میزان و نحوه مصرف دیفن هیدرامین

  سه شنبه، 10 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان و نحوه مصرف دیفن هیدرامین
داروی دیفن هیدرامین نوعی آنتی‌هیستامینی و رایج‌ترین دارو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا همچنین درمان گلودرد و سرفه است.

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یک آنتی هیستامین است که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی در بدن را می کاهد و در درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی و تب یونجه مؤثر است. هیستامین علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی ایجاد می کند. دیفن هیدرامین برای درمان عطسه، آبریزش بینی و چشم، کهیر، بثورات پوستی، خارش و سایر علائم سرماخوردگی همچنین برای درمان بیماری های حرکتی، ایجاد خواب و درمان علامتی بیماری پارکینسون و واکنش های اکستراپیرامیدال هم استفاده می شود. دیفن هیدرامین در پیشگیری و درمان حالت تهوع، استفراغ و گیجی ناشی از مسافرت یا حرکت، افزایش آرامش و درمان کم خوابی نیز کاربرد دارد.

تفاوت شربت دیفن هیدرامین کامپاند و ساده چیست؟

شربت دیفن هیدرامین کامپاند دارای آمونیم کلرید است در حالی که دیفن هیدرامین ساده آن را ندارد. به همین دلیل دیفن هیدرامین کمپاند برای از بین بردن سرفه با خلط بسیار موثر است. از دیگر تفاوت های دیفن هیدرامین کامپاند و دیفن هیدرامین ساده دارند در مصرف کودکان است. مصرف دیفن هیدرامین کامپاند در کودکان توصیه نمی شود ولی دیفن هیدرامین ساده در کودکان بزرگ تر از دو سال با تجویز پزشک منعی ندارد.

چه افرادی می توانند / نمی توانند دیفن هیدرامین مصرف کنند؟

بیشتر بزرگسالان و جوانان بالای 16 سال می توانند این دارو مصرف کنند. گاهی اوقات می توان این دارو را برای کودکان، وابسته به سن و علائم آنها، استفاده کرد. در این مورد از داروساز راهنمایی بخواهید. مصرف دیفن هیدرامین برای بعضی از افراد مناسب نیست. برای اطمینان از ایمن بودن مصرف آن در صورت وجود شرایط زیر پزشک خود را مطلع کنید:

  1. سابقه حساسیت دارویی نسبت به دیفن هیدرامین یا داروهای دیگر
  2. ابتلا به مشکلات ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا بیماری که باعث ایجاد بلغم زیادی شود.
  3. مشکل چشمی به نام گلوکوم زاویه بسته اولیه
  4. زخم معده، انسداد معده یا روده
  5. مشکلات کلیوی یا کبدی
  6. مشکل در دفع ادرار یا تخلیه مثانه
  7. ابتلا به صرع یا هر مشکل دیگری که منجر به تشنج شود.
  8. عدم تحمل یا ناتوانی در جذب بعضی از قندها مانند لاکتوز و سوربیتول
  9. داشتن آزمایش آلرژی – دیفن هیدرامین می تواند بر روی نتایج آزمایش تاثیرگذار باشد. بنابراین ممکن است لازم باشد تا چند روز قبل از آن مصرف دیفن هیدرامین را متوقف کنید. در این مورد از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهید.
  10. عدم توانایی مصرف الکل – بعضی از محصولات دیفن هیدرامین حاوی مقادیر کمی الکل هستند. بنابراین قبل از مصرف مواد تشکیل دهنده و بسته بندی دارو را بررسی کنید.

دیفن هیدرامین برای کودکان

  1. به منظور درمان بعضی از علائم ار جمه سرفه و سرماخوردگی می توان دیفن هیدرامین را برای کودکان بالای 6 سال استفاده کرد.
  2. به منظور اطمینان از مناسب بودن آن برای کودکان با داروساز یا پزشک مشورت کنید.
  3. برای کمک به خوابیدن کودکان از دیفن هیدرامین استفاده نکنید. مصرف دیفن هیدرامین به منظور مشکلات خواب فقط برای افراد بالای 16 سال مناسب است.

کودکان بالای 6 سال می توانند دیفن هیدرامین را برای موارد زیر استفاده کنند:

  • گزش و نیش حشرات – فقط کرم دیفن هیدرامین
  • اگزما – فقط کرم دیفن هیدرامین
  • درمان علائم سرفه و سرماخوردگی (درمان این مورد در خصوص همه داروهای سرفه و سرماخوردگی حاوی دیفن هیدرامین صدق نمی کند. بنابراین قبل از مصرف دستورالعمل همراه با دارو را با دقت مطالعه کنید.)

دیفن هیدرامین را به منظور حساسیت فصلی یا سایر آلرژی ها فقط برای کودکان و افراد بالای 12 سال استفاده کنید.

دیفن هیدرامین

مقدار و نحوه مصرف دیفن هیدرامین

برای مصرف صحیح داروی دیفین هیدرامین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید.

  1. قرص،کپسول یا شربت دیفن هیدرامین را همراه غذا یا بدون غذا میل کنید.
  2. اگر از شکل شربت دیفین هیدرامین استفاده می کنید از پیمانه ی مخصوص استفاده کنید.
  3. دوز مصرف داروی دیفن هیدرامین به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  4. همچنین برندها و فرم های مختلفی از دیفن هیدرامین در بازار موجود است. به همین دلیل لازم است راهنمای مصرف دیفن هیدرامین را به دقت مطالعه فرمایید زیرا مقدار آن در محصولات مختلف متفاوت است.
  5. توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید.
  6. این دارو بدون نسخه و با نسخه در دسترس است.
  7. حداکثر تاثیر این دارو ۲ ساعت بعد از مصرف است و بعد از ۷ ساعت اثرش کم می شود.
  8. مصرف دیفن هیدرامین کامپاند برای بیش از ۶ بار در یک روز ممنوع است.
  9. برای جلوگیری از بروز اختلالات حرکتی، دارو را ۳۰ دقیقه پیش از انجام فعالیت هایی مثل مسافرت مصرف کنید.
  10. درصورتی که برای درمان اختلالات حرکتی یا بی خوابی مصرف می کنید ۳۰ دقیقه قبل از حرکت یا زمان خواب مصرف بفرمایید.
  11. اگر پس از ۲ هفته مصرف دیفن هیدرامین کماکان با مشکل خواب مواجه بودید با دکتر داخلی، عمومی یا متخصص گوش، حلق و بینی تماس بگیرید.

دوز مصرفی صحیح دیفن هیدرامین چقدر است؟

رینیت آلرژیک، کهیر و سرما خوردگی

  • ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز
  • دوز حداکثر: ۳۰۰ میلی گرم در روز

بیماری ماشین (تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه)

  • ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم سه تا چهار بار در روز
  • دوز اول ۳۰ دقیقه قبل حرکت

بی خوابی

  • ۵۰ میلی گرم در روز قبل خواب

نکات قابل توصیه دیفن هیدرامین

  1. برای بیماری حرکت ، دیفن هیدرامین را 30 دقيقه قبل از قرار گرفتن در وضعيتي متفاوت (مانند رانندگی طولانی، مسافرت با هواپیما یا قایق، وسایل تفریحی پارک و غیره) مصرف نمایید. مصرف دیفن هیدرامین را تا زمانی که بیماری حرکت دارید همراه با وعده های غذایی و قبل از خواب ادامه دهید.
  2. به عنوان خواب آور، دیفن هیدرامین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید.
  3. اگر علائم شما پس از 7 روز درمان بهبود نیافت، یا اگر تب همراه با سردرد، سرفه یا بثورات پوست داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  4. این دارو می تواند نتایج آزمایشات حساسیت پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. پزشک خود را از مصرف این دارو آگاه نمایید.
  5. دیفن هیدرامین را به کودک زیر سن 2 سال ندهید. همیشه قبل از دادن یک داروی ضد سرفه یا سرماخوردگی کودک، از پزشک سوال کنید. مرگ ناشی از استفاده نابجا از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی در بسیاری از کودکان ممکن است روی دهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (551 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (545 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (30 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...