چند راه موثر و مفید برای خلاصی از منافذ باز پوست

  جمعه، 04 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چند راه موثر و مفید برای خلاصی از منافذ باز پوست
منافذ پوستی فقط برای تحریک و پرت کردن حواس شما به سمت خود نیستند. منافذ چربی برای رشد مو و تأمین مسیر عبور ایمن روغن به سطح پوست مورد نیاز است، جایی که وظیفه آن محافظت از پوست شماست. در حقیقت، به طور متوسط هر فرد بزرگسال 5 میلیون منفذ پوستی دارد که تقریباً 20 هزار تای آن‌‌ها تنها روی صورت قرار گرفته ‌است

منافذ پوستی فقط برای تحریک و پرت کردن حواس شما به سمت خود نیستند. منافذ چربی برای رشد مو و تأمین مسیر عبور ایمن روغن به سطح پوست مورد نیاز است، جایی که وظیفه آن محافظت از پوست شماست. در حقیقت، به طور متوسط هر فرد بزرگسال 5 میلیون منفذ پوستی دارد که تقریباً 20 هزار تای آن ها تنها روی صورت قرار گرفته است. هنگامی که منافذ با روغن و سلول های مرده پوست بسته می شود، ممکن است یک جوش سرسیاه یا سفید تشکیل شود. باکتری ها وارد آن شده و در پاسخ، پوست قرمز و ملتهب می شود و باعث ایجاد جوش می گردد.

هنگامی که منافذ دچار گرفتگی می شوند، ممکن است یک سیاهی ایجاد شود. اما آنچه می بینید در واقع فقط سبوم (روغن) اکسیده شده است. سبوم معمولاً سفیدرنگ می باشد. گاهی اوقات در منافذ کثیفی نیز وجود دارد؛ اما بیشتر آنچه شما می بینید روغن اکسیده شده است، نه آلودگی دیگر. آن ها مانند لنز دوربین گشاد می شوند و می توانند از باریک به پهن یا پهن تا باریک حرکت کنند. بخار می تواند به روان شدن چربی درون منافذ کمک کند، اما آن ها باز و بسته نمی شوند.

چرا منافذ باز بر روی پوست ایجاد می شود؟

ژنتیک فرد:

جنسیت افراد در منافذ پوست بصورت ژنتیکی موثر است. بطور مثال آقایان بیشتر از خانمها منافذ باز پوست دارند. اما خانمها نیز به نوعی دیگر با این مشکل مواجه هستندو آنها پوست نازک تری دارند و منافذ باز پوست بر روی پوست آنها بیشتر دیده می شود. بنابراین خانمها به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

رنگ پوست:

بصورت ژنتیکی افرادی که پوست تیره رنگ دارند، مناز باز پوست درشت تری دارند. بنابراین مراحل درمان منافذ باز پوست برای این گروه از افراد مشکل تر است.

نوع پوست:

افرادی که پوست چرب دارند بیشتر از افرادی که پوست خشک دارند مستعد باز شدن منافذ پوست هستند. در این گروه از افراد به دلیل ترشح بیشتر غدد چربی، منافذ برای خروج این چربی اضافه باز تر می شوند. بطوریکه این باز شدن منافذ به چشم می آید و گاهی ظاهر نامناسب ایجاد می کند.

بالارفتن سن:

وقتی سن افزایش می یابد، بطور طبیعی کلاژن پوست کاهش می یابد و باعث می شود پوست حالت الاستیسیته خود را از دست بدهد. در این حالت، پوست به مرور قوام خود را از دست می دهد و شل تر می شود و ظاهری افتاده تر پیدا میکند. در این حالت، منافذ پوست نیز خاصیت جمع شدگی خود را نیز از دست می دهد باز می ماند. بنابراین با افزایش سن، منافذ پوست باز تر می شوند.

تابش اشعه UV آفتاب:

نور آفتاب باعث تضعیف ساختار کلاژن میشود. همانطور که در بند بالا توضیح داده شد، کم شدن کلاژن پوست، شل شدن پوست و سپس باز شدن منافذ باز پوست را در پی خواهد داشت. افرادی که میخواهند مراقبت زیبایی خود باشند باید از در معرض قرار گرفتن نور آفتاب پیشگیری کنند. زمانی هم که بیرون از منزل می روند، حتما از ضدآفتابها استفاده کنند و هر دو ساعت آن را تمدید کنند.

محصولات مراقبت از پوستتان را به دقت بررسی کنید

شاید وقت آن رسیده که محصولات آرایشی و مراقبتی پوست که به طور منظم از آنها استفاده می کنید را دوباره ارزیابی کنید. اگر از محصولاتی استفاده می کنید که برای پاک کردن سبوم و چربی های اضافی طراحی شده اند می توانید هنوز هم آنها را به کار ببرید؛ فقط باید بدانید که استفاده طولانی مدت از این محصولات باعث تحریک پوست می شود.

این محصولات از مواد فعالی مثل سالیسیلیک اسید برای از بین بردن لایه های رویی پوست استفاده می کنند. در واقع لایه بردارها اثر خشک کنندگی دارند و منافذ را کوچکتر می کنند. اما اگر پوست خیلی خشک شود غدد سباسه تولید سبوم را افزایش می دهند تا رطوبت از دست رفته دوباره جایگزین شود. این مساله باعث می شود که پوست شما دوباره چرب شود.برای جلوگیری از این قضیه از محصولات زیر فقط برای چند هفته استفاده کنید:

ماسک های صورت بر پایه چربی

علاوه بر این باید از محصولاتی استفاده کنید که منافذ پوست را مسدود نمی کنند. این محصولات بر پایه آب طراحی شده اند. محصولات چرب باعث بزرگ تر شدن منافذ پوست می شوند.

صورتتان را تمیز نگه دارید

بهترین پاک کننده ها محصولاتی هستند که بدون از بین بردن رطوبت پوست، چربی ها و مواد اضافی را از روی پوست برمی دارند. اگر باز شدن منافذ پوست به خاطر چرب بودن پوستتان است از پاک کننده های ژله ای استفاده کنید. برای پوست های معمولی و خشک هم پاک کننده های کرمی انتخاب بهتری هستند. مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، به هر حال نباید از صابون یا شستشو دهنده های قوی استفاده کنید چون این حصولات منافذ پوست را بازتر نشان می دهند.

برخی از پاک کننده هایی که ارزش یک بار امتحان کردن را دارند عبارتند از:

ستافیل (Cetaphil)
ژل مخصوص پاک کننده درمالوجیکا (Dermalogica)
پاک کننده منافذ دکتر برانت ( Brandt)
در مورد ستافیل باید این نکته را یادآوری کنیم که Ph آن در حدود 6.5 است و از این لحاظ به Ph طبیعی پوست که بین 4.5 تا 6.2 است بسیار نزدیک می باشد و نسبت به سایر پاک کننده ها خاصیت قلیایی کمتری دارد و مناسبتر است. اما نکته مهم تر اینجاست که حتی بهترین پاک کننده ها هم اگر به درستی استفاده نشوند هیچ نتیجه خوبی به شما نمی دهند.

پس قبل از استفاده از مواد پاک کننده پوست نکات زیر را رعایت کنید:

اول صورتتان را با آب ولرم بشویید
حداقل 30 تا 60 ثانیه پاک کننده را روی پوست صورت و گردن و اطراف آن ماساژ بدهید
در نهایت صورتتان را کاملا با آب بشویید و خشک کنید.
برای خشک کردن پوست هیچ وقت آن را مالش ندهید و به آرامی این کار را انجام بدهید
هر روز صبح و شب همین مراحل را تکرار کنید تا هم پوستتان کاملا پاک شود و هم سلامتی منافذ پوست حفظ شود.

تعادل رطوبت پوستتان را حفظ کنید

یکی از رایج ترین اشتباهات افراد این است که به خاطر داشتن پوست چرب موقع لایه برداری از ترس اینکه چربی پوستشان بیشتر شود از مرحله مرطوب سازی پوست صرف نظر می کنند. اما باید بدانید که محصولات مرطوب کننده به شما کمک می کنند تا چربی طبیعی پوستتان به لایه های زیرین و عمیق تر پوست نفوذ کنند.

این کار نه تنها چربی پوست را کاهش می دهد بلکه به بهتر شدن ظاهر و وضعیت پوست هم کمک می کند. بدون رطوبت، پوست چربی بیشتری تولید می کند، پس وقتی پای کوچک کردن منافذ پوست وسط می آید بهتر است از گزینه های زیر برای مرطوب کردن پوستتان استفاده کنید.

  • مرطوب کننده Dermalogica
  • مرطوب کننده Murad Balancing
  • مرطوب کننده Proactiv Green Tea
  • مرطوب کننده Olay Satin Finish

از ماسک خاک رس استفاده کنید

ماسک خاک رس در اعماق منافذ پوست نفوذ می کند و چربی های اضافی، آلودگی ها و سلول های مرده را از بین می برد. این کار باعث می شود منافذ پوست کوچکتر به نظر برسند. از این ماسک می توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. اما یادتان باشد که نباید در روزهایی که لایه برداری می کنید ماسک خاک رس را هم استفاده کنید. چون لایه برداری و استفاده همزمان از خاک رس باعث خشک شدن بیش از حد پوست می شود و خطر تحریک پوست را افزایش می دهد.برخی از ماسک های خاک رس که می توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

  • ماسک پاکسازی Dermalogica Sebum
  • ماسک خاک رس پاک کننده منافذ Garnier SkinActive
  • ماسک عصاره انار Murad Pore

در هر شرایطی از ضدآفتاب استفاده کنید

بارها و بارها شنیده اید که استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب بسیار مهم است و واقعا حقیقت دارد. SPF باید در مواد آرایشی شما وجود داشته باشد. دکتر لویس می گوید: «اشعه های ماوراء بنفش کلاژن و الاستین پوست را تجزیه می کند. این کار منافذ را بزرگ تر می کند. بهترین راه برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ این است که از پوست خود در برابر خورشید محافظت کنید». هشدار: برخی ضدآفتاب ها می توانند پوست را درخشان تر و چرب تر کنند. این کرم ها منافذ باز پوست را بزرگ تر می کنند. در این موارد از زیرسازی، فونداسیون و یا پودر مات استفاده کنید. این محصولات رنگ درخشان ضدآفتاب را خنثی می کنند.

از ماسک صورت مناسب استفاده کنید

ماسک صورت یکی از راه های ساده و نسبتا ارزان برای مراقبت از پوست است. ماسک می تواند منافذ را کوچک تر کند. دکتر جویس ایمایروبو می گوید: «درمان های خانگی مانند ماسک در بلندمدت می توانند خیلی مؤثر باشند. ماسک هایی که در خود خاک رس یا زغال دارند، می توانند چربی ها را از منافذ بیرون بکشند». اگر مشکلات متعددی در بخش های مختلف پوست دارید، می توانید از روش چند ماسکی استفاده کنید. (با توجه به نوع پوست تان، می توانید از انواع ماسک صورت برای پوست چرب، ماسک های مناسب پوست خشک یا ماسک های سفت کننده پوست و … استفاده کنید.)

آب کافی بنوشید

علاوه بر استفاده از محصولات مراقبت پوست باید آب کافی هم بنوشید. این کار هم به سلامت کلی پوستتان کمک می کند و هم به کوچکتر شدن منافذ پوست.

به طور کلی آب باعث ایجاد موارد زیر می شود:

  • باعث آبرسانی به پوست می شود
  • سموم را از منافذ پوست خارج می کند
  • به حفظ طراوت و تازگی پوست کمک می کند
  • به خاطر داشته باشید که روزانه 8 لیوان آب یا مایعات دیگر استفاده کنید. می توانید آب را با لیمو و یا طعم های مورد علاقه دیگرتان مزه دار کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (534 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (449 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (216 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...