مکانیسم چای ترش برای درمان فشار خون

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
مکانیسم چای ترش برای درمان فشار خون
چای ترش یک گیاه دارویی است که می تواند به برخی مشکلات سلامت نظیر عفونت های باکتریایی، تب و حتی کنترل فشارخون کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مقاله از ساعد نیوز همراه باشید.

نوشیدنی و چای های مفید بسیاری وجود دارد که می توانیم در کنار چای سیاه رایج مصرف کنیم و از فواید آن بهره ببریم.چای ترش یکی از این نوشیدنی های خوش طعم و در عین حال مفید است.

مصرف چای ترش به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد، هضم و جذب بهتر، تقویت سیستم ایمنی بدن و التیام عفونت ها کمک شایانی می کند.همچنین، این چای بی نظیر انواع بیماری های کبدی را برطرف کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در ضمن، سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش تدریجی وزن می شود.

چای ترش سرشار از ویتامین C، انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد و در درمان اضطراب موثر است. مصرف این چای در کل جهان مرسوم بوده و حتی به عنوان یک دارو استفاده می شود.رنگ این چای قرمز بوده و همانطور که از اسمش پیداست، ترش مزه می باشد. در واقع، طعمی شبیه طعم قره قاط دارد.

مشخصات گیاهشناسی چای ترش

چای ترش یا چای مالمیر یا چای مکه (نام علمی: Hibiscus sabdariffa) یا چای روزل یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. در آمریکای لاتین و به ویژه در جامائیکا مصرف آن متداول است و بنام گل جامائیکا یا Sorrel، و شمال آفریقا به نام چای سودانی و در مصر به نام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولاً با شکر نوشیده می شود. این چایی همچنان ضد سرماخوردگی است و مقدار قابل ملاحظه یی ویتامین(c) را دارا بوده که برای (سرما خوردگی) مفید می باشد. گل جامائیکا (Roselle) گیاهی است یک ساله بوته هایی به ارتفاع ۲–۳ متر برگ های ۳–۵ وجهی سبز مایل به زرد گل های زرد با کاسبرگ های سبز که بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ ها برنگ قرمز در می آید. در بعضی کشورها از الیاف ساقه های آن در تهیه وسائل استفاده می شود. این گیاه به صورت گونه مهاجر وارد ایران و در منطقه گلمورتی (دلگان) استان سیستان و بلوچستان برای اولین بار کشت شد.در استان خوزستان هم این محصول کشت میشود و اهواز قطب کشت این محصول در کشور است . نام دیگر آن؛ چای مکی است زیرا به صورت گسترده ای در شبه جزیره عربستان کشت و مورد استفاده است.

فشار خون چیست

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می رود. فشار خون بالا گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می شود ، زیرا تا مراحل انتهایی اکثرا هیچ علامتی ندارد.

فشارخون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می رود، اما فردی که دچار بیماری فشارخون بالا است ، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی است.

پرفشاری خون دلایل مختلفی دارد که می توان از جمله مسائل ژنتیکی، اضطراب، استرس، چاقی، اضافه وزن، رژیم غذایی غلط، بی تحرکی و نمک را نام برد زیرا مصرف بی رویه نمک یکی از متهمان اصلی پرفشاری خون در اکثر افراد جامعه است. افرادی که از عارضه فشار خون بالا رنج می برند این مقاله را تا اخر دنبال کنند چرا که گیاهی معرفی شده است که می توانند برای سلامتی این گونه افراد بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.

فشارسنج

استفاده از چای ترش برای درمان فشار خون

آیا احساس سرگیجه و افزایش ناگهانی دمای بدن را دارید؟ وقتشه که فشار خونتان را چک کنید. اگر فشار بالا است چای قرمز بنوشید تا آن را پایین بیاورید. چای ترش به کاهش خطر فشار خون مشهور است. چای ترش نوشیدنی گیاهی است که هم به صورت دمنوش ها و هم به صورت سردنوش قابلیت مصرف دارد و می توانیم از این ترکیب بسیار خوشرنگ و پرخاصیت استفاده و آن را جایگزین چای سیاه کنیم.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در انجمن قلب Heart ایالات متحده آمریکا، مصرف چای ترش باعث کاهش فشار خون در بزرگسالان، مبتلا به بیماری فشار خون، می شود.این تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف این چای به کارکرد بهتر قلب کمک کرده و از خطر ابتلا افراد به بیماری های قلبی-عروقی، می کاهد. نوشیدن چای ترش به کاهش هر دو نوع فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کمک می کند. مطالعات نشان داده اند نوشیدن چای ترش موجب پایین آمدن فشارخون سیستولیک تا 7.58 mmHg و فشارخون دیاستولیک تا 3.53 mmHg می شود.

در ضمن، طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه تافتس بوستون، ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در چای ترش باعث می شوند که فشار خون تا 10 میلی متر جیوه کاهش یابد.بنابراین، برای مشاهده تاثیر این چای بر فشار خون، باید روزانه سه فنجان چای ترش به مدت یک هفته مصرف کرد.

همچنین به دنبال این تحقیقات در مطالعه ای که در سال 2009 توسط دانشگاه بوستون انجام شد یک گروه 65 نفری از شرکت کنندگان با فشار خون بالا به دو زیر گروه تصادفی تقسیم شدند و به یکی از این دو گروه به مدت 6 هفته روزانه 3 فنجان چای ترش داده شد. با اندازه گیری دقیق و منظم فشار خون دو گروه مشخص شد سطح فشار خون افرادی که چای ترش مصرف کرده بودند کاهش محسوسی داشته است. در نتیجه این تحقیق نشان داد که نوشیدن چای ترش واقعا می تواند در کاهش فشارخون موثر باشد.
چای ترش خواص دیورتیک (ادرار آور) دارد، عروق خونی را باز می کند و بعنوان یک مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین طبیعی (ACE) عمل میکند، یعنی مانع از انقباض و تنگ شدن عروق خونی می شود و درنتیجه فشار خون را کاهش می دهد.
یافته ها نشان داد زمانی که شرکت کنندگان مصرف چای ترش را متوقف کردند پس از چند روز سطح فشار خون آن ها مجددا به میزان قبلی بازمی گردد. در نتیجه پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف مداوم و گنجاندن چای ترش در رژیم غذایی می تواند به کنترل و کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک بسزایی کند.

همچنین چای ترش ادرارآور بوده و باعث افزایش اوره می شود که این امر کاهش فشار خون را به دنبال خواهد داشت.

دمنوش چای ترش

روش دم کردن چای ترش

درست کردن چای ترش کار سختی نیست و می توان آن را به راحتی با موادی مانند لیمو یا عسل از نظر بهبود سلامتی قوی تر هم کرد.

مواد لازم :

  • ۴ فنجان آب
  • یک چهارم فنجان چای ترش
  • یک تا دو قاشق عسل
  • لیمو یا برگ نعنا برای طعم دهی بیشتر

دو فنجان آب را در یک ظرف به جوش آورید و چای خشک را در آن بریزید و سپس گاز را خاموش کنید. صبر کنید رنگ مایع قرمز تیره شود. سپس دو قاشق عسل را به آن اضافه کرده و هم بزنید. چای را در فنجان بریزید و میل کنید. این چای را می توانید سرد یا گرم بخورید.

علاوه بر مصرف چای ترش به صورت دمنوش می توانید ان را سرد نیز استفاده کنید برای این منظور به قرار زیر عمل کنید:

در این روش می توانید چای را به صورت سرد سرو کنید. در یک پارچ بزرگ آب سرد ریخته و ۱۵ الی ۲۰ گرم چای ترش را به آن اضافه کنید. ۱۲ ساعت پارچ را در یخچال بگذارید. بعد از اتمام این بازه زمانی، می توانید به وسیله شیرین کننده های مختلف یا چوب دارچین این نوشیدنی را میل کنید.

دمنوش و شربت چای ترش

عوارض مصرف چای ترش

نوشیدن چای بدون شک شگفت انگیز است اما از پیامدهای منفی زیادی برخوردار است که در این بخش اشاره شده است.

تاثیرات چای ترش روی استروژن :

مصرف چای ترش می تواند سطوح استروژن را کاهش دهد. اگر در حال استفاده از ( درمان جایگزینی هورمون ) هستید ، یا تحت کنترل بارداری به هر شکلی هستید، باید چای ترش را کنار بگذارید.

تاثیرات مصرف چای ترش در بارداری :

قبلا گفته ایم چای ترش سطح استروژن را کاهش می دهد. همچنین به این معنی است که مصرف چای می تواند اثر مستقیمی روی توانایی تولید مثل داشته باشد. کیفیت پایین استروژن، اگر در حال برنامه ریزی بارداری هستید، ممکن است منجر به مشکلاتی شود. تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تاثیر چای بر جنین وجود ندارد. با این حال، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که وقتی باردار هستید و یا می خواهید باردار شوید ، از خوردن این چای اجتناب کنید.

نقش چای ترش در کاهش فشار خون :

اگر چه این یکی از مزایای مهم چای ترش است، و به کاهش خطر فشار خون کمک می کند، کاهش فشار خون و خواص ادرار آور آن ممکن است منجر به گسترش رگ های خونی شود. بنابراین، اگر مبتلا به فشار خون پایین هستید و داروهای کاهش فشار را مصرف می کنید باید چای را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضرات چای ترش برای بیماران سرطانی:

چای ترش بر سلول های سرطانی پوست و مغز تاثیر می گذارد. موسسه سرطان ملی دریافت که اگر تحت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قرار دارید ، باید از خوردن این چای اجتناب کنید چون ممکن است موجب مشکلاتی در هنگام تداخل با داروهای سرطان شود. این یکی از بهترین اثرات جانبی چای است که باید از آن آگاه باشید.

اثرات توهمی چای ترش :

چای ترش می تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسیاری از مردم پس از خوردن آن احساس سبکی و حتی مستی می کنند. به یاد داشته باشید هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در هنگام صرف چای بیشتر مراقب باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان