبحگاهی ماست میل کنید

گوارش بد از دلایل درد شکمی است. ماست به بهبود شرایط گوارش کمک کند. برای تسکین سریع ناراحتی و درد شکمی صبحگاهی ماست یونانی را با اندکی عسل ترکیب کرده و هر روز در صبحانه خود مصرف کنید.

برای معده درد صبحگاهی سیب را در صبحانه خود بگنجانید

مصرف سیب در زمان دل درد توصیه می شود، زیرا حاوی نشاسته و فیبر است و اسیدیته پایینی دارد، به همین دلیل به راحتی هضم می شود. همچنین اگر اسهال دارید، می تواند به تسکین علائم شما کمک کند. سس سیب یک ماده غذایی خوب برای زمان هایی است که با معده درد مواجه شده اید. سس سیب یک ماده غذایی نشاسته ای با اسیدیته کم و محتوای بالای فیبر است که مصرف منظم آن می تواند به حرکات خوب روده و دفع مدفوع کمک کند.

برای معده درد صبحگاهی از کیسه آب گرم استفاده نمایید

برای بهبود دل درد صبحگاهی محل درد را با یک پد گرمایشی یا کیسه آب گرم ، گرم نمایید.

برای معده درد صبحگاهی از روغن های گیاهی استفاده نمایید

اگر با گاز و نفخ درگیر باشید ، استفاده از روغن نعناع، زنجبیل و زردچوبه می تواند مشکلتان را حل کند و به خالی شدن معده و جذب غذاها کمک نماید . اگر مشکلتان رفلاکس معده است، روغن نعناع در واقع می تواند مشکلتان را بدتر کند.

برای معده درد صبحگاهی موز مصرف کنید

سالهاست از موز به دلیل داشتن پتاسیم و قند طبیعی برای تسکین دل درد استفاده می شود. موز سرشار از پتاسیم است که به تسکین ناراحتی معده کمک می کند.

رژیم غذایی CRAP - CRAP برای تسکین دل درد مفید است

رژیم غذایی CRAP - CRAP سرشار از فیبر بوده و به تسکین درد معده کمک می کند. این رژیم غذایی مخففی برای گیلاس (Cherry)، کشمش (Raisin)، زردآلو (Apricot)، و آلو (Prune) است.

برای معده درد صبحگاهی پاپایه خرد شده مصرف کنید

می توانید پاپایه را به عنوان صبحانه برای کاهش دل درد مصرف کنید، زیرا غنی از آنزیم های پاپایین و کیموپاپین است که به کاهش اسیدیته و تجزیه پروتئین ها در شکم کمک می کند. پاپاپه هم چنین یبوست را رفع و هضم را بهبود می بخشد.

یک قرص ضد اسید معده استفاده کنید

اگر مشکل مربوط به معده دارید و به رفلاکس دچار هستید، داروهای ضد اسید مشکلات اسیدی را حل می کنند. این داروها نیازی به نسخه ندارند و می توانید امتحانشان کنید.

برای معده درد صبحگاهی داروی ضد گاز را مصرف کنید

اگر احساس نفخ دارید ، روزانه چهار مرتبه از داروهای بدون نیاز به نسخه ضد گاز مانند Gas-X و Phazyme استفاده کنید ، این داروها حباب های درون معده تان را می ترکانند و هیچ عوارض جانبی در پی ندارند.

برای معده درد صبحگاهی ورزش کنید

انجام ورزش صبحگاهی می تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند اما حرکات ورزشی شما باید آهسته و ملایم باشد زیرا ورزش شدید سبب افزایش مشکلات گوارشی می شود.

نان تست شیری برای معده درد صبحگاهی

کاهش معده درد و ناراحتی های معده در صبح یک فنجان شیر را گرم کنید و داخل یک کاسه بریزید. نان را تست کنید و اندکی کره بدون نمک روی آن بمالید. نان تست را خرد کرده و در شیر بریزید و میل کنید. این دو ماده زمانی که با یکدیگر ترکیب شوند به کاهش معده درد و ناراحتی کمک می کنند.

ننوشیدن قهوه یا چای برای معده درد صبحگاهی

اگر رفلاکس اسید دارید، مصرف این نوع نوشیدنی ها را کم کنید زیرا کافئین فشار بین دریچه معده و مری را شل می کند و به همین علت بازگشت اسید به بالا راحت تر می شود. همچنین اگر یبوست یا نفخ داشته باشید کافئین می تواند باعث به حرکت درآمدن روده شود.

صبحانه برای معده درد صبحگاهی

خوردن صبحانه ای که هضم راحتی دارد ، می تواند به حل شدن مشکل معده کمک کند. برای صبحانه مواد غذایی سبک و زود هضم میل کنید.

برای معده درد صبحگاهی به دستشویی بروید

احساس درد در قسمت های پایینی شکم می تواند نشانه سندروم روده تحریک پذیر باشد. به دستشویی بروید تا بتوانید حرکت روده داشته باشید و درد یا ناراحتی تان کاهش یابد.

چای زنجبیل برای معده درد صبحگاهی

اگر با دل درد از خواب بیدار می شوید، مصرف چای زنجبیل را به شما پیشنهاد می کنیم، زیرا زنجبیل ترشح آنزیم ها را بهبود می بخشد و به خنثی کردن اسید معده کمک می کند. زنجبیل حاوی فنول است که ماهیچه های شکم و بافت های عصبی آن را آرام می کند.

برای درست کردن چای زنجبیل، زنجبیل را داخل آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه بجوشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و درصورت دلخواه با مقداری عسل ترکیب کرده و میل کنید.

چای بابونه برای معده درد صبحگاهی

نوشیدن چای بابونه یک راه عالی برای تسکین دل درد است. بابونه با کاهش التهاب می تواند به تسکین ماهیچه های شکم کمک کند.

چای نعناع برای معده درد صبحگاهی

چای نعناع می تواند بخش های ویژه ای از اسفنکتر مری را که منجر به سوزش معده و برگشت اسید می شود، تسکین دهد.

آب نارگیل برای معده درد صبحگاهی

برخلاف آب معمولی، آب نارگیل حاوی الکترولیت ها و مواد مغذی طبیعی است که می تواند به کاهش دل درد کمک کند. آب نارگیل به دلیل داشتن قند طبیعی و کالری ، انرژی زا است؛ همچنین پتاسیم و ویتامین ث بدن را تامین می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان