مینای دندان را طبیعی تقویت کنید

  سه شنبه، 27 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
مینای دندان را طبیعی تقویت کنید
مینای دندان سخت ترین قسمت روی تاج دندان است و از لایه دندنان محافظت می کند عواملی باعث تقویت و از بین رفتن مینای دندان می گردد که به ان خواهیم پرداخت.

مینای دندان روی دندان را می پوشاند و از سخت ترین قسمت تشکیل شده است مینای دندان از کلسیم ساخته شده است برخی از مواد ها باعث از بین رفتن مینای دندان می گردد مانند مصرف نوشابه ها و خوردن شیرینی ها افزایش سن و کمبود کلسیم و ویتامین دی نیز باعث از بین رفتن مینای دندان میگردد در این مطلب به تقویت مینای دندان خواهیم پرداخت

تقویت مینای دندان

دندان ها از جمله بخش های بسیار مهم در بدن ما هستند و باید نظارت زیادی روی آن ها داشته باشیم این درحالی است که ما فکر می کنیم دندان ها بسیار محکم هستند و دیر به دیر خراب می شوند. مینای دندان محکم ترین و غنی ترین ماده معدنی موجود در بدن است، اما این به آن معنا نیست که مینای دندان هیچ وقت خراب نشود. تغذیه و سلامت دندان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد.

برای این که بتوانید از ماده مغذی مواد غذایی بهره مند شوید، نیاز به دندان های سالم برای جویدن دارید. تاثیر رژیم غذایی بر دندان کمبود مواد مغذی تاثیر غیرقابل جبرانی روی بافت های در حال رشد دندان دارد. رژیم غذایی در ۲ مرحله از شکل گیری دندان موثر است.

راهکارهای موثر برای تقویت مینای دندان

قبل از دندان در آوردن: وضعیت غذایی می تواند روی ترکیب شیمیایی، ساختار و اندازه دندان تاثیر بگذارد. در صورت سوءتغذیه اولیه، دندان کودک به پوسیدگی مستعد تقویت مینای دندان می شود. علاوه بر آن، کمبود تغذیه یا مسمومیت در طول عمر روی عملکرد و درمان بافت های دهانی تاثیر می گذارد به عنوان مثال کمبود فلوراید در بدن باعث مستعدتر شدن مینای دندان به پوسیدگی می شود در حالی که مصرف بیش از حد فلوراید منجر به ایجاد لکه های سفید و تیره روی دندان می شود.

پس از در آمدن دندان: رژیم و عادت های غذایی روی پوسیدگی دندان تاثیر می گذارد؛ در واقع انتخاب غذا می تواند روند پوسیدگی را سریع تر یا کمتر کند. عواملی مانند تعداد دفعات غذا خوردن و نشاسته های قابل تخمیر شدن با تاثیر بر فعالیت باکتری موجود روی پیشرفت پوسیدگی اثر می گذارد. مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر به تقویت دندان ها کمک می کند. مصرف مکرر مواد غذایی اسیدی یا نوشیدنی هایی مانند نوشیدنی های گازدار باعث فرسایش مینای دندان می شود. راه های طبیعی تقویت دندان: * شیر و لبنیات مانند پنیر که غنی از کلسیم و فسفر است، برای تقویت مینای دندان لازم است.

متخصصین توصیه می کنند تا روزانه حداقل سه لیوان شیر بخورید و یا از محصولات لبنی استفاده کنید. *سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند کلم بروکلی، برگ چغندر و … که سرشار از ویتامین k است، تقویت مینای دندان در شکل گیری استخوان تاثیرگذار است. اسفناج غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین A، C، K، منیزیم، کلسیم و فسفر است و باعث تقویت دندان می شود. *ماهی مانند ساردین منبع عالی ویتامین D، کلسیم و فلوراید است و در حفظ سلامت دندان ها موثر است. همچنین ماهی ها دارای امگا۳ بوده و می توانند در باقی نقاط بدن نیز بهشما کمک کنند. * شیرسویا که منبع عالی کلسیم است، انتخاب مناسبی برای افرادی است که به شیر گاو حساسیت دارند یا قادر به تحمل لاکتوز نیستند.

روش های تقویت مینای دندان

مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، طیور، ماهی، تخم مرغ و … بسیار مفید است. *چای؛ چای حاوی فلوراید است که مینای دندان را تقویت و از خرابی دندان پیش گیری می کند. چای با تقویت استخوان ها با پوکی استخوان مقابله می کند.

چه چیزی در حساس کردن مینای دندان ها سهیم است؟

  • سن، روند پیری.
  • مصرف قند و تمام خوراکی ها یا نوشیدنی های خیلی شیرین.
  • نابهنجاری های مینا، به این دلایل: کمبود ویتامین D و عفونتی که از کودکی تا تشکیل دندان های دائمی طول بکشد (سرخک، آبله مرغان).
  • استفراغ های پرتکرار، که ترشحات اسیدی معده را وارد دهان می کنند. و این در حالی است که اسیدهای معده نیز باعث سرعت گرفتن روند از دست دادن املاح مینا، می شوند.
  • کلر هم می تواند به حساس شدن دندان و در نتیجه از دست دادن املاح کمک کند. برخی اوقات این مورد در بین شناگران حرفه ای که مدت زمان زیادی را در آب کلردار استخرها، می گذرانند، دیده می شود.
  • بروکسیسم (دندان غروچه) هم میزان فرسودگی مینای دندان را به واسطۀ پدیده ای کاملاً مکانیکی افزایش می دهد.

و البته، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان که زمان تماس مینای دندان و اسیدها را افزایش می دهد، نیز در این طبقه بندی قرار می گیرد.

توصیه های ایمنی برای داشتن دندان های سالم

  • با دندان های خود چیزهای سفت مانند فندق و پسته و گردو نشکنید.
  • در خوردن تخمه زیاده روی نکنید زیرا موجب خراب شدن دندان ها می شود.
  • از خوردن خوراکی های سخت مانند ته دیگ های سخت و ضخیم که به فک فشار می آورد و به سلامت دندان های تان آسیب می زند ، خودداری کنید.
  • خوردن خوراکی هایی مانند گوشت نیم پز یا استخوان گوشت که باید طولانی و سخت آنها را بجوید برای دندان مضر هستند.
  • خوردن خوراکی های گرم و سرد بلافاصله بعد از هم موجب ترک خوردن دندان ها و پوسیدگی آنها می شود .اگر می خواهید خوراکی های سرد یا گرم میل کنید ، صبر کنید دندان به دمای طبیعی برسد سپس سراغ خوراکی بعدی بروید. بین ماده غذایی سرد و گرم معمولا نیم ساعت تا یک ساعت فاصله بیندازید.
  • برخی از افراد چاق بعد از خوردن هر وعده غذایی در حلق خود انگشت می اندازند و غذاهای خورده شده را بالا می آورند ، این کار به دلیل بالا آمدن اسید فراوانی همراه مواد غذایی موجب پوسیدگی دندان می شود.
  • ریفلاکس معده به علت برگشت اسید معده به دهان سبب پوسیدگی دندان ها می شود پس بهتر است افرادی که دچار ریفلاکس معده هستند، برای حفظ سلامت دندان های شان زودتر درمان شوند .
  • از دندان های شیری خردسالتان مراقبت کنید و تا قبل از افتادن آنها به او خوراکی های سفت ندهید زیرا باعث آسیب دندان می شود.
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان باید از خوردن خوراکی های سفت که به جویدن مداوم و سخت نیاز دارند، اجتناب کنند زیرا سبب شکستن دندانهایشان می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (637 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...