میزان و نحوه مصرف داروی آلفنتانیل 

  یکشنبه، 06 آذر 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی آلفنتانیل 
آلفنتانیل یک داروی ضد درد قوی از دسته داروهای ضد درد اپیوئیدی است که فرد را در معرض اعتیاد و سومصرف آن قرار می دهد. سومصرف آلفنتانیل می تواند منجر به اوردوز و مرگ شود. این دارو برای ایجاد بیهوشی و بی دردی جهت عمل جراحی استفاده می شود.

یک اپیوئید بسیار کوتاه اثر است؛ به رسپتورهای اپیوئیدی در مناطق مختلف CNS وصل می شود، آستانه درد را بالا می برد، درک درد را تغییر می دهد و مسیرهای درد بالارو را مهار می کند.آلفنتانيل به راحتي از سد خوني-مغزي عبور مي كند. پيوند آن به پروتئين پلاسما حدود 92% است. تجمع آلفنتانيل در بافت چربي ممكن است باعث طولاني شدت طول اثر دارو شود. متابوليسم دارو كبدي است. آلفنتانيل نيمه عمر سه مرحله اي داردو نيمه عمر دفعي آن 2-1 ساعت است. زمان شروع اثر دارو حدود 2-1 دقيقه است و طي 2-5/1 دقيقه به حداكثر اثر خود مي رسد. طول مدت اثر دارو 10-5 دقيقه مي باشد. دفع آلفنتانيل عمدتا كبدي است.

میزان و نحوه ی مصرف آلفتانیل

داروی آلفتانیل یک اوپیوئید بیهوش کننده است که با گیرنده Mu واکنش می دهند. این گیرنده ها در مغز و نخاع و بقیه ی بافت های بدن پخش شده اند. همچنین این دارو ترشح وازوپرسین، سوماتواستاتین، انسولین و گلوکاگون را هم مهار میکند. این دارو اثر خود برا سیستم اعصاب مرکزی می گذارد و اولین اثر آن بیهوشی و آرامبخشی است.

دوز مصرفی باید بر اساس وزن بیمار، شرایط فیزیکی، داروهای قلبی مصرفی، نوع و مدت زمان عمل جراحی محاسبه شود. همچنین دوز کلی به مدت زمان عمل جراحی بستگی دارد.ضمنا زمانی که از دوز بیهوشی این دارو استفاده می شود باید پرسنل اتاق عمل آماده ی درمان هرگونه نارسایی تنفسی در حین عمل یا بعد از آن را داشته باشند.در نظر داشته باشید این دارو در درمان نوروپاتی های مرتبط با ایدز هم به کار می رود و همچنین در درد بعد از زونا در ۱۵-۱۰ دقیقه ی آخر جراحی باید دارو را قطع کنیم.توجه کنید استفاده از این دارو در افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.

قبل از مصرف آلفنتانیل

اگر به دارو های مشابه آلرژی دارید

  • اگر به هر غذا یا داروی دیگری آلرژی دارید
  • اگر بثورات پوستی، کهیر، خارش، تنگی نفس، صدای ویزینگ در تنفس، سرفه و التهاب صورت، لب، زبان و گلو دارید
  • اگر هر کدام از مشکلات زیر را دارید: آسم، تنگی نفس، آپنه انسدادی خواب، سطح بالای کربن دی اکسید در خون.
  • اگر از هر کدام از دارو های زیر استفاده می کنید: بوپره نورفین، بوتورفانول، نالبوفین یا پنتازوسین
  • اگر در ۱۴ روز اخیر داروی خاصی برای افسردگی یا بیماری پارکینسون مصرف کرده اید که شامل دارو های ایزوکربوکساید، فنل زین، ترانیل سیپرومین، سلژیلین یا راساژیلین هستند. افزایش فشار خون ممکن است در این شرایط رخ دهد.
  • اگر از داروی لینه زولاید یا متیلن بلو استفاده می کنید.

البته موارد بالا به طور کامل تمام تداخلات دارویی آلفنتانیل را در بر نمی گیرد.تمام داروهای تجویزی، دارو های بدون نسخه و ویتامین هایی که مصرف می کنید را به پزشکتان اطلاع دهید.بدون تجویز پزشکتان از تغییر میزان دارو و یا قطع کامل دارو خودداری کنید.

هشدار های آلفنتانیل

  • در صورت مصرف آلفنتانیل به کادر درمانی خود اطلاع دهید.
  • از انجام فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی، تا زمانی که اثر دارو کاملا از بین نرفته خودداری کنید.
  • هنگام بلند شدن از حالت درازکش و یا نشسته برای عدم احساس گیجی، به آرامی بلند شوید. هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها مراقب باشید.
  • آلفنتانیل یک داروی مخدر است که مصرف همزمان آن با دارو های بنزودیازپین می تواند باعث خواب آلودگی و عوارض جانبی جدی مانند کاهش تعداد تنفس یا تنگی نفس و در نهایت مرگ شود.
  • دارو های معروف دسته بنزودیازپین شامل آلپرازولام، دیازپام و لورازپام هستند.
  • بسیاری از دارو ها با آلفنتانیل تداخل دارند که باعث افزایش ریسک عوارض جانبی مثل مشکلات تنفسی خطرناک م یشوند.
  • آلفنتانیل را با الکل و یا محصولات الکلی مصرف نکنید.
  • این دارو ممکن است ریسک تشنج را در بعضی از افراد که سابقه تشنج دارند افزایش دهد.
  • اگر سن شما ۶۵ سال و یا بیشتر است آلفنتانیل را با احتیاط مصرف کنید زیرا خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.

آلفنتانیل

مصرف آلفنتانیل در دوران بارداری

مصرف طولانی مدت آلفنتانیل ممکن است باعث آسیب به جنین و تولد نوزاد با سندرم محرومیت از دارو شود. اگر باردار هستید و یا برنامه ای برای بارداری دارید با پزشک خود مشورت کنید.اگر قصد تغذیه نوزاد خود با شیر مادر دارید با پزشک خود مشورت کنید چون این دارو می تواند وارد شیر مادر شود و به نوزاد آسیب بزند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (78 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان