ساعدنیوز
ساعدنیوز

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی بنادریل

  دوشنبه، 10 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر داروی بنادریل
داروی بنادریل که نام عمومی آن دیفن هیدرامین است، یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین، به عنوان یک ماده‌ی طبیعی در بدن را کاهش می‌دهد.

هیستامین باعث ایجاد علائمی مثل عطسه، خارش، آبریزش از بینی و آمدن اشک از چشم می شود. از داروی بنادریل برای درمان علائمی مثل عطسه، آبریزش از بینی، آمدن اشک از چشم، کهیر، جوش های پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی یا حساسیت (آلرژی) استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین برای درمان مشکلاتی که در اثر حرکت ایجاد می شود (مانند دریازدگی یا حالاتی که در اثر حرکت ماشین برای بعضی از افراد رخ می دهد) و همچنین برای به خواب رفتن نیز به کار می رود. این دارو جهت بهبود علائم بیماری پارکینسون نیز استفاده می گردد.

  • از بنادریل یا دیفن هیدرامین برای این که کودکان را بخوابانید، استفاده نکنید.
  • هنگامی که از این دارو استفاده کرده اید، به دقت رانندگی کنید و در هنگام کار با ماشین آلات یا سایر فعالیت های پر خطر، بیشتر مواظب باشید. چون دیفن هیدرامین ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. چنانچه پس از مصرف این دارو خواب آلوده شدید و یا سرگیجه داشتید، از انجام فعالیت های فوق اجتناب کنید.
  • الکل را با احتیاط مصرف کنید. چرا که الکل می تواند باعث افزایش خواب آلودگی و سرگیجه ی شما پس از مصرف بنادریل شود.
  • دیفن هیدرامین را برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید. در کل، برای دادن داروهای سرماخوردگی یا سرفه به بچه ها، حتماً قبل از آن از دکتر در مورد دادن یا ندادن این دارو به کودکان بپرسید. استفاده ی نادرست از داروهای سرفه یا سرماخوردگی برای کودکان، می تواند حتی منجر به مرگ آن ها شود.

مکانیسم اثر بنادریل

آنتاگونیست گیرنده هیستامینی H1 در سلول های effector مجاری تنفسی ، عروق خونی و عضلات صاف دستگاه گوارشی می باشد.

همچنین دارای خواص متوسط به بالای آنتی کولینرژیک و ضد تهوع است.

فارماکودینامیک

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین از دسته ی اتانول امین است . آنتی هیستامین های اتانول امین فعالیت آنتی موسکارینی قابل توجهی دارند و در اکثر بیماران اثرات آرامش بخش ایجاد می کنند. این دارو علاوه بر علائم آلرژیک معمول، سرفه های تحریکی ، تهوع، استفراغ و سرگیجه مرتبط با بیماری حرکت را درمان می کند.

همچنین برای درمان عوارض خارج هرمی ناشی از داروها و همچنین برای درمان موارد خفیف بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. دیفن هیدرامین به جای جلوگیری از انتشار هیستامین، مانند کرومولین و ندوکرومیل، با هیستامین آزاد برای اتصال در محل های گیرنده HA رقابت می کند.

دیفن هیدرامین اثرات هیستامین را بر گیرنده های HA در دستگاه گوارش، رحم، عروق خونی بزرگ و عضله برونش به طور رقابتی مهار می کند. مشتقات اتانول امین داراي فعالیت آنتی کولینرژیک بیشتری نسبت به سایر آنتی هیستامین ها هستند که احتمالا به دلیل اثرات ضد دیسکنزی (ضد اختلالات حرکتی) دیفن هیدرامین می باشد.

به نظر می رسد عمل آنتی کولینرژیکی دارو به علت اثرات آنتی موسکارینی مرکزی باشد که ممکن است مسئول اثرات ضدتهوعی آن نیز باشد، اگر چه مکانیسم دقیق آن ناشناخته است.

فارماکوکینتیک

جذب :

  • فراهمی زیستی: خوراکی، 42 تا 62٪ (دارو به خوبی جذب می شود، اما متابولیسم آن تحت تاثیر عبور اول کبدی قرار می گیرد. )
  • شروع اثر: 15 تا 30 دقیقه
  • طول اثر: کمتر یا مساوی 12 ساعت (سرکوب واکنش های شدید ناشی از هیستامین)؛ ≤ 10 ساعت (سرکوب کهیر ناشی از هیستامین)
  • زمان رسیدن به حداکثر غلظت سرمی : 2 ساعت (خوراکی)

توزیع :

  • میزان اتصال به پروتئین پلاسما : 98.5٪
  • حجم توزیع : 22 لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن(کودکان)؛ 17 لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (بزرگسالان)؛ 14 لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (سالمندان)

متابولیسم :

توسط کبد متابولیزه می شود (عبور اول کبدی)

حذف :

  • نیمه عمر : 5 ساعت (کودکان)؛ 9 ساعت (بزرگسالان)؛ 13.5 ساعت (سالمندان)

دفع ادرار : از طریق ادرار (50-75٪)، به طور عمده به صورت متابولیت ها

تصویر

نکات مهمی که قبل از مصرف بنادریل (دیفن هیدرامین) باید رعایت کرد

  • در صورتی که نسبت به دیفن هیدرامین آلرژی دارید، بهتر است از داروی بنادریل استفاده نکنید.

اگر یکی از وضعیت های پزشکی زیر را دارید، برای اطمینان از این که این دارو برای شما آسیب زننده نیست، از مسئول داروخانه یا دکتر خود سوال کنید:

  • انسداد در دستگاه گوارش (معده یا روده)؛
  • انسداد مثانه یا سایر مشکلات ادراری؛
  • کالوستومی یا ایلئواستومی؛
  • مشکلات کلیوی یا کبدی؛
  • آسم، بیماری انسداد ریه ی مزمن، یا سایر اختلالات تنفسی؛
  • سرفه ای که با خلط همراه باشد، یا سرفه هایی که بر اثر سیگار کشیدن، آمفیزم یا برونشیت مزمن ایجاد شده اند؛
  • مشکلات قلبی، فشار خون پایین؛
  • گلوکوم یا آب سیاه چشم (که در صورت عدم درمان باعث نابینایی می شود)؛
  • مشکلات تیروئیدی؛
  • اگر پتاسیم مصرف می کنید (Cytra, Epiklor, K-Lyte, K-Phos, Kaon, Klor-Con, Polycitra, Urocit-K).

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف بنادریل یا دیفن هیدرامین می تواند منجر به آسیب در جنین شود یا خیر. اگر باردار هستید، قبل از مصرف این دارو از پزشک خود سوال کنید.

این دارو می تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کند و باعث ایجاد مشکلاتی در نوزاد شود. همچنین آنتی هیستامین ها ممکن است باعث کاهش تولید شیر در مادر شوند. در صورتی که در دوران شیردهی قرار دارید، قبل از مصرف بنادریل با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف بنادریل (دیفن هیدرامین)

  • واکنش آلرژیک

25-50 میلی گرم هر 6 تا 8 ساعت خوراکی؛ نباید بیش از 300 میلی گرم در روز باشد.

10-50 میلی گرم (حداکثر 100 میلی گرم) هر 4 تا 6 ساعت تزریق عضلانی یا وریدی؛ نباید بیش از 400 میلی گرم در روز باشد.

  • بیخوابی

50 میلی گرم خوراکی، 30 دقیقه قبل از خواب

  • سرفه

25-50 میلی گرم در صورت نیاز هر 4 ساعت خوراکی (شربت ارجح است) ؛ نباید بیش از 150 میلی گرم در روز باشد.

  • بیماری حرکت

درمان یا پیشگیری: 25-50 میلی گرم خوراکی هر 6 تا 8 ساعت

به صورت جایگزین، 10 تا 50 میلی گرم در هر دوز برای درمان؛ ممکن است تا 100 میلی گرم در صورت نیاز استفاده شود. نباید بیش از 400 میلی گرم مصرف شود.

  • پارکینسونیسم

ابتدا 25 میلی گرم خوراکی هر 8 ساعت و سپس 50 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت؛ نباید بیش از 300 میلی گرم در روز باشد.

به صورت جایگزین، 10-50 میلی گرم وریدی با سرعت کمتر از 25 میلی گرم در دقیقه؛ نباید بیش از 400 میلی گرم در روز باشد. همچنین ممکن است 100 میلی گرم عضلانی مورد نیاز باشد . ( مطلب تکمیلی : نشانه های بیماری پارکینسون )

نحوه مصرف

  • دیفن هیدرامین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، معمولا برای بازه ی زمانی کوتاهی مصرف می شوند و بعد از اینکه علائم از بین رفت، مصرف آن ها متوقف می شود.
  • این دارو را به کودکان زیر ۲ سال ندهید. همواره برای دادن داروهای سرفه یا سرماخوردگی به کودکان، از دکتر سوال کنید. زیرا استفاده ی نادرست از داروهای سرماخوردگی یا سرفه برای خردسالان، می تواند حتی منجر به مرگ آن ها گردد.
  • از این دارو برای خواباندن کودکان استفاده نکنید.
  • برای درمان مشکلاتی که در اثر حرکت ایجاد می شود (مانند دریازدگی یا حالاتی که در اثر حرکت ماشین برای بعضی از افراد رخ می دهد)، داروی بنادریل را ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در شرایط حرکتی قرار بگیرید، استفاده کنید (۳۰ دقیقه قبل از اینکه سوار ماشین شوید تا یک رانندگی طولانی را تجربه کنید، یا قبل از سوار شدن به هواپیما و کشتی یا قایقرانی و غیره). اگر برای مدت طولانی در این شرایط قرار داشتید، مصرف این دارو را به همراه هر وعده ی غذایی که می خورید، ادامه دهید.
  • اگر داروی بنادریل یا دیفن هیدرامین را برای به خواب رفتن استفاده می کنید، ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، آن را مصرف کنید.
  • در صورتی که پس از گذشت ۷ روز از مصرف این دارو، بهبودی در علائم شما ایجاد نشد، یا اینکه تب به همراه سردرد، سرفه یا جوش های پوستی داشتید، به دکتر اطلاع دهید.
  • مصرف داروی مورد نظر، ممکن است در نتیجه ی آزمایشات حساسیت های پوستی، تداخلاتی ایجاد کند. بنابراین به دکتر مربوطه اطلاع دهید که در حال مصرف این دارو هستید.
  • دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

نکات قابل توصیه

  • برای بیماری حرکت ، دیفن هیدرامین را 30 دقيقه قبل از قرار گرفتن در وضعيتي متفاوت (مانند رانندگی طولانی، مسافرت با هواپیما یا قایق، وسایل تفریحی پارک و غیره) مصرف نمایید. مصرف دیفن هیدرامین را تا زمانی که بیماری حرکت دارید همراه با وعده های غذایی و قبل از خواب ادامه دهید.
  • به عنوان خواب آور، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.
  • اگر علائم شما پس از 7 روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب همراه با سردرد، سرفه یا بثورات پوست داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • این دارو می تواند نتایج آزمایشات حساسیت پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. پزشک خود را از مصرف این دارو آگاه نمایید.
  • دیفن هیدرامین را به کودک زیر سن 2 سال ندهید. همیشه قبل از دادن یک داروی ضد سرفه یا سرماخوردگی کودک، از پزشک سوال کنید. مرگ ناشی از استفاده نابجا از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی در بسیاری از کودکان ممکن است روی دهد.

نباید از دیفن هیدرامین به عنوان داروی خواب آور در کودکان استفاده نمایید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...