میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص سیناکلست

  سه شنبه، 01 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص سیناکلست
سیناکلست برای درمان هایپرپاراتیروئیدیسم در بیماران کلیوی که مدت زیادی تحت دیالیز قرار گرفته اند ، استفاده می شود.

سیناکلست (cinacalcet) فعالیت غده پاراتیروئید را مهار می کند. همچنین کلسیم بیش از حد خون را کاهش می دهد. سیناکلست در بیماران دیالیزی و همچنین کنسر پاراتیروئید کاربرد دارد. این دارو با کاهش مقدار هورمون پاراتورمون باعث کاهش ذخایر اضافی کلسیم و فسفر در بدن می گردد


نام تجاری: سنسیپار (Sensipar)

اشکال دارویی: قرص های 30 ،60 و 90 میلی گرمی

اشکال دارو

  • میم پارا(سیناکلست خارجی)30م گ قرص
  • دیپارون (میم پارا عبیدی )30 م قرص سیناکلست (میمپارا ایرانی )
  • سیناست(میم پارا ایرانی)30م قرص(30عددی)سیناکلست سبحان
  • دیپارون (میم پارا عبیدی )60 م قرص سیناکلست
  • سیناکلسین (میم پارا زهراوی) 30م. گ (28 عددی )(ورق 7 عددی)قرص سیناکلست ایرانی

مکانیسم اثر سیناکلست

سیناکلست با بالابردن حساسیت گیرنده های حساس به کلسیم بر روی غده پاراتیروئید منجر به کاهش همزمان هورمون پاراتیروئید ،کلسیم سرم وفسفر سرم می گردد که سبب مهار بیماریهای پیشرفته استخوان و عوارض جانبی ناشی از اختلالات متابولیسم مواد معدنی می گردد.

فارماکودینامیک

سیناکلست یک داروی کلسی میمتیک است که با تحریک گیرنده های کلسیم در بافت های مختلف بدن باعث میشودگیرنده ها احساس کنند کلسیم کافی در خون وجود دارد و از تحریک غده پاراتیروئید جلوگیری میکنند.

فارماکوکینتیک

سیناکلست بطور گسترده ای در کبد متابولیزه می گردد.دفع آن حدود 80% بصورت متابولیت از طریق ادرار و حدود 15% از طریق مدفوع می باشد.زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی حدود 2 تا 6 ساعت می باشد که با غذا افزایش می یابد.نیمه عمر حذفی نهایی آن 30 تا 40 ساعت می باشد. اتصال به پروتئینهای پلاسما حدود 93 تا 97% می باشد.

نکات مهم قبل از مصرف سیناکلست


اگر شما به این دارو حساسیت دارید، و یا اگر شما موارد زیر را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

  • سطوح پایین کلسیم در خون (هیپوکلسمی)
  • فشارخون بالا یا پایین؛
  • بیماری های قلبی، نارسایی قلبی، اختلال در ریتم قلب؛
  • بیماری های کبدی؛
  • سابقه تشنج
  • اگر شما مبتلابه بیماری های کلیوی و در حال دیالیز هستید.
  • این دارو برای استفاده توسط هر شخصی با سن کمتر از ۱۸سال، مورد تائید نیست.

موارد مصرف سیناکلست

فعالیت بیش از حد پاراتیروئید اولیه , فعالیت بیش از حد پاراتیروئید ثانویه , کارسینومای پاراتیروئید

تصویر

مقدار مصرف سیناکلست

مقدار مصرف معمول:بزرگسالان:
هایپرپاراتیروئیدیسم اولیه:خوراکی:مقدار اولیه: 30 mg دو بار در روز،در صورت نیاز برای رسیدن به سطوح طبیعی کلسیم سرم افزایش تدریجی مقدار مصرف (به 60 mg دو بار در روز،90 mg دو بار در روز و 90 mg سه تا چهار بار در روز)صورت می گیرد.
هایپرپاراتیروئیدیسم ثانویه: خوراکی:مقدار اولیه: 30 mg یک بار در روز در صورت نیاز برای حفظ سطوح هورمون پاراتیروئید دست نخورده در محدوده 150 تا 300 pg/mL. افزایش تدریجی مقدار مصرف (به 60 mg یک بار در روز،90 mg یک بار در روز،120 mg یک بار در روز و 180 mg یک بار در روز)صورت می گیرد.
کارسینومای پاراتیروئید: خوراکی:مقدار اولیه: 30 mg دو بار در روز در صورت نیاز برای رسیدن به سطوح طبیعی کلسیم سرم افزایش تدریجی مقدار مصرف (به 60 mg دو بار در روز،90 mg دو بار در روز و 90 mg سه تا چهار بار در روز)صورت می گیرد.

نحوه مصرف سیناکلست

سیناکلست را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می شود، مصرف کنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات ممکن است دوز مصرفی شما را به اطمینان از اینکه که شما بهترین نتایج را دریافت می کنید، تغییر دهد. این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

برای اینکه مطمئن شود که سطح کلسیم و فسفر شما بیش ازحد پایین نیست، خون خود را باید ۱ هفته بعدازاینکه شما شروع به مصرف این دارو کردید و یا هر زمان که دوز خود را تغییر دادید، آزمایش کنید. شما همچنین ممکن است به آزمایش خون به صورت منظم در طول درمان نیاز داشته باشید.

نکات قابل توصیه

1- سیناکلست همراه غذا و یا بلافاصله پس از غذا مصرف شود.
2- قرص ها باید بصورت کامل مصرف شود.قرص ها شکسته و یا تقسیم نشود.
3- حین درمان بیماران جهت علائم و نشانه های زیادی کلسیم خون تحت نظارت قرار بگیرند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (192 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (11 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان با پوشش متفاوت در مراسم تنفیذ+عکس/ حماسه آفرینی در دانلود ورژن جدید...
مادری که در قبر زایمان کرد
لحظه به لحظه با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه بیت رهبری
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
یادی کنیم از درخشانترین بازی لیلا حاتمی در یک سکانس متفاوت عاشقانه که اشک هر بیننده‌ای رو درمیاره
(ویدئو) شاهکار هنرمندان شیرازی جانبخشی به یک تنه درخ خشکیده در 40 روز!/هنر نزد ایرانیان است و بس
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌