میکرونیدلینگ پوست در چه مواردی کاربرد دارد؟

  جمعه، 04 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
میکرونیدلینگ پوست در چه مواردی کاربرد دارد؟
میکرونیدلینگ پوست معمولاً در موارد زیر کاربرد بهتری دارد: ترمیم اسکارهایی که در اثر آکنه، اعمال جراحی و سوختگی ایجادشده‌اند (چه جدید باشند و چه کهنه)-  از بین بردن علائم افتادگی و شل شدگی پوست-  کاهش خط‌ها و چین‌وچروک‌های پوست- سفت شدن پوست‌های شل و افتاده و …

کاربردهای میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ پوست معمولاً در موارد زیر کاربرد بهتری دارد:

ترمیم اسکارهایی که در اثر آکنه، اعمال جراحی و سوختگی ایجادشده اند (چه جدید باشند و چه کهنه)- از بین بردن علائم افتادگی و شل شدگی پوست- کاهش خط ها و چین وچروک های پوست- سفت شدن پوست های شل و افتاده و …

۱-جوان سازی و رفع چین وچروک پوست

یکی از بزرگ ترین عوامل ایجاد چین وچروک و افتادگی پوست کاهش غلظت کلاژن و الاستین است که درنتیجه آن ماتریکس بافت همبند که سلول های پوستی را مثل سیمان در برمی گیرد، شل و بی کیفیت خواهد شد. در این روش با ایجاد منافذ بسیار ریز که با چشم به راحتی قابل دیدن نمی باشند، سلول های بنیادی پوست تحریک شده و وادار به تکثیر و تمایز می شوند.

با فعال شدن پروسه ترمیم جهت بازسازی منافذ ایجادشده در سطح پوست مقدار زیادی کلاژن ساخته می شود که به بازسازی پوست و رفع چین وچروک های سطحی منجر خواهد شد. بین ۳ تا ۵ جلسه درمان برای جوان سازی پوست لازم است؛ که فاصله بین جلسات حدود ۶ هفته است.

۲-درمان جای جوش و آکنه

در این روش منافذ بسیار ریزی که در پوست ایجاد می شوند عروق جدید و رشته های کلاژن جدید و منظم را که اسکار آکنه را ایجاد می نماید و با تحریک سلول های بنیادی موجود در پوست آثار ترمیمی به بهترین شکل صورت می گیرد.این روش به همراه استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتی یا فیبروبلاست یا سلول های بنیادی گیاهی نتایج شگفت انگیزی را در درمان ناصافی های پوست که ناشی از جوش های آکنه، آبله مرغان و سالک است ایجاد کرده است.

۳-استرچ مارک یا ترک های ناشی از حاملگی، چاقی و بلوغ

پوست دارای فیبرهایی الاستین و کلاژن است. این رشته ها مانند فنر باعث انعطاف، شادابی و جوانی پوست می شوند. وقتی این فیبرها کیفیت خوبی نداشته باشند یا اینکه بیشتر از حد توانشان کشیده شوند خاصیت فنری خود را از دست می دهند و دچار عدم عملکرد می شوند و درنتیجه این نوارهای قرمزرنگ یا استریا ایجاد می شوند. این خطوط ابتدا صورتی تا بنفش رنگ هستند و سپس به تدریج سفیدتر می شوند و از وضوح آن ها کاسته می شود.

بهترین روش برای پیشگیری از این موضوع، جلوگیری از چاق و لاغر شدن های سریع و بهتر کردن کیفیت پوست با استفاده از یک رژیم غذائی یا دارویی مناسب و شناخت بیماری های زمینه ای چون مشکلات کم کاری و پرکاری تیروئید یا سایر بیماری های سیستمیک و درمان به موقع این بیماری ها است. در مواقعی مثل حاملگی هم که به صورت طبیعی پوست شروع به کشیده شدن می گیرد استفاده از کرم های مناسب و چرب کردن پوست با روغن های طبیعی و جلوگیری از ایجاد اضافه وزن در حین حاملگی و مشاوره با یک پزشک زیبایی قادر است تا حد زیادی از ایجاد این ترک ها جلوگیری کند.

سن اولین بارداری در بروز ترک های بارداری نقش به سزایی دارد. صرفاً ازنظر آماری بین ۸۰% تا ۹۰% بانوانی که در سن بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده اند دچار ترک های پوستی می شوند، درحالی که احتمال بروز این ترک ها در بانوانی که اولین بارداری آن ها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمتر است. نکته مهم این است که اگر ترک های پوستی درمان نشوند، امکان بهبود خودبه خود آن ها وجود ندارد، یعنی این ترک ها هرگز خودبه خود برطرف نمی شوند و تنها رنگ آن ها به سمت سفید مرواریدی می رود، ولی طول و پهنای آن ها تغییر نمی کند.

برای اولین بار در دنیا روشی بنام میکرونیدلینگ امیدهای بسیاری را در درمان این ترک ها در مقایسه با سایر روش های بی تأثیر و پرهزینه ایجاد کرده است. درمان شامل حدود ۷ جلسه بافاصله ۱/۵ ماه است و نتایج درمانی معمولاً بعد از جلسه چهارم قابل رؤیت است.

۴-آثار ناشی از زخم های شدید و سوختگی

به وسیله میکرونیدلینگ می توان آثار ناشی از بخیه و زخم و جراحی و نیز اسکار باقی مانده سوختگی ها، جای جوش و آکنه را به حداقل رساند

مناطق مناسب برای انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ اغلب بر روی پوست صورت و برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • جوش پوستی
  • لکه های خورشیدی
  • خطوط ظریف و چین و چروک
  • منافذ بزرگ
  • انواع دیگر از اسکارها
  • کاهش انعطاف پذیری پوست
  • ناهمواری های موجود روی پوست

علاوه بر مشکلات پوستی صورت که به آن ها اشاره کردیم، میکرونیدلینگ گاهی اوقات برای درمان علائم ترک های پوستی (استرچ مارک) در قسمت های دیگر بدن استفاده می شود. یک مطالعه به این نتیجه رسیده است که microneedling برای استرچ مارک های روی ران و ناحیه شکم زمانی که با فیلر ها ترکیب می شود موثر بوده است. اسکارهای روی قسمت های دیگر بدن نیز ممکن است با این روش درمان شود. اما، عمدتا بر روی صورت استفاده می شود.

عوارض میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ، در صورتی که درمان به درستی انجام شود، بروزعوارض جانبی بسیار نادر است.به طور کلی می توان گفت این روش تقریبا ایمن و مناسب بوده و مشکل خاصی ایجاد نمی شود اما پس از درمان، ممکن است به مدت 2-3 روز ، در پوست احساس گرما و خارش ایجاد شود که معمولا در عرض 12 تا 48 ساعت حل می شود.

توصیه می شود پس از درمان به مدت یک هفته از کرم های آنتی بیوتیک موضعی استفاده شود. معمولا ایجاد عفونت پس از میکرونیدلینگ بعید است. این روش مقرون به صرفه بوده و بر روی تمام انواع پوست مناسب است و در درمان زخم های آکنه و دیگر آسیب های پوستی بسیارکاربرد دارد.

میکرونیدلینگ در خانه

تکنیک مراقبت از پوست میکرونیدلینگ که روش پاکسازی پوست از طریق سوزن های کوچک چرخشی است تاثیر زیادی در درمان پوست های آسیب دیده دارد. در برخی موارد از این روش در منزل هم استفاده می شود که توصیه می شود از این کار اجتناب کرده و یک فرد حرفه ای و متخصص آن را انجام دهد.

به دلیل استفاده از سوزن های مخصوص بهتر است از یک فرد حرفه ای بخواهید تا این روش را انجام دهد تا مشکل خاصی به وجود نیاید.

روش میکرونیدلینگ نباید در خانه انجام شود. پوست شما اولین خط دفاعی بدن شما در برابر تمام ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها است و هر زمان که این مانع و حفاظ از طریق سوزن ، لیزر و هر چیز دیگری از بین برود، در صورت استریلیزه نبودن لوازم، امکان عفونت وجود دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (534 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (449 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (216 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...