معرفی طرح گلفرنگ در فرش و ویژگی های آن

  سه شنبه، 11 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی طرح گلفرنگ در فرش و ویژگی های آن
گل فرنگ از نقش‌های اصیل ایرانی و گل‌های طبیعی الهام گرفته شده است همین مسئله موجب می‌شود تا گل‌های بافته شده خیلی طبیعی و زنده به نظر برسد.در این طرح و نقش به نظر می‌رسد آنچه که ذهن خالق آن را درگیر کرده بود تا چنین طرح و نقشی را بیافریند گل محمدی و گل‌های طبیعی بوده است.

نقش و نگارها در همه آثار هنری به عنوان اجزاء اصلی در خلق و پیدایش آن آثار در نظر گرفته شده و ابزاری هستند که به واسطه آنها می توان تاریخچه و ویژگی های آن اثر را شناسایی کرد. علت اینکه این نقش و نگارها به عنوان نشانه در نظر گرفته می شوند چون عموما برگرفته از آداب و رسوم و سنن قوم ها و شهرهای مختلف بوده و با شناخت این آداب و رسوم می توان حدس زد آثار به جا مانده مربوط به کدام محل و کدام قوم و یا شهر است.

طرح گل فرنگ هم به عنوان یکی از اجزا و نقش و نگارهای دیرینه در قالی و فرش ایرانی شناخته شده و ویژگی های خاص خود را دارد.

طرح فرنگ

عنوان فرنگ را مسلمانان از اسم فرانک ها گرفتند که در حقیقت اقوام اصلی سرزمین گل یا فرانسه امروزی بودند. بعد ها این اصطلاح به طور مطلق در مورد اقوام مختلف اروپا به کار رفت. اصطلاح فرنگ در دوره صفویان به طور مطلق در مورد اروپاییان و یا مسیحیان به کار می­رفت؛ از این رو گرجیان و ارمنیان هم که دین مسیحی داشتند در شمول این اصطلاح قرار داشتند.

طرح گل فرنگ

ما گلفرنگ ها را مجموعه ایی از گل ها می­دانیم که از لحاظ کاربرد گل ها بطور طبیعی، از هنر غرب مایه گرفته اند. و از لحاظ شکل و فرم ظاهری با گل های ختایی و سنتی تفاوت دارند. در طراحی گلفرنگ ها اصول طبیعت گرایی رعایت شده و از سایه رنگ های متعدد استفاده می­شود.

به گل گوبلن گفته می­شود و همچنین به نگاره گل هایی که از راه بافته های اروپا به ایران رسیده است. به گل سرخی که به جای تهیه طرح «انتزاعی» از آن، آن را هر چه نزدیک تر به طبیعت نقش کرده باشند.

نیز گل فرنگ می­گویند. گلفرنگ ها مجموعه ایی از نقوش تزئینی گل هایی هستند که در ابتدا بومی ایران نبوده و از طرق مختلف وارد عرصه های گوناگون هنری کشورمان شده اند. و از لحاظ کاربرد گل ها بطور طبیعی، از هنر غرب مایه گرفته اند. و از لحاظ شکل و فرم ظاهری با گل های ختایی و سنتی تفاوت دارند.«منظور از گل در آثار کمال یافته گل و مرغ، گل سرخ یا صد برگ است طبیعت گرایی رعایت شده که اهمیت تصویری و نمادین آنها همسان مرغ است. بوته کامل این گل ها در آثار گل و بوته به تنهای نقاشی می­شود.

ولی در آثار گل و مرغ بیشتر این بوته محل استقرار مرغ به حساب می­آید» گل رز (گل سرخ، گلفرنگ) مظهر محبت و زیبایی و عشق است. عطر دل انگیز آن از دوران باستان ستوده شده و افسانه هایی که درباره گل سرخ نقل شده متنوع است. مسلمانان معتقدند که گل سرخ از قطره عرق جبین پیغمبر به وجود آمده است.

تاریخچه نقش گل فرنگ

اختلاف نظر زیادی در مورد زمان پیدایش طرح و نقش گل فرنگ وجود دارد. برخی معتقدند تصویرسازی طبیعی برای این طرح از دوران صفوی شکل گرفت و ۱۵۰ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه. که بافت فرش های دستباف به یکباره رشد پیدا کرد. در بین ایرانیان شناخته شد. برخی از شواهد نشان می دهد. که گل فرنگ به دوره تیموری باز می گردد. عده ای مینیاتورهایی ارائه داده اند. که الهام گرفته از گل سرخ می باشند. و برخی باور دارند پارچه هایی در زمان آل بویه وجود داشته که با این نقش طراحی شده است. اما همه این ها در حد نظریه است. و تاریخ دقیقی درباره پیدایش این طرح در دسترس نیست.

علاقه به طبیعت و گل هاي زیباي طبیعی مانند گل سرخ (محمدي)، رز، مینا و کوکب و سایر گل ها باعث شده فرش هایی با طراحی از این نقوش بافته شود. ورود بازرگانان خارجی در دوران قاجار، زمینه ساز ورود این طرح به کشور شده است از قرن نوزدهم به بعد در فرشهاي بختیاري و پس از آن نیز در فرش هاي بیجار و تبریز و اصفهان به شکلی زیباتر و متفاوت تر، طراحی گلفرنگ رایج شده است. نمونه اي از نقشه طراحی شده با استفاه از گل هاي طبیعی مشاهده می شود.

ویژگی های طرح گل فرنگ

طرح گل فرنگ به نام های مختلفی شناخته می شود که برخی از این نام ها شامل گل کوبلنی، گل رز، رز کلمی و گل ژرسه هستند. این طرح ویژگی های خاصی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  1. طرح گل فرنگ با انواع نقش و نگارهایی از تصویر سازی و طبیعت پردازی در دوران صفوی وارد قالی ایرانی گردید و البته بسیار هم مورد استقبال قالی بافان قرار گرفت.
  2. طرح گل فرنگ اگر چه به صورت جزئی تر در قالی ایرانی وجود داشته اما هجوم این همه طرح و نقش گل و طبیعت گرایی برگرفته از قالی قرن هجده و نوزده کشورهایی اروپای غربی بود.
  3. در ایران طرح گل فرنگ بیشتر در بین قالیبافان کردستان و چهارمحال بختیاری رواج داشته و توسط آنها بافته می شد.
  4. با وجود اینکه طرح گل فرنگ در دو استان کردستان و چهار محال و بختیاری بافته می شد اما به لحاظ انتخاب رنگ و جزئیات چندان به هم وابسته و شبیه نبودند و استقلال آداب و رسوم و سنن خود را حفظ می کردند.
  5. عمده تفاوت قالی های بافته شده با طرح گل فرنگ در این دو شهر به لحاظ مواد اولیه به کار رفته، رنگرزی و تکنیک های بکار رفته در بافت آنها بوده و زمینه و ریشه اصلی گرفته شده از قالی کشورهای غربی یکسان دیده می شد.
  6. طرح گل فرنگ بکار رفته در فرش ایرانی عموما گل سرخ با رنگ تند و آتشین و روشن بوده است.
  7. گل فرنگ اصلی در واقع نقش یک گل سرخ با برگ های اطراف آن است برای همین به این نام شناخته می شود.

انواع طرح گل فرنگ

معروفترین طرح های گلفرنگ عبارتند از: گلفرنگ مستوفی، گلفرنگ گل وبلبل، گلفرنگ گل پتویی،گلفرنگ گل اسفندقه، گلفرنگ گل موسی خانی، گلفرنگ لچک وترنج، گلفرنگ میرزاعلی و گلفرنگ -دسته گلی.

گلفرنگ مستوفی

اساس این طرح را لوزی هایی درترکیب با گلفرنگ وشاخه های پیچان زینتی وشکوفه ها تشکیل می- دهند.گاهی نیزخطوط اسلیمی را برای آرایش مضاعف دسته گلها به کارمی گیرند. کلمه مستوفی لقبی بوده است که شاهان قاجاربه سنتی ها وکارگزاران اعطا می کردند. مناطق رایج آن تبریز، اراک وبیجار بوده است. نوعی دیگرازمستوفی که به مستوفی بیجار شهرت دارد همان طرح گلفرنگ مستوفی است اما با ربع لوزی ها و نقش ویژه ای که به گلفرنگها داده میشود شناخته می شود

گلفرنگ گل وبلبل

ترکیبی ازدوطرح کهن بیجارو گل وبلبل درمتن است درحاشیه ی نگاره های اسلیمی وگلفرنگ نقش بلبل هایی که به صورت جفت درحالتهای مختلف نشسته، ایستاده برروی دسته گلها قراردارند این طرح ازصفویه و بیشتردراصفهان کاربرد داشته است اکنون ازطرح های مورد استفاده ی بیجاراست.

گلفرنگ گل پتویی بختیاری

نام دیگراین طرح، شرابه است. این طرح درقالیهای روستای فرادنبه ازتوابع بروجن مورد استفاده قرار می گیرد که دربازارتهران و بروجن به گل پتویی شهرت یافته است. تاروپود وپرزآن از پشم و بسیار سبک ونرم است موتیف های آن ازگلفرنگ های بسیاردرشت وبزرگ تشکیل یافته است که دقیقا شبیه پتوهستند علی حصوری معتقد است که این نقشمایه ازروی جعبه های شکلات فرانسوی اقتباس شده ومورد استفاده بافندگان قرارگرفته است.

گلفرنگ لچک وترنج

دراین طرح دسته گلها ی رزسرخ درکنار طرح لچک وترنج قرارمی گیرد وگاهی دسته گلها درگلدان جای دارند و زمانی سراسرزمینه را به تناسب نگاره های لچک وترنج کامل می کشد.دربرخی ازاین گونه نقش ها برای تزئین و نمود بیشتر گلهای فرنگ لچک ها را طره دارنشان می دهند که دراین صورت سطح ومتن فرش همانند شکل بیضی نمایان شده وترنج درمرکزآن نمای چشم نوازی پیدا می- کند.

گلفرنگ میرزاعلی

اساس این طرح، طرحی واگیره وتکرارشونده است که حالت بیضی گل (یا تاج گل) راالقا می کند. سه عدد گل محمدی با رنگهای متفاوت ومتمایزکه به قولی ازطرحهای فرانسوی اقتباس شده است. این طرح بیشترین استفاده رادرسنندج دارد.

گلفرنگ دسته گلی

این طرح براساس ترنج مرکزی با لچک هایی به صورت طره وگل سرخ هایی است که نه به شیوه انتزاعی بلکه به صورت طبیعی (گلفرنگ) وبه شکل دسته گل یا گلهایی درون گلدان نقش می شود. متن گاه به صورت لوزی درمی آید.

گل فرنگ در شهرهای مختلف

گل فرنگ یکی از نقش هایی است. که در کشور ما از اهمیت بالایی در بین هنرمندان برخوردار است. چراکه در زمینه های مختلف هنری می توان از طرح و نقش گل فرنگ استفاده کرد. در طراحی فرش نیز این طرح از محبوبیت خاصی برخوردار است. هنرمندان اصفهانی در دوره پهلوی بعد از شناخت طرح گل فرنگ از این ایده جالب استقبال کردند. و فرش های خود را در این راستا تولید کردند.

در آذربایجان شرقی بافت فرش یکی از مهمترین مشاغل مردمان این استان است. شهرهایی چون اهر ، تبریز ، مشکین ، خوی ، سراب ، هریس و… در فرش بافی مهارت بسیاری دارند. نقش گل فرنگ در این استان توسط هنرمندان خبره تولید می شود. که در این میان می توان به فرش های دستباف هریس اشاره کرد. فرش هریس دارای نقش هایی بسیار خاص است. که توسط هنرمندان ماهر ، با کیفیت بالایی تولید می شوند. و در جهان زبانزد خاص و عام است.

کردستان نیز افراد هنرمندی در خود دارد که توانسته اند قالی و فرش هایی با نقوش چشمگیر به ثمر برسانند. در سنندج قالی های سنه با طرح گل فرنگ ، گل وبلبل ، گل میرزاعلی و… بافته می شود که اصالت خاصی دارند و زیبایی شان هرکسی را مجذوب خود می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW