میزان و نحوه مصرف تیوتروپیوم بروماید

  یکشنبه، 02 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان و نحوه مصرف تیوتروپیوم بروماید
تیوتروپیوم یک داروی گشاد کننده برونش سنتزی آنتی موسکارینی از نوع آمین چهارتایی می باشد.

داروی تیوتروپیوم(tiotropium) یا اسپیریوا یک برونکودیلاتور است که ماهیچه ها را درراه های هوایی شل کرده و جریان هوا را به ریه ها افزایش می دهد. از این دارو برای جلوگیری از برونکواسپاسم (محدود شدن راه هوایی در ریه ها) در بزرگ سالان مبتلابه COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه)، ازجمله برونشیت و آمفیزم استفاده می شود. همچنین از داروی اسپیریوا برای جلوگیری از بروز حملات آسم در بزرگ سالان و کودکان که حداقل دارای ۶ سال سن هستند، استفاده می شود. در این مقاله به بررسی مفصل ویژگی های این دارو و نکات کلیدی در حین مصرف آن می پردازیم.

کپسول Spiriva برای استفاده در دستگاه HandiHaler کاربرد دارد. فرم کپسول دارو را از طریق خوراکی مصرف نکنید. فقط از یک کپسول در یک زمان استفاده کنید.

قبل از استفاده از این دارو، اگر دچار گلوکوم زاویه دار یا عارضه بزرگ پروستاتیا انسداد مثانه هستید، به پزشک خود دراین باره اطلاع دهید.

داروی اسپیریوا برای جلوگیری از حملات برونکواسپاسم استفاده می شود. از این دارو برای درمان یک حمله برونکوسپاسم که از قبل شروع شده است، استفاده نکنید. این کار به اندازه کافی برای اینکه تا علائم این مشکل را در شما متوقف کند، مؤثر نیست. برای درمان این حملات تنها از داروهای استنشاقی سریع الاثر استفاده کنید.

اشکال دارو

  • اسپیریوا ترک 30 عددی وارد شود کپسول 0 تیوتروپیوم بروماید

نکاتی که باید قبل از استفاده از این دارو بدانید

گر شما حساسیت به تیروتروپیوم یا ایپراتروپیوم (Atrovent، Combivent، DuoNeb) دارید، نباید از Spiriva استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما بی خطر است، اگر شما هریک از موارد زیر را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

• گلوکوم زاویه دار؛
• بیماری های کلیوی؛
• بزرگی پروستات یا مشکلات ادراری؛
• اگر به شیر حساسیت دارید؛
• اگر داروها را نیز برای درمان بیماری پارکینسون، بیش ازحد فعال بودن مثانه، سندرم روده تحریک پذیر(IBS)، افسردگی، فشارخون بالا یا اسپاسم عضلانی مصرف می کنید.

مشخص نیست که این دارو به جنین آسیب می رساند یا نه. در صورت استفاده از این دارو، اگر باردار بودید یا اگر باردار شوید، بلافاصله دراین باره به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که این دارو می تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند یانه. در صورت استفاده از شیرمادر برای شیردهی به کودک شیرخوار، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو برای مصرف در افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

موارد مصرف تیوتروپیوم بروماید

برونکواسپاسم

مقدار مصرف تیوتروپیوم بروماید

کودکان بالای 12 سال
- درمان نگهدارنده آسم :
2.5 میکروگرم استنشاق دهانی به صورت یک بار در روز (2 استنشاق از 1.25 میکروگرمی) نکته : حداکثر اثربخشی در عملکرد ریه طی 4 تا 8 هفته از شروع مصرف دارو ایجاد می شود.
بزرگسالان
- درمان نگهدارنده بیماریهای مزمن انسدادی ریه :
کپسول استنشاقی : 18 میکروگرم (یک کپسول)استنشاق دهانی یک بار در روز
محلول استنشاقی : 5 میکروگرم روزی یک مرتبه از محلول استنشاقی

تصویر

نحوه استفاده از اسپری برومید تیوتروپیوم

برای راهنمایی در مورد استفاده صحیح از این دارو، برگه نحوه دستورالعمل را بخوانید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

  • اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید یا اگر بیش از 3 روز یا بیش از 21 روز است که استفاده نکرده اید، دستورالعمل اسپری های آزمایش شده در هوا را مطالعه کنید. حتما به صورتی از اسپری استفاده کنید که به چشم شما برخورد نکند. حرکت آهسته هوای درون اسپری نشان گر این است که اسپری به درستی کار می کند.
  • این دارو را طبق دستور پزشک از طریق دهان استنشاق کنید، معمولاً 2 اسپری یک بار در روز کافی است. در طی 24 ساعت بیش از 2 اسپری استفاده نکنید.
  • از وارد کردن این دارو به چشم خودداری کنید. ممکن است باعث درد / سوزش چشم، تاری دید موقت و سایر تغییرات بینایی شود. بنابراین، هنگام استفاده از اسپری، لب های خود را محکم در اطراف بطری اسپری قرار دهید.
  • پس از استفاده دهان خود را بشویید تا از خشکی دهان و گلو جلوگیری شود.
  • اگر هم زمان از اسپری های دیگر استفاده می کنید، حداقل بین 1 دقیقه بین مصرف هر دارو صبر کنید.
  • به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیش ترین تاثیر را از آن ببینید. برای کمک به یادآوری، هر روز در ساعت مشخصی از آن استفاده کنید.
  • دوز خود را زیاد نکنید و یا بیش تر از مدت زمان تجویز شده از این دارو استفاده نکنید. با این روش ها وضعیت شما سریع تر بهبود نمی یابد، و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.
  • حداقل هفته ای یکبار قسمت دهانی اسپری را طبق دستورالعمل تمیز کنید.
  • هنگامی که از این دارو برای درمان آسم استفاده می شود، ممکن است 4 تا 8 هفته طول بکشد تا تاثیر کامل این دارو را مشاهده کنید.
  • اگر تنفس شما ناگهان بدتر شد، از اسپری سریع خود (داروهای تسکین سریع) استفاده کنید و روزهایی که باید از آن ها استفاده کنید را به خاطر داشته باشید. پیش از موعد از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید در صورت داشتن سرفه جدید یا زیاد یا تنگی نفس، خس خس سینه، افزایش خلط، بیدار شدن از خواب در شب با تنگی نفس، بیش تر از اسپری استفاده کنید یا خیر. بیاموزید چه موقع می توانید مشکلات تنفسی ناگهانی را توسط خودتان درمان کنید و چه موقع باید سریعاً به کمک پزشکی برسید.

نکات قابل توصیه

  • در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود:
  • سابقه آلرژی به دارو یا ترکیبات آن و آلرژی به سایر داروها و مواد غذایی و علائمی که ایجاد شده است ( راش پوستی, کهیر, خارش, اشکال در تنفس, سرفه, ادم صورت و زبان)
  • باید توجه شود که با بهبود یک یا چند علامت از علائم بیماری نباید دارو را قطع کرد چراکه مصرف مداوم دارو طبق دستور پزشک در درمان آسم ضروری است.
  • دوز داروی مصرفی بدون مشورت با پزشک نباید تغییر کند.
  • این دارو در طولانی مدت اثربخشی دارد بنابراین نباید برای درمان فاز حاد آسم استفاده شود. در صورت بروز حملات آسم بایستی از داروهایی مانند سالبوتامول برای بهبود شرایط بیمار استفاده کرد.
  • در صورت اثربخشی ناکافی تیوتروپیوم و عدم بهبود بیمار ممکن است افزودن سایر داروها مورد نیاز باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز