میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر آزلاستین

  شنبه، 09 بهمن 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر آزلاستین
آزلاستین (Azelastine eye drops) نوعی آنتاگونیست هیستامین است که برای درمان رینیتهای خفیف گهگیر، شدید گهگیر و رینیت دائم بکار می‌رود. این دارو نسل دوم آنتی‌هیستامینی محسوب می‌شود و آنتاگونیست انتخابی گیرنده اچ یک هیستامینی است.

آزلاستین (Azelastine eye drops) نوعی آنتاگونیست هیستامین است که برای درمان رینیتهای خفیف گهگیر، شدید گهگیر و رینیت دائم بکار می رود. این دارو نسل دوم آنتی هیستامینی محسوب می شود و آنتاگونیست انتخابی گیرنده اچ یک هیستامینی است. آزلاستین با هیستامین برای نشستن روی رسپتور H1 رقابت می کند و جلوی آزاد شدن هیستامین و سایر مدیاتورهای مربوط به واکنش آلرژیک را می گیرد. آزلاستین دارای شروع اثر بسیار سریعی است. قطره چشمی آزلاستین با مهار کردن ماده ای به نام هیستامین که در واکنش های آلرژیک نقش دارد باعث کاهش علائم ملتحمه می شود. آزلاستین هم به شکل اسپری بینی و هم به صورت قطره چشم در بازار دنیا دسترس است و نام های تجاری زیادی برای آن وجود دارد . در ایران و اروپا با نام های تجاری اسپری بینی آلرگودیل و زلکس؛ و در آمریکا با نام آستلین عرضه شده است.

نکاتی که قبل از مصرف آزلاستین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم آزلاستین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورتی که حامله هستید.
• در صورتی که از لنزهای تماسی چشم استفاده می کنید.
• در صورتی که قطره برای کودک کمتر از 4 سال است. قطره چشم آزلاستین برای این گروه سنی توصیه نمی شود.
• در صورتی که نسبت به آنتی هیستامین ها و سایر داروها حساسیت دارید.

نحوه مصرف آزلاستین

  • این دارو را طبق تجویز پزشک در چشم دارای خارش استفاده کنید که معمولا دو بار در روز استفاده می شود.
  • برای اعمال قطره چشم، ابتدا دست ها را بشویید. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید و اجازه ندهید که با چشم یا هر سطح دیگری تماس پیدا کند.
  • اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، قبل از مصرف دارو، آن ها را خارج کنید. حداقل ۱۰ دقیقه قبل از گذاشتن مجدد لنز تماسی صبر کنید.
  • سر خود را به عقب کج کنید، به سمت بالا نگاه کنید و پلک پایین خود را پایین بکشید تا یک فضا درست کنید. قطره چکان را دقیقا بالا چشم خود نگه دارید و یک قطره را درون فضا بچکانید. به سمت پایین نگاه کنید، چشمان خود را به آرامی ببندید و یک انگشت را در گوشه چشم خود (نزدیک بینی) قبل از باز کردن چشم ۱ تا ۲ دقیقه آرام فشار دهید. با این کار از تخلیه دارو جلوگیری می شود.
  • سعی کنید پلک نزنید و چشم خود را مالش ندهید. اگر دوز شما بیش از یک قطره است این مراحل را تکرار کنید. اگر برای استفاده از این دارو از هر دو چشم استفاده شده است، این مراحل را برای چشم دیگر خود تکرار کنید. قطره چکان را نشویید و درپوش قطره چکان را بعد از هر بار استفاده تعویض کنید. اگر از نوع دیگری از داروهای چشم (مانند قطره یا پماد) استفاده می کنید، حداقل ۵ دقیقه قبل از استفاده از داروهای دیگر صبر کنید. ابتدا از قطره ها استفاده کنید سپس از پماد ها.
  • برای بهترین اثر دارو آن را به صورت منظم مصرف کنید. در یک ساعت مشخص در روز آن را مصرف کنید.
  • از مصرف دارو به مدت طولانی تر و به مقدار بیشتر پرهیز کنید. استفاده دارو بیشتر وضعیت را سریع تر بهبود نمی دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.
  • در صورت عدم بهبودی یا بدتر شدن علائم بیماری به پزشک خود اطلاع دهید.
آزلاستین

مکانیسم اثر آزلاستین

آزلاستین هیدروکلراید ، یک مشتق فتالازینون می باشد که فعالیت آنتاگونیستی گیرنده هیستامین H1 را دارا می باشد.

فارماکودینامیک آزلاستین

آزلاستین هیدروکلراید یک آنتی هیستامین می باشد که اثرات هیستامین را کاهش می دهد.هیستامین می تواند علائمی مانند عطسه، خارش،آبریزش بینی و ترشح اشک را بوجود آورد.

فارماکوکینتیک آزلاستین

فراهمی زیستی سیستمیک آزلاستین پس از مصرف داخل بینی حدود 40% می باشد.حداکثر غلظت پلاسمایی پس از 2 تا 3 ساعت بدست می آید.
متابولیسم آزلاستین کبدی است . آزلاستین توسط سیستم آنزیم سیتوکروم P450 تحت اکسیداسیون قرار گرفته و به متابولیت فعال اصلی ،دزمتیل آزلاستین متابولیزه می گردد.
دفع دارو بطور عمده از طریق مدفوع و بشکل متابولیت می باشد. آزلاستین و متابولیت دزمتیل آزلاستین به ترتیب 88% و 97% به پروتئین های پلاسما متصل می شوند.

نگهداری آزلاستین

  1. بطری را به صورت ایستاده قرار دهید و پمپ را به طور محکم ببندید. در دمای اتاق، دور از نور و رطوبت نگهداری شود. از یخ زدگی و نگهداری آن در حمام خودداری شود. تمام داروها باید از دسترس کودکان و حیوانات دور بمانند.
  2. داروها را به درون توالت و فاضلاب نریزید، مگر آن که دستورالعملی برای انجام آن ذکر شده باشد. در صورت منقضی شدن دارو و یا عدم نیاز به آن، با یک روش مناسب آن را دور بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) بغض ناراحت کننده رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ویدیو/ سر شما سلامت آقا (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم لیست اموال شهید ابراهیم رئیسی از زبان خودش‌+ویدیو/ خبری از ویلا و ماشین لوکس نبود ماجرای خرید 12 بالگرد دید در شب از روسیه توسط شهید رئیسی+فیلم فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403 عکس زیبا و خاصی که همسر نرگس محمدی از حامد بهداد و مسعود کیمیایی ثبت کرد! اصفهان در قله‌ی افتخار به استقبال خلبان بلند پروازش آمد فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع خاطره خواندنی ضرغامی از شهید رئیسی/وقتی شهید جمهور گفت سور و سات چه اشکالی دارد؟!+ فیلم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در زینبیه سوریه+ویدئو اَبَرساعت پایتخت منقش به تصاویر شهیدان حاج قاسم و رئیس‌جمهور+فیلم دستِ راستِ شهید آیت الله رییسی در حال حمل پیکر ایشان؟!+عکس ماه عسل شیرین حسین سلیمانی و همسرش +عکس عاشقانه با عروس خانم فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود از کجا آهن بخریم؟ دیدار خصوصی همسر و دختر و خانواده مالک آذربایجان با رهبر انقلاب+عکس بهترین صبحانه را در کجای تهران بخوریم؟ یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید بهترین آموزشگاه زبان آلمانی آنلاین در ایران بغض‌هایی که در حضور رهبر انقلاب شکست+ویدئو/از اشک های همسر شهید رئیسی تا پسر شهید مالک رحمتی... ایده باورنکردنی در تولید گوشت مصنوعی بدون کشتن حیوانات/همش گوشته!+فیلم تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین! حضور زائران حرم رضوی در کنار مزار شهید رئیسی+عکس/هشتمین رئیس جمهور در جوار هشتمین امام😭 سنگ تمام کریم باقری بازیکن سابق فوتبال برای تبریک تولد عقاب آسیا/ سلطان سرت سلامت... +عکس تزئین میز عزای شهید جمهور، سید محرومان با شمعدونی های سبز و گل های پر پر شده +عکس /گفتم خداحافظ ولی در دل چه آهی دارم ای عشق... همسران 3 بازیکن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی+ عکس اولین صحبت های همراه با بغض همسر سیدابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان با خبرنگار صداوسیما+ویدیو/ آرزوی صبر برای خانواده های شهدای خدمت حضور محمود احمدی نژاد در مراسم بزرگداشت بیت رهبری و قرآن خواندنش برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! اشکهای تازه عروس مهدی کوشکی، محیا مهدی زاده+عکس پست معنادار ژیلا صادقی برای مادر رئیس جمهور رئیسی+عکس پستی نگران کننده درباره حال رابعه اسکویی+عکس واکنش جالب و قدردانی «بهروز افخمی» از حضور میلیونی مردم در تشییع رئیس جمهور شهید+ویدیو افشای راز طلاق امین حیایی از همسر اولش!+ویدئو بشقابهای کودکیمون/یادگار روزهایی که مادر پای اجاق گاز ساعتها می ایستاد و غذاهای اصیل ایرونی درست می کرد؛ هنوزم ازشون بوی قرمه سبزی مادرو میشه شنید گفتگو و قوت قلب دادن رهبر معظم انقلاب به همسر حسین امیرعبداللهیان پس از مراسم صبح امروز+عکس
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 6 خرداد 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403
مستندی که درخصوص شهید آل هاشم تولید شد/امام جمعه ای که اعتبار بود
از خدمت تا شهادت ، روایت آخرین وداع
یوسف سلامی خبرنگار صدا و سیما هم به جرگه متاهلین پیوست
آیت الله آل هاشم: یک بار به من گفتند: شما پیش دانشجویان بدون اطلاع نروید پرسیدم چرا؟ گفتند: چون دانشجویان در خوابگاه شلوارک می‌پوشند
تخریب دو خواننده معروف برای دوقطبی کردن جامعه / سالار عقیلی و محمد معتمدی زیر ذره بین!
شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است / تشییع باشکوه شهدا نشان داد که ملت ایران زنده است
شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات!
معنی شعر ترکی شهید مالک رحمتی که وایرال شد/گر جذبه عشق اولسا گتیرم نئجه گلمز+ ویدئو
فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه
دیپلمات‌های پیشین کشور: در دوره رئیسی روابط خارجی کشور تقویت شد
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!