مهم ترین راهکارهای محافظت از چشم ها در هوای آلوده

  یکشنبه، 09 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
مهم ترین راهکارهای محافظت از چشم ها در هوای آلوده
چشم‌ها یکی از آسیب پذیرترین اعضای بدن در زمان آلودگی هوا هستند و نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری‌های چشمی می‌تواند عوارض جدی در پی داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب روش های محافظت از چشم ها در هوای آلوده را بررسی کنیم.

اخبار مربوط به آلودگی هوا در طول سالیان گذشته همواره با زندگی ما ایرانی ها عجین بوده و به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما در فصول سرد سال تبدیل شده است.

تقریبا همه از پیامد های آلاینده های محیطی برای سلامت بدن آگاه هستیم و بعضا دچار بیماری های ناشی از این آلودگی ها نیز شده ایم. اما به صورت کلی باید گفت پیامد های آلودگی هوا برای سلامت، شامل بیماری های برگشت پذیری هم چون خارش گلو، سردرد، سرگیجه و سوزش چشم و تاری دید است که در این مطلب به طور ویژه به تاثیر این آلاینده های محیطی روی چشم ها و بینایی فرد پرداخته ایم.

چشم عضوی ظریف است که در معرض هوا قرار دارد. بنابراین، نسبت به سایر قسمت های بدن مستعد ابتلا به عفونت است. اما واکنش چشم به آلاینده های موجود در هوا از تحریک بسیار جزئی تا شدید و درد مزمن متغیر است. حتی با استفاده از لنزهای تماسی، چشم هنوز به چنین اثراتی بسیار حساس است.
شدت مشکلات چشمی ناشی از آلودگی هوا به سطح هیدروکربن ها و اکسیدهای نیتروژن موجود در هوا بستگی دارد. هیدروکربن هایی که به ویژه باعث تحریک چشم می شوند عبارتند از الفین های C4 و C5.

مه دود چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

مه دود یک لایه ضخیم از هوا است که وقتی آلودگی زیاد باشد در نزدیکی زمین تشکیل می شود. مه دود یک پدیده رایج در شهرهایی با ترافیک سنگین است. مه دود زمانی تشکیل می شود که نور خورشید با گازهای پایین اتمسفر واکنش نشان می دهد. برخی از افراد به اثرات مه دود حساس تر هستند، مانند کسانی که مشکلات قلبی یا ریوی دارند. اولین علامت مشکلات سلامتی ناشی از مه دود، تحریک بینی، گلو، ریه ها و چشم ها است. در برخی موارد، تنفس و سیستم تنفسی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.
این آلودگی شدید به صورت مه روی چشم ها اثر می گذارد و باعث ایجاد حساسیت و آسیب می شود. هوای آلوده و بی کیفیت حاوی گازهای مضری مانند مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و ذرات درشت گرد و غبار است که باعث قرمزی و آبریزش چشم و آلرژی های مختلف چشمی در بسیاری از افراد می شود.

هوای آلوده

تاثیر آلاینده های هوا روی چشم های انسان

از جمله واکنش های چشم در برابر هوای آلوده می توان به عارضه های ناپایداری همچون خارش و سوزش یا مشکلات جدی تر همانند حساسیت شدید، آب مروارید و حتی سرطان اشاره کرد. موارد زیر نیز از دیگر مشکلات رایج هوای ناپاک هستند:

  • قرمزی چشم ها
  • سوزش
  • آب ریزش چشم ها
  • ترشحات طنابی چشم
  • خارش
  • خشکی و حس سوزن سوزن شدن چشم
  • تاری دید و مشکلات بینایی، آب آمدن و خارش

سندروم خشکی چشم

سندروم خشکی چشم به دلیل کاهش یا فقدان اشک و همچنین کاهش رطوبت سطح چشم، پدیدار می شود.یکی از رایج ترین مشکلات چشم در برابر آلودگی هوا، خشکی چشم است. این عارضه به خصوص در شهرهایی مثل تهران یا پکن رواج زیادی دارد. کارشناسان دلیل این امر را کاهش رطوبت هوا می دانند.

سندروم خشکی چشم به دلیل کاهش یا فقدان اشک و همچنین کاهش رطوبت سطح چشم، پدیدار می شود. از نشانه های آن نیز باید به احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید موقتی اشاره کرد. خوب است بدانید که اشک از سه لایه چربی، ترشحات غدد اشکی و موکوس (mucus) تشکیل شده است. چربی موجود در آن از تبخیر سریع مایعات جلوگیری می کند. بنابراین، در صورت عدم ترشح اشک، چشم ها خشک شده و دچار خارش می شوند.

حساسیت چشمی

وقتی اشک چشم با ذرات معلق و آلاینده های هوا مخلوط می شود، این مواد باعث بروز حساسیت و التهابات حساسیتی چشم می شوند. نشانه های حساسیت چشمی، شامل سرخی و سوزش، ریزش اشک و احساس جسم خارجی در چشم است. این بیماری سبب کاهش توجه و تمرکز بینایی می شود به طوری که فرد نمی تواند دید کاملی داشته باشد.

چشم ملتهب

چگونه می توان مضرات هوای ناسالم بر روی چشم ها را کاهش داد؟

بسیار غیرواقعی است اگر بگوییم که در معرض هوای آلوده قرار نگیرید، زیرا زندگی شهری با این مشکل عجین شده است. اما می توانید با برخی تمهیدات از اثرات آلاینده ها بر روی چشم های خود بکاهید.

  • مرطوب نگه داشتن چشم: ساده ترین و اصلی ترین کاری که می توانید انجام دهید، مرطوب نگه داشتن چشم هاست. برای اینکه چشم ها همیشه مرطوب باشند و بتوانند اشک تولید کنند، باید رطوبت بدن خود را حفط کنید که راهکار آن، مصرف زیاد مایعات است. به توصیه کارشناسان، بهتر است روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. یا با مصرف میوه ‍ ها و سبزیجاتی همانند هندوانه، اسفناج، کاهو و خیار که حاوی مقادیر زیادی آب هستند، این کمبود را جبران کنید.
  • استفاده از عینک آفتابی: روش دیگر استفاده همیشگی از عینک آفتابی است. این عینک ها فقط جنبه زیبایی ندارند، بلکه از ورود گردوغبار، آشغال و خاک به درون چشم ها به ویژه در روزهایی که باد می وزد، جلوگیری می کند.
  • افزایش رطوبت داخل خانه: از دیگر راهکارهای مناسب برای حفاظت از چشم در برابر اثرات منفی آلودگی هوا باید به افزایش میزان رطوبت داخلی خانه اشاره کرد. اگر حتی هوای بیرون از خانه خشک و کثیف است، شما می توانید فضای داخلی خانه را مرطوب کنید. برای این منظور می توانید از دستگاه های رطوبت ساز، بخورهای سرد یا گرم و یا حتی از روش های سنتی همچون قرار دادن قابلمه پر از آب روی اجاق گاز بهره بگیرید. رطوبت زیاد به پاکسازی سینوس ها نیز کمک می کند.
  • پرهیز از دست زدن به چشم: قانون طلایی دیگری که در این رابطه می توان گفت این است که از مالیدن چشم ها خودداری کنید. این حرکت یک واکنش طبیعی است که فرد هنگام تحریک چشم ها با انگشتان یا دست آن ها را می مالد. اما باید بدانید که این کار موجب انتقال آلودگی میکروبی از طریق دست ها به چشم خواهد شد. حتی ممکن است موجب آسیب دیدن قرنیه یا ایجاد آستیگماتیسم شود.
  • رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سالم داشته باشید. مصرف اسیدهای چرب امگا 3، سبزیجات برگدار، هویج، اسفناج، بادام و گردو، انواع توت ها و ماهی برای حفظ سلامت چشم در روزهای آلوده بسیار مفید است.
  • خودداری از آرایش چشم: رژیم غذایی سالم داشته باشید. مصرف اسیدهای چرب امگا 3، سبزیجات برگدار، هویج، اسفناج، بادام و گردو، انواع توت ها و ماهی برای حفظ سلامت چشم در روزهای آلوده بسیار مفید است.
  • استفاده کمتر از رایانه و موبایل: کمتر از رایانه، تبلت و تلفن همراه (به دلیل نور آبی) استفاده کنید و بین کار با این ابزارها استراحت کنید تا چشمانتان کمتر خشک و خسته شود.
  • شستشوی مرتب چشم: به طور مرتب صورت و چشم های خودتان را با آب ملایم، صابون یا شامپو (بچه) بشویید. در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد شست و شوی چشم ها و پلک ها را به دفعات تکرار کنید تا از بروز مشکلات چشمی پیشگیری شود.
  • خودداری از کشیدن قلیان و سیگار: یکی از خطرناک ترین کار ها در این زمان مصرف سیگار و یا استفاده از قلیان است، زیرا دود ناشی از مصرف آن ها سبب خشک شدن چشم و تحریک آن می شود.

سپس می توانید از ترفندهای زیر هم کمک بگیرید:

  • کمپرس آب سرد روی چشم های بسته
  • استفاده مداوم از قطره های استریل چشمی
  • خودداری از پاشیدن مستقیم آب به درون چشم های باز
  • عدم استفاده از لنز چشمی و مواد آرایشی

برای درمان خشکی چشم ها نیز می توانید از اشک مصنوعی استفاده کنید. البته پیش از خرید این دارو بهتر است با پزشک متخصص چشم در مورد گزینه مناسب برای چشم های خود مشورت بگیرید. همچنین، در چنین مواقعی پمادهایی نیز توصیه می شوند که خاصیت درمانی گوناگونی دارند. نمونه هایی که رطوبت بیشتری در چشم ایجاد می کنند را می توانید شب پیش از خواب درون چشم ها بچکانید تا صبح بماند.

در صورتی که خارش و ناراحتی چشمتان ادامه پیدا کرد به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان