میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فلوتیکازون

  شنبه، 17 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فلوتیکازون
اسپری بینی فلوتیکازون بدون نسخه (فلوناز) برای رهایی از علائم رینیت مانند عطسه، آبریزش، گرفتگی یا خارش بینی و تری یا خارش چشم استفاده می‌شود که عامل آن حساسیت فصلی یا حساسیت‌های دیگر (حساسیت به گرده، کپک، گردوغبار یا حیوانات) است.

فلوتیکازون تجویزی (Xhance) برای رهایی از علائم رینیت غیرحساسیتی (مانند عطسه، آب ریزش یا گرفتگی بینی که با حساسیت ایجاد نمی شوند) و همچنین برای درمان پولیپ های بینی (تورم مخاط بینی) کاربرد دارد. این اسپری را نباید برای درمان علائم مشابهی (عطسه، گرفتگی، آب ریزش و خارش بینی) که به دلیل سرماخوردگی ایجاد شده، مصرف کنید.

موارد مصرف فلوتیکازون پروپیونات

درمان طولانی مدت آسم , ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EVE) , دیسپلازی برونکوپولمونر

مقدار مصرف فلوتیکازون پروپیونات
استنشاقی:
بزرگسالان:مقدار ۱۰۰-۱۲۵ mcg دو بار در روز،بر اساس شدت بیماری آسم تا ۱mcg دو بار در روز قابل افزایش است.
کودکان با سن ۴-۱۶ سال:مقدار ۵۰-۱۰۰ mcg دو بار در روز تا حداکثر ۲۰۰ mcg دو بار در روزمصرف شود.
اسپری بینی:
بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: روزانه ۲ اسپری در هر سوراخ بینی هنگام صبح.در صورت نیاز می توان مقدار آن را به حداکثر دو بار در روز افزایش داد.
کودکان ۶-۱۲ سال:روزانه ۱ اسپری در هر سوراخ بینی هنگام صبح.در صورت نیاز می توان مقدار آن را به حداکثر دو بار در روز افزایش داد.

مقدار مصرف اسپری بینی فلوتیکازون

مقدار مصرف این دارو براساس سن، شرایط بیماری و پاسخ به درمان متفاوت است.

فلوتیکازون (تجویزی یا بدون نسخه) معمولا به صورت مایع برای اسپری کردن (افشانه کردن) در بینی تولید می شود.

زمانی که اسپری بینی فلوتیکازون برای رهایی از تب یونجه، علائم حساسیتی دیگر یا رینیت غیرحساسیتی استفاده می شود، معمولا روزانه یک بار در هر سوراخ بینی اسپری می شود.

در دُزهای کمتری که پزشک تجویز می کند، گاهی باید روزانه دو بار (صبح و عصر) در هر سوراخ بینی اسپری شود.

زمانی که اسپری فلوتیکازون برای پولیپ بینی تجویز شود، معمولا روزانه دو بار و در هر سوراخ بینی یک یا دو بار اسپری کنید.

برای بزرگ سالان معمولا درمان با دُزهای بیشتری شروع می شود و سپس با بهبود علائم مقدار آن کاهش می یابد. اگر از اسپری برای کودکان استفاده می کنید، باید درمان را با دُز کمتر دارو شروع کنید. اگر علائم کودک بهبود نیافت، مقدار آن را افزایش دهید و با بهبود علائم، دُز آن را کم کنید. بادقت از دستورالعمل تجویزشده یا برچسب محصولات پیروی کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا مواردی را که متوجه نشده اید، توضیح دهند.

قبل از مصرف دارو، به آرامی، بینی خود را بگیرید (تمیز کنید). قبل از هر بار استفاده، به آرامی، ظرف را تکان دهید. نحوه استفاده درست را از روی دستورالعمل بخوانید.

دارو را بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید، زیرا درمان سریع تر اتفاق نمی افتد و خطر عوارض جانبی بیشتر می شود.

این دارو بلافاصله اثر نمی گذارد. ممکن است شروع تأثیر دارو را ۱۲ ساعت بعد از مصرف احساس کنید؛ اما چند روز طول می کشد تا نتیجه کامل را ببینید.

اسپری بینی فلوتیکازون علائم تب یونجه، حساسیت، رنیت های غیرحساسیتی و پولیپ های بینی را کنترل می کند، اما این بیماری ها را درمان نمی کند. اگر فلوتیکازون به طور مرتب استفاده شود، بهتر تأثیر می گذارد. به جز درمواردی که پزشک به شما می گوید که درصورت لزوم از اسپری استفاده کنید، در سایر موارد فلوتیکازون را طبق برنامه منظم مصرف کنید. اگر بعد از ۱ هفته استفاده از اسپریِ بینیِ بدون نسخه، علائمتان بدتر شد یا بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

اسپری بینی فلوتیکازون طوری طراحی شده است که فقط به تعداد مشخصی می توانید آن را اسپری کنید. پس از اینکه اسپری را تا تعدادی که مشخص شده استفاده کردید، باقی ماندهٔ اسپری درون بطری احتمالا دیگر حاوی مقدار مناسبی از دارو نخواهد بود. بنابراین، حساب تعداد دفعات اسپری کردن را داشته باشید و پس از رسیدن به تعداد دفعات مشخص شده، حتی اگر مایعی درون بطری باقی مانده باشد، آن را دور بریزید.

اگر هر سؤالی درمورد طرز استفادهٔ اسپری بینی دارید، از پزشک یا داروساز بپرسید.

تصویر

اشکال دارو

  • فلوکسی تاید اسپری دهانی 250 فلوتیکازون
  • فلوکسی نایز اسپری بینی 50 فلوتیکازون
  • فلوتیزوکس ( فلوتیکازون ایرانی)125م گ اسپری
  • فلومیست 50 میکروگرم/ پاف اسپری بینی فلوتیکازون (100پاف) 05/0 درصد
  • فلوسینوز فلوتیکازون اسپری بینی 0.05%
  • فلوتیزوکس ایرانی اسپری دهانی 250 فلوتیکازون
  • فلوکسی تاید اسپری دهانی 125 فلوتیکازون
  • فلوهال ( فلیکسوتاید سیپلا ) 250 میکروگرم اسپری دهانی اینهالر فلوتیکازون ( فلوهیل )( فلوکسی تاید هندی )
  • فلوتیکازون (آپو) 50 م ک گ اسپری بینی
  • فلوهال ( فلیکسوتاید سیپلا ) 125 میکروگرم اسپری دهانی اینهالر فلوتیکازون ( فلوهیل )( فلوکسی تاید هندی )

مکانیسم اثر فلوتیکازون

داروی فلوتیکازون متعلق به یک گروه از کورتیکواستروئیدهاست که پیوند استر فلوروکربوتیولات در موقعیت 17 کربن را تجزیه می کندو دارای فعالیت ضد التهابی و تنگ کنندگی بسیار قوی می باشد. اثر بخشی فلوتیکازون استنشاقی به دلیل اثر مستقیم موضعی آن می باشد.

فارماکودینامیک

فلوتیکازون یک عامل ضد التهاب و تنگ کننده عروق بسیار قوی می باشد.اثربخشی فلوتیکازون به شکل استنشاقی وابسته به اثر مستقیم موضعی آن می باشد.

فارماکوکینتیک

جذب سیستمیک داروی فلوتیکازون عمدتا از طریق ریه ها(فلوونت دیسکاس: تقریبا 18%) می باشد و دارای حداقل جذب گوارشی(<1% ) می باشد. که وابسته به متابولیسم پیش سیستمیک می باشد.
متابولیسم فلوتیکازون کبدی و از طریق CYP3A4 می باشد.عمدتا دفع فلوتیکازون از طریق مدفوع (بصورت داروی مادر و متابولیت ها) و مقداری از طریق ادرار(کمتر از 5% بصورت متابولیت) می باشد.
شروع اثر : حداکثر منفعت بخشی ممکن است طی 1 تا 2 هفته یا بیشتر بدست آید.زمان لازم برای رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی 0.5 تا 1 ساعت می باشد.
نیمه عمر حذفی: تزریق داخل وریدی: تقریبا 8 ساعت ،استنشاقی دهانی: ( مدت زمان حذف پلاسمایی بدنبال تکرار دوز): 24 ساعت .اتصال به پروتئینهای پلاسما بیشتر از 99% می باشد.

نکات قابل توصیه

در صورت بروزاسپاسم برونش با علامت خس خس سینه پس از استنشاق ، مصرف دارو را قطع شده وبیمار تحت درمان با یک گشادکننده برونش سریع ااثر قرار داده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (155 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود