میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر کلسیم پانتوتنات

  شنبه، 29 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر کلسیم پانتوتنات
كلسيم پانتوتنات براي پيشگيري و درمان كمبود اسيد پانتوتنيك به كار مي رود.

مکانیسم اثر کلسیم پانتوتنات

اسید پانتوتنیک در COENZYME A گنجانیده شده است و با افزایش سطح گلوتاتیون سلول ها را در برابر صدمات پراکسیداتیو محافظت می کند.

فارماکودینامیک

اسید پانتوتنیک در سنتز کوآنزیم A استفاده می شود. تصور می شود CoA به عنوان یک مولکول حامل عمل کند و اجازه ورود گروه های آسیلی به سلول ها را بدهد. این از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا این گروه های آسیلی به عنوان بسترهایی در چرخه اسید tricarboxylic برای تولید انرژی و در ترکیب اسیدهای چرب ، کلسترول و استیل کولین استفاده می شوند. علاوه بر این ، CoA بخشی از پروتئین حامل آسیل است که علاوه بر استفاده از CoA به عنوان بستر ، در سنتز اسیدهای چرب نیز لازم است.
اسید پانتوتنیک به شکل CoA نیز برای استیله شدن و استیل شدن مورد نیاز است که به عنوان مثال در انتقال سیگنال و فعال سازی و غیرفعال کردن آنزیم نقش دارند.
از آنجا که اسید پنتوتنیک در طیف گسترده ای از نقشهای بیولوژیکی کلیدی شرکت می کند ، ممکن است اثرات گسترده ای داشته باشد.

فارماکوکینتیک

مکانیسم اثر: اسید پانتوتنیک در COENZYME A گنجانیده شده و با افزایش سطح گلوتاتیون سلول ها را در برابر صدمات پراکسیداتیو محافظت می کند
جذب: اسید پنتوتنیک رژیم غذایی در درجه اول به صورت CoA یا ACP است و برای جذب باید به اسید پانتوتنیک آزاد تبدیل شود. CoA و ACP به 4'-فسفوپانتتئین هیدرولیز می شوند که سپس به داخل پانتئین دفسفریله می شود و متعاقباً هیدرولیز می شود تا اسید پانتوتنیک را توسط Pantetheinase در روده روده آزاد کند.
اسید پانتوتنیک آزاد از طریق یک سیستم حمل و نقل فعال وابسته به سدیم با انتشار منفعل که به عنوان یک مسیر ثانویه عمل می کند در سلول های روده جذب می شود. با افزایش مصرف تا 10 برابر میزان جذب می تواند به دلیل اشباع انتقال تا 10٪ کاهش یابد.

موارد مصرف:

کلسیم تزریقی برای درمان کمی کلسیم خون در بیماریهائی که نیازبه افزایش سریع غلظت یون کلسیم در سرمدارند، مانند تتانی ناشی از کمی کلسیم خون در نوزادان، تتانی ناشی از کمبودهورمون پاراتیروئید، تتانی ناشی از کمی کلسیم خون بهعلت نیش حشرات یاواکنشهای حساسیتی، نشانههای حاددردهای کولیک ناشی از مسمومیت باسرب، کمبود ویتامین Dو آلکالوز، بمنظورتنظیم الکترولیت، در احیای قلبی بویژه پساز عمل جراحی قلب باز، بمنظور تقویتقدرت انقباضی میوکارد پس از خاتمه فیبریلاسیون دهلیزی و بطنی یا زمانی کهپاسخ کافی به اپینفرین تزریقی وجودندارد، بمنظور کاهش یا برطرف نمودن اثرات مضعف قلبی ناشی از زیادی پتاسیم خون و همچنین بعنوان پادزهر در درمان مسمومیت با منیزیم مصرف می شود.

فرآورده های خوراکی حاوی کلسیمبمنظور جبران کمی کلسیم در بیماریهاییمانند کم کاری مزمن پاراتیروئید، نرمیاستخوان، راشیتیسم و کمی ثانویه کلسیمخون پس از مصرف داروهای ضدتشنجمصرف میشوند. اگر کمی مزمن کلسیمخون ناشی از کمبود ویتامین D باشد،املاح کلسیم خوراکی ممکن است همزمانبا مشتقات ویتامین Dمصرف شوند.

املاح خوراکی کلسیم بعنوان مکمل غذائی درافرادی که مقادیر کافی کلسیم دریافت نمیکنند و همچنین بعنوان داروی کمکی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مصرف می شوند.

تصویر

میزان مصرف:

مقدار مصرف مجاز کلسیم در روزبهترتیب زیر میباشد: شیرخواران و کودکان باسن کمتر از 3سال: 800ـ400 میلیگرم، کودکان بین10ـ4 سال: 800 میلیگرم، نوجوانان وبزرگسالان: 1200ـ800 میلیگرم، زنانباردار و شیرده: 1200 میلیگرم. خوراکی: برای پیشگیری از کمی کلسیم خون از راهخوراکی، مقادیر فوق مورد استفاده قرارمیگیرد.

بعنوان درمان کمی کلسیم خون،مقدار مصرف براساس شدت کمبودکلسیم در هر بیمار توسط پزشک بایدتعیین شود. تزریقی: برای پیشگیری از کمی کلسیم خون، مقدارمصرف براساس نیاز بیمار تعیین وانفوزیون وریدی میشود.

در درمان کمیکلسیم خون و تامین الکترولیت حدود 1گرم گلوکونات کلسیم بطور آهسته وباسرعت حداکثر تا 5 میلیلیتر در دقیقهتزریق وریدی میشود و در صورت نیاز،تا زمانی که تتانی کنترل شود، مصرف آنرا میتوان تکرار نمود.

بعنوان پائینآورنده پتاسیم یا منیزیمخون، مقدار 2ـ1 گرم بطور آهسته و باسرعت حداکثر تا 5 میلیلیتر در دقیقهتزریق وریدی میشود. در طول درمان،مقدار مصرف دارو باید براساس پیگیریمنظم وضعیت بیمار توسطالکتروکاردیوگرام تنظیم شود.

دارو های هم گروه کلسیم پانتوتنات

Folic Acid

Vitamin B6

Vitamin B2

Vitamin B1+B6+B12

Vitamin B12

Vitamin B Complex

Vitamin B1

Biotin

.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (338 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (289 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (117 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (23 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شب عروسی دختر رهبر معظم انقلاب که شام برای مهمانان نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر و مادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس