میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص ساکساگلیپتین

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص ساکساگلیپتین
ساکساگلیپتین (Saxagliptin) ساکساگلیپتین یک داروی ضد دیابت می‌باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و با تنظیم سطح انسولین بدن کار می‌کند و معمولا همراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود.

ساکساگلیپتین (Saxagliptin) ساکساگلیپتین یک داروی ضد دیابت می باشد که به کنترل سطح قند خون کمک می کند و با تنظیم سطح انسولین بدن کار می کند و معمولا همراه با رژیم غذایی و ورزش استفاده می شود.

ساکساگلیپتین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مناسب است این دارو گاهی اوقات در ترکیب با دیگر داروهای دیابت استفاده می شود، اما برای درمان دیابت نوع 1 کاربردی ندارد.

انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. این هورمون به کنترل سطح قند خون کمک می کند. در صورتی که بدنتان به اندازه کافی انسولین تولید نکند و یا انسولین تولید شده را به طور مناسب به کار نبرد سبب ایجاد بیماری دیابت قندی می شود. افراد مبتلا به دیابت برای کنترل سطح قند خون نیاز به درمان دارند. این بدان دلیل است که کنترل مناسب سطح قند خون از بیماری های مرتبط با دیابت جلوگیری می کند. برخی افراد با رعایت رژیم غذایی می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند اما بعضی دیگر علاوه بر کنترل رژیم غذایی نیاز به درمان دارویی نیز دارند.

ساکساگلیپتین سبب افزایش سطح انسولین در بدن می شود. این دارو همچنین سطح گلوکاگون خون را نیز کاهش می دهد. گلوکاگون با تأثیر بر کبد سبب افزایش سطح قند خون می شود. با کاهش تولید گلوکاگون سطح قند خون نیز کاهش می یابد.

مکانیسم اثر ساکساگلیپتین

ساکساگلیپتین یک مهارکننده دی پپتیدیل پپتیداز 4 (DPP-4) ضددیابت برای درمان دیابت نوع 2 است. مهار کننده های DPP-4 دسته ای از ترکیبات هستند که با تاثیر بر عملکرد هورمون طبیعی بدن به نام اینکریتین عمل می کنند.
اینکریتین قند خون را با افزایش مصرف قند توسط بدن کاهش می دهد که عمدتا از طریق افزایش تولید انسولین در پانکراس و کاهش تولید قند توسط کبد است. DPP-4 یک پپتیداز متصل به غشا است که در بسیاری از بافت ها، لنفوسیت ها و پلاسما یافت می شود. DPP-4 دارای دو مکانیسم عمل اصلی عملکرد آنزیمی و اتصال به آدنوزین دآمیناز است که سیگنال های داخل سلولی را از طریق دیمریزاسیون انتقال می دهد. ساکساگلیپتین یک پیوند کووالانسی متصل به هیستیدین را بین دو گروه نیتریل خودش و اکسیژن هیدروکسیل S630 در DPP-4 تشکیل می دهد.
مهار DPP-4 باعث افزایش سطح فعال پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1) می شود که تولید گلوکاگون از سلول های آلفا پانکراس مهار می کند و تولید انسولین را از سلول های بتای پانکراس افزایش می دهد.

فارماکودینامیک

پس از تجویز ساکساگلیپتین، سطح GLP-1 و GIP 2-3 برابر افزایش می یابد. از آنجائی که مهار DPP-4 بسیار انتخابی است، عوارض جانبی سیستمیک کمی دارد. ساکساگلیپتین فعالیت آنزیم DPP-4 را برای یک دوره 24 ساعته مهار می کند. همچنین باعث کاهش غلظت گلوکاگون و افزایش ترشح انسولین وابسته به گلوکز از سلول های بتای پانکراس می شود. ساکساگلیپتین فاصله QTc به میزان قابل توجه بالینی افزایش نمی دهد.

تصویر

فارماکوکینتیک

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی: 2 ساعت (ساکساگلیپتین)؛ 4 ساعت (5-هیدروکسی ساکساگلیپتین)

حجم توزیع: ناچیز

متابولیسم: کبدی با CYP450 3A4 / 5 به متابولیت فعال (50٪ قدرت داروی اصلی)

نیمه عمر (حذف): 2.5 ساعت (ساکساگلیپتین)؛ 3.1 ساعت (5 هیدروکسی ساکساگلیپتین)

کلیرانس کلیوی: 7.2 لیتر / ساعت

دفع: ادرار (75٪)؛ مدفوع (22٪)

نکاتی که قبل از مصرف ساکساگلیپتین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی ساکساگلیپتین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی، و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر دچار اختلالات کلیوی و یا کبدی هستید.
  • اگر تابه حال حساسیت به داروی خاصی داشته اید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (84 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (13 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان با پوشش متفاوت در مراسم تنفیذ+عکس/ حماسه آفرینی در دانلود ورژن جدید...
مادری که در قبر زایمان کرد
لحظه به لحظه با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه بیت رهبری
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
یادی کنیم از درخشانترین بازی لیلا حاتمی در یک سکانس متفاوت عاشقانه که اشک هر بیننده‌ای رو درمیاره
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌