میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر راساژیلین

  چهارشنبه، 03 آذر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر راساژیلین
راساژیلین مهارکننده برگشت ناپذیر مونوآمینواکسیداز است و در اوایل بیماری پارکینسون به تنهایی و در موارد پیشرفته بیماری همراه با داروهای دیگر استفاده می شود.

نحوه مصرف راساژیلین

  1. این دارو را دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب دارو یا تجویز پزشک مصرف کنید. ممکن است پزشک شما برای رسیدن به نتیجه بهتر دوز دارو شما را مکررا تغییر دهد. دارو را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  2. اگر راساژیلین به تنهایی مصرف شود دوز آن با زمانی که همزمان با داروهای دیگر ضد پارکینسون مصرف می شود متفاوت خواهد بود.
  3. این دارو فقط بخشی از برنامه درمانی است. به دقت از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید.
  4. با لیست غذاهایی که باید از آن ها برای کاهش عوارض جانبی راساژلین پرهیز کنید، آشنا باشید.
  5. اگر علائم پارکینسون شما بهبود نیافت و حتی بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. استفاده از این دارو را ناگهانی قطع نکنید زیرا باعث علائم ناخوشایند سندروم محرومیت از دارو می شود. برای قطع آن با پزشک مشورت کنید.
  7. دارو را در دما اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

مقدار مصرف راساژیلین (رازاگیلین)

بزرگسالان : 1 میلی گرم در روز

پیش از مصرف راساژیلین

مواردی که پیش از مصرف راساژیلین باید با پزشک در میان گذاشت:

  • در صورت داشتن آلرژی نسبت به راساژیلین یا هریک از مواد سازنده آن
  • در صورت داشتن آلرژی نسبت به دیگر داروها، مواد غذایی یا سایر مواد که میتوانند علایمی از جمله کهیر، خارش، دانه دانه شدن پوست، تنگی نفس، تورم در صورت، لب ها، زبان و گلو را داشته باشند.
  • اگر مبتلا به بیماری کبدی هستید.
  • در صورت استفاده از داروهای ضد افسردگی مانند ایزو کربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین و یا سایر داروهایی که برای درمان پارکینسون استفاده میشوند مانند سلژینین در 14 روز گذشته. مصرف راساژیلین حداقل باید 14 روز پس از مصرف داروهای ذکر شده انجام شود؛ در غیر اینصورت احتمال بروز فشار خون بسیار بالا و شدید وجود دارد.
  • در صورت استفاده از هریک از این دارو ها: سیکلوبنزاپرین، دکسترومتورفان، مپریدین، متادون، پروپوکسی فن، ترامادول یا داروهایی که برای درمان افسردگی بکار میروند.
  • اگر طی 5 هفته گذشته از فلوکستین استفاده کرده اید نباید اقدام به مصرف راساژیلین نمایید.

در صورت مصرف هرگونه داروی دیگر اعم از داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی پزشک را در جریان بگذارید. همچنین پزشک را در جریان وضعیت سلامتی و شرایط پزشکی تان قرار دهید. از مصرف و یا قطع مصرف این دارو و یا تغییر میزان دوز دارو به صورت خودسرانه اجتناب کنید.

مکانیسم اثر راساژیلین

مکانیسم دقیق راساژیلین ناشناخته است. یک مکانیسم مهار آنزیم MAO-B است که موجب افزایش میزان دوپامین خارج سلولی در استریاتوم می گردد.

فارماکودینامیک راساژیلین

راساژیلین یک پروپارگیلامین است و از دسته داروهای مهارکننده برگشت ناپذیر آنزیم MAO-B است.MAO یک آنزیم دارای فلاوین است که تجزیه متابولیک کاتکول آمین ها و سروتونین را در سیستم عصبی مرکزی و بافت های محیطی تنظیم می کند. این آنزیم به دو دسته A و B تقسیم می شود و در غشای میتوکندریایی پایانه های عصبی، مغز، کبد و مخاط روده ای حضور دارد. MAO-Aعمدتا در دستگاه گوارش و کبد حضور دارد و تجزیه متابولیک کاتکول آمین ها و آمین های غذایی را تنظیم می کند. MAO-B عمدتا در مغز است و مسئول تجزیه متابولیک دوپامین و فنیل اتیل آمین است. در دوزهای درمانی رازاگیلین MAO-B را در پلاکت ها مهار می کند.

 راساژیلین

فارماکوکینتیک راساژیلین

جذب:

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی:1 ساعت

شروع اثر: در عرض 1 ساعت

فراهمی زیستی:36%

توزیع:

اتصال به پروتئین: 88-94%

حجم توزیع: 87 لیتر

متابولیسم:

عمدتا CYP1A2 کبدی

متابولیت ها: 1-آمینوایندان،3-هیدروکسی-ان-پروپارگیل-1-آمینوایندان، 3-هیدروکسی-1-آمینوایندان

حذف:

نیمه عمر:1.3-3 ساعت

دفع:62% ادرار و 7% مدفوع

ملاحظات دارویی راساژیلین

  1. هنگام رانندگی و اعمال خطرناک احتیاط کنید. عکس العمل و رفتار شما ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. سرگیجه و خواب آلودکی می تواند باعث اشتباه، تصادف و آسیب شدید شود.
  2. از بلند شدن سریع از حالت نشسته و درازکش پرهیز کنید. باعث سرگیجه می شود.
  3. از مصرف الکل پرهیز کنید.
  4. از خوردن غذاهای حاوی تیرامین پرهیز کنید مانند پنیرهای کهنه، لوبیا، سس سویا، شاه ماهی، گوشت و ماهی ترش یا فرآوری شده، گوشت های کهنه، خشک شده یا دودی. خوردن تیرامین در هنگام مصرف راساژیلین می تواند فشار خون شما را به میزان خطرناکی بالا ببرد که عوارض جانبی تهدید کننده حیات ایجاد می کند.

شیوه صحیح نگهداری راساژیلین

  • در دمای اتاق و محیط خشک نگهداری شود. از قرار دادن دارو در مکان های مرطوب مانند حمام اجتناب کنید.
  • راساژیلین را در مکانی امن و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  • در مورد نحوه صحیح دور انداختن داروی بلا استفاده با دکتر داروساز مشورت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (3 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) آخرین نامه به رئیس جمهور شهید (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس رعد و برق جان مرد60 ساله در شهرستان ورزقان را گرفت شروه خوانی در سوگ شهدای خدمت در بوشهر+ فیلم زیبایی مثال زدنی سنگاپور در غروب خورشید + ویدئو فال انبیاء روزانه شنبه 5 خرداد 1403 حال‌وهوای مزار رئیس جمهور شهید یک روز پس از تدفین در حرم رضوی+ فیلم لحظه دلخراش زیر گرفتن یک کودک توسط موتورسوار فراری؛ نگرانی بی‌امان مادر+ فیلم استقبال دیدنی جواد نکونام از یک هوادار معلول +ویدئو تغییر قیافه باورنکردنی محمد صلاح/ صلاح موهای فرفری اش را زد+ عکس 9 حقیقت جالب و عجیب درباره زندگی مردم مصر باستان این پسر با دستهای مصنوعی دروازه بانی می کند علاقه رئیس جمهور شهید به این شخصیت طنز حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار/ درس بزرگ او برای محتکران غلات شهید رئیسی : شاگرد اول نبودم ولی سعی می کردم عقب نمانم+فیلم این داور سرشناس فوتبال ایران تهدید به قتل شد!+عکس جزئیات فیلم خودسوزی یک فرد در میدان انقلاب پاسخ جالب ابراهیم رئیسی به سوال هاشمی رفسنجانی در مورد پذیرش مسئولیت آستان قدس+فیلم جای خالی آیت الله آل هاشم در نماز جمعه تبریز/چه جمعه غریبانه ای+فیلم زندگی سید ابراهیم رئیسی در دوران پهلوی چگونه گذشت؟ جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال عکس دیده نشده از شهید آیت الله آل هاشم میان تصاویر امام جمعه های شهید تبریز بی‌تابی‌های بی‌پایان پدر شهید آل هاشم در مراسم بازگشت پیکر فرزندش+ویدئو فال ابجد روزانه شنبه 5 خرداد 1403 ابتکار جالب برای حفظ یک درخت در ایستگاه مترو در تهران+ عکس فال روزانه امروز شنبه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 5 خرداد 1403 عکسی تلخ از آخرین وداع خانواده استاندار شهید با پیکر فرزندشان+عکس فال قهوه با نشان روز شنبه 5 خرداد ماه 1403 نگاهی به خانه ابدی شهید مالک رحمتی، استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+عکس/روحش شاد و یادش گرامی فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 5 اردیبهشت 1403 + فیلم این عکس به شایعات درباره گم شدن بادیگارد رئیس جمهور پایان داد حضور مادر شهید سردار موسوی بر سر مزار مطهر ایشان +ویدئو تشییع باشکوه شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدئو تزئین خانه ابدی شهید مالک رحمتی با گل رز سفید و سرخ پرپر شده+عکس/روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به خانه ابدی شهید سیدمهدی موسوی در حرم حضرت شاه‌عبدالعظیم(ع) +ویدئو بیقراری خواهر شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع برادرش +ویدئو/ سلام ای غروب غریبانه دل... روایت انتخاب نام کوچک شهید امیرعبدالهیان از زبان خودش؛ قدرت‌الله؟ + فیلم مداحی استاندار شهید، مالک رحمتی در روز اربعین در کربلا+ویدیو عکس‌هایی از خانه شهید ابراهیم رئیسی در تهران پس از مراسم خاکسپاری+عکس شهید رئیسی: تصویر حضرت آقا رو می‌کشیدید، من که کسی نیستم +ویدئو