میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر بایوتور (آتورواستاتین)

  سه شنبه، 05 فروردین 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر  بایوتور (آتورواستاتین)
بایوتور (BIOTOR) نام تجاری داروی آتورواستاتین است که به عنوان داروی کمکی همراه با رژیم غذایی در درمان زیادی چربی خون مصرف می‌شود. بایوتور سبب کاهش غلظت تام کلسترول، کلسترول LDL ، آپولیپوپروتئین B و تری گلیسرید در بیمارن مبتلا به افزایش خون می‌شود.

اشکال دارویی بایوتور :

بایوتور به صورت قرص های 10، 20 و 40 میلی گرمی به صورت بلیسترهای 10 عددی در جعبه های 30 عددی و به همراه یک برگه راهنما توسط کارخانجات داروسازی روز دارو تهیه و عرضه می گردد.

موارد استفاده بایوتور

بایوتور به همراه رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول و چربی های "بد" (مانند LDL، تری گلیسیرید) و بالا بردن چربی های "خوب" (مانند HDL) در خون استفاده می شود.

بایوتور متعلق به گروهی از داروها با عنوان "استاتین" ها می باشد که با کاهش مقدار کلسترول ساخته شده توسط کبد عمل می کند.

بایوتور با پایین آوردن چربی "بد" و تری گلیسیریدها و بالا بردن چربی "خوب" خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به جلوگیری از سکته های قلبی و حمله قلبی کمک می کند.

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مناسب (مانند رژیم غذایی کم کلسترول و کم چرب)، تغییر سبک زندگی نیز ممکن است به عملکرد بهتر این دارو کمک کند؛ مانند ورزش، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و قطع سیگار. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

تصویر

مکانیسم اثر بایوتور

بایوتور مهار کننده 3- هیدروکسی-3- متیل گلوتاریل کوآنزیم آ (HMG-CoA) ردوکتاز، آنزیم محدود کننده سرعت در مسیر سنتز کلسترول است (این دارو تولید موالونیک اسید را از HMG-CoA کاهش می دهد)؛ این مهار آنزیمی باعث می شود رسپتورهای LDL روی غشای هپاتوسیت ها به صورت جبرانی افزایش یافته و کاتابولیسم LDL تحریک شود.

علاوه بر توانایی مهارکنندگان HMG-CoA ردوکتاز در کاهش سطح پروتئین C واکنشی، این داروها دارای خصوصیات پلئوتروپیک از جمله بهبود عملکرد اندوتلیال، کاهش التهاب در محل پلاک کرونری، مهار تجمع پلاکتی و اثرات آنتی کوآگلانی هستند.

فارماکوکینتیک بایوتور

بایوتور به سرعت از مجرای گوارش جذب می شود. فراهمی زیستی مطلق دارو حدود 12% است. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است. این دارو دارای متابولیسم کبدی و خارج کبدی است. متابولیت های فعال دارو مسئول ایجاد حدود 70% اثر مهارکنندگی HMG-COA ردوکتاز می باشد. نیمه عمر دارو حدود 14 ساعت بوده و عمدتاً از طریق مدفوع دفع می شود.

مقدار و نحوه مصرف بایوتور

بزرگسالان : 10 میلی گرم یک بار در روز. ممکن است طبق نظر پزشک میزان مصرف دارو افزایش یابد.

کودکان و افراد بین 10 تا 17 سال: 10 میلی گرم یک بار در روز. ممکن است طبق نظر پزشک میزان مصرف دارو افزایش یابد.

کودکان کمتر از 10 سال: استفاده و میزان مصرف می بایست توسط پزشک تعیین شود. در صورت فراموش کردن هر وعده بلافاصله بعد از به یاد آوردن دارو را مصرف کنید. توجه داشته باشید مقدار دارو در یک وعده را دو برابر مصرف ننمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (36 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (26 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (22 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (20 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (20 نظر) سفره غذای پر خرج و رنگین و دورهمی صمیمی بازیگران در یک مهمانی چرب و چیلی به سبک مایه دارهای عربستان+عکس (20 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (19 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) حضور نرگس محمدی در جشن تولد جاریِ قدبلند و آب زیرِ کاهَش+عکس/ لوکیشن مراسمش حرف نداره😍 (17 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (14 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (13 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (13 نظر) نگاهی به عکس حاج آقا و حاج خانوم های سینمای ایران/ از نیوشا ضیغمی تا رضا گلزار و امیر جعفری در مکه مکرمه (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز