میزان و نحوه مصرف قرص والپروات سدیم

  جمعه، 07 تیر 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
میزان و نحوه مصرف قرص والپروات سدیم
والپروات سدیم یک داروی ضد تشنج است که در درمان تشنج، اختلالات رفتاری و همچنین پیشگیری از میگرن کاربرد دارد.

مقدار مصرف والپروات سدیم

بزرگسالان

اپی لپسی: (با قرص های رهش تاخیری و پیوسته رهش)

صرع پارشیال پیچیده : ابتدا10 تا 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی یا وریدی روزانه. بسته به پاسخ بیمار هر هفته 5 تا 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش می یابد و دوز نگهدارنده روزانه 10 تا 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد. حداکثر دوز مجاز روزانه 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.

صرع غایب ساده و پیچیده : ابتدا 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی یا وریدی روزانه. بسته به پاسخ بیمار هر هفته 5 تا 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش می یابد و دوز نگهدارنده روزانه 10 تا 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد. حداکثر دوز مجاز روزانه 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.

* فراورده های پیوسته رهش جهت مصرف یک بار در روز می باشند.

*در تجویز وریدی، دارو را باید حداقل طی 60 دقیقه انفوزیون کرد. حداکثر سرعت تجویز 20 میلی گرم بر دقیقه است.

*حداکثر زمان تجویز وریدی دارو 14 روز است.

فاز مانیا در اختلا دو قطبی:

با قرص های رهش تاخیری: شروع با 750 میلی گرم روزانه خوراکی به صورت منقسم و سپس افزایش دوز بر اساس پاسخ مطلوب. حداکثر دوز مجاز روزانه 60 میلی گرم بر کیلوگرم است.

با قرص های پیوسته رهش: شروع با 25 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه خوراکی به صورت یک بار در روز و سپس افزایش دوز بر اساس پاسخ مطلوب. حداکثر دوز مجاز روزانه 60 میلی گرم بر کیلوگرم است.

پیشگیری از میگرن:

با قرص های رهش تاخیری: شروع با 250 میلی گرم خوراکی دو بار در روز. بعضی بیماران تا 1000 میلی گرم در روز برای پاسخ دهی مناسب نیاز دارند.

با قرص های پیوسته رهش: شروع با 500 میلی گرم یک بار در روز خوراکی تا 1 هفته و سپس در صورت لزوم افزایش تا 1000 میلی گرم یک بار در روز

کودکان 10 سال به بالا

صرع پارشیال پیچیده : ابتدا10 تا 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی یا وریدی روزانه. بسته به پاسخ بیمار هر هفته 5 تا 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش می یابد و دوز نگهدارنده روزانه 10 تا 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد. حداکثر دوز مجاز روزانه 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.

صرع غایب ساده و پیچیده: ابتدا 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی یا وریدی روزانه. بسته به پاسخ بیمار هر هفته 5 تا 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افزایش می یابد و دوز نگهدارنده روزانه 10 تا 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد. حداکثر دوز مجاز روزانه 60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.

نکات قابل توصیه

در صورت وجود آلرژی به والپروات یا هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود :

بیماری های کبدی, اختلالات سیکل اوره و اختلال ژنتیک میتوکندریال خصوصا در کودکان زیر 2 سال.

برای اطمینان از بی خطر بودن دارو, موارد زیر با پزشک مطرح شود :

  1. سابقه افسردگی, اختلالات روانی یا خودکشی, سابقه خانوادگی اختلالات سیکل اوره, ابتلا به ایدز یا سایتومگالوویروس.
  2. در صورتی که والپروات برای درمان تشنج یا اپیزودهای مانیا استفاده می شود نباید ناگهان قطع شود.
  3. در صورت بروز علائمی از اختلالات کبدی مانند کاهش اشتها, درد قسمت های بالایی معده (ممکن است به پشت نیز تیر بکشد) تهوع, استفراغ, ادرار تیره, مدفوع کم رنگ، تورم صورت یا زردی پوست با پزشک مشورت شود.
  4. در طی درمان با والپروات باید آب کافی نوشیده شود.
  5. دارو در صورت تحریک معده همراه غذا مصرف شود.
  6. برای مصرف فرم محلول دارو, بایستی اندازه گیری دقیق با پیمانه مخصوص دارو انجام شود تا دوز صحیح مصرف شود.
  7. از شکستن یا خرد کردن فرمولاسیون های انتریک کوت خودداری شود.
  8. آزمایش های خون باید به طور مرتب انجام شود.
  9. در صورت فراموش کردن یک دوز دارو, بلافاصله به محض یادآوری مصرف شود و در صورتی که تا دوز بعدی فاصله زیادی باقی نمانده است از آن صرف نظر شود و دارو دو برابر مصرف نشود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (226 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW